Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Verwijderd

Topicstarter
Heb een vraag over arbeidsongeschiktheid,
Heeft iemand een idee hoe het in z'n werk gaat bij psychische klachten

Probeer dit zo veel mogelijk een algemene vraag te houden, zodat iedereen aan de antwoorden wat heeft.

Het komt er in het kort op neer dat ik me totaal niet kan concentreren op me werk met ongelukkig voel en me afsluit voor andere mensen (collega's). Dit trekt zich automatisch door naar privé kant waar het ook steeds slechter word omdat dit al over een lange periode voortsleept.
Voel dat het nu echt tijd wordt dat ik er wat aan ga doen met een professional, want anders blijf ik zo door gaan. Denk zelf aan burn-out / depresifiteit

Alleen wat zijn de gevolgen voor me baan? (salaris etc etc)
En de gevolgen voor in me latere leven? Hypotheek? Levensverzekering? Zorgverzekering? Is dat nog mogelijk of is dat allemaal duurder of onmogelijk geworden omdat ik een bepaald ziekte beeld heb gehad.

Heb momenteel een lopend jaar contract bij het bedrijf waar ik werk,

Hoop dat er mensen zijn die me hier wat meer over kunnen vertellen,

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Ga eens met een Doktor praten. Die kan je waarschijnlijk verder helpen. Als je psychische klachten hebt kan hij je doorverwijzen, en eventueel aan raden om je ziek te melden op je werk.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

• Silver7
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 31-10 16:48
Je kunt ook eventueel uitzoeken waarom je neit kunt concentereren. B.v. lawaai, steeds gestoord worden, of juist verveling (bore-out, stond nog gisteren in de krant. Het is tegenhanger van Burn-out).

• stin
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Heb je al een gesprek gehad met de verzekeringsarts en arbeidsdeskundige van het UWV? Die stellen namelijk de mate van arbeidsongeschiktheid vast. De verzekeringsarts gaat na welke beperking iemand door zijn ziekte/handicap heeft t.a.v. werk. De arbeidsdeskundige gaat na wat de persoon nog voor werk kan doen en wat hij hiermee kan verdienen. Het is dus lastig te zeggen, aangezien dat voor iedereen verschillend is.

Het is dus niet zo dat je vrij makkelijk arbeidsongeschikt wordt verklaard. De werknemer wordt verplicht geacht om je te integreren op een andere werkplek en als het niet op zijn eigen onderneming gaat, dan kun je bij een ander bedrijf worden geplaatst. De bedoeling is dat je gewoon blijft werken zolang dat gaat.

Als je onvoldoende inkomsten uit arbeid hebt door je arbeidsongeschiktheid, dan heb je ook nog recht op een WW-uitkering. De hoogte van de WIA uitkering is afhankelijk van de hoogte van het loon, de mate van arbeidsongeschiktheid en het inkomen. Als de arbeidsongeschiktheid minder dan 35%, is er geen recht op uitkering.

Conclusie: als je nog geen gesprek hebt gehad met een arts, doe dat dan. Wellicht zijn de problemen op een andere manier op te lossen. Als je bijvoorbeeld voor maar 30% arbeidsongeschikt wordt verklaard, dan ga je er dus op achteruit.

Over je psychische klachten: Sinds 1 jan. 2008 zitten psychotherapie en eerstelijnpsychologie (acht zitting met een eigen bijdrage van €10 per zitting) in het basispakket van de zorgverzekeringswet. Het maakt wel verschil met welke indicatie iemand naar een psychotherapeut wordt doorverwezen. (bij bepaalde problemen kreeg je meer gratis zittingen)

Je moet dus echt naar de dokter gaan. Die kan je helpen daarmee. Hij kan je doorverwijzen.

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Daarnaast: als je denkt dat het aan je werk ligt, en je hebt een jaarcontract, wat let je om naar een andere werkgever te gaan rondkijken? Een verandering van omgeving en collega's, een nieuwe uitdaging etc kan vaak zeer goed helpen :)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• Sempy
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 20:28
In Nederland kan je pas arbeidsongeschikt worden verklaard als je twee jaar ziek bent. Aangezien je nu nog gewoon werkt, heeft het dus de eerste twee jaar geen gevolgen als je door je psychische klachten ziek thuis komt te zitten. Je krijgt gewoon je salaris e.d.

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Sempy schreef op donderdag 21 augustus 2008 @ 12:40:
In Nederland kan je pas arbeidsongeschikt worden verklaard als je twee jaar ziek bent. Aangezien je nu nog gewoon werkt, heeft het dus de eerste twee jaar geen gevolgen als je door je psychische klachten ziek thuis komt te zitten. Je krijgt gewoon je salaris e.d.
Ja maar je baas is natuurlijk niet verplicht om aan het eind van je Jaar-contract die te verlengen.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:42
rwb schreef op donderdag 21 augustus 2008 @ 13:00:
[...]

Ja maar je baas is natuurlijk niet verplicht om aan het eind van je Jaar-contract die te verlengen.
In dat geval neemt het UWV de salarisbetaling afaik over (ZW).

Ik zou TS willen aanraden 2 dingen te doen:
• ga niet somberen over geld en de regelingen op dit moment. Ga er maar vanuit dat het redelijk geregeld is. Praat eventueel met iemand van het maatschappelijk werk om je hierbij even een goed overzicht en gevoel bij te geven.
• richt je op je (fysieke en geestelijke) gezondheid. Ga naar je huisarts, bedrijfsarts en leg de zaken voor. Richt je op het beter worden of het vinden van een omstandigheid (werk) waarin je je beter voelt.

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Rukapul schreef op donderdag 21 augustus 2008 @ 13:12:
In dat geval neemt het UWV de salarisbetaling afaik over (ZW).
Maar dat zal toch geen 100% zijn? Ik kan me percentages als 70 en 80% herinneren; dit kan wel van belang zijn, zeker als het om een tophypotheek gaat (voor het inkomen) :) .

[ Voor 43% gewijzigd door gambieter op 21-08-2008 15:12 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• Frieda
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
je kunt het beste de situatie bespreken met de contactpersoon van de arbodienst van jouw bedrijf.

je meldt je eerst ziek bij je bedrijf.

na 6 weken ziek word je opgeroepen door de ARBO en wordt er een probleemanalyse gemaakt met een re-integratieadvies. na 8 weken maak je samen met je werkgever een re-integratieplan waarin je stappen vastlegt die jij en/of je werkgever gaan nemen om jou te helpen bij je re-integratie.

je werkgever is wettelijk verplicht je gedurende de eerste 2 ziektejaren door te betalen. de hoogte van je salaris hangt af van je CAO. als je contract afloopt tijdens je ziekte neemt het UWV de betaling over.

na het 2e ziektejaar word je gekeurd door een arts van het UWV en daarna word je pas arbeidsongeschikt. je kunt je ook eerder arbeidsongeschikt laten verklaren door de UWV-arts als er geen zicht op enige vorm van herstel is.

bij de meeste bedrijven is het salaris in het eerste ziektejaar 100% en daarna 70%, dat hangt dus van de CAO af. vaak is er een verzekering afgesloten waardoor je nog recht hebt op extra geld over de uren dat je wél werkt als je je bijvoorbeeld maar voor 50% ziek hebt gemeld.

• Frankie02
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 31-08 19:21
Heb je al hier een gesprek met je leidinggevende erover gehad? Soms kunnen de kleinste veranderingen wel een helpen om zo een andere werksituatie te creëren waardoor je weer gewoon je werk kunt doen.

Verwijderd

Je huisarts kan je naar de GGD doorverwijzen en dat lijkt me de beste route.

• SvMp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
In veel gevallen is stoppen met werken niet bevorderlijk voor je situatie. De beste manier om van depressies, stress en andere psychische klachten te herstellen is juist zsm. weer aan het werk gaan in plaats van stoppen.

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 06-11 23:43

Ardana

Mens

Er zijn 3 manieren om hiermee om te gaan:

Je ziek melden en werken aan 'n oplossing
of
Blijven werken en werken aan 'n oplossing
of
Werken op arbeidstherapeutische basis en werken aan 'n oplossing (hiervoor heb je de medewerking van je werkgever nodig).
(Niet werken aan 'n oplossing vind ik geen manier om hiermee om te gaan dus laat ik buiten beschouwing).

Als je nog enigszins kunt blijven werken, zou ik dat zeker blijven doen. Ja, het is een belasting, maar het levert je ook veel op.

Je zit op een tijdelijk contract, dat betekent dat je weinig kans hebt dat je werkgever je contract verlengd als je je ziek meldt. Als je je ziekgemeld hebt, moet je werkgever tot het einde van je contract je loon doorbetalen en zich houden aan de reintegratieregels (opstellen reintegratieplan etc.). Bij 'n tijdelijk contract zal 'n werkgever hier vaak geen zin in hebben en dus slechts de wettelijke minimum stappen nemen, hiermee ben je eigenlijk niet gebaad. Na afloop van je contract kom je uit bij het UWV en kun je een beroep doen op de ZW (ZiekteWet, deze wordt dus toegekend door het UWV). Nadat je 2 jaar ziek bent geweest (gerekend vanaf je eerste dag van je ziekmelding) kun je "arbeidsongeschikt" verklaard worden en een beroep doen op de WAO/WIA (Wet Arbeidsongeschiktheid/Wet Inkomen en Arbeid oid).

Je werkgever moet volgens contract doorbetalen bij ziekte, soms is dat 100%, vaak minder, het (wettelijk) minimum is 70% (van je laatst verdiende loon). Ook de ZW bedraagd 70%, evenals de WAO, maar hierbij geldt dit alleen voor het eerste periode van je arbeidsongeschiktheidsuitkering. Na verloop van tijd (afhankelijk van hoeveel jaar je gewerkt hebt) zal je uitkering dan teruglopen naar bijstandsniveau.

De hulpverlening die je kan verwachten vanuit het UWV is minimaal en vaak miserabel slecht. Hoe goed de hulpverlening is vanuit je werkgever, kun jij beter inschatten dan ik, maar de meeste werkgevers hebben niet zoveel mogelijkheden en willen er ook niet zoveel moeite voor doen.

In alle gevallen adviseer ik je om zelf op zoek te gaan naar hulp, en je startpunt daarbij is je eigen huisarts.

Een periode van arbeidsongeschiktheid is mega-slecht voor je arbeidsvooruitzichten. Het is niet voor niets dat de meeste mensen die reintegreren dit verzwijgen tegen toekomstige werkgevers. Niemand zit te wachten op iemand die z'n baas 'n behoorlijke hap geld gekost heeft en niets heeft opgeleverd, zo simpel ligt het gewoon. Zelfs met de bonusregelingen die er zijn voor het in dienst nemen van (gedeeltelijke en/of gereintegreerde) arbeidsongeschikten, staan werkgevers nog steeds niet in de rij, eerder het omgekeerde.

Zowel voor je situatie nu, als voor je toekomstvooruitzichten, wil ik je dus ten zeerste adviseren om te proberen te blijven werken, desnoods op arbeidstherapeutische basis.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 06-11 23:43

Ardana

Mens

Mag ik je trouwens vragen waarom je je op 'n technisch registreerd om vervolgens 'n medische vraag te stellen? Of lees je hier al geruime tijd mee?

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Pagina: 1