Toon posts:

Ventilatoren draaien te hard

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
M'n pc is laatst kapot gegaan, hij start normaal op door 2 seconden hard geluid te maken en dan te dempen, hij bleef toen dus hard blazen en kreeg geen beeld meer. Naar computer zaak gebracht, nieuwe moederbord erin, doet het nu weer maar blaast nog steeds heel erg hard. Ik heb met everest gekeken wat het nou kan zijn en ik denk de ventilatoren van de cpu en chassis.
Ik probeer er een plaatje bij te voegen waar het bij staat, nu geeft hij dit aan
CPU: 2312 RPM
Chassis: 5625 RPM

Hoe kan ik dit maken, hij maakt echt veel te veel lawaai nu.
Verder heb ik een AMD Athlon 64 3200+
ASRock moederbord
Ati Radeon X800 Pro videokaart
Windows XP Prof.

Afbeeldingslocatie: http://img210.imageshack.us/img210/5373/ventilatorgh1.jpg

• asfaloth_arwen
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 14:59
Je kunt kijken of je je chassis fan temperatuursgestuurd kunt instelen (Bios) of anders aan kunt sluiten waardoor hij minder hard draait. Geluid komt van de chassis fan? Graka? Of zit er nog een kleine fan op je mobo?

Kijk ook hier even: Frequently Asked Questions TCA :)

Edit: Welkom op GoT :)

[ Voor 27% gewijzigd door asfaloth_arwen op 21-08-2008 15:09 ]

Specs

• Exception
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 09:33
Ik denk dat hij zo hard draait omdat je MCP (weet niet wat het is) aardig heet is.

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben erg noob op het gebied van computer dus weet er zelf niet veel vanaf. Het enige wat ik dus ook weet is dat wat op de afbeelding staat, anders aansluiten enzo heb ik totaal geen verstand van en in de bios weet ik niet precies waar ik dat zou kunnen instellen. Graka en mobo heb ik ook geen idee van wat je daar bedoeld, en MCP weet ik zelf ook niet wat dat is, ik zie wel dat hij idd 66 graden is, of dat te heet is weet ik dus ook niet

EDIT: Het is ook van de een op de andere dag gekomen, ik heb hem 's avonds gewoon normaal afgesloten en de volgende ochtend dempte hij niet na die 2 sec hard geluid bij opstarten maar bleef hij het doen.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 21-08-2008 15:37 ]

• asfaloth_arwen
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 14:59
Verwijderd schreef op donderdag 21 augustus 2008 @ 15:34:
Ik ben erg noob op het gebied van computer dus weet er zelf niet veel vanaf
Maakt niet uit iedereen moet leren. Dit doe je door gebruik te maken van Google, FAQ's te lezen etc.
in de bios weet ik niet precies waar ik dat zou kunnen instellen.
Kijk even in het boekje van je moederbord :)
Graka en mobo heb ik ook geen idee van wat je daar bedoeld, en MCP weet ik zelf ook niet
Graka = grafische kaart = videokaart
Mobo = moederbord
MCP = media and communications processors (gok ik :P )
EDIT: Het is ook van de een op de andere dag gekomen, ik heb hem 's avonds gewoon normaal afgesloten en de volgende ochtend dempte hij niet na die 2 sec hard geluid bij opstarten maar bleef hij het doen.
Even kast controleren op stof etc. kijk of alle fans draaien en niet een stil staat zodat de andere harder moet draaien.

Maak je kast open en kijk waar het geluid van af komt :)

[ Voor 35% gewijzigd door asfaloth_arwen op 21-08-2008 15:42 ]

Specs

• wasted247
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 19-12-2025
Dit heeft ongetwijfeld te maken met de fanspeed setting van je mobo. Gezien je een nieuw mobo hebt ontvangen zal deze andere settings in de bios hebben staan.

Pak idd zoals eerder gemeld even het boekje van je moederbord erbij, hierin moet je zeker kunnen vinden waar je de fan control setting kan aanpassen in de bios...

