Toon posts:

P5K overklok probleem: wel Aan & Uit maar geen Herstart

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een vreemd overklok probleem onder Windows XP SP2.
Ik heb mijn Asus P5K met een Intel E2160 overgeklokt naar FSB 400*8 = 3.2 Ghz.
Dat ging een half jaar goed.

Totdat ik een paar dagen geleden ging "meubelen" in mijn kast;
  1. Floppy drive erin.
  2. PCI-Express MSI 3450 kaart eruit en PCI Matrox P650 erin.
  3. Daarna de Matrox kaart er weer uit gehaald en de MSI kaart erin.
De situatie is nu dat FSB 400*8 werkt en met Orthos stabiel is.
Opstarten d.m.v. "Uitschakelen" en dan de Power knop van de kast indrukken gaat ook goed.

Alleen wat niet werkt is “Opnieuw opstarten”: dan schakelt hij zichzelf Uit en Aan en daarna weer Uit en Aan, voordat het Bios en Windows weer omhoog komen.

Dit is wat er gebeurd bij “Opnieuw opstarten”:
  1. het beeldscherm gaat uit + de PC gaat uit,
  2. de PC gaat aan, en na een paar seconden gaat de PC weer uit,
  3. de PC gaat aan, en het beeldscherm gaat aan,
  4. het Bios komt omhoog en Windows komt omhoog.
Dus blijkbaar vind hij het nodig om zichzelf Aan en Uit te schakelen.
Terwijl dat daarvoor niet zo was.
Wat wel bij “Opnieuw opstarten” werkt is FSB 333*9.

Wat heb ik zelf gedaan om het probleem te verhelpen?
  1. Bios geflashed, laatste versie erin (1103).
  2. CMOS handmatig gereset (batterij + jumper)
  3. Heel Windows opnieuw geinstalleerd.
Heeft iemand nog suggesties?
Waar kan het aan liggen?
FSB 400*8 heeft altijd gewerkt!!

• KneoK
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13:55

KneoK

Not in a million lightyears

Ik heb hetzelfde gehad met mijn P5K na mijn 8800GTS vervangen te hebben door een HD4870. Normaal gesproken draaide ik 9x400 of 8x450. Na de nieuwe kaart te hebben kreeg ik rebootproblemen. Gewoon opstarten deed 'ie vlekkeloos, reboot niet. Althans, dat dacht ik in eerste instantie omdat de pc uitviel, opnieuw startte maar niet bootte. Ik drukte de pc dan gewoon helemaal uit. Nu kwam ik er later achter dat de pc na een paar seconden opnieuw uitviel, weer aanging en weer zonder problemen doorbootte. En dit elke keer feilloos als ik Windows opnieuw moest opstarten. Niet booten na de reset, na een paar seconden uitvallen, aan, weer uit, weer aan en booten.
UIteindelijk een verse Windows installatie, want die stond toch al in de planning, maar het euvel bleef.

Voeding was natuurlijk 'verdachte' nummer 1, maar die heeft wel meer getrokken dan nu en altijd stabiele waardes afgegeven, dus misschien dat het aan de hoge FSB zou kunnen liggen, wellicht slikte de kaart dat niet. Maar zelfs op 8x375 had ik hetzelfde probleem. Uiteindelijk dus maar weer lekker op 9x400 gezet, talloze stabiliteitstests uitgevoerd en me voorgenomen er maar mee te leren leven. Maar heel vreemd, na verloop van tijd kon ik zo nu en dan wel normaal rebooten vanuit Windows en het leek steeds vaker goed te gaan. Nu een week of twee verder heb ik er helemaal geen last meer van. Zelfs op 8x450 gaat het weer goed. Ik heb er geen verklaring voor, ik heb dus ook geen echt antwoord voor je. Het enige wat me een beetje heeft laten schrikken is dat ik op een gegeven moment in de BIOS zag dat de PCI-E snelheid vast op 150MHz stond. Dit was na een CMOS reset een poosje daarvoor. Die waarde had ik zelf weer vastgezet 100MHz maar blijkbaar is er daar iets misgegaan. Ik kan me niet voorstellen dat ik zelf 150MHz heb ingevuld of per ongeluk de PCI-E snelheid voor de FSB heb aangezien, ben ook bijzonder blij dat er niets stuk is (geluidskaart, 2xsata, dvd brander, de 4870) maar dat is het enige wat in het BIOS anders stond ingesteld toen ik het probleem nog niet had maar ik heb niet echt in de gaten gehouden of de problemen daarna langzaam zijn verdwenen. Kijk het in ieder geval eens na.

Ik heb verder tussendoor alle voedingskabels nog eens gecontroleerd, goed vastgedrukt, maar ik kan niet zeggen of dat uiteindelijk het probleem heeft opgelost.

Verwijderd

Topicstarter
Dank je voor je uitgebreide antwoord. Het lijkt erop alsof we hetzelfde probleem hebben (gehad); herstart problemen bij OC na videokaart verwisseling.

Ik ga eens proberen of ik het BIOS en CMOS kan herstellen door eens terug te gaan naar default settings en op te booten zonder de MSI PCI-E videokaart, maar met de Matrox PCI-kaart er in (harde reset) en dan FSB 400*8 draaien met de PCI-E bus fixed op 100 Mhz.

Want ik heb namelijk -toen ik de Matrox kaart er eventjes in had- de FSB omhoog gedraaid naar 400 Mhz zonder de PCI-Express bus vast te zetten op 100 Mhz! Misschien heeft het mobo dat wel onthouden en is dat de oorzaak?

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de MSI kaart eruit gedaan en de Matrox kaart erin gedaan.
Toen deed de PC nog steeds moeilijk.
Niet meer 2x aan en uit, maar wel na het BIOS heel lang wachten (zeker 1 minuut) voordat Windows omhoog kwam.
Toen heb ik in het BIOS, bij de eigenschappen van de Northbridge chipset de volgorde van PEG/PCI veranderd in PCI/PEG en nu is er geen probleem meer.
Overklokken FSB 400 * 8 is nu supersnel, inclusief "Opnieuw opstarten".
En nu nog hetzelfde met het MSI 3450 kaartje....

• frank131331
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 20-05 10:31
Heb hier exact hetzelfde probleem.
In de laatste biosversie is dit nog niet opgelost.

*edit* ik zal morgen ook eens die volgorde van de nb aanpassen.

[ Voor 49% gewijzigd door frank131331 op 22-08-2008 00:52 ]

Verwijderd

Topicstarter
Heb nu het PCI-E MSI 3450 kaartje erin gezet en exact hetzelfde probleem is terug.
FSB 400*8, herstarten geeft uit-aan-uit-aan. Vroeger was dat niet zo.
En met de PCI Matrox kaart ook niet.
Heeft iemand nog suggesties?

Verwijderd

Topicstarter
Probleem is nu opgelost.
De NB voltage had ietsje meer spanning nodig +0.15V: van 1.25V naar 1.4V.
Nu doet "Opnieuw opstarten" het weer normaal.
Pagina: 1