Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Beste optie timestamps met verschillende timezones

Pagina: 1
Acties:

• link0007
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Voor een website is het voor mij nodig om date/timestamps bij te houden van wanneer iets gepost is. Nu is dat opzich geen probleem, voor de huidige versie gebruik ik gewoon date("Y-m-d H:i:s")

Maar nu ben ik me af aan het vragen hoe dit zich houdt als ik straks gebruikersprofielen heb waar ze hun eigen tijdzone kunnen instellen. Gewoon uren op- en aftrekken lukt me wel, maar hoe zit dat met DST? Is hier een eigen functie voor, doet mktime() dat ook voor me, of is het helemaal niet nodig?

De talen zijn -natuurlijk- PHP met MYSQL.

IF IF = THEN THEN THEN = ELSE ELSE ELSE = IF;

• BtM909
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Of je houdt de GMT tijd (of beter de UTC tijd bij) zodat je vervolgens mensen zelf hun offset kan laten instellen (default + 1 voor Nederland).

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Alle timestamps zijn al het goed is afkomstig van jouw server, dus je hebt in je logica maar te maken met 1 timezone.

Alleen bij de weergave heb je meerdere timezones en deze zou ik idd bereiken door uren + / - te doen, DST zegt me zo snel niets, maar als je het alleen maar in je weergave laag stopt zie ik niet zo snel een probleem...

• link0007
  • Niet online
BtM909 schreef op donderdag 21 augustus 2008 @ 01:11:
Of je houdt de GMT tijd (of beter de UTC tijd bij) zodat je vervolgens mensen zelf hun offset kan laten instellen (default + 1 voor Nederland).
Hey, wees nou niet te logisch he.. zo zie ik er te stom uit :>

Klinkt als een goed idee, dan sla ik op zonder DST, geef de gebruiker een selectie voor tijdzone, en kijk dan nog eens naar DST.

Bijvoorbeeld als iemand GMT+2 invult tijdens DST, dan sla ik GMT+1 op. Dan bij het weergeven bekijk ik nog eens of DST aan is, en zo ja dan tel ik nog een uur erbij :)

Kan best eens lukken ja.. tenzij iemand een probleem ziet met deze methode?

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 22:45
link0007 schreef op donderdag 21 augustus 2008 @ 01:17:
[...]

Hey, wees nou niet te logisch he.. zo zie ik er te stom uit :>

Klinkt als een goed idee, dan sla ik op zonder DST, geef de gebruiker een selectie voor tijdzone, en kijk dan nog eens naar DST.

Bijvoorbeeld als iemand GMT+2 invult tijdens DST, dan sla ik GMT+1 op. Dan bij het weergeven bekijk ik nog eens of DST aan is, en zo ja dan tel ik nog een uur erbij :)

Kan best eens lukken ja.. tenzij iemand een probleem ziet met deze methode?
Ja, je moet niet opslaan als GMT+1 maar als GMT/UTC.

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:23

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

link0007 schreef op donderdag 21 augustus 2008 @ 01:17:
Het probleem is echter dat DST niet wereldwijd op hetzelfde moment ingaat, en sowieso niet iedereen aan DST doet.
Megamind schreef op donderdag 21 augustus 2008 @ 01:20:
[...]

Ja, je moet niet opslaan als GMT+1 maar als GMT/UTC.
Beter lezen. Hij zegt dat hij GMT+1 opslaat. Hij zegt niet dat hij de tijd als GMT+1 opslaat. Het gaat dus om de tijdzone die iemand kiest in zijn profiel wat opgeslagen wordt :)
Daylight Saving Time, oftewel zomertijd ;)

[ Voor 10% gewijzigd door .oisyn op 21-08-2008 01:32 ]

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 16-11 12:07

mace

Sapere Aude

kijk anders eens in de source van phpbb o.i.d.

Sowieso opslaan als UTC/GMT (is dezelfde tijdzone, maar niet exact, UTC is preciezer)
Dus gewoon je server syncen met een goede NTP-server, en die timestamp opslaan.
Je zou een unix timestamp kunnen gebruiken, maar die houden op in 2038. :P

Dan bereken je de tijd door de instellingen in hun profiel, Dus UTC+1, UTC+2 etc..
Vinkje voor DST erbij en je bent klaar. Als DST in effect treed gewoon UTC+$useroffset+1

Dan laat je DST gewoon ingaan wanneer het hier ingaat ofzo, áls er dan verschillen ontstaan is het maximaal 1 uur, en eigenlijk zit de fout alleen in de weergave naar de gebruiker toe, want de timestamp op je server is toch UTC en verandert niet mee met DST.
Je kan het toch niet helemaal perfect doen, dus dan lijkt me dit de beste oplossing.

[ Voor 6% gewijzigd door mace op 21-08-2008 01:40 ]

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

mace schreef op donderdag 21 augustus 2008 @ 01:39:
Dan laat je DST gewoon ingaan wanneer het hier ingaat ofzo, áls er dan verschillen ontstaan is het maximaal 1 uur
Tenzij je op het zuidelijk halfrond woont, dan is het maximale verschil 2 uur (want die passen DST juist toe als het voor hún zomer (en dus voor ons winter) is). En het Australische eiland Lord Howe werkt bijvoorbeeld met een half uur DST ipv een heel uur. :P

[ Voor 9% gewijzigd door .oisyn op 21-08-2008 02:02 ]

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

• link0007
  • Niet online
phpBB en andere grote projecten zijn anders niet echt toonbeelden van degelijk programmeren :P

Maar inderdaad gewoon neutraal opslaan, en dan aanpassen aan de gebruiker :)

Is er een makkelijke optie om de x van GMT+x (van je server) te vinden? Want als ik de tijd van de server gebruik, dan moet het script wel weten of het nu GMT+1 of GMT+2 is.

