Toon posts:

geluid van dvd speler naar pc 5.1 systeem

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
ik heb een nieuwe dvd speler gekregen van LG nu heeft deze een HDMI aansluiting voor beeld en geluid

maar dit geluid wordt over de speakers van mijn tv gestuurd
de dvd speler heeft tulpstekker uitgangen voor audio
kan ik op de een of andere manier het geluid van de dvd speler naar de pc sturen zo dat het geluid over de 5.1 set van mn pc te horen is ?

wat heb ik hier voor nodig en kan dit bijvoorbeeld ingesteld worden in windows media center ?

ik hoop dat jullie me hier mee kunnen helpen

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16-01 06:54

Wiethoofd

Broadcast TOM

misschien wel handig om even te vermelden wat voor 5.1 set het is, hoe je de boel nu aangesloten hebt, en wat voor kabels je hebt om je dvd-speler op je 5.1 set aan te sluiten.

[ Voor 0% gewijzigd door Wiethoofd op 21-08-2008 16:15 . Reden: typo ]

Volg me op Twitter/X & Bluesky

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15:42

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Zolang de DVD speler alleen een HDMI en een stereo uitgang is de enige manier om 5.1 geluid op de pc te krijgen een dure splitter die het digitale signaal van de HDMI aansluiting neemt. Je PC zal dan ook over een optische/coax ingang moeten beschikken.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Verwijderd

Topicstarter
kan ik bij. de hdmi niet gebruiken om van mn dvd naar mn pc het geluid te sturen en dan met scart het beeld naar mn tv te krijgen

• Janoz

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Welk deel van de post boven je heb je eigenlijk niet helemaal begrepen?

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10-02 13:22

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Simpel gezegt, heb je een huis-tuin-keuken PC is de kans bizar klein dat je optisch/coax in heb. Dat is zo'n beetje de enige manier om 5.1 vanuit je DVD speler in je PC te krijgen.

Tulp is enkel stereo (beetje 5.1 upscalen en het klinkt wel), HDMI heeft je pc (naja, bijna geen enkele) ingang voor, converters van HDMI->Opt/Coax is erg duur. Dus in die zin 'het geluid over mijn 5.1 te krijgen', gebruik de tulp uitgang en prop die in je Line in (tulp->jack converter) en je hebt 'geluid over je 5.1'. Dat het geluid dan daadwerkelijk geen 5.1 is, is een ander verhaal :P

[ Voor 30% gewijzigd door SinergyX op 21-08-2008 16:31 ]

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• Lumics
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-02 06:19
waarschijnlijk heeft je dvd een coaxiale uitgang (5.1).

- Kan deze niet op je speakerset worden aangesloten?
- Kan je niet een geluidskaart kopen met coaxiale ingang?

• Bumpy_NL
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 22:26
Janoz schreef op donderdag 21 augustus 2008 @ 16:21:
Welk deel van de post boven je heb je eigenlijk niet helemaal begrepen?
Dat idee van de TS'er klinkt mij niet zo slecht in de oren en zou mijns inziens best mogelijk kunnen zijn. Een erg vreemde vraag vind ik het niet.

@Splendes: als je je HTPC als receiver van de DVD speler gebruikt, dan zou je misschien ook de tv als 2e monitor kunnen gebruiken. Kun je misschien verder specificeren hoe en wat je hebt aangesloten?

Verwijderd

Topicstarter
niet alles |:( :?

ik ben een complete noob op dit gebied

maar uit je verhaal begrijp ik dat 5.1 niet door HDMI wordt aan gestuurd
en dat dit wel kan door een optic cable
dit is iets wat mn pc en mn dvd speler wel hebben
wat kost gemiddeld zo'n optische kabel (1 meter )

en als je alleen je geluid stereo over je pc speakers wilt krijgen ? want mijn pc speakers (logitech X-540) kunnen dit omgooien op een of andere manier zodat stereo toch op 5.1 lijkt

Verwijderd

Topicstarter
Bumpy_NL schreef op donderdag 21 augustus 2008 @ 16:32:
[...]

Dat idee van de TS'er klinkt mij niet zo slecht in de oren en zou mijns inziens best mogelijk kunnen zijn. Een erg vreemde vraag vind ik het niet.

@Splendes: als je je HTPC als receiver van de DVD speler gebruikt, dan zou je misschien ook de tv als 2e monitor kunnen gebruiken. Kun je misschien verder specificeren hoe en wat je hebt aangesloten?
tv (32 inch) is ook pc monitor is verbonden met met een vga kabel naar mn pc (gebruik mn tv dus ook als pc monitor)
dvd is via hdmi aan mn tv gekoppeld
geluid van mn pc is naar een X-540 5.1 set met 2 jack pluggies

Verwijderd

Topicstarter
Lumics schreef op donderdag 21 augustus 2008 @ 16:31:
waarschijnlijk heeft je dvd een coaxiale uitgang (5.1).

- Kan deze niet op je speakerset worden aangesloten?
- Kan je niet een geluidskaart kopen met coaxiale ingang?
* nee is een pc geluidsset( logitech X-540 )
* nee ik heb een Acer L5100 das een mini pc waarvan alles onboard is (heb wel een optische in/uitgang)

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 21-08-2008 16:40 ]

• Janoz

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Het is mij niet helemaal duidelijk. Je hebt je geluidsset met maar 2 jacks aangesloten? Hoe kun je dan 5.1 geluid hebben? Daarvoor heb je minimaal 3 jacks nodig.