• pm1
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 03-12-2021

pm1

SoLiD-Killer

volgens mij is dit:
CPU: 2312 RPM
Chassis: 5625 RPM

omgekeerd:

Chassis: 2312 RPM
CPU: 5625 RPM

lijkt me sterk dat een case fan zo hard draait normaal max 2500 en lager als het een 12 cm type is.

je kan je fans wat zachter laten draaien met speedfan

(\ _ /)
(='.'=)
(")_(")This is Bunny.
Copy and paste Bunny into your signature to help him gain world domination.

• knight1987
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 30-04-2023
Exception schreef op donderdag 21 augustus 2008 @ 15:06:
Ik denk dat hij zo hard draait omdat je MCP (weet niet wat het is) aardig heet is.
MCP is bij mij de northbridge (asus p5n32-e sli moederbord)

kleine 60mm fans halen die snelheden wel (zie nergens vermeld hoe groot de fans zijn) en speedfan (zeker de laatste versie) zou een oplossing kunnen zijn. sinds de laatste versie van speedfan kan ik ook de snelheid aanpassen

Mijn Specs

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb speedfan nu en hij geeft dit aan:
CPU0 Fan: 5819 rpm
Sys Fan: 2344 rpm

Hoe kan ik het zachter laten draaien nu, heb geprobeerd te zoeken maar vind niks, op het tabblad waar hij dit bovenstaande weergeeft staat wel onder:
Speed01 (tot 04) en die kan ik instellen van 0 - 100%, staan nu op 100%, heb ze ook al allemaal op 50% gehad maar niks veranderd

• wasted247
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 19-12-2025
Stel het dan in je bios in, met de handleiding van je moederbord....

Is al meerdere malen aangegeven.

Waarschijnlijk stond voorheen de QFan optie (van Asus) aan (of iets soortgelijks), en nu niet meer. Kwestie van instellen.

[ Voor 40% gewijzigd door wasted247 op 21-08-2008 16:52 ]

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16-01 06:54

Wiethoofd

Broadcast TOM

zoek in je bios even op: Q-Fan profile (of iets van gelijke strekking) dan moet je er wel uitkomen (boekje van je moederbord doorlezen is ook altijd handig)

Mocht het niet lukken via je bios of speedfan, koop dan een fancontroller waarmee je zelf de boel stil kunt draaien en als je gaat gamen iets harder zet.

Volg me op Twitter/X & Bluesky

Verwijderd

Topicstarter
Ben in bios geweest, heb ook handleiding doorgenomen, staat vrijwel niks in erover. In bios heb ik gevonde CPU Quiet Fan, die was disabled, heb ik enabled. Ook zag ik de Cool 'n Quiet op auto staan, heb ik op enable gezet. Verder helaas niks gevonden.
Nu starte ik speedfan op en zag dat van die speeds 1-4 speed 02 op 80% stond, rest nog op 100%. Verder is het geluid dat hij maakt nog hetzelfde.

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

kon je onder het 'CPU Quiet Fan' ook nog dingen kiezen toen je hem had ge-enabled?
Bij de asus-moederborden kan je nog kiezen uit: 'performance' (alles full speed), 'optimal' (fans gaan harder draaien als de boel warm wordt) en 'silent' (lijkt me duidelijk :+)

Verwijderd

Topicstarter
Je kon kiezen tussen speed high, medium, low, kheb em op medium nu, alleen dat 80% veranderde, geen geluid verschil of speed verschil dat speedfan meet. en het is idd de cpufan die zo hard draait

Verwijderd

Topicstarter
niemand??

• pm1

pm1

SoLiD-Killer

ah ik denk dat ik het weet, everest gaf aan cchassis fan 5625 RPM en CPU fan 2312 RPM

doe je kast eens open volgens mij hebben ze in de winkel de connectortjes verkeerd gestoken.

cpu op CPU FAN (als ze het niet rechtstreeks op de 12 volt lijn hebben gehangen) en chassis fan op FAN1

(\ _ /)
(='.'=)
(")_(")This is Bunny.

