• bloody
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 14:22

bloody

0.000 KB!!

Topicstarter
Mijn oude trouwe mobo A7N8X-Deluxe heeft steeds vaker een lage +3.3v lijn. Tenminste als ik PC probe (en ook speedfan) mag geloven.
De afgelopen 3 weken ongeveer ging het opeens behoorlijk vaak optreden, dus PCprobe zit de hele tijd alerts te geven.

Volgens beide programma's schommelt het voltage nu tussen 2.88 en 2.944.
Logische vraag: denken jullie dat mijn moederbord aan het overlijden is?

Op zich is mijn pc nog wel aardig stabiel (vorige week voor het eerst gecrashed met BSOD sinds 2 jaar), maar begin me toch wat zorgen te maken ivm de voltage...

Exacte specs:
A7N8X-Deluxe rev 2.0 ( in 2002 :9~ :9~ )
AMD 2700+
Ati 9800PRO
Enlight 350W voeding

nope

• Jaap-Jan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10:01
En als je meet met iets wat wat betrouwbaarder is, zoals een multimeter. Dat spul wat op die moederborden geplakt zit, is nou niet het meest nauwkeurig. :)

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 22-05 22:37
Het is de voeding dat aan het overlijden is, niet het moederbord.
Neem even een multimeter, verbind een oranje kabel met een willekeurige zwarte kabel en kijk even of de software gelijk heeft. Als het echt zo laag is als de software zegt raad ik aan om een nieuwe voeding te kopen. Als de voeding het begeeft neemt hij mogelijk andere onderdelen zoals het moederbord mee in zijn ondergang ;).

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

• bloody

bloody

0.000 KB!!

Topicstarter
Jaap-Jan schreef op woensdag 20 augustus 2008 @ 20:29:
En als je meet met iets wat wat betrouwbaarder is, zoals een multimeter. Dat spul wat op die moederborden geplakt zit, is nou niet het meest nauwkeurig. :)
hmm ok; ik heb hier geen verstand van oid, maar ik neem aan dat het geliijkstroom is? DC dus?

Nog even de andere waardes:
+5V: 4.9V
+12V: 12.1V
Vcore: 1.66V

nope

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online

Onbekend

...

De 5 en 12 volt waardes zijn goed.

Je multimeter zet je op DC en dan op het 0-20 volt bereik.
De rode pen op een oranje draad en de zwarte pen zet je op een zwarte draad. Dit moet dus ongeveer 3,3 volt zijn.
Makkelijker kan niet. :)

Speel ook Balls Connect en Repeat

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 22-05 22:37
Voor meer info kan je ook eens in dit topic kijken: Welke voeding heb ik nodig? Deel 20 en dan vooral onder de titel 'Meten van voltages'. Het minimum voltage op de +3,3V lijn is +3,168V. Alles daaronder kan tot een onstabiel systeem leiden en uiteindelijk tot kapotte hardware.

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

• bloody

bloody

0.000 KB!!

Topicstarter
Onbekend schreef op woensdag 20 augustus 2008 @ 20:41:
De 5 en 12 volt waardes zijn goed.

Je multimeter zet je op DC en dan op het 0-20 volt bereik.
De rode pen op een oranje draad en de zwarte pen zet je op een zwarte draad. Dit moet dus ongeveer 3,3 volt zijn.
Makkelijker kan niet. :)
Computer even open gehaald; atx power connector van mobo getrokken. het meten lukte niet zo snel dus ik heb connector maar weer terug geplugd.
Computer weer aan, en wat denk je met PC probe: netjes 3.3V :P :P

Het enige wat ik gedaan heb ik gewoon de power kabel ff van het moederbord gehaald en weer erop gezet :)

nope

Pagina: 1