Toon posts:

Hdd vervangen Inspiron2650

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo!

De laptop van mijn ouders had een nieuwe harde schijf nodig, nu ik had een 2.5inch ATA HDD besteld.

Nu, het probleem, mijn intelligentie heeft gefaald:
Dat is blijkbaar een andere aansluiting..

De laptop is een Dell Inspiron 2650.
Waar vind ik nu een harde schijf met wel de juiste aansluiting?
Of hoe noemt die aansluiting, en heeft Dell een soort eigen systeem, of is dit bij alle laptops?

Alvast bedankt.
Thomas

• asfaloth_arwen
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 10:28
Kijk hier eens: http://support.euro.dell....0/en/sm_en/hdd.htm#999504 :) En welke ATA drive heb je gekocht SATA (serial ATA) of PATA (Parallel ATA)?

[ Voor 27% gewijzigd door asfaloth_arwen op 21-08-2008 12:42 ]

Specs

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13:18
IDE = ATA = PATA vaak heh.

Daarnaast had je in de handleiding van de laptop gewoon kunnen vinden wat voor type harde schijf je nodig had. Dell is daar namelijk heel duidelijk in :)

Verwijderd

Topicstarter
De hdd die ik heb gekocht is PATA.
Ik had idd moeten zien dat die aansluiting geen PATA was (van de schrijf die in de laptop zat)..
Maar het ziet er ook niet SATA uit, althans niet zoals bij een desktop.

Kan iemand me een foto geven van een SATA-2.5inch hdd voor een laptop misschien?
En ik vind nergens op de website van Dell info of het nu PATA of SATA is in de 2650..:s

• asfaloth_arwen
Verwijderd schreef op donderdag 21 augustus 2008 @ 12:49:
Kan iemand me een foto geven van een SATA-2.5inch hdd voor een laptop misschien?
http://images.google.nl/i...um=1&ie=UTF-8&sa=N&tab=wi :)
En ik vind nergens op de website van Dell info of het nu PATA of SATA is in de 2650..:s
PATA :) (er staat IDE aansluiting, zie Wikipedia: Integrated Drive Electronics)

[ Voor 10% gewijzigd door asfaloth_arwen op 21-08-2008 12:53 ]

Specs

Verwijderd

Topicstarter
Als die dingen kloppen:
SATA
PATA
De sata-foto is nu niet echt bepaald duidelijk, maar dan heeft de schijf die ik nodig heb daar toch het meeste van weg.

En nu zeg jij me juist dat het toch PATA is..:s
Als het pata is zou het moeten werken he, de schijf die ik heb gekocht is wel degelijk een PATA.

Edit:
Ik heb Everest eens gedraaid:
Hitachi DK23EB-40GB.
En ze spreken over Ultra-ATA, de eerste keer dat ik daar van hoor..

Ik zal lstraks eens foto van aansluiting posten.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 21-08-2008 13:17 ]

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07:09
Move naar OM, hoort nl niet in de CSL

• asfaloth_arwen
Post idd een foto van de huidige hardeschijf. Volgens: http://www.intel.com/prod.../845mp-845mz-overview.htm (de chipset wat op dit mobo zit) moet je toch echt PATA hebben.

Specs

• silmaril8
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 21 augustus 2008 @ 12:59:
Als die dingen kloppen:
SATA
PATA
De sata-foto is nu niet echt bepaald duidelijk, maar dan heeft de schijf die ik nodig heb daar toch het meeste van weg.

En nu zeg jij me juist dat het toch PATA is..:s
Als het pata is zou het moeten werken he, de schijf die ik heb gekocht is wel degelijk een PATA.

Edit:
Ik heb Everest eens gedraaid:
Hitachi DK23EB-40GB.
En ze spreken over Ultra-ATA, de eerste keer dat ik daar van hoor..

Ik zal lstraks eens foto van aansluiting posten.
Hitachi DK23EB-40GB. = PATA schijf. Je hebt dus een PATA schijf nodig.

