Toon posts:

Hard Disks verdwijnen plotseling uit systeem

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo tweakers,

Ik heb de volgende specs:
moederboard Asus m2v mx-se (6 maanden oud)
amd athlon x2 64 6000
2 samsungs hd's op sata controllers 1 en 2
1 dvd brander op ide 1 (master)
1 dvd lezer op ide 1 (slave)
1 maxtor 80 gig op ide 2 (master) als swap disk in removable tray
1 maxtor 200 gig op ide 2 (slave)

Het volgende probleem doet zich bij mij voor. De maxtor hd's verdwijnen spontaan en willekeurig uit m'n apparaatbeheer en verkenner (en dus ook uit m'n systeem). Bij een reboot staan ze weer keurig in de lijst (en het bios). Het kan zo een avond goed gaan maar kan zich ook meerdere keren per dag voordoen.Programma's die ik gebruik om data op die schijven weg te schrijven komen dan met mededelingen dat ze de bestanden niet kunnen vinden. Dit gebeurd geheel willekeurig. Ik heb al van alles geprobeerd. Nieuwe kabels, omdraaien als master/slave. Drivers moederboard gedeinstalleerd en opnieuw installeren, drivers vernieuwd (voor zover mogelijk want er zijn niet echt nieuwere drivers verkrijgbaar voor dit board). Got doorgelezen, maar ik vind niet echt een oplossing, dus vandaar dat ik graag van de ervaring gebruik wil maken die op dit board beschikbaar is. De schijven maken geen rare geluiden, temperaturen liggen normaal (tussen 35 en 45 graden). Vreemde in deze situatie is dat ik eerder een IBM schijf samen met de maxtor 200 op een promise controller had aangesloten. Toen gebeurde hetzelfde. Dus je zou zeggen dat de maxtor 200 de boosdoener is, echter ik vind het vreemd dat beide schijven verdwijnen. Als externe schijf gaf de maxtor geen enkel probleem (voor zover ik kan beoordelen, ik heb hem niet echt uitgeput als externe schijf) Nu lees ik hier en daar dat maxtor wel meer problemen geeft. Kan het zijn dat maxtor en asus een ongelukkige combinatie is ?? Ik heb overigens ook een diagnosetool van de fabrikant geprobeerd en dit gaf ook geen problemen met de schijf aan. Ik vind het erg vreemd en weet dus ook geen oplossing meer. Maar ik heb de schijfruimte wel nodig dus ik wil de schijf wel in m'n computer laten zitten. Wie kan mij helpen, of komt dit ook bekend voor ??

Groet, Peter

• 0rbit
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-03-2021
Het eerste wat mij te binnen schiet is een gaar moederbord. Ik heb soortgelijke problemen gehad met een vrij recent Asus moederbord. Daarbij leken steeds meer onderdelen kapot te gaan (videokaart, onboard video en harde schijven begonnen raar te doen. Het bleek uiteindelijk het moederbord te zijn.

Mijn tip is dus; test je schijven eens stuk voor stuk in een ander systeem. Grote kans dat de controller op het moederbord een euvel vertoont.

Ik ben geheel voldaan, dank u wel!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08:48

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ik zou eerder richting de voeding neigen. Ook wel eens gehad dat mijn HDD's niet herkend waren doordat de voeding net ietsje meer moest leveren dan ie kon. Wat voor voeding heb je er in zitten en is die wel toereikend?

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11-02 08:55
Kabel stroom hd goed kontroleren, of er geen los kontakt is.
Hd 1 voor 1 loskoppelen en testen.
Hd's anders aansluiten, dus schijven wisselen met andere schijven.
Andere hd kabel gebruiken.

Is je voeding zwaar genoeg, dus meten, het liefst wanneer de schijven uitvallen.
Heb je de stroomkabel(s) die uit je voeding komt, goed verdeeld over alle apparaten, dus niet alles op 1 kabel aansluiten.

