Verwijderd

Topicstarter
Eergisteren kwam mijn nieuwe Noctua CPU cooler binnen:
Afbeeldingslocatie: http://computershopper.com/shoptalk/Noctua%20NH-U12P.jpg

Achter de heatsink plaatste ik een extra Noctua NF-S12-1200 ventilator die met een weerstandje iets trager draait. Daarachter zit mijn case fan ook met een weerstandje.

Volgens testen op internet zou mijn CPU (E6400) op ongeveer 30°C moeten draaien, dit enkel met de standaard fan. Bij mij zit er nog een extra fan achter en toch haal ik deze temperatuur niet!

Als ik speedfan open bekom ik de volgende temperaturen (IDLE):
System: 46°C
CPU: 50°C
AUX: 25°C
Core 0: 33°C
Core 1: 35°C

Als ik op beide cores dan Prime95 draai bekom ik:
System: 50°C
CPU: 59°C
AUX: 25°C
Core 0: 45°C
Core 1: 45°C

Welke temperatuur moet ik nu geloven, de CPU of de cores?! En belemmeren de fans met weerstandjes de airflow als de eerste van de 3 op 100% draait?

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16-01 06:54

Wiethoofd

Broadcast TOM

waarschijnlijk hebben ze in die test op internet een andere koelpasta gebruikt, bijvoorbeeld AS5.

Verder hebben ze in die tests er meestal ook wel bij staan op welke snelheden de fan(s) draaien.
Ik zou trouwens je achterste fan wat harder laten draaien zodat hij een grotere luchtverplaatsing heeft dan in de kast, hiermee creeer je een onderdruk en zorg je er voor dat de warme lucht achter je cpu-blok sneller en beter afgezogen wordt.

Volg me op Twitter/X & Bluesky

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb AS5 gebruikt. Zal fans wat harder proberen zetten, jammer dat m'n case fan niet echt muisstil is op standaard speed.

Verwijderd

Topicstarter
Volgens speedfan blijft de CPU sensor nog steeds rond de 50° en beide cores rond 33°C ...
Hoe kan m'n CPU nu zo warm staan met zo'n goede cooler...

• FreezeXJ
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 10:31

FreezeXJ

DPC-Crew

Mooooh!

Omdat die sensors geen precisie-instrument zijn... Je cores zijn @ load (anders hebben we het nergens over) 45 graden, wat best prima is. Wat ze online testen is vaak met een omgevingstemperatuur van 20-25 graden, en vlak op tafel. Dat scheelt nogal een slok op n borrel als jij em in een simpele case stopt met een geinig fannetje. Daarnaast zit die sensor er rustig een graadje of 5 naast, zo niet nog meer. Ik zou me geen zorgen maken, maar als je dat wel doet moet je op jacht naar een infrarood-thermometer, of een betrouwbare diode die je er ergens inknutselt, en ben je even bezig.

"It needs but one foe to breed a war, not two, master Warden. And those who have not swords can still die upon them" - Eowyn