Verwijderd

Topicstarter
Nee kijk, het lijkt alsof niemand het begrijpt :P nogmaals uitleggen dan
2 Maanden terug deed ik op een avond de pc uit, heel normaal niks aan de hand. De volgende ochtend starte hij niet meer op, geen beeld meer, en in plaats van 2 sec hard te blazen en daarna te dempen bleef hij voluit blazen, zoals nu. Toen heb ik hem naar de winkel gebracht (DUS hij blies al keihard). Die hebben een nieuw moederbord erin gezet, nu doet alles het weer alleen blaast hij NOG STEEDS zo hard, het heeft dus niks te maken met na de winkel, want daarvoor deed hij het ook al..
any other suggestions?

Verwijderd

Topicstarter
ADD:
Ik heb gezien waaar het geluid vandaan komt en het komt idd van de ventilator op de processor (dat grote ding op het moederbord? :P)

Verwijderd

Topicstarter
ADD:
vent heb ik eraf gedraaid en schoongemaakt, stofvrij, en dat achterste deel ervan ook, zat wat stof, allemaal weg nu, maakt nog steeds het geluid, De vent is aangesloten op CPU fan 1, dit zag ik op het moederbord staan.

• pm1

pm1

SoLiD-Killer

Verwijderd schreef op donderdag 21 augustus 2008 @ 19:09:
Nee kijk, het lijkt alsof niemand het begrijpt :P nogmaals uitleggen dan
2 Maanden terug deed ik op een avond de pc uit, heel normaal niks aan de hand. De volgende ochtend starte hij niet meer op, geen beeld meer, en in plaats van 2 sec hard te blazen en daarna te dempen bleef hij voluit blazen, zoals nu. Toen heb ik hem naar de winkel gebracht (DUS hij blies al keihard). Die hebben een nieuw moederbord erin gezet, nu doet alles het weer alleen blaast hij NOG STEEDS zo hard, het heeft dus niks te maken met na de winkel, want daarvoor deed hij het ook al..
any other suggestions?
dat is standaart wat je moederbord doet bij een BIOS fout gaan je fan's keihard blazen om je cpu te beschermen tegen oververhitting.
Als je hem gaat binnenbrengen in een pcwinkel en ze zeggen het moederbord is vervangen jah dan hebben zij het niet goed ingesteld.
Daarom vraag ik je maak je kast eens open en KIJK waar de connector is aangesloten. zet desnoods een high res foto online.
Je kan alles proberen om je fans zachter te laten draaien met software zonder resultaat als het kabeltje verkeerd aangesloten is.

het wil niet zeggen dat als je pc vertrekt met je fans keihard aan het blazen dat hij zo moet terugkomen.

[ Voor 6% gewijzigd door pm1 op 21-08-2008 19:46 ]

(\ _ /)
(='.'=)
(")_(")This is Bunny.

Verwijderd

Topicstarter
Hier dan de foto's, zul je wel niet genoeg op zien.
Waar moet ik zoeken naar die connector? hoe ziet ie er uit en waar zou hij in moeten zitten?

Afbeeldingslocatie: http://img179.imageshack.us/img179/650/dsc00048cx4.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img504.imageshack.us/img504/7646/dsc00049tx3.jpg

• Patriot
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 15:05

Patriot

Fulltime #whatpulsert

Verwijderd schreef op donderdag 21 augustus 2008 @ 20:18:
Hier dan de foto's, zul je wel niet genoeg op zien.
Waar moet ik zoeken naar die connector? hoe ziet ie er uit en waar zou hij in moeten zitten?

[afbeelding]

[afbeelding]
Oei, even je afbeeldingen verkleinen, zo verneuk je de layout.

Een connector van een fan ziet er zo uit, er kunnen in het geval van de CPU fan ook nog 4 pinnetjes op zitten. Naast de aansluiting staat vaak hoe de fan heet, bijvoorbeeld FAN1 of CPU_FAN (spaties zijn vaak underscores). Kijk even welke fans aan welke connectors zit en vertel het ons.