• martdj
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-01 16:39
Ik lift even mee met je topic, want ik heb precies hetzelfde bij één specifieke schijf in mijn server: Een Western Digital GreenPower 750 GB. In de event viewer zie ik als het gebeurd ook netjes een disk error staan. 2 Maanden terug had ik dit ook. Getest met een WD diagnosetool en jawel, een error. Gefixt met de tool en volgens de tool toen errorvrij. Het is dus ook 2 maanden goed gegaan, maar nu gaat het weer fout, terwijl de diagnose tool nu zegt dat de schijf 100% goed is.
Ik heb in mijn server 4 schijven zitten en alleen de WD heeft het probleem. Als ik alle kabels ruil met een andere schijf, heeft nog steeds de WD het probleem, waarmee ik volgens mij een groot deel van de hardware kan uitsluiten. Met mijn vermogensmeter zie ik pieken van zo'n 160W door deze server. Er zit een Antec 425W voeding in, dus ook dat lijkt niet het probleem.
Tijdens diagnose draait ie gewoon 3 1/2 uur zonder problemen. Onder Windows 2003 Enterprise x64 gaat ie binnen 5 minuten plat als ik 'm even goed benader. WD gaat natuurlijk zeggen dat het niet aan de schijf ligt, want geen errors in de diagnosetool, maar de andere 3 schijven (2 WD 320GBs en 1 Samsung F1 750GB) hebben geen problemen :?

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil graag even terugkomen op de opmerkingen betreffende de voeding.

Het is een Recom 550 watt voeding. Opvallend aan deze voeding is dat de sata voedingsstekkers errug slap zijn. Wanneer je deze aansluit op de sata hd's dan hoef je ze maar heel even aan te raken en ze liggen er al uit. Ik gebruik deze dan ook niet en heb een verloopstukje van molex naar sata gebruikt. Deze voelen wel heel stevig aan en zitten goed vast aan de schijven.

Ik gebruik op 3 van de 4 schijven een koelingfan wegens de warmteontwikkeling in mijn kast. Is het handig alle fans op één voedingsadapter te plaatsen en de schijven gelijkmatig te verdelen over de overige stekkers ?? Graag jullie advies. Over het moederboard: Asus lijkt mij toch niet zo heel slecht ??

Dank voor jullie input tot nu toe.

• beascob
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 17-02 23:55
Verwijderd schreef op donderdag 21 augustus 2008 @ 00:55:
...
1 dvd brander op ide 1 (master)
1 dvd lezer op ide 1 (slave)
1 maxtor 80 gig op ide 2 (master) als swap disk in removable tray
1 maxtor 200 gig op ide 2 (slave)

Het volgende probleem doet zich bij mij voor. De maxtor hd's verdwijnen spontaan en willekeurig uit m'n apparaatbeheer en verkenner (en dus ook uit m'n systeem). Bij een reboot staan ze weer keurig in de lijst (en het bios). Het kan zo een avond goed gaan maar kan zich ook meerdere keren per dag voordoen.Programma's die ik gebruik om data op die schijven weg te schrijven komen dan met mededelingen dat ze de bestanden niet kunnen vinden. Dit gebeurd geheel willekeurig. Ik heb al van alles geprobeerd. Nieuwe kabels, omdraaien als master/slave. ....
.....Vreemde in deze situatie is dat ik eerder een IBM schijf samen met de maxtor 200 op een promise controller had aangesloten. Toen gebeurde hetzelfde. Dus je zou zeggen dat de maxtor 200 de boosdoener is, echter ik vind het vreemd dat beide schijven verdwijnen. ...
begrijp ik dat je de maxtors alleen op IDE 2 getest heb of, ook op IDE 1?
en testen met maar een maxtor?

gewaarwordingshorizon

• Kosty
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 08-01 14:36
@ TS : Alle 5.25 apparaten & HDDs in mijn PC hebben een Molex aansluiting, misschien bij jouw HDDs ook ?

Probeer dan ook eens je HDD rechtstreeks aan te sluiten met een MOLEX ?
Evt wissel je eens van 12volt lijn... Dus als je 2 kabels hebt met doorgeluste Molexjes, neem je nu de andere eens (Bij wijze van test)

Verwijderd

Topicstarter
@beascob

Laat ik dat nou net niet geprobeerd hebben: ik raakt het overzicht kwijt van alles wat ik geprobeerd heb. Ik ga de ide kabels eens omwisselen van ide 1 naar ide 2 en omgekeerd. Ik laat weten wat daar uit komt.
Pagina: 1