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Nee, je moet gewoon de UTC tijd opvragen van de server, en niet zelf moeilijk gaan zitten rekenen. Met timestamps zit je overigens altijd goed, die meten namelijk vanaf een vast moment in UTC. Als je dat als UTC (GMT) wilt formatten kun je gmdate() gebruiken, maar ik zou niet weten waarom je dat zou willen doen.

Btw
mace schreef op donderdag 21 augustus 2008 @ 01:39:
Je zou een unix timestamp kunnen gebruiken, maar die houden op in 2038. :P
Unix timestamps houden niet ineens op in 2038. Alleen na dat jaar passen ze niet meer in een signed 32 bits int, dus het is wellicht handig om de kolom in de database groter dan 32 bits te maken. De gangbare C implementaties ondersteunen allang een 64 bits time() functie, dus PHP zal tzt ook wel automagisch overgaan.

[ Voor 67% gewijzigd door .oisyn op 21-08-2008 02:11 ]

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 16-11 12:07

mace

Sapere Aude

.oisyn schreef op donderdag 21 augustus 2008 @ 01:52:
[...]

Tenzij je op het zuidelijk halfrond woont, dan is het maximale verschil 2 uur (want die passen DST juist toe als het voor hún zomer (en dus voor ons winter) is). En het Australische eiland Lord Howe werkt bijvoorbeeld met een half uur DST ipv een heel uur. :P
Aha, dat wist ik niet, maar dat is natuurlijk heel logisch.
offtopic:
Echter vind ik dat de mensen in Lord Howe gewoon pech hebben. :P

[ Voor 4% gewijzigd door mace op 21-08-2008 09:42 ]

• YopY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06-11 13:47
.oisyn schreef op donderdag 21 augustus 2008 @ 02:00:
dus het is wellicht handig om de kolom in de database groter dan 32 bits te maken.
...als je zeker weet dat de applicatie de komende 30 jaar op precies dezelfde database draait en je zeker weet dat het even updaten van de databasekolom naar 64 bits in 2038 meer moeite / resources kost dan de extra resources die je systeem gedurende de komende 30 jaar gebruiken gaat, omdat hij gedurende 30 jaar een 64 bits int gebruikt terwijl een 32 bits voldoende is.

/rant

• Confusion
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-03-2024

Confusion

Fallen from grace

Wikipedia: ISO 8601

Het enige dat interessant is, is hoeveel uur je tijd verschilt van GMT. Of er wel of geen sprake van DST was, is niet relevant. (Waarmee ik bedoel: je moet het niet los registreren. Het moet wel in het tijdsverschil verwerkt zijn)

[ Voor 18% gewijzigd door Confusion op 21-08-2008 22:35 ]

Wie trösten wir uns, die Mörder aller Mörder?

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

YopY schreef op donderdag 21 augustus 2008 @ 22:18:
[...]

...als je zeker weet dat de applicatie de komende 30 jaar op precies dezelfde database draait en je zeker weet dat het even updaten van de databasekolom naar 64 bits in 2038 meer moeite / resources kost dan de extra resources die je systeem gedurende de komende 30 jaar gebruiken gaat, omdat hij gedurende 30 jaar een 64 bits int gebruikt terwijl een 32 bits voldoende is.

/rant
Precies zo dachten de mensen 30 jaar geleden toen ze jaartallen gingen coderen met 2 decimalen. Je zou denken dat we inmiddels wel wat geleerd hebben. Maar nee, het zou natuurlijk absurd zijn om te denken dat de software over 20 jaar nog draait.

/rant

[ Voor 13% gewijzigd door .oisyn op 21-08-2008 23:07 ]

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14:24
PHP kan dat helemaal zelf voor je oplossen middels date_default_timezone_set(). Aan het begin van je script de tijdzone van de gebruiker erin stoppen en gaan met die banaan...

Regeren is vooruitschuiven

• link0007
  • Niet online
T-MOB schreef op vrijdag 22 augustus 2008 @ 00:54:
PHP kan dat helemaal zelf voor je oplossen middels date_default_timezone_set(). Aan het begin van je script de tijdzone van de gebruiker erin stoppen en gaan met die banaan...
Die zet de tijdzone naar de gebruiker.. maar wat doet hij dan als ik een record toevoeg? Dan slaat hij dat ook op in die tijdzone toch?

Zo'n kleine dingetjes kan je volgens mij beter zelf ff doen dan.. even een paar uurtjes erbij tellen is ook niet echt een moeite.

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

.oisyn in "Beste optie timestamps met verschillende...". De ingestelde tijdzone heeft dus helemaal geen invloed op functies als time() en gmdate(). En van date() getdate(), en localtime() en consorten (oftewel, alles wat met de lokale representatie van de huidige tijd te maken heeft) moet je sowieso afblijven als je tijden op wilt gaan slaan.

[ Voor 71% gewijzigd door .oisyn op 22-08-2008 17:44 ]

Pagina: 1