• Proto
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 08-01 11:57

Proto

¬.¬

Het is niet heel duidelijk te zien, maar het -lijkt- alsof de fans, in ieder geval de chassis fan, direct op de voeding zijn aangesloten (dmv molex-stekkers), in plaats van direct op het moederbord. Volg anders de bedrading van de fans en kijk waar ze aan vast zitten. Zitten ze aan de losse voedingskabels vast, dan is het dus fout, en kan het moederbord de snelheden niet regelen.

Indien er een kleinere connector aan de stekkers zit, dan moeten die op het moederbord gestoken worden (en losgehaald van de molexen.
Naast de juiste connecotrs staat meestal cpu_fan/cha_fan of iets dergelijks :)

wat Patriot zegt dus :$

@pm1: Damnit, je hebt gelijk 8)7 was me even ontschoten...

[ Voor 8% gewijzigd door Proto op 21-08-2008 22:13 ]

• pm1

pm1

SoLiD-Killer

Proto schreef op donderdag 21 augustus 2008 @ 20:29:
Het is niet heel duidelijk te zien, maar het -lijkt- alsof de fans, in ieder geval de chassis fan, direct op de voeding zijn aangesloten (dmv molex-stekkers), in plaats van direct op het moederbord. Volg anders de bedrading van de fans en kijk waar ze aan vast zitten. Zitten ze aan de losse voedingskabels vast, dan is het dus fout, en kan het moederbord de snelheden niet regelen.

Indien er een kleinere connector aan de stekkers zit, dan moeten die op het moederbord gestoken worden (en losgehaald van de molexen.
Naast de juiste connecotrs staat meestal cpu_fan/cha_fan of iets dergelijks :)

wat Patriot zegt dus :$
als het aan de molex connector hangt heb je geen fanreadings |:( zag ik even over het hoofd, maar check zeker of ze juist zitten ;)

(\ _ /)
(='.'=)
(")_(")This is Bunny.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb gekeken, op het moederbord zie ik maar 1 stekkertje ergens in zitten waar fan bij staat, de ventilator op het moederbord wat ook op de foto's is te zien in het midden op het grijze ding, die is aangesloten op een stukje dat heet: CPU_fan1. die bestaat uit 4 pinnetjes, en het stekkertje vanuit de vent zit op 3 ervan

• Patriot

Patriot

Fulltime #whatpulsert

Het 4e pinnetje is het pinnetje waarmee het moederbord de fan aan kan sturen. Dat dat nu niet werkt is dus niet zo vreemd. Is er toevallig een andere fan aangesloten toen je een nieuw moederbord kreeg?

• painkill
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 28-01 21:52

painkill

Pain(k)(ill)

Verwijderd schreef op donderdag 21 augustus 2008 @ 20:59:
Ik heb gekeken, op het moederbord zie ik maar 1 stekkertje ergens in zitten waar fan bij staat, de ventilator op het moederbord wat ook op de foto's is te zien in het midden op het grijze ding, die is aangesloten op een stukje dat heet: CPU_fan1. die bestaat uit 4 pinnetjes, en het stekkertje vanuit de vent zit op 3 ervan
Dat is in ieder geval goed,
2 stekkers daarvan zijn voor de stroom, de derde is om te meten, deze meting klopt dus wel.

Wat ik je aanraad, haal je kast los zoals je op de foto al hebt, doe de pc aan, en dan kijken welke fan het is.

Is het de cpu fan, dan is het een instelling in je BIOS (scherm wat je ziet als je met DEL of F8 opstart)
Is het die andere fan, die dan waarschijnlijk op de voeding zelf zit, dan moet je eerst kijken of hij niet ergens in je moederbord kan.
Kan dit niet, dan kan het of dat de voeding VEEL te veel stroom geeft, of dat je een tussenstuk moet kopen die het voltage verlaagt.

Maar het beste is ik er zelf bij was, om het te kijken, dan wist ik het probleem binnen een minuut wel te vinden, want zo moeilijk is het ook weer niet :P

[ Voor 6% gewijzigd door painkill op 21-08-2008 21:13 ]

Mijn SNES verzameling!

