Standby verbruik van TV+randapparatuur verlagen

Pagina: 1
Acties:

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 02:55
Ik zit al een poosje over 2 problemen na te denken. Het eerste probleem is vrij simpel: ik vraag me af of het verbruik van de TV, digitale ontvanger (vanaf hier: STB), DVD en eventuele overige zooi niet is te verlagen. Het tweede probleem is een eeuwenoud probleem: waarom heb je de afstandsbediening van je TV nodig om hem aan en uit te zetten terwijl je verder alles met de AB van je STB doet?

Toen zag ik de powersafer (al dan niet in combinatie met een master-slave stekkerdoos) en dacht deze 2 problemen in één keer op te lossen. Maar na goed nadenken kom ik tot de conclusie dat dit niet ècht soepel gaat werken, en de ontwerper de verkeerde oplossing voor het juiste probleem heeft bedacht.

Wat ik namelijk voorzie: ik zet TV/STB op standby. Powersafer ziet dat en snijdt de stroom af. Ik wil later toch weer TV kijken en zap met de AB van de STB (hoezee, heb de AB van de TV nu niet nodig!) naar de powersafer. Powersafer zet de stroom aan en TV/STB gaan naar de laatst bekende stand: standby! Waarna ik 10 seconden heb om ze in te schakelen voor de handel weer uitgaat. Waarbij ik de AB van de TV toch weer moet zoeken. Technisch kan het werken maar het is niet optimaal.

Nu ik me dat heb bedacht zou de oplossing ook eenvoudig zijn: je moet geen apparaat hebben dat meet of apparaten in standby staan. Je moet een stekkerdoos hebben, maar dan niet met een schakelaar (kan wel maar is niet erg relaxt) maar een IR-oogje dat je kan leren waar ie op moet reageren. Deze moet je dan kunnen leren om in/uit te schakelen wanneer je op een bepaalde knop van de AB van je STB drukt. Mogelijk kan dit zelfs de aan/uit knop zijn, als de stekkerdoos de stroom af kan snijden voor je STB de last state aangepast heeft naar standby, maar anders heeft iedereen wel een ongebruikt knopje op zijn AB. De AB van mijn STB heeft zelfs een paar knoppen die werkelijk geen functie hebben (misschien voor future use), ideaal hiervoor.

Natuurlijk: ik zou de powersafer kunnen kopen en zo'n Logitech harmony of andere universele AB. Maar vooral die universele AB kost een hoop geld, slurpen batterijen (moet haast wel met een eigen scherm) en volgens ervaringen zijn die dingen ook weer niet zò handig - het is mij al duidelijk geworden dat zo'n ding echt niks voor ons is.

Vraag, obvious: bestaat zo'n stekkerdoos met IR? En zijn er misschien nog andere oplossingen voor dit probleem?

Verstuurd vanaf mijn Computer®

• KneppaH
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online

KneppaH

Singleplayer/Co-op

Ik heb zo'n apparaat gehad met stopcontacten die reageerde op afstandsbedieningen. Het werkte voor geen meter. Wilde je het ene aparaat uitzetten, gooide die van de andere aparaten ook de stroom eraf. enz.
Bijkomend nadeel is dat bij veel settopboxen waar de stroom eraf gehaald wordt, dat apparaat zichzelf weer helemaal moet opstarten nadat de stroom er weer op gezet wordt. Kan in veel gevallen 20 sec tot een hele minuut duren. (hier althans het geval bij m'n Samsung settopbox van TV-Home)
Met de afstandsbediening op standby duurt dat een sec of 3.

Ik heb in m'n hele huis al het standby/sluip verbruik kunnen elimineren d.m.v. verlichte inbouw druktoetsen. Ik had in totaal meer dan 100 Watt standby verbruik en is nu nog 5 Watt (Adapters/pc voedingen enz)
Alleen bij m'n digitale TV settopbox ging dit juist niet, door dat lange opstarten.

AMD X6 1055T @ 3,6Ghz, 2x AMD HD6850 Toxic @ 1Ghz/4,8Ghz, 8GB DDR3, Asrock Extreme III, Anteq HCG 620, Scythe Mugen 2

• thefox154
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 26-04 08:03
Ken het probleem. Had een stekkerdoos die automatisch uitschakelt. Echter elke keer als je je hddvd speler aanzet moet je opnieuw de tijd instellen etc voordat deze het doet. Dus erweer tussen uit. Voor de PC werk ik met de volgende doos:

Afbeeldingslocatie: http://images.conrad.com/xl/6000_6999/6200/6220/6224/622404_BB_02_FB.EPS.jpg
iets van 12 euries bij onze vrienden van conrad.