Verwijderd

• De Noctua is een goede koeler. Ik heb hem zelf ook. Maar bij de NH-U12P koeler hoort de NF-P12 fan! Deze NF-P12 fan ( 9 bladen ) heeft een veel grotere statische druk (H20) dan de NF-S12-1200 ( 6 bladen ) die jij noemt. De P12 is veel beter in staat (door een grotere drukopbouw) de lucht door de koelribben heen te blazen dan de S12, want die blaast door zijn gekantelde bladen de lucht voornamelijk zijwaarts.
  • Wat mij verder opvalt is dat bij idle en stress het verschil tussen de temperatuur van de casing van de cpu en de core's zelf, respectievelijk 17 en 14 graden is. Dat is heel raar, want normaal loopt eerst de temp van de core omhoog en pas daarna van de casing en bovendien zijn de verschillen nooit groter dan een paar graden. Het lijkt er dus op alsof je CPU-casing opgewarmd wordt door een externe bron. Controleer of de koeler aan de bovenkant en aan onder kast geen contact maakt met een ander onderdeel. Aan de bovenkant willen ze soms wel eens de crossbar van de kast raken. Kijk aan de onderkant van het mobo of het bevestigingskruis van de koeler misschien het backplane raakt.
  • Het kan ook zijn dat door gerbuik van teveel koelpasta je koeler geen goed kontact maakt! Probeer daarom de koeler nog een keer opnieuw te bevestigen; bodem van de koeler en de bovenkant van de CPU schoonmaken met een stukje plastic, de koelpasta eraf halen en dan met alcohol schoonmaken en dan slechts 1 en slechts 1 druppel koelpasta ter grootte van een rijstkorrel op het midden van de CPU, koeler erop, een paar keer heen en weer draaien (niet schuiven) en opnieuw vastzetten.
  • De Noctua kan heel stil draaien. Ik heb de P12 en de S12 op een Scythe Kaze fancontroller draaien, beide op 750 rpm. Fluisterstil!!!
  • De Noctua kan ook heel koel draaien. Ik heb op mijn P5K / E2160 een overklok van 80%: van 1.8 Ghz naar 3.2 Ghz met FSB 400*8, De Idle temps zijn koel: CPU, Core0, Core1, Systeem: respectievelijk 35, 35, 35, 40 graden. Stressed met Orthos: respectievelijk 54, 56, 56, 41 graden. Als ik een minder agressieve overklok gebruik FSB33*9; dan gaan Idle de temps 5 graden en stressed met Orthos 8 graden omlaag.
Nu ik er zo over nadenk m.b.t. het grote temperatuur verschil tussen CPU core's en casing kan ik maar tot 1 conclusie komen: je CPU casing draagt zijn warmte niet aan de koeler over. Waarschijnlijk doordat de koeler niet goed is bevestigd. Maar nog waarschijnlijker is dat je teveel koelpasta hebt gebruikt. Het gevolg hiervan is dat de koelpaste i.p.v. geleider als een isolator fungeert tussen koeler en casing. De casing kan zijn warmte niet kwijt en cumuleert de warmte in zichzelf; de casing warmt op en wordt gevoedt vanuit de core's. Daarom installeer je koeler opnieuw en als persoonlijke tip: ik heb opgemerkt dat als ik mijn koeler horizontaal i.p.v. verticaal installeer de temps met 4 graden zakken.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 22-08-2008 11:41 . Reden: Voorschrijdend inzicht ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik gebruik de bijgeleverde NF-P12 fan. Ik had er een extra NF-S12-1200 aan de achterkant aangehangen zodat er 2 fans op het koelblok hangen.

Ik heb AS5 koelpasta gebruikt en heb er helemaal niet te veel op gedaan. Een klein druppeltje in het midden van de CPU, dan het koelblok erop gezet en een beetje rond gedraaid zodat het druppeltje geplet en gespreid werd.

• Fern
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-01 15:35
Heb dezelfde koeler+fan hier enkele dagen draaien met artic MX-2, i.c.m. een Q9550.

Idle 29 C
Load 37 C

Core's temps. liggen op 50-56 C,snap dus niet helemaal dat je cpu heter is dan de core's.

btw.te weinig koelpasta werkt ook niet goed,en een drupje is echt te weinig.
Doe er gewoon een lijntje van onder naar boven op in het midden van je cpu,druk dan de koeler er op en maak wat draaiende bewegingen en zet hem vast.,geheid dat je temps. lager liggen,want ik had er ook te weinig op en heb deze methode toegepast en scheelde bijna 10C :)

[ Voor 46% gewijzigd door Fern op 24-08-2008 15:13 ]

PowerStation

• jdm8
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11-03-2024

jdm8

PSN-id: JDM8, origineel he?

Probeer ook eens een ander programma dan speedgan, programmaatjes kunnen de waardes namelijk verkeerd uitlezen.

En ik dacht dat de cores altijd warmer zijn dan de cpu temp? De max core temp is daarom ook hoger dan de max cpu temp. Dat doet mij ook vermoeden dat speedfan iets niet goed uitleest.