• pm1

pm1

SoLiD-Killer

Patriot schreef op donderdag 21 augustus 2008 @ 21:11:
Het 4e pinnetje is het pinnetje waarmee het moederbord de fan aan kan sturen. Dat dat nu niet werkt is dus niet zo vreemd. Is er toevallig een andere fan aangesloten toen je een nieuw moederbord kreeg?
niet om te whinen ze maar ik heb thuis een packard bell staan, dat moederbord heeft ook een 4 pin's fan aansluiting maar m'n cpufan gebruikt er maar 3, en toch is het zoals het hier in het begin was eerst even luid draaien en dan weer stil.

het kan dus wel, het is alleen een instelling dat niet juist staan volgens mij.
nogmaals:
Verwijderd schreef op donderdag 21 augustus 2008 @ 15:01:
Naar computer zaak gebracht, nieuwe moederbord erin, doet het nu weer maar blaast nog steeds heel erg hard.

[afbeelding]
dus het moederbord is vervangen en ondersteunt dus geen 3 pin cpu fans zo simpel 8)

conclusie: terug gaan naar je computerzaak en zeggen dat ze er een andere koeler opsteken omdat het lawaai niet te harden is O-)

(\ _ /)
(='.'=)
(")_(")This is Bunny.

• Patriot

Patriot

Fulltime #whatpulsert

pm1 schreef op donderdag 21 augustus 2008 @ 21:26:
[...]

niet om te whinen ze maar ik heb thuis een packard bell staan, dat moederbord heeft ook een 4 pin's fan aansluiting maar m'n cpufan gebruikt er maar 3, en toch is het zoals het hier in het begin was eerst even luid draaien en dan weer stil.
Er zijn geloof ik moederborden die het regelen door het voltage te veranderen, maar in principe is de 4e pin voor aansturing van de fan.

Verwijderd

Topicstarter
painkill schreef op donderdag 21 augustus 2008 @ 21:12:
[...]
Is het de cpu fan, dan is het een instelling in je BIOS (scherm wat je ziet als je met DEL of F8 opstart)
Is het die andere fan, die dan waarschijnlijk op de voeding zelf zit, dan moet je eerst kijken of hij niet ergens in je moederbord kan.
Kan dit niet, dan kan het of dat de voeding VEEL te veel stroom geeft, of dat je een tussenstuk moet kopen die het voltage verlaagt.
Het is de ventilator wat je op de foto in het midden ziet, die op de processor zit op het moederbord.

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

Patriot schreef op donderdag 21 augustus 2008 @ 21:30:
Er zijn geloof ik moederborden die het regelen door het voltage te veranderen, maar in principe is de 4e pin voor aansturing van de fan.
De 4e pin is PWM, die geeft de pulsen door, een PWM-fan kan langzamer draaien dan een voltage geregelde 3pins fan.

1 pin voor plus, 1 pin voor min, 1 pin voor rpm-uitlezing(, 1 pin voor PWM)
Wikipedia: Pulse-width modulation

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben er nog steeds niet uit, kan ik niet gewoon een nieuwe cpu ventilator en/of fan kope? of is het dat niet, ik zou het anders ook niet weten, in de bios heb ik alles al geprobeerd maar werkt niet.
iemand? en het is duidelijk de vent van cpu die zo hard draait

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

Verwijderd schreef op donderdag 21 augustus 2008 @ 22:45:
Ik ben er nog steeds niet uit, kan ik niet gewoon een nieuwe cpu ventilator en/of fan kope?
Jij hebt zelf gehoord dat daar de herrie weg komt.

