Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.
Toon posts:

[ASP.NET C#] data opslaan aan client-side

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Binnenkort begin ik met het maken van een studentportaal voor een grote onderwijsinstelling.
via deze portaal moeten diverse gegevens (persoonsgegevens, roosters, studieresultaten) worden opgevraagd

dit betekend dat er een grote hoeveelheid informatie moet worden overgestuurd vanuit een groot SAP-systeem (en dus ook vaak dubbelop) wat bij 1000+ gebruikers tegelijk tot performance-issues zal kunnen leiden.

ook het cachen van die data zal wel behoorlijke impact hebben op het systeem.

mijn oplossing was eigenlijk simpel; cache die info gewoon client-side.

enkel mijn ervaring met ASP.NET is redelijk beperkt, dus ik vroeg me af hoe je de client zover kan krijgen die zooi te cachen en er dan bij de volgende pagina-aanroep weer bij te kunnen.

BVD,,
Mastercomer

• kenneth
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Heel flauw, maar waarom kom je met een oplossing van een probleem dat je nog niet kent, waarvan je nog niet weet waar de bottleneck zal zitten? Hoe weet je dat cachen een behoorlijke impact zal hebben op het systeem? En hoe zie je clientside caching voor je (als je al die kant op moet willen)?

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13:46

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Niet mogelijk....

De enige mogelijkheid voor client-side gegevensopslag in een webomgeving is in een cookie. Deze is beperkt tot 4K en wordt elk request mee gestuurd.

[ Voor 3% gewijzigd door Janoz op 21-08-2008 16:08 ]

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• asfaloth_arwen
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 14:56
Verwijderd schreef op donderdag 21 augustus 2008 @ 15:56:
enkel mijn ervaring met ASP.NET is redelijk beperkt, dus ik vroeg me af hoe je de client zover kan krijgen die zooi te cachen en er dan bij de volgende pagina-aanroep weer bij te kunnen.
1) Als je weinig ervaring hebt zou ik niet meteen aan zo'n project beginnen, tenzij het onder goede begeleiding in een team is
2) Is er al een techniek besloten? Je kunt SAP data ook ontsluiten via bijvoorbeeld SharePoint 2007 (Enterprise) BI. Er zijn een heleboel producten en alternatieven al op de markt, die kosten vaak wel geld, maar van scratch opbouwen is meestal nog duurder, moeilijker qua support en beveiliging. Een business case is wenselijk :)

Specs

• Niemand_Anders
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 09-07-2024

Niemand_Anders

Dat was ik niet..

Als data bij de client kan worden opgeslagen, kun je het toch ook in een 'eigen' database opslaan? asp.net bied zelfs standaard support aan voor database cache.

Je website probeert dan eerst de gegevens uit de cache te halen, en als deze 'null' terug geeft kun je alsnog de SAP database benaderen. De gegevens in cookies opslaan is echter geen goed idee, zowel uit privacy oogpunt (studenten delen vaak computers) maar performance wise. Vergeet niet dat cookies bij elk request naar de webserver (dus ook bij een plaatje of stylesheet) alle cookies voor dat (sub)domein meegestuurd worden. Dat kan de boel dan flink vertragen.

If it isn't broken, fix it until it is..

• chris
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11-03-2022
Janoz schreef op donderdag 21 augustus 2008 @ 16:07:
Niet mogelijk....

De enige mogelijkheid voor client-side gegevensopslag in een webomgeving is in een cookie. Deze is beperkt tot 4K en wordt elk request mee gestuurd.
Toch wel. Je kan bijvoorbeeld naar iets als PersistJS kijken. Daarnaast ben ik het wel behoorlijk eens met wat de mensen hierboven zeggen...

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

• TeeDee
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-11 21:54

TeeDee

CQB 241

Waar haal jij Silverlight vandaan?

En voor de rest: meten is weten. Test het uit zou ik zeggen.

Heart..pumps blood.Has nothing to do with emotion! Bored

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13:46

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

chris schreef op donderdag 21 augustus 2008 @ 16:39:
[...]

Toch wel. Je kan bijvoorbeeld naar iets als PersistJS kijken. Daarnaast ben ik het wel behoorlijk eens met wat de mensen hierboven zeggen...
Dan nog is het geen oplossing in een asp.net omgeving aangezien de functionaliteit serverside uitgevoerd wordt. Tenzij je nu voor gaat stellen om de applicatie niet in .NET, maar in javascript te gaan doen.....

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16-11 10:25

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

* gorgi_19 kan zich niet voorstellen dat die 1000+ gebruikers allemaal concurrent zijn. Met een outputcache en de juiste variaties moet je het ook vrij eenvoudig op kunnen lossen.

Enige wat je zou kunnen 'cachen' zijn de css, js, etc. bestanden.

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

Pagina: 1