Toon posts:

Cisco > Dell interVlan propagation trunking 802.1q problemen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
hallo,

wij willen onze huidige VLANS ( 2 stuks ) propagaten naar onze nieuwe Dell 3548 switches, enkel lopen we tegen wat problemen aan.

relevante info:

core switch : Cisco 3750
Edge switch : Dell 3548

interface op cisco geconfigureerd alszijnde trunk poort ( 802.1q ) dit omdat deze cisco geen GVRP(dell protocol) ondersteund en de Dell geen VTP(cisco protocol), en dus willen via de .1Q de vlans encapsulaten wat prima hoort te kunnen.

op de Dell switch wordt het nu al tricky, maar vooralsnog hebben we de poort op trunk gezet, alleen wordt het nu een beetje tricky op de Dell want men kan ook op de interface met PVID's aan de slag met daarbij nog meer vreemdsoortige terminologie. Hoe dan ook, op de Dell heb ik het bestaande Vlan wat in gebruik is op de Cisco's aangemaakt. Status nu is dat met de bovenstaande config ik keurig netjes op een aangemaakte Vlan op de Dell via de trunk een ip adres toegewezen krijg, alleen het rare is alleen dat wanneer ik een nieuwe vlan aanmaak op de Dell die nergens in gebruik is, ik nog steeds een ip adres toegewezen krijg! .. het lijkt er dus op dat de Dell geen Vlan onderscheid maakt...

Google levert mij niet echt de gewenste howto/oplossing voor onze situatie, en dus hoopt ik of iemand ervaring heeft met Vlan trunking van Cisco > Dell 3548 switches met daarbij alle 'untagged/tagged/PVID' instellingen...

laat maar weten of je iets weet, thanks

groet
L

• Vicarious
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 24-06-2024

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

Volgens mij moet je, als je de cisco op 802.1q hebt staan, en je een poort op de Dell aan een VLAN wil toewijzen, de poort op tagged zetten. De PVID is dan je VLAN nummer.

Vicariously I live while the whole world dies

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-02 09:48

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Je moet in ieder geval op je cisco de poort hard configgen.
switchport mode trunk
switchport trunk encapsulation dot1q
switchport nonegotiate anders vormt hij geen trunk omdat hij probeert te trunken.

• PisPix
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15:43
PVID bij Dell is het native vlan bij Cisco. Als je de cisco switch default gelaten hebt qua native vlan dan is dat 1.

Lees de bovenstaande post goed door.. de Cisco switch zal default willen "onderhandelen" over de trunk, dat moet je dus uitzetten (switchport nonegotiate)