Magnetisch veld isoleren ivm monitor

Pagina: 1
Acties:

• Themba
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 14:35
Beste Tweakers,

Ik zit met een soort luxeprobleem. Ik heb net nieuwe Celestion speakers gekocht, maar vanwege ruimtegebrek in mn kamer moeten deze wel naast mn Triniton CRT-monitor. Het enige probleem is nu dat de magneten van de speakers zo sterk zijn dat mn beeld daardoor wordt aangetast. Ik krijg bijvoorbeeld linksonder ipv de groene startknop een donkerpaarse knop. Nu wil ik graag weten of iemand weet of een magnetisch veld te isoleren valt. Aluminiumfolie werkt niet, het heeft zelfs geen enkele invloed.

bij voorbaat dank

• Seers
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12-10-2025
Magnetische velden zijn tamelijk nondestructief. Je zult het probleem bij de bron moeten aanpakken: de unit zelf afschermen. (Of andere monitor kopen/speakers verder weg schuiven natuurlijk). Plakken aluminium, ijzer en lood werken niet. Mu-metaal werkt wel voor zover ik weet, maar is zeer prijzig.

Edit: De unit zelf afschermen doe je met een contramagneet en daaroverheen weer een pot.

[ Voor 13% gewijzigd door Seers op 20-08-2008 22:46 ]

• Themba
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 14:35
Ik ben ook niet bang dat mn Crt het niet aan kan, maar het is gewoon niet zo mooi :P.

Dank voor de snelle reply.

Verwijderd

Seers schreef op woensdag 20 augustus 2008 @ 22:45:
Plakken aluminium, ijzer en lood werken niet. Mu-metaal werkt wel voor zover ik weet, maar is zeer prijzig.
Blokken weekijzer werken wel hoor voor zover ik weet... En dit is niet de duurste metaalsoort lijkt me. Maar of je dit soort blokken nou in je kamer wil hebben...

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01:03

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Idd compenseren met een andere magneet en een potje van weekijzer eroverheen.
En, als de wiedeweerga die speakers weg bij je CRT, voordat die vlekken ineens niet meer weggaan.

Wise enough to play the fool

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 07-04 11:28
Een magneet tegen de andere aanplakken is inderdaad de oplossing, maar hierdoor veranderen de eigenschappen van de speaker wel. ... of je dat erg vind is natuurlijk een 2e...

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y

• Invisible_man
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 21:18
De simpelste oplossing zou nog wel de aanschaf van een TFT-scherm zijn niet?

• Jorn1986
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 01:40
Verwijderd schreef op woensdag 20 augustus 2008 @ 22:57:
[...]

Blokken weekijzer werken wel hoor voor zover ik weet... En dit is niet de duurste metaalsoort lijkt me. Maar of je dit soort blokken nou in je kamer wil hebben...
Naar mijn idee krijg je in het materiaal wat je er tegen gaat zetten magnetische inductie; de plaat wordt door de magneet ook magnetisch gemaakt.

Mij lijkt toch dat je een ''tegen''magneet er tegen moet zetten om het op te heffen, en dat dan weer moet afschermen om de magnetische velden daar omheen te beschermen:

Afbeeldingslocatie: http://people.zeelandnet.nl/cantalou/images/spectre0.gif

De flux-lijnen buitenom dus. Binnenin het materiaal gaat het allemaal 1 richting op.

• Gman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14-03 20:42
teacher schreef op donderdag 21 augustus 2008 @ 00:55:
Idd compenseren met een andere magneet en een potje van weekijzer eroverheen.
En, als de wiedeweerga die speakers weg bij je CRT, voordat die vlekken ineens niet meer weggaan.
Jep, niet te lang mee zitten (enkele weken geloof ik) anders blijf je het zien.

Maar TFT is idd de mooiste oplossing :D

[ Voor 5% gewijzigd door Gman op 21-08-2008 09:28 ]

Pagina: 1