Toon posts:

HTPC/MultiMediaCentre configuratie

Pagina: 1
Acties:
  • 1.731 views

Verwijderd

Topicstarter
Halllo,

Ik ben momenteel bezig om zelf een Multimedia centre te bouwen.
De onderdelen die ik in gedachten had zijn:
Keus 1:
-Behuizing-
Antec NSK1380 95,00
-Moederbord-
Asus P5E-VM HDMI 105,00
-Proccessor-
Intel Core 2 Duo E8400 149,00
-Geheugen-
Kingston HyperX 4 GB DDR2-800 Kit 75,00
-Geluidskaart-
Creative X-FI Xtreme Music UUA (Bulk) 69,00
-HDD-
SATA Samsung SpinPoint F1 1TB 119,00
-DVD/CD/Blu-ray brander-
SATA DVD-Brander +/- 50,00
TOTAAL 661,00

Met de behuizing zit ik nog sterk in twijfel, of deze de Antec NSK1380 of de Antec Fusion Black of Centarea Power HTPC Case. Iemand opmerkingen, waarom de ene wel of juist niet!?

Ik ga expres niet voor een AMD proccesor, vandaar dit ASUS moederbordje wat met intel-processoren overweg kan, en toch een HDMI uitgang bevat. De TV waar deze HDMI op aangesloten word is een Samsung LE40M87B (max. resolutie: 1920 x 1080 pixels).

De geluidskaart doe ik omdat deze een optische uitgang heeft, die aangesloten word op een BOSE Lifestyle V20 geluids-set.

Over de Koeling heb ik hier niet gesproken... Kan iemand mij hiermee helpen? heb met koeling en dergelijke toch niet zo heel veel ervaring.

Iemand anders nog andere goeie/betere ideeën?
Ik zie graag reacties tegemoet.

Keus 2:
MOEDERBORD
Gigabyte MA78GM-S2H 69,00
PROCESSOR
AMD Phenom™ X4 Quad 9850 175,00
GEHEUGEN
Kingston ValueRAM 4 GB DDR2-800 Kit 62,00
AUDIOKAART
Creative X-Fi Xtreme Audio I/O OEM 39,00
HDD
Samsung SpinPoint F1 750GB 79,90
Samsung SpinPoint T 500GB (system-schijf) 57,00
DVD
Pioneer DVR-215DBK (SATA/150) 29,00
Cpu-koeler: Scythe Ninja Mini 28,00
TOTAAL 610,90 (incl antec behuizing)

Dit is gebaseerd op AMD...
Wat zou jullie keuze zijn?

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 20-08-2008 22:05 ]

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10-01 22:32
Welkom op GoT, Erik! Helaas zijn zulke topics niet meer toegestaan hier. Toch snap ik een paar dingen van je config niet zo goed;

Je geheugen kan makkelijk 10 of 20 euro omlaag en waarom per sé 4GB?

Waarom zo'n dure Creative als je voor 39 euro al een Extreme Audio hebt, ook van Creative?

Waarom geen BluRay of HD-DVD lezer/brander? Daarnaast is een DVD-brander gemiddeld maar 2 tientjes.

Waar is je operating system en daarnaast mis ik ook nog een mooie tuner!

En als laatste, wat ik totaal niet snap is, waar is je videokaart?! Want ik denk niet dat je Intel GMA 3500 het gaat redden met 1080p video.

EDIT: Overigens zou je ook beter één harde schijf voor data kunnen nemen en één harde schijf voor je besturingssysteem. Dat maakt het geheel allemaal wat sneller.

[ Voor 11% gewijzigd door alex3305 op 20-08-2008 20:25 ]

Verwijderd

alex3305 schreef op woensdag 20 augustus 2008 @ 20:24:
Welkom op GoT, Erik! Helaas zijn zulke topics niet meer toegestaan hier. Toch snap ik een paar dingen van je config niet zo goed;

Je geheugen kan makkelijk 10 of 20 euro omlaag en waarom per sé 4GB?

Waarom zo'n dure Creative als je voor 39 euro al een Extreme Audio hebt, ook van Creative?

Waarom geen BluRay of HD-DVD lezer/brander? Daarnaast is een DVD-brander gemiddeld maar 2 tientjes.

Waar is je operating system en daarnaast mis ik ook nog een mooie tuner!

En als laatste, wat ik totaal niet snap is, waar is je videokaart?! Want ik denk niet dat je Intel GMA 3500 het gaat redden met 1080p video.

EDIT: Overigens zou je ook beter één harde schijf voor data kunnen nemen en één harde schijf voor je besturingssysteem. Dat maakt het geheel allemaal wat sneller.
Nauw ik vind die keuzes niet slecht

4GB omdat het nu goedkoop is en nooit weg is.
Extreme Audio bevat geen echte XFi chip en is daarom een heel pak slechter
Omdat die nog duur zijn
OS idd wel belangrijk om te melden, gezien hardware support
Ik denk dat hij van plan is alles door zijn processor te laten doen.

