Toon posts:

[Leopard] Afbeeldingen in Preview blurry/wazig/onscherp

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Volgens mij heeft iedereen er last van onder Leopard. Als ik afbeeldingen open, gebeurt dat standaard met Preview. Ze zijn dan enorm wazig / onscherp. Als ik dezelfde afbeelding in Photoshop open, is deze gewoon scherp.

Ik heb ondertussen gelezen dat het aan de Preview versie ligt in 10.5 en dat het onder Tiger niet voor zou komen. Ik heb ook onder preferences het een en ander geprobeerd maar het mag allemaal niet baten. Wat is er aan de hand met die scaling techniek :?

Ik wordt er onderhand hardstikke gek van, want ik gebruik Preview dus best vaak. Heeft iemand hier inmiddels een oplossing voor?

• Magnetic_Man
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Ik weet eerlijk gezegd niet waar je het over hebt. Platjes wazig met Preview in Leopard? Heb ik namelijk geen last van. Is het misschien zo dat het desbetreffende plaatje op een verkeerde afmeting word weergegeven? Kijk eens bij View > Actual Size (command+0). Heb je het dan nog?

Als alternatief kan je natuurlijk ook Quick Look gebruiken, als je daar de problemen niet hebt.

Verwijderd

Topicstarter
Hier een 100% crop van photoshop weergave en preview weergave dmv screenshot.

Afbeeldingslocatie: http://img205.imageshack.us/img205/270/pspreviewvergelijkingbw9.jpg

Dit is een crop van een foto die op ~25% weergegeven wordt. Op actual size lijkt ie wel scherp, maar dat is natuurlijk niet te doen, fotos bekijken van 10MP op actual size.

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 21-08-2008 12:38 ]

• Tom
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Tom

Een image kleiner dan 100% is in Photoshop juist niet mooi (behalve op 12,5%, 25% en 50%, dat gaat wel goed). Die maakt zaken dan kartelig en dergelijke (iets wat jij dus mooi vind). Ik gok vanwege performance, hij doet geen echte resize maar laat pixels gewoon weg. De preview rendert de afbeelding wel opnieuw, hetzelfde als de image resize functie in Photoshop doet.

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:45

BCC

De definitie van Preview is toch een snelle weergave? Als preview alle 10M pixels van je plaatje gaat laden, is het niet snel meer.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

• Digistorm
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-02 14:18

Digistorm

ex-demo scener

De weergave van Preview is inderdaad beter. Maar Preview is daardoor niet traag. Als je goed oplet zul je zien dat Preview eerst de Photoshop methode toepast, om zo snel mogelijk een beeld te tonen, en daarna zo snel mogelijk de nette, anti-alias versie laat zien. Vooral met grote foto's / veel megapixels is dat te zien. Ik vind dat Preview het precies goed doet. Photoshop vind ik, ook tijdens het bewerken, vaak misleidend wat scherpte betreft.

Hier stond achterhaalde informatie…

• Dieter
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20-07-2021
Heb dit ook al gemerkt ... en effectief preview is maar een preview!
Pagina: 1