Als de bios de boel niet terug kan regelen, probeer eens een biosupdate
Als speedfan de boel niet kan regelen ligt het misschien aan je moederbord die dat niet ondersteund

Je zou een fancontroller kunnen kopen, voor nog geen 5 euro heb je een Zalman Fan Mate 2 waarmee je gewoon een kleine regelbare weerstand hebt.
Afbeeldingslocatie: http://www.komplett.co.uk/img/p/200/303855.jpg

Nog goedkoper maar niet regelbaar:
Afbeeldingslocatie: http://www.gioli.nl/tweakers/spct/ZMRC56.jpg

Een du(urde)re oplossing: je huidige hardware vervangen door nieuwer spul wat alles wel ondersteunt :+

Verwijderd

Topicstarter
dit is m'n moederbord: http://www.asrock.com/mb/overview.asp?Model=939N68PV-GLAN
Ik weet verder niet hoe je zo'n fancontroller aansluit, kan ik niet beter een nieuwe cpu ventilator kopen voor 10 euro? of kan het dan nog hetzelfde probleem opleveren?

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

Verwijderd schreef op donderdag 21 augustus 2008 @ 23:01:
Ik weet verder niet hoe je zo'n fancontroller aansluit,
Gewoon hetzelfde zoals je een normale ventilator aansluit, alleen komt zo'n fancontroller er tussen. je krijgt nu: fansnoer->fancontroller->moederbord ipv fansnoer->moederbord
kan ik niet beter een nieuwe cpu ventilator kopen voor 10 euro? of kan het dan nog hetzelfde probleem opleveren?
voor 10 euro heb je een budget cpu-koeler die meestal een bak herrie maakt omdat hij anders niet koud genoeg blijft, verder is het zo dat als je nu goede temperaturen hebt je met een fancontroller beter uit bent dan met een nieuwe cpu-koeler.

Pas als je echt van plan bent over te klokken of echte stilte wilt moet je aan zwaardere, grotere, duurdere koelers gaan denken. Reken dan ongeveer op 20-30 euro voor een goede koeler. 30-40 is een nog betere waarmee je nog verder zou kunnen overklokken of bijna/vrijwel passief kan draaien op singlecore processoren.

Ook zit je op dit moment met een al ouder type socket waar je moeilijk moet gaan doen met retentionbrackets etc. om de koeler op z'n plek te houden. een simpele fancontroller is in dit geval goed genoeg en zal z'n werk best kunnen doen.

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 24-11-2025

Ray

als ik het zo lees zit het probleem hem waarschijnlijk toch in je cool en quit en q fan settings.

om bij de eerste te beginnen. je hebt hem op enable gezet. Kijk eens in everest wat je cpu spanning is idle. dit zou 1,09 volt moeten zijn als het goed werkt. bij lichte belasting 1,28 en vollop 1,5. Veranderd dit niet werkt dus C & Q niet. Daardoor wordt je cpu warm en zal inderdaad je fan vollop blijven draaien.

daarnaast zou je q fan settings er ook voor moeten zorgen dat je fan minder hard gaat draaien

het kan zijn dat het iets anders heet bij asrock.

dus kijk eens naar die voltages

edit. ik zie bv op je eerst pic in de TS dat hij op 1,42 staat. als dat zonder belasting is werkt Q&C dus niet. Kijk even goed in het mobo boekje wat je moet doen om het te activeren
meestal aanzetten in bios EN VERGEET NIET JE ACPI SETTINGS! aan te passen. als dat niet goed staat werkt het niet.

[ Voor 20% gewijzigd door Ray op 21-08-2008 23:20 ]

Verwijderd

Topicstarter
Is goed, ik ga het even googlen.
Wat ik wel vreemd vind nog steeds is hoe dit heeft kunnen gebeuren van de een op andere dag, opeens de ochtend erop kreeg ik de herrie

EDIT: zou jij me even de site kunnen linken waar die fancontroller op staat?