Simpele en effectieve oplossing. Kan mooier dat snap ik, maar het werkt :+

[ Voor 5% gewijzigd door thefox154 op 21-08-2008 09:00 ]

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 30-04 11:22
W3ird_N3rd schreef op donderdag 21 augustus 2008 @ 06:42:
... Je moet een stekkerdoos hebben, maar dan niet met een schakelaar (kan wel maar is niet erg relaxt) maar een IR-oogje dat je kan leren waar ie op moet reageren.
Dus: ter oplossing van je standby-apparaten wil je een stekkerblok met standby-stand hebben? Dan kan je toch net zo goed je TV gewoon standby laten staan?

De echte oplossing voor dit probleem laat nog een paar jaar op zich wachten, maar EU-eisen gaan het maximum standby verbruik aanzienlijk beperken. Wellicht is dit ook iets waar je bij aanschaf van een apparaat naar kan kijken.

• Mentalist
KneppaH schreef op donderdag 21 augustus 2008 @ 07:41:
Ik heb zo'n apparaat gehad met stopcontacten die reageerde op afstandsbedieningen. Het werkte voor geen meter. Wilde je het ene aparaat uitzetten, gooide die van de andere aparaten ook de stroom eraf. enz.
Dat is ook de bedoeling. Alles wat aan in die stekkerdoos zit moet uit.
Bijkomend nadeel is dat bij veel settopboxen waar de stroom eraf gehaald wordt, dat apparaat zichzelf weer helemaal moet opstarten nadat de stroom er weer op gezet wordt. Kan in veel gevallen 20 sec tot een hele minuut duren. (hier althans het geval bij m'n Samsung settopbox van TV-Home)
16 seconden met een Vantage X221TSCI hier, dat overleven we denk ik nog wel.
Met de afstandsbediening op standby duurt dat een sec of 3.
..en is het verbruik in standby enorm (15 watt voor de Samsung HD las ik ergens? joepie, de kachel kan wat lager).
Ik heb in m'n hele huis al het standby/sluip verbruik kunnen elimineren d.m.v. verlichte inbouw druktoetsen. Ik had in totaal meer dan 100 Watt standby verbruik en is nu nog 5 Watt (Adapters/pc voedingen enz)
En daaraan zit dan een stekkerdoos of..? Waar koop je zoiets dan/wat is dat?
RemcoDelft schreef op donderdag 21 augustus 2008 @ 09:03:
[...]

Dus: ter oplossing van je standby-apparaten wil je een stekkerblok met standby-stand hebben? Dan kan je toch net zo goed je TV gewoon standby laten staan?
Een TV+STB+DVD+speakers aan xx watt of een IR-oogje aan 1 watt is natuurlijk wel een verschil. Ik schreef ook verlagen, niet elimineren. Ik kan aan de warmte van mijn STB al voelen dat ie geen 1 watt gebruikt in standby.
De echte oplossing voor dit probleem laat nog een paar jaar op zich wachten, maar EU-eisen gaan het maximum standby verbruik aanzienlijk beperken. Wellicht is dit ook iets waar je bij aanschaf van een apparaat naar kan kijken.
Was ik van plan, maar dan nog staat er al een hoop spul. De STB staat er al en de speakers hebben de aan/uit knop op een onmogelijke plek.

Ik zal de oplossing van thefox eens bekijken.

Nouja, het zal eens niet: hetgeen ik wil bestaat niet (of is nergens te koop). Ik geloof niet dat het ooit anders is geweest.

[ Voor 28% gewijzigd door Mentalist op 21-08-2008 09:12 ]

• jeanj
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

jeanj

F5 keeps me alive

Ik heb ook een setop box en erger me ook aan het onnodig standby verbruik

Wat ik zelf ook overweeg is een X10 schakel set te gebruiken (die heb ik liggen), echter mijn decoder (sateliet) wordt niet door de universele ab (ook voor x10) ondersteund. (het is een topfield STB, ik ben nog geen enkele uni ab tegen gekomen die hem ondersteund). Dus ook ik blijf twee ab houden

Ik heb zelf marmitek met een TM13 en een 8/1 Ab. Als je apperatuur door de ab word ondersteund kan je dat gebruiken. Een stekkerblokje op de tm13 en daar alle apparaten aan. Je kan ook klikaan klikuit of een ander simpel schekle setje van 15-20 euro gebruiken...

Ik las nog even de TS door, maar het probleem is dus dat je tv op standby gaat als je met de STB AB de powersaver aan zet. Wat je dus nodig hebt is een aparaatje dat zodra er stroom op de stekkerdoos komt (en tv in standby gaat) een IR signaal (binnen 10 sec) naar de tv stuurt. Ik zou zeggen lekker knutselen dus met elektronica..... :)

Deze is goedkoper, of ie ook anders is qua functionaliteit weet ik niet. Als ik de omschrijving lees stel je deze in/"programmeer je deze" door middel van een knop te draaien (om het 'stroom' niveau te bepalen waaronder hij alle moet uit zetten). Mischien is het mogelijk om hem zo te programmeren dat ie de stand TV aan + STB in standby ziet als dat hij alles moet afsluiten.

