Toon posts:

Voedingsaansluiting moederbord defect/kortsluiting?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Gisteravond heb ik een PC'tje in elkaar gezet. Het betreft de volgende onderdelen:

Huntkey 350 Watt Voeding (nieuw)
Asrock AM2NF6G-VSTA Moederbord (gebruikt, maar werkte nog goed in ander systeem)
Amd athlon 64 3800+ (gebruikt, maar werkte nog goed in ander systeem)
Adata 1GB DDR2 667Mhz (nieuw)
Nvidia 7600GT (gebruikt, maar werkte nog goed in ander systeem)
Samsung 250 GB Sata (nieuw)
LG Sata DVD drive

Na alles te hebben aangesloten wilde ik de PC aanzetten. Er gebeurde helemaal niets (geen fans die gingen draaien ofzo, geen piep), behalve dat de power-on led ging branden. 5 seconden de powerknop ingehouden en deze ging uit. Ik heb toen alles losgekoppeld behalve de processor en het geheugen. Zelfde probleem. Daarna heb ik met een andere voeding getest, (250 watt, maar moet dacht ik wel genoeg zijn voor deze drie onderdelen) en er gebeurde ook niets behalve dat de powerled ging branden.

Toen het moederbord uit de kast gehaald (zat wel op afstandsbusjes aangesloten, dus niet tegen de kastwand aan) en getest. Er gebeurde eerst niets, maar nadat ik een beetje drukte op de 20-pins voedingsstekker begonnen de fans opeens te draaien zonder dat ik op de powerknop drukte. Toen heb ik het ding uitgezet met het knopje achter op de voeding. Toen ik dat knopje weer aandeed begon het systeem weer te lopen, dat wil zeggen dat de fans gingen draaien, maar verder geen piepjes of beeld (ook niet met booten zonder geheugen). Cmos reset gedaan, hielp niet. Voeding begint ook gewoon te lopen als ik met een paperclip de groene draad met een zwarte verbind, dus die lijkt me ook in orde. Zonder de 12v 4-pins stekker op het moederbord aan te sluiten gebeurd het zelfde.

Nog een beetje met de power-on knop en reset draadjes lopen klieren, als ik ze omwisselde of er allemaal uit haalde maakte niet uit, het de fans beginnen gewoon te draaien en de harde schijf start op als ik het knopje achter op de voeding aan of uit zet. Ik vraag me af hoe dit mogelijk is. Er bestaat dacht ik wel een bios instelling voor, maar die stond niet aan toen het mobo uit z'n oude PC werd gehaald en ik heb (tenminste dat kan ik niet controleren) het bios gereset. Dus dat lijkt me niet het probleem.

Ik denk dus dat het aan het moederbord ligt, alleen vind ik het probleem zo vreemd. Hoe kan het dat de PC begint te lopen (maar er verder niets gebeurd wat betreft beeld/piepjes e.d.) als ik er stroom opzet? Dit heb ik trouwens getest bij zowel een geaard als ongeaard stopcontact. Is de 20 pins aansluiting op het moeder bord kapot? Zie ik iets over het hoofd? Heb alles al een paar keer nagelopen maar het is volgens mij allemaal in orde. Iemand nog een idee?

Ik heb nog wat gezocht hier op T.net maar niemand heeft excact hetzelfde probeleem, al lees ik wel vaak dat het mobo de oorzaak is. Verder nog die troubleshooter doorgelopen, maar ik denk dat het daar niet aan ligt.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 21-08-2008 11:03 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Verder nog die troubleshooter doorgelopen, maar ik denk dat het daar niet aan ligt.
Die troubleshooter raadt je echter wel aan het mobo te checken, dus ik zou die sowieso eens vervangen.

De kans dat je bordje defect is is sowieso aanwezig, een andere testen zal dus zeker al helpen om het probleem te achterhalen.

Verwijderd

Topicstarter
Terw_Dan schreef op donderdag 21 augustus 2008 @ 13:54:
[...]

Die troubleshooter raadt je echter wel aan het mobo te checken, dus ik zou die sowieso eens vervangen.

De kans dat je bordje defect is is sowieso aanwezig, een andere testen zal dus zeker al helpen om het probleem te achterhalen.
Sorry, dat zinnetje is een beetje dom geformuleerd. Maar als je geen ander moederbord hebt valt er weinig te checken :). Maar hoe groot schat je de kans dat het het moederbord is? Anders gezegd, klinkt dit als een moederbord probleem?

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 21-08-2008 16:55 ]

• YellowOnline
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 25-01 20:45

YellowOnline

BEATI PAVPERES SPIRITV

Een suggestie: ik heb het al enkele keren gezien dat mensen per ongeluk de SLI molex aansluiten ipv de 12V, met 4-naar-6 pin convertors die al op de kabels opzitten en zo...

Edit: O ja, dankzij Terw_dan let ik er op: Asrock, brrr :|

[ Voor 15% gewijzigd door YellowOnline op 21-08-2008 17:45 ]

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op donderdag 21 augustus 2008 @ 16:54:
[...]

Sorry, dat zinnetje is een beetje dom geformuleerd. Maar als je geen ander moederbord hebt valt er weinig te checken :). Maar hoe groot schat je de kans dat het het moederbord is? Anders gezegd, klinkt dit als een moederbord probleem?
Leen een ander mobo, of probeer alle onderdelen in een andere pc (gaat mogelijk wat lastig met cpu dan wel, maar die gaan gelukkig weinig vaak kapot).

Persoonlijk zou ik snel het mobo verdenken, al is het maar omdat het een Asrock is die vaak op vage manieren doodgaan en doorgaans ook niet van geweldige kwaliteit onderdelen gemaakt zijn.

Verwijderd

Topicstarter
YellowOnline schreef op donderdag 21 augustus 2008 @ 17:06:
Een suggestie: ik heb het al enkele keren gezien dat mensen per ongeluk de SLI molex aansluiten ipv de 12V, met 4-naar-6 pin convertors die al op de kabels opzitten en zo...

Edit: O ja, dankzij Terw_dan let ik er op: Asrock, brrr :|
Bedankt, maar gelukkig is het dat niet :) Er zit namelijk geen SLI molex op. Ik kan denk ik toch nog ergens een mobo "ritselen" om e.e.a. te testen. Geheugen wilde ik sowieso eens proberen in een ander moederbord, de processor lijkt me zoals gezegd heel erg onwaarschijnlijk. Bedankt voor de input, ik ga er morgen mee aan de slag en dan post ik hier mijn ervaringen wel.

@Terw, ja Asrock is niet super inderdaad. Maar toch vreemd dat ie na een tijdje in de kast liggen stuk is, niet?

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 21-08-2008 18:40 ]

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op donderdag 21 augustus 2008 @ 18:39:
@Terw, ja Asrock is niet super inderdaad. Maar toch vreemd dat ie na een tijdje in de kast liggen stuk is, niet?
Vind ik niet, Asrocks gaan nu eenmaal snel dood en heb dit soort dingen al vaker gezien. Waar het precies fout gaat, geen idee, maar heb al vaker gezien dat zo'n bordje het ineens gewoonweg niet meer deed.
Pagina: 1