Als je TV en je geluidsset al op de tv aangesloten zijn, waarom gebruik je dan nog de DVD speler? Het lijkt me dan voor de hand liggender om je DVD's gewoon met de computer af te spelen. Dan zijn je problemen opgelost. Beeld via TV en geluid via boxen.

• Janoz

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Bumpy_NL schreef op donderdag 21 augustus 2008 @ 16:32:
[...]

Het punt is dat mijn post een antwoord is op de vraag die hij er onder zet..

Verwijderd

Topicstarter
ja is ook wel zo maar die dvd speler heeft een 1080p upscaling mogenlijkheid :P en dat heeft mn pc weer niet en ik wil graag dat alles met elkaar in verbinding staat

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16-01 06:54

Wiethoofd

Broadcast TOM

Verwijderd schreef op donderdag 21 augustus 2008 @ 16:44:
ja is ook wel zo maar die dvd speler heeft een 1080p upscaling mogenlijkheid :P en dat heeft mn pc weer niet en ik wil graag dat alles met elkaar in verbinding staat
de toetsencombo: Alt+Enter werkt ook :+
en het upscalen is een softwarematig truukje wat met de juiste software ook wel op je computer te fixxen valt. Google is your friend.

Volg me op Twitter/X & Bluesky

• Janoz

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Verwijderd schreef op donderdag 21 augustus 2008 @ 16:44:
Heeft je PC dat niet? Heb je die op de resolutie 640x480 ingesteld?

Voor upscaling op de computer heb je niet eens speciale software nodig. Dat doet windows media speler al van zichzelf :).

[ Voor 15% gewijzigd door Janoz op 21-08-2008 16:56 ]

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10-02 13:22

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Verwijderd schreef op donderdag 21 augustus 2008 @ 16:33:
niet alles |:( :?

ik ben een complete noob op dit gebied

maar uit je verhaal begrijp ik dat 5.1 niet door HDMI wordt aan gestuurd
en dat dit wel kan door een optic cable
dit is iets wat mn pc en mn dvd speler wel hebben
wat kost gemiddeld zo'n optische kabel (1 meter )

en als je alleen je geluid stereo over je pc speakers wilt krijgen ? want mijn pc speakers (logitech X-540) kunnen dit omgooien op een of andere manier zodat stereo toch op 5.1 lijkt
Je hangt nu rond het 'klok klepel' gebied.

Je PC heeft mogelijk alleen een optic UITgang, geen INgang (DVD->PC, niet anders).

Wat betreft stereo over je PC speakers, lees mijn eerdere post nog eens (tulp->jack).

Kleinte foutje ter info, je PC is verbonden _naar_ je TV (of met..), niet andersom ;)

In alle gevallen met jou situatie, speel DVD's af op je PC, heb je 5.1 geluid zonder poespas.

[ Voor 9% gewijzigd door SinergyX op 21-08-2008 17:03 ]

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Verwijderd

Topicstarter
Janoz schreef op donderdag 21 augustus 2008 @ 16:55:
[...]

Heeft je PC dat niet? Heb je die op de resolutie 640x480 ingesteld?

Voor upscaling op de computer heb je niet eens speciale software nodig. Dat doet windows media speler al van zichzelf :).
Je hangt nu rond het 'klok klepel' gebied.

Je PC heeft mogelijk alleen een optic UITgang, geen INgang (DVD->PC, niet anders).

Wat betreft stereo over je PC speakers, lees mijn eerdere post nog eens (tulp->jack).

Kleinte foutje ter info, je PC is verbonden _naar_ je TV (of met..), niet andersom
nogmaals ik ben een noob in dit soort dingen dus wat jullie zeggen zal vast wel waar zijn

• Janoz

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Waar ik trouwens nog wel benieuwd naar ben is hoe je je geluidsset aangesloten hebt. Je hebt het over 2 jack kabels, maar voor een analoge 5.1 aansluiting heb je minimaal 3 nodig.

Verwijderd

Topicstarter
hje hebt gelijk het zijn er idd 3 vergiste met mn oude systeem 8)7

• Bumpy_NL
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 22:26
Waarom gebruik je je HTPC niet als dvd speler?

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16:39
Je moet even volgende in je opnemen.

DVD spelers/TV's waarop staat dat deze upscalen naar 720P of 1080P is niet meer dan een truukje.
Dit truukje houd is dat je TV/DVD speler software matig het beeld vergroot zodat het allemaal nog scherp blijft.

dit upscalen zit standaard al in windows zeg maar ;) je pc schaalt het beeld op naar de reslolutie die je zelf al draait. had stuk goedkoper geweest dan een extra DVD speler aan te schaffen ;)

A Soldiers manual and a pair of boots.

• SirNobax
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 03-01 23:21
To_Tall schreef op donderdag 21 augustus 2008 @ 18:10:
had stuk goedkoper geweest dan een extra DVD speler aan te schaffen ;)
Oplossing: DVD speler + X-540 in de verkoop, en daar een cheapo 'home cinema receiver (met optical in) + speakerset' ding van kopen. Ga je er nog vooruit (kwa geluid) op ook ;) .

[edit]
.... :/ Oh, wacht. Aangezien die DVD speler dan de deur uit is heb je die receiver ook niet meer nodig . 8)7

M.a.w. dus, DVD speler terug brengen, en lekker de DVD'tjes op je PC blijven afspelen.

[ Voor 28% gewijzigd door SirNobax op 21-08-2008 18:34 ]

Pentaxiaan

Verwijderd

Topicstarter
had stuk goedkoper geweest dan een extra DVD speler aan te schaffen ;)
als je goed gelezen had had je kunnen weten dat ik hem gekregen heb :+
Pagina: 1