Ultra ATA bestaat al vele vele jaren ;)
En die foto van een SATA aansluiting is heel erg duidelijk en is precies hetzelfde als een SATA aansluiting van een normale desktop computer (je kan een SATA laptop schijf dan ook aansluiten op een moederbord van een desktop pc).

En hoe bedoel je trouwens hij werkt niet? Bedoel je dat hij niet past? Of past hij wel, maar de computer doet verder niks?

[ Voor 15% gewijzigd door silmaril8 op 21-08-2008 14:11 ]

Verwijderd

Topicstarter
Hij past gewooneweg niet.
De uitgang van de hdd die erin zit is compleet anders dan die van de PATA-schijf die ik heb..:s
Maar vanavond zal ik een foto posten, nu is men pa ermee bezig voor zijn werk.;)

• silmaril8
  • Niet online
Heb je het type nummer van de PATA schijf die je hebt gekocht?

Nogmaals voor de duidelijkheid: er zijn echt maar 2 type notebook harddisks en dat zijn PATA en SATA (ok je hebt ook SSD maar die bestond tentijde van de dell 2650 nog niet). Dus het is echt 1 van de 2. Volgens google leren we dat in de Dell 2650 een PATA schijf hoort, en de originele Hitachi schijf die er in zit is ook een PATA schijf.
Er moet dus echt een PATA schijf in kunnen en een pata schijf ziet er precies zo uit zoals op deze foto:
Afbeeldingslocatie: http://mergy.org/wp-content/uploads/2008/05/ts_e5k100-connector-pata_lr.jpg

Dus dan heb je denk ik verkeerd gekeken. Let er ook op dat je de harde schijf wel op de correcte manier moet in schuiven. Ook niet vergeten de beugels van de originele Hitachi schijf er af te schroeven en deze op de nieuwe schijf te doen.

[ Voor 86% gewijzigd door silmaril8 op 21-08-2008 14:29 ]

Verwijderd

Topicstarter
Samsung Spinpoint M5: HM160HC.
Beugel?
O hell..ik voel het al komen..er zit nog iets over de harde schijf zelf?
Ik zal er vanavond naar kijken.

Alvast heel erg bedankt allemaal, en vooral silmaril8 voor de subtiele opmerking!

• silmaril8
  • Niet online
Ja, vaak zitten er beugels aan de zijkant van de schijf (je ziet ook 2 schroefgaatjes aan de zijkant op de PATA foto) waardoor de hardeschijf kan worden vastgemaakt aan de laptop. Maaar, de aansluiting blijft precies hetzelfde hoor!
Die Samsung is inderdaad een PATA schijf, dus deze moet gewoon passen.

[ Voor 11% gewijzigd door silmaril8 op 21-08-2008 14:36 ]

• asfaloth_arwen
Verwijderd schreef op donderdag 21 augustus 2008 @ 14:31:
O hell..ik voel het al komen..er zit nog iets over de harde schijf zelf?
Ik zal er vanavond naar kijken.
Zoals ik al eerder zei, kijk hier even ;) http://support.euro.dell....0/en/sm_en/hdd.htm#999504

offtopic:
Post 1000 >:)

[ Voor 5% gewijzigd door asfaloth_arwen op 21-08-2008 14:40 ]

Specs

Verwijderd

Ziet er zeker zo uit:
Afbeeldingslocatie: http://www.powerbrixx.com/images/SKU_1655_Dell_IDE_Connector_PB.JPG

Als dat 'm is, dan moet je de oude harddisk uit z'n tray schroeven, die connector eraf trekken en op je nieuwe schijf zetten.

Verwijderd

Topicstarter
Jaa, dat isem!
Allemaal heel erg bedankt he

@asfaloth_arwen:
proficiat met je 1000.^^
En ja..ik dacht zo van, ik kan nu toch wel een schijf uithalen en terug insteken hoor...:p Dom Dom Dom van me..

• 0rbit
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-03-2021
Trek wel gelijkmatig aan dat ding, want voor je het weet verbuig je daarbij de pinnetjes.

Ik ben geheel voldaan, dank u wel!

Verwijderd

Topicstarter
Voila, XP draait er terug op.:)
Nogmaals allemaal bedankt hé!
Pagina: 1