Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

[XHTML]<br/> voor </span> geeft ander resultaat dan erna

Pagina: 1
Acties:

• Eusebius
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Hierbij doe ik een beroep op jullie expertise. Zelf ben ik niet goed thuis in XHTML, en dit is natuurlijk de enige goed plek om deze vraag te stellen ;-)

Met een blogclient (Zoundry Raven, aanrader!) onderhoud ik teksten op een site (Drupal 6). Nu heb ik wat raars ontdekt, waar ik niet achter kom of het nu een eigenaardigheid is van Drupal, van XHTML of een fout van het programma. In de WYSIWYG editor van de blogclient is er geen verschil tussen beide onderstaande varianten. Op de site echter wel! (voor de duidelijkheid: alle tags zijn toegelaten om gebruikt te worden, daar ligt het niet aan) <-- maakt niet uit, als ik online de source van de tekst binnen het CMS wijzig dan blijkt de wysiwyg editor van weinig betekenis.

Onderstaande code wordt gewoon in code ingevoerd op de site.

Kan iemand mij helpen dit mysterie op te lossen?

code:
1
 text foobar <br /></span>foobar tekst

geeft op de site geen witregel tussen beide:

text foobar
foobar tekst

maar

code:
1
 text foobar </span><br />foobar tekst

geeft op de site
span br text foobar

foobar tekst

Het gekke is dat in de source van de site het er zo uitziet:
code:
1
2
3
4
5
6
<div class="content"><p><span>span br text foobar</span></p>
<p>foobar tekst</p>
<p>===========</p>
<p><span>br span text foobar<br />
</span> foobar tekst</p>
</div>

Het lijkt wel of de de <br/> naar een <p> wordt geconverteerd. Maar voor zover ik weet, is <br /> gewoon een geldig XHTML teken.

[ Voor 7% gewijzigd door Eusebius op 21-08-2008 10:25 ]

==
hoi

• Blaise
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Als de span een display: block heeft kan dat inderdaad zo zijn. Het <br /> element breekt alleen de tekst af. Als daarna in het parent block element geen data meer voorkomt wordt er ook geen nieuwe regel gemaakt.

• Kwastie
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 14:28

Kwastie

Awesomeness

Enters (<br /> dus) worden vaak door de WYSIWYG vaak vervangen door een paragraaf tag <p> en </p>

Het is wel een beetje vreemd waarom dit achteraf word geconverteerd. Zover ik weet doet tinymce dit ook.

edit: Drupal maakt ook gebruik van Tinymce O-)

[ Voor 11% gewijzigd door Kwastie op 21-08-2008 00:51 ]

When I get sad i stop being sad and be awesome instead

• Eusebius
  • Niet online
@Blaise: in mijn tekststukje heb ik eerst de 'foute' opstelling gezet, daarna nog een paragraaf met de tekst die wel werkt. Als ik het omdraai (br span) dan staat er in de source van het eindresultaat gewoon br span)
@kwastie: Tinymce heb ik niet geinstalleerd. Ik kijk dus hardcore-html in de source van de tekst

Vreemd is dat als ik online de source bekijk van het stukje, er gewoon </span><br/> staat. Maar als ik dan het stukje opsla en ik bekijk de node (zo heet dat in Drupal) dan staat er daar in de source (pagina bron) heel netjes </span></p>

==
hoi

• Kiphaas7
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 09:58
Kwastie schreef op donderdag 21 augustus 2008 @ 00:50:
edit: Drupal maakt ook gebruik van Tinymce O-)
De laatste keer dat ik naar drupal heb gekeken (6.2) zat er nog geen standaard WYSIWYG editor bij.

• Bosmonster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-11 10:24

Bosmonster

*zucht*

Eusebius schreef op donderdag 21 augustus 2008 @ 01:02:
@Blaise: in mijn tekststukje heb ik eerst de 'foute' opstelling gezet, daarna nog een paragraaf met de tekst die wel werkt. Als ik het omdraai (br span) dan staat er in de source van het eindresultaat gewoon br span)
@kwastie: Tinymce heb ik niet geinstalleerd. Ik kijk dus hardcore-html in de source van de tekst

Vreemd is dat als ik online de source bekijk van het stukje, er gewoon </span><br/> staat. Maar als ik dan het stukje opsla en ik bekijk de node (zo heet dat in Drupal) dan staat er daar in de source (pagina bron) heel netjes </span></p>
Dat komt gewoon door de WYSIWYG editor, doe je weinig aan. Die zijn ook niet bedoeld om je complete site mee op te maken natuurlijk, maar om een stukje content mee in te voeren met eenvoudige opmaak-opties.

• Eusebius
  • Niet online
Bosmonster schreef op donderdag 21 augustus 2008 @ 09:27:
[...]

Dat komt gewoon door de WYSIWYG editor, doe je weinig aan. Die zijn ook niet bedoeld om je complete site mee op te maken natuurlijk, maar om een stukje content mee in te voeren met eenvoudige opmaak-opties.
Voor de duidelijkheid IK HEB GEEN EDITOR GEINSTALLEERD :p Ik zal even de FP aanpassen. Ook na handmatig aanpassen van de code (dus zonder tussenkomst van de wysiwyg) krijg ik bovenstaand, fout resultaat.

Ik kwam erachter, als ik de tekst wijzig op de site zelf naar de code, hij het dan ook doet. Er gebeurt dus ergens iets (een replace) binnen in Drupal waar ik nog niet achter bij.

[ Voor 31% gewijzigd door Eusebius op 21-08-2008 10:28 ]

==
hoi

Pagina: 1