Ik zelf ook een paar vragen.
Ik ga expres niet voor een AMD proccesor
Onderbouwing graag? Want je krijgt er een VEEEL VEEEL betere chipset voor terug. Mischien anders kijken of je al een G45 chipset te pakken kan krijgen. Die is al weer een stuk beter.
Koeling zou ik kijken naar een sythe ninja mini en dan die passief laten draaien. Mits je airflow goed is. Anders een Freezer 7 of een Hyper TX2 zijn goedkope en veel beter dan stock.

Verwijderd

Topicstarter
Over het topic.. okee! Waar zou ik dit moeten plaatsen of hoe ga ik het verwijderen?

Allereerst het geheugen: Dit is HyperX van Kingston, dit heeft toch betere prestaties als de Valueram van Kingston?

Audio: Dit omdat ik toch een optical out wil! ik hou namelijk erg veel van goed geluid!(A)
En volgens mij heeft de Extreme audio geen optical out als ik dat zo bekijk...

Geen Blu-ray omdat ik al een PS3 heb, waar ik Blu-ray op kijk. Ik heb gedacht aan de Plextor Blu-Ray brander. Maar deze toch aan de dure kant is, hiervan afgezien. Die kan ik in de toekomst, wanneer de prijzen wat gedaald zijn.

Het OS ben ik ook nog niet helemaal over uit. Ik denk dat ik voor het Windows XP MCE 2005 ga. En een tuner voor de kabel-tv? Ik heb digitale tv, dus heb ik een speciale decoder voor. Of zou je voor xp64bit of vista64bit gaan?

De videokaart: Ik had gedacht dat de Intel GMA3500 de 1080p video wel aankon. Op de site van asus kan deze deze namelijk Full-HD produceren.

Over de hardeschijf: Dat is zeker een goed idee van je. en zou ik ook zeker gaan toepassen...

Verwijderd

Ga hier maar een beetje in lezen en posten

Home Theater PC (HTPC) Deel 1
Verwijderd schreef op woensdag 20 augustus 2008 @ 20:39:
Over het topic.. okee! Waar zou ik dit moeten plaatsen of hoe ga ik het verwijderen?

Allereerst het geheugen: Dit is HyperX van Kingston, dit heeft toch betere prestaties als de Valueram van Kingston?
Nee, deze zijn beter overclockbaar. Neem gewoon de goedkoopste dualchannel setje van 4GB op PC6400 800mhz
De videokaart: Ik had gedacht dat de Intel GMA3500 de 1080p video wel aankon. Op de site van asus kan deze deze namelijk Full-HD produceren.
Produceren ja, maar deze helpt niet mee met decoden. Dat moet dus gedaan worden door je processor. Is je processor niet sterk genoeg, dan heb je pech en worden er frames gedropt.

[ Voor 79% gewijzigd door Verwijderd op 20-08-2008 20:45 ]

Verwijderd

Topicstarter
[...]

Nauw ik vind die keuzes niet slecht

4GB omdat het nu goedkoop is en nooit weg is.
Extreme Audio bevat geen echte XFi chip en is daarom een heel pak slechter
Omdat die nog duur zijn
OS idd wel belangrijk om te melden, gezien hardware support
Ik denk dat hij van plan is alles door zijn processor te laten doen.

Ik zelf ook een paar vragen.

[...]

Onderbouwing graag? Want je krijgt er een VEEEL VEEEL betere chipset voor terug. Mischien anders kijken of je al een G45 chipset te pakken kan krijgen. Die is al weer een stuk beter.
Koeling zou ik kijken naar een sythe ninja mini en dan die passief laten draaien. Mits je airflow goed is. Anders een Freezer 7 of een Hyper TX2 zijn goedkope en veel beter dan stock.
Waarom geen AMD?
Omdat tegenwoordig veel intel processoren beter uit de test komen... maar nu bedenk ik me pas dat ik dit bij Laptops/Notebooks heb gelezen... Misschien dat AMD daar wat minder sterk staat, maar Juist sterker voor een HTPC.

Wat voor chipset zou je dan aanraden? Het moet wel microATX zijn... sowieso wil ik de boel ook aansluiten via hdmi... (geen DVI naar hdmi).

• FulmeN
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10:21
Audio: Dit omdat ik toch een optical out wil! ik hou namelijk erg veel van goed geluid!(A)
En volgens mij heeft de Extreme audio geen optical out als ik dat zo bekijk...
Volgens mij als je van optical out gebruik wil maken, maakt de geluidskaart niet veel meer uit kwa kwaliteit, omdat je versterker zelf de audio decode.
Zoek dus de goedkoopste geluidskaart met optical out.

Wanneer je hem via de groene stekker aan wil sluiten is een goede geluidskaart wel van belang.

Verder wat Reinman al aangeeft

[ Voor 7% gewijzigd door FulmeN op 20-08-2008 20:52 ]

Verwijderd

Kijk ook hier maar eens:
reviews: Tweakers.net Best Buy Guide: editie mei 2008

De 780G chipset heeft de UVD aanboord welke mee helpt met afspelen van HD content. MITS EN MAAR zolang de codec goed is. IMHO zijn bijde oplossing niet de beste en is de beste oplossing een 45nm AMD quadcore met de 780G... die er nog niet is. Ik las wel dat je een normale X4 wel goed kan onderclocken en ondervolten tot het niveau van een X4E.
http://www.anandtech.com/...s/showdoc.aspx?i=3344&p=6

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 20-08-2008 20:57 ]

Verwijderd

Topicstarter
[...]

Nee, deze zijn beter overclockbaar. Neem gewoon de goedkoopste dualchannel setje van 4GB op PC6400 800mhz

[...]

Produceren ja, maar deze helpt niet mee met decoden. Dat moet dus gedaan worden door je processor. Is je processor niet sterk genoeg, dan heb je pech en worden er frames gedropt.
Geheugen... Okee is duidelijk dan ga ik gewoon voor de ValueRam.
De Intel E8400 lijkt me toch wel sterk genoeg voor het decoden ervan? of zou je dan naar de E8500/E8600 moeten gaan.. De Quad core is ook compatible met dit moederbord.. dus dat kan dan ook nog..

Verwijderd

Ik gok dat ie wel snel genoeg zou moeten zijn, maar ik weet het niet zeker. Lees anders die htpc thread die ik poste. Er zijn vast wel meer mensen die zo'n systeem maken.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 20 augustus 2008 @ 20:56:
Ik gok dat ie wel snel genoeg zou moeten zijn, maar ik weet het niet zeker. Lees anders die htpc thread die ik poste. Er zijn vast wel meer mensen die zo'n systeem maken.
Heb ik al een heel stuk van doorgelezen voordat ik dit Topic starte!:D
Maar ik ga nog eens even zoeken....

Ik ga ook eens kijken hoe ik de configuratie op AMD gebaseerd zou kiezen... Mijn budget ligt rond de 800euries... dus ik hier ook nog even naar kijken...

• alex3305
Waarom maak je dan van je PS3 geen media center :S Lijkt me toch een stuk goedkoper. Mooi externe HDD over ethernet eraan oid ;).

Verwijderd

Topicstarter
alex3305 schreef op woensdag 20 augustus 2008 @ 21:13:
Waarom maak je dan van je PS3 geen media center :S Lijkt me toch een stuk goedkoper. Mooi externe HDD over ethernet eraan oid ;).
Omdat ik alles op mijn mediacentre wil doen... Dus ook downloaden en dat soort dingen...
Ga hem namelijk niet alleen als multimediacentre gebruiken.. Ben ik inderdaad vergeten aan te geven.. maar bij deze alsnog!

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13-01 20:31

Sick Nick

Drop the top!

Met die CPU draai je makkelijk 1080P, ik heb in m'n mediacenter op hetzelfde bord een E7200 zitten en die speelt 1080P mkv files gewoon prima af. Beeld via hdmi kan gewoon fullHD aan, op het bord zit ook een digitale geluidsuitgang (coaxiaal) dus een losse kaart is niet nodig. Tenzij je optisch nodig hebt, dan heb je een bracket nodig om de onboard kaart te gebruiken die ongetwijfeld duurder is dan een losse geluidskaart.

Verwijderd

Topicstarter
Sick Nick schreef op woensdag 20 augustus 2008 @ 21:33:
Met die CPU draai je makkelijk 1080P, ik heb in m'n mediacenter op hetzelfde bord een E7200 zitten en die speelt 1080P mkv files gewoon prima af. Beeld via hdmi kan gewoon fullHD aan, op het bord zit ook een digitale geluidsuitgang (coaxiaal) dus een losse kaart is niet nodig. Tenzij je optisch nodig hebt, dan heb je een bracket nodig om de onboard kaart te gebruiken die ongetwijfeld duurder is dan een losse geluidskaart.
Mooizo...
Ik heb nu ook een tweede confiugratie geplaatst gebaseerd op AMD..

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 10:02

M2M

medicijnman

Verwijderd schreef op woensdag 20 augustus 2008 @ 21:16:
[...]

Omdat ik alles op mijn mediacentre wil doen... Dus ook downloaden en dat soort dingen...
Ga hem namelijk niet alleen als multimediacentre gebruiken.. Ben ik inderdaad vergeten aan te geven.. maar bij deze alsnog!
als je het ding constant aan wil hebben staan, stel ik voor dat je eens gaat kijken naar energiezuinige oplossingen. Die zijn dan misschien wel duurder in aanschaf, maar zo'n pc als je 'm nu hebt samengesteld, is lawaaierig en energievretend terwijl het ding 95% van te tijd uit zijn neus staat te eten.

kijk anders naar een thin client als download pc, en stop die gewoon in de behuizing van je htpc. iets ter grootte van een dvd doosje, 3 doosjes dik, past vast wel. Lekker tweaker spelen.

verder: gamen gaat er niet op gebeuren, dus 4 gb is overkill, neem ook gewoon valueram tenzij je ook wil overklokken. Integrated rommel = stukken minder als een normale insteekkaart, dus die externe geluidskaart, waar uiteraard nog een videokaart en tuner bij moet zijn wel een must.

en neem toch ook die bleu reej lezer. HD materiaal is over i-net alleen illegaal te verkrijgen, en HD materiaal op een dvd'tje ben ik nog niet tegengekomen. Wil je dus vol gebruik maken van je tv zul je je dvd speler moeten vervangen voor iets beters.

en dit soort topics zijn eigenlijk niet toegestaan hier op got, omdat het een rotzooitje werd. lees de FAQ :)

[ Voor 28% gewijzigd door M2M op 20-08-2008 21:45 ]

-_-

Verwijderd

M2M schreef op woensdag 20 augustus 2008 @ 21:42:
[...]

als je het ding constant aan wil hebben staan, stel ik voor dat je eens gaat kijken naar energiezuinige oplossingen. Die zijn dan misschien wel duurder in aanschaf, maar zo'n pc als je 'm nu hebt samengesteld, is lawaaierig en energievretend terwijl het ding 95% van te tijd uit zijn neus staat te eten.
Klopt, maar die E8400 is niet zon energie vreter. De chipset kan zuiniger, maar overall, mits goed ingesteld en getweaked valt het wel mee.
kijk anders naar een thin client als download pc, en stop die gewoon in de behuizing van je htpc. iets ter grootte van een dvd doosje, 3 doosjes dik, past vast wel. Lekker tweaker spelen.
Dat is alleen maar extra kosten en veel extra werk.
verder: gamen gaat er niet op gebeuren, dus 4 gb is overkill, neem ook gewoon valueram tenzij je ook wil overklokken. Integrated rommel = stukken minder als een normale insteekkaart, dus die externe geluidskaart, waar uiteraard nog een videokaart en tuner bij moet zijn wel een must.
4GB is geen overkill. Vista voelt zich veel fijner met 4GB(mocht dat er ooit op komen). In de toekomst is het zeker niet weg. Intergrated is geen rommel, welkom in 2008. Extra videokaart is niet nodig er word niet op gegamed, dan voldoet een IGP makkelijk en verbruikt dan ook weer extra. Onboard geluid kan idd beter, maar zoals aangegeven, de goedkoopste met optical out zou in dit geval voldoen.
en neem toch ook die bleu reej lezer. HD materiaal is over i-net alleen illegaal te verkrijgen, en HD materiaal op een dvd'tje ben ik nog niet tegengekomen. Wil je dus vol gebruik maken van je tv zul je je dvd speler moeten vervangen voor iets beters.
Dat is niet waar, je kan ook legaal HD materiaal downloaden. Verder is het niet illegaal in nederland om films te downloaden, alleen om te uploaden. Dus downloaden is gewoon te doen en zou hij ook zeker gewoon moeten doen. Een blueray speler heeft ie dus al.
en dit soort topics zijn eigenlijk niet toegestaan hier op got, omdat het een rotzooitje werd. lees de FAQ :)
Jah, maar het zou toch meer nodig zijn, gezien het niveau van de informatie die soms word verstrekt en gezien de vraag er na. :(

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 20-08-2008 21:58 ]

• alex3305
Ja, dus? GoT is geen helpdesk, eerder een plaats om te discussiëren over verschillenden soorten hardware en software (en eventueel andere zaken). Echter zou dit dus ook al kunnen in het 'HTPC'-topic.

Verwijderd

Nee, GoT is geen help desk, alleen komt informatie die er is niet zo veel boven als het zou kunnen. Mensen die niet zo veel verstand van iets hebben, krijgen te horen van de mensen die er wel verstand van hebben, maar ergens anders heen te gaan. Dit is al heel vaak gezegt, maar goed. Dit is niet de plek voor zon discussie.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 20-08-2008 22:05 ]

Verwijderd

Topicstarter