[ Voor 75% gewijzigd door jeanj op 21-08-2008 10:46 ]

Everything is better with Bluetooth

• Mentalist
jeanj schreef op donderdag 21 augustus 2008 @ 09:24:
Ik heb ook een setop box en erger me ook aan het onnodig standby verbruik

Wat ik zelf ook overweeg is een X10 schakel set te gebruiken (die heb ik liggen), echter mijn decoder (sateliet) wordt niet door de universele ab (ook voor x10) ondersteund. (het is een topfield STB, ik ben nog geen enkele uni ab tegen gekomen die hem ondersteund). Dus ook ik blijf twee ab houden

Ik heb zelf marmitek met een TM13 en een 8/1 Ab. Als je apperatuur door de ab word ondersteund kan je dat gebruiken. Een stekkerblokje op de tm13 en daar alle apparaten aan. Je kan ook klikaan klikuit of een ander simpel schekle setje van 15-20 euro gebruiken...
Ik zat er ook al naar te kijken. Maar dan moet je wel weer je bestaande AB voor een andere inruilen. Imho raar, als de oplossing zo simpel is.
Ik las nog even de TS door, maar het probleem is dus dat je tv op standby gaat als je met de STB AB de powersaver aan zet. Wat je dus nodig hebt is een aparaatje dat zodra er stroom op de stekkerdoos komt (en tv in standby gaat) een IR signaal (binnen 10 sec) naar de tv stuurt. Ik zou zeggen lekker knutselen dus met elektronica..... :)
Ja, dat zou ook kunnen. Of een apparaat maken wat de afstandsbediening van klikaanklikuitachtig ding kan bedienen op IR-commando van de STB AB. Het is niet alleen de TV trouwens, de STB is dan óók standby, want die kan het signaal van de AB op dat moment nog niet ontvangen. De powersafer reageert gewoon op ieder IR signaal.

Maar het is toch idioot dat je voor iets wat zo voor de hand ligt zelf moet gaan solderen.

Er is trouwens nòg een oplossing denkbaar, mogelijk iets minder effectief qua standby maar nog altijd aardig. Neem een TV die zuinig is in standby (Philips 0,15 watt) en een master-slave stekkerdoos. Hierbij zou je dan een IR-vertaler moeten hebben (nog zo'n apparaat wat niet bestaat). Hierin kan je 2 IR-codes inscannen: een ongebruikte knop op de AB van je STB en de aan-knop van je TV. Zodra je de ongebruikte knop zapt vertaalt de vertaler dit naar het "aan" signaal voor de TV. Waarop de TV aangaat en de master-slave de slaves aan het werk zet. Dit zou eigenlijk al standaard verplicht in iedere TV ingebouwd moeten worden. |:(

Hierbij zou het verbruik de TV+masterslavestekkerdoos+vertaler zijn. Dat kan nog steeds makkelijk onder het verbruik van de gemiddelde STB liggen.

[ Voor 25% gewijzigd door Mentalist op 21-08-2008 18:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentalist
W3ird_N3rd schreef op donderdag 21 augustus 2008 @ 06:42:
Nu ik me dat heb bedacht zou de oplossing ook eenvoudig zijn: je moet geen apparaat hebben dat meet of apparaten in standby staan. Je moet een stekkerdoos hebben, maar dan niet met een schakelaar (kan wel maar is niet erg relaxt) maar een IR-oogje dat je kan leren waar ie op moet reageren. Deze moet je dan kunnen leren om in/uit te schakelen wanneer je op een bepaalde knop van de AB van je STB drukt. Mogelijk kan dit zelfs de aan/uit knop zijn, als de stekkerdoos de stroom af kan snijden voor je STB de last state aangepast heeft naar standby, maar anders heeft iedereen wel een ongebruikt knopje op zijn AB. De AB van mijn STB heeft zelfs een paar knoppen die werkelijk geen functie hebben (misschien voor future use), ideaal hiervoor.
Het bestaat!

De Chinezen zijn de nieuwe Japanners. Bestelling staat al en ik zal laten weten of het goed werkt. Ik zou er liever eentje met CE en TÜV certificering hebben en standaard Europese stekkers, maargoed je kan niet alles hebben denk ik.

[edit]
Zoekende op eBay of echt niemand anders zulke dingen maakt (antwoord: nee) vond ik de Chunghop SRM-403E. Een universele learning remote. Daarmee kom ik icm. met een master-slave stekkerdoos ook een eind denk ik. Het probleem met reguliere non-learning universal remotes is dat ze òf niet voor al je apparaten de codes kennen of stervensduur zijn (Harmony, die dan weer wel kan leren dacht ik) en te ingewikkeld. Dit ding ziet er relatief simpel uit dus heb er net twee op eBay gekocht voor €5,45/stuk inclusief verzenden. Ook dit ding komt weer uit China en is zover ik heb kunnen vinden helemaal niet te koop in Europa. De Chinezen worden nog eens echt de nieuwe Japanners zo..

[ Voor 24% gewijzigd door Mentalist op 09-12-2008 03:57 ]

Pagina: 1