Toon posts:

AMD Phenom x4 9500 Overclocken

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Ik heb laatst een nieuwe computer aangeschaft en ben me steeds meer gaan
verdiepen in zaken zoals overclocken. Zo kwam ik vandaag dit tegen op tweakers.net

productreview: AMD Phenom X4 9500 review door Verwijderd

Een review over de AMD Phenom x4 9500, die zit ook in mijn nieuwe computer.

Stukje uit de review:

"Wat mij direct opviel toen ik de processor op mijn Asus M2N-SLI Deluxe bord had
geinstalleerd is dat hij aangaf dat hij draait op 4x 2,42GHZ in plaats van 4x 2,20GHZ"

Uit de reactie van 'sanch' kon ik opmaken waarom:

"De 2.42 Ghz is te verklaren doordat zijn AI NOS profile waarschijnlijk op 10% overclock staat.
(volgens mij standaard aan op zo'n bord)"

Voordat ik me vragen afvuur:

- AMD Phenom x4 9500
- 4GB DDR2 4x1GB
- WDC 640GB HDD
- ATI RADEON HD 3650
ATI RADEON HD 3200
- Windows Vista Home Premium

SS van CPU-Z:

Afbeeldingslocatie: http://img185.imageshack.us/img185/3104/cpuzus6.jpg

Sanch's SS van CPU-Z

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/i/productsurvey/6007/4448.jpg

Zoals je kunt zien is mijn 'core speed' 1100HMZ en die van sanch 2400HMz.
ook zit er verschil in de Core voltage, Multiplier, Bus speed & HT Link.

Mijn vragen:

- Waarom staat mijn Core Speed op 1100 en niet op 2200?
Als ik CPU-Z opstart kan ik in een korte flash net zien dat die van 2100/2200
naar 1100 springt.. why?

- Waarom wordt er ATI RADEON HD 3650 & 3200 Genoemd bij de specs?

- Kan ik mijn multiplier en/of busspeed verhogen zonder realistisch risico?

- Wat houdt HT Link in en waarom het enorme verschil?

• Bl44tschaap
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 25-01 12:35
Hij klokt zich terug als hij niet gebruikt word. En je heb een onboard chip en een losse videokaart.

• asfaloth_arwen
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 11:50
Begin hier eens: Frequently Asked Questions TCA ik heb het idee dat je nog niet echt op de hoogte bent van wat je doet. Het zou zonde zijn als je dalijk iets sloopt (ookal is die kans niet groot). Maar je vragen moet je met de search wel kunnen beantwoorden.

Core speed: Cool N Quiet waarschijnlijk
ATI Radeon: dat is de graka... .
Multiplier/busspeed: zie link
HT Link: zie link en search ;)

Specs

Verwijderd

Topicstarter
De vraag was niet wat ATI Radeon inhoudt, de vraag was waarom dubbel genoemd?
3650 & 3200

• rscheper
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 10:21
Bl44tschaap schreef op woensdag 20 augustus 2008 @ 20:17:
Hij klokt zich terug als hij niet gebruikt word. En je heb een onboard chip en een losse videokaart.
@ exc: En daar heb je het antwoord?

Verwijderd

Omdat er op je moederbord een vga voorzie3ning zit gebakken, deze kun je wel uitzetten in je BIOS. Het feit dat je reference busspeed, de clock waar alles naar refereert op 200 staat verklaart dat je clockspeed niet zo normaal is.

De combinatie met de mp / referencebusspeed is nu simpelweg lager door bovenste..

Wat je kunt doen is in je bios de mp op 12 zetten en je bussnelheid op de 200, je vcre kun je als 1.2 zetten.
Zet ook je ramdivider op laag, met een Phenom kun je middels de mp overclocken of met de fsb. Stel je gaat met een mp van 12 je bussnelheid met crementale zetjes van 2 omhoog voeren totdat je tot errors komt in bijv. prime95. In dat geval is het je vcore wat opvoeren..Doe dit per 0.125v waarbij je de temps naarstig moet blijven monitoren.

Als je het maximale van je cpu weet en het lekker stabiel staat kun je met je ram divider gaan spelen.

De HT is overigens de bus van cpu naar north-bridge en kan in tegenstelling met intel lekker breed zijn...

Verwijderd

ht link staat niet goed
Staat vermoedelijk op auto even op manual zetten en dan op 4x zetten (mag niet hoger dan 2000 zijn als je geen am2+ bordje heb)

volgens mij is dit een am2+ bordje en moet je maximaal iets van 4200ht link hebben
Verder klopt alles wel behalven de buspeed die staat op 220 in plaats van 200.

• EdwardvGelder
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 09-12-2025
De m2n-sli mobo is een am2 mobo geen am2+
en de lage clock speed te wijden aan Cool & Quiet? moet je is kijken in de bios.

• Speedy-J
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-07-2025

Speedy-J

AMD Enthusiast

Een Phenom 9500 is niet zo'n snelheids monster ,en houd niet van hoge HT snelheden.
Vaak is een bus speed van 220mhz al te veel,dan gaat hij vreemd doen zoals resetten en vastlopen.
De mp is gelocked bij een Phenom 9500.
Je mag blij zijn als hij 2400Mhz wil draaien,dus een 200mhz overclock.

Ryzen 7 5800@4.7GHz|Asus prime X570 pro|16GB G-Skill trident z rgb|Gigabyte rtx 2070 super|Custom WC van EK|chietech dragon|Corsair 750w rm x

• Vyo
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

Vyo

meestal was 230 op de 'fsb' (zo refereert mn moederbord er nog naar) ongeveer de limit, draait hier vrolijk op 2.6 al de hele zomer stabiel op stock voltage :+

[ Voor 19% gewijzigd door Vyo op 25-08-2008 01:52 ]

• Speedy-J
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-07-2025

Speedy-J

AMD Enthusiast

Vyo schreef op maandag 25 augustus 2008 @ 01:51:
meestal was 230 op de 'fsb' (zo refereert mn moederbord er nog naar) ongeveer de limit, draait hier vrolijk op 2.6 al de hele zomer stabiel op stock voltage :+
Er zijn uitzonderingen natuurlijk ;)
Reken maar dat het grote deel geen 2.6ghz kan draaien.
Mijn Phenom doet het goed op 9x267Mhz maar kan helaas niet stabiel boven de 2.4ghz draaien...

Ryzen 7 5800@4.7GHz|Asus prime X570 pro|16GB G-Skill trident z rgb|Gigabyte rtx 2070 super|Custom WC van EK|chietech dragon|Corsair 750w rm x

Pagina: 1