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 21-08-2008 23:21 ]

• Ray

Ray

Verwijderd schreef op donderdag 21 augustus 2008 @ 23:18:
Is goed, ik ga het even googlen.
Wat ik wel vreemd vind nog steeds is hoe dit heeft kunnen gebeuren van de een op andere dag, opeens de ochtend erop kreeg ik de herrie
lees mijn post boven je even. En wat deze vraag betreft. Je zal een crash hebben gehad waardoor je bios naar default settings is gegaan. In default heb je geen C&Q en Qfan dus draaien je fans vollop

Verwijderd

Topicstarter
Ray schreef op donderdag 21 augustus 2008 @ 23:18:
als ik het zo lees zit het probleem hem waarschijnlijk toch in je cool en quit en q fan settings.

om bij de eerste te beginnen. je hebt hem op enable gezet. Kijk eens in everest wat je cpu spanning is idle. dit zou 1,09 volt moeten zijn als het goed werkt. bij lichte belasting 1,28 en vollop 1,5. Veranderd dit niet werkt dus C & Q niet. Daardoor wordt je cpu warm en zal inderdaad je fan vollop blijven draaien.

daarnaast zou je q fan settings er ook voor moeten zorgen dat je fan minder hard gaat draaien

het kan zijn dat het iets anders heet bij asrock.

dus kijk eens naar die voltages

edit. ik zie bv op je eerst pic in de TS dat hij op 1,42 staat. als dat zonder belasting is werkt Q&C dus niet. Kijk even goed in het mobo boekje wat je moet doen om het te activeren
meestal aanzetten in bios EN VERGEET NIET JE ACPI SETTINGS! aan te passen. als dat niet goed staat werkt het niet.
Ik heb nogmaals goed in de handleiding gezocht maar er staat niks in over het activeren van cool 'n quiet.

DAarnaast zag ik in het boekje wel iets van de cpu_fan1. Ik zei al dat er 4 pinnetjes zaten en het clipje op 3 zit en 1 pin vrij is, hier staat de de 4e pin, die vrij is, dit betekent: FAN_SPEED_CONTROL
De 3 pinnetjes waar hij op zit betekenen dit van links naar rechts:
GND, +12V, CPU_FAN_SPEED.
weet niet wat dat nog zou kunnen betekenen

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb in BIOS Cool 'n Quiet op Enabled gezet, deze stond op Auto, er is niks veranderd kwa herrie. Hij heeft ook nog hetzelfde rmp weer. De cpu Quiet Fan stond dat ik het alleen kan enablen als ik een 4 pin cpu fan heb installed. Ik heb toch een 3 pin of niet? omdat die 4e pin vrij is, zie hierboven.?

• Ray

Ray

Verwijderd schreef op donderdag 21 augustus 2008 @ 23:33:
Ik heb in BIOS Cool 'n Quiet op Enabled gezet, deze stond op Auto, er is niks veranderd kwa herrie. Hij heeft ook nog hetzelfde rmp weer. De cpu Quiet Fan stond dat ik het alleen kan enablen als ik een 4 pin cpu fan heb installed. Ik heb toch een 3 pin of niet? omdat die 4e pin vrij is, zie hierboven.?
je moet ook je acpi goed zetten. uit een asus handleiding:

set C&Q to enable
in the power menu select the item acpi 2.0 support and set it to yes
in windows xp go to power shemes and set it to minimal power management

ik neem aan dat de driver al wel geladen is anders moet je dit ook nog doen

google anders even voor de instructies.

Zoals gezegd moet je dus in everest kunnen zien dat je cpu voltage daalt als er geen belasting is. hierdoor wordt de cpu minder warm en zal normaal gesproken de fan dus langzamer draaien.

Verwijderd

Topicstarter
Ik zag in Speedfan net dat de voltage wel omhoog ging en weer iets omlaag toen ik een cd erin deed en iets installeerde. Ik heb gewoon de cd van het moederbord erin gehad en alle drivers geinstalleerd. Ben ff naar bios gegaan en naar dat ene menu geweest, hier een foto want ik weet verder niet wat dit ermee te maken kan hebben:

Afbeeldingslocatie: http://img152.imageshack.us/img152/3021/dsc00050hi3.jpg

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

Je moet de onderste setting: ACPI HPET Table op enabled zetten lijkt me.

Verder even googlen op de namen van de fancontroller geeft genoeg sites, en anders de pricewatch even induiken.

Verwijderd

Topicstarter
Heb dat laatste nu enabled maar geen verandering
heb de fancontroller besteld

Verwijderd

Topicstarter
Dan nog even iets, misschien dat jullie het ook weten.
Ik heb problemen met CCC (Catalyst Control Center), deze opent gewoon totaal niet als ik em wil openen.
Als ik McAfee wil bijwerken gaat hij zoeken en wil hij een update downloaden en dan loopt hij gewoon vast, heb gister nog volledige systeemscan gedaan, 1 paard van troje gevonden, is in quarantine gegaan en verwijderd door mcafee, nu opeens dit
Plus 5 updates gevonden door windows update installeert hij gewoon niet, zegt steeds als ik het wil gaan installeren dat de volgende (die 5) niet geinstalleerd konden worden, reden is er niet bij.

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

installeer de nieuwste CCC na het compleet verwijderen van 8.7. compleet verwijderen in de veilige modus met driver cleaner pro.

Verder handig om de search te gebruiken en onder andere de volgende topics te vinden:
[XP] Update blijft terug komen
[windows xp] Windows update doet het niet meer
[XP] Windows update fout

Verwijderd

Topicstarter
Heb het bekeken maar kan mijn probleem daar niet tussen vinden.
Als ik naar de site ga en via daar update krijg ik dit te zien;

Updates weergeven en installeren

Updates installeren Downloadgrootte (totaal): 0 kB *
Geschatte tijd bij uw verbindingssnelheid: 0 minuten *
(*Gedownload; gereed om te installeren)

Essentiële updates
Microsoft Windows XP

KB939683: Update voor Windows Media Player 11 voor Windows XP
Downloadgrootte: 0 kB , 0 minuten (Gedownload; gereed om te installeren)

KB936782: Beveiligingsupdate voor Windows Media Player 11 voor Windows XP

KB929399: Update voor Windows Media Format 11 SDK voor Windows XP

KB928365: Beveiligingsupdate voor Microsoft .NET Framework versie 2.0

KB941569: Beveiligingsupdate voor Windows XP met Windows Media Format Runtime 9.5 en 11

Heel wazig dat hij 0 kb aangeeft.. vandaar dat het dus ook niet lukt om ze te installeren. alleen waarom doet hij dit

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

Verwijderd schreef op vrijdag 22 augustus 2008 @ 01:33:
Heel wazig dat hij 0 kb aangeeft.. vandaar dat het dus ook niet lukt om ze te installeren. alleen waarom doet hij dit
Typ de updatenummers in google in en kijk wat er uitrolt. Mocht je na het opschonen van alle temporary files en mappenboel nog steeds niet werken, open dan even een nieuw topic in het goede gedeelte hierop op GoT en leg duidelijk uit wat je allemaal wel/niet geprobeerd of gevonden hebt.

Verwijderd

Topicstarter
Heb de fancontroller net geinstalleerd, wat een rust :)
Ben alleen nog aan het kijken hoe ik hem door mn omsluiting van de pc hen krijg, heb hem nu binnen in de kast zitten, moet ik steeds de zijkant eraf halen om in te stellen. Ik heb hem nu dus normaal staan, CPU Fan 2860 rpm zegt speedfan me nu, hoor hem amper :) Moet ik wel even met speedfan in de gaten houden of alles goed gekoeld blijft nu?
Bedankt allemaal voor de reacties btw :)

• Ray

Ray

je hebt dus helaas verder niets met een aantal tips gedaan merk ik. Wat jij gedaan hebt is symptoom bestrijding. De oorzaak heb je niet aangepakt. Zorg er nou gewoon voor dat je C & Q gaat werken dan heb je al 50% van het probleem opgelost. je cpu wordt dan minder warm, verbruikt minder stroom en slijt ook nog eens minder......................

natuurlijk werkt zo'n fancontroller ook maar juist de cpu fan zou je niet handmatig moeten regelen ivm wisselende belasting dus ook wisselende koelingsvraag

[ Voor 7% gewijzigd door Ray op 23-08-2008 14:27 ]

Verwijderd

Topicstarter
c & q is geinstalleerd en ook allles geprobeerd om het aan de gang te krijgen, lukte niet
Pagina: 1