Ik ben overigens tot de conclusie gekomen met het kleine broertje van deze koeler een extra fan bijna niets uitmaakt. een graadje in mijn geval. Wissel anders één van die noctua fans om met je casefan als die zo lawaaig is.

[ Voor 72% gewijzigd door jdm8 op 24-08-2008 16:07 ]

Verwijderd

Topicstarter
Heb nu m'n casefan eruit gehaald en gewoon standaard noctua erop gehangen en de andere noctua als case fan er net achter. Beide draaien om de standaard speeds.

Coretemp geeft mij enkel de temperatuur van de beide cores die zelfde is als die van speedfan. Maar ik heb eens door m'n bios te updaten en hele andere temperaturen gekregen. Misschien een foutje in bios in combinatie met mijn cpu?... (Asus P5K Pro)

Ik vraag me ook af waarom de 'System' zo hoog gaat...

Speedfan:
Afbeeldingslocatie: http://img167.imageshack.us/img167/5818/speedfanqw0.jpg

Coretemp:
Afbeeldingslocatie: http://img167.imageshack.us/img167/7128/coretempbu5.jpg

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 24-08-2008 19:13 ]

• omgwtfbbq
  • Laatst online: 26-01 16:15
Zolang je cores niet warmer worden dan ~65 graden is er niks aan de hand hoor =)

Verwijderd

Topicstarter
omgwtfbbq schreef op zondag 24 augustus 2008 @ 19:07:
Zolang je cores niet warmer worden dan ~65 graden is er niks aan de hand hoor =)
Dus ik kan gerust nog beginnen overklokken? Want das net de reden waarom ik me deze cooler aankocht.

• WEBsel
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 00:02
Is dit verschil altijd 15°C? Dan gebruikt het ene programma een Tj(max) van 85 en de ander van 100 graden. Ze rekenen de afstand tot Tj uit.

Asrock Z77Pro4-M, i7 3770K ; Corsair PC3-12800K CMV8GX3M1A1600C11 x2 ; Zotac GeForce GTX1050 Ti 4GB ; Crucial MX500 500GB; Toshiba DT01ACA300 ; HP M375mw ; Synology DS218j + WD60PURZ ; TP-Asus RT-AC68U asuswrt-merlin 386.10 ; Sony Xperia XZ2 P ; Mazda 323

Verwijderd

Topicstarter
Waarschijnlijk zal bios de CPU temperatuur verkeerd omzetten. Zal vertrouwen op de core temperaturen die normaal precies zouden moeten zijn en niet afhankelijk van bios.

• Wiethoofd
  • Laatst online: 16-01 06:54

Wiethoofd

Broadcast TOM

de coretemperaturen worden per programma anders weergeven. Real Temp, Coretemp, HWMonitor, Speedfan, Everest geven allemaal verschillende waarden, een paar overlappen/zijn hetzelfde, de meest voorkomende zou ik vertrouwen.

Volg me op Twitter/X & Bluesky

• WEBsel
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 00:02
Als je wil weten hoe de temperaturen van de kernen wordt gemeten en geïnterpreteerd kan je kijken op http://www.alcpu.com/CoreTemp/howitworks.html.

Asrock Z77Pro4-M, i7 3770K ; Corsair PC3-12800K CMV8GX3M1A1600C11 x2 ; Zotac GeForce GTX1050 Ti 4GB ; Crucial MX500 500GB; Toshiba DT01ACA300 ; HP M375mw ; Synology DS218j + WD60PURZ ; TP-Asus RT-AC68U asuswrt-merlin 386.10 ; Sony Xperia XZ2 P ; Mazda 323

Verwijderd

Topicstarter
WEBsel schreef op zondag 24 augustus 2008 @ 20:14:
Als je wil weten hoe de temperaturen van de kernen wordt gemeten en geïnterpreteerd kan je kijken op http://www.alcpu.com/CoreTemp/howitworks.html.
Vind deze site handiger: http://forum.lowyat.net/topic/666785/+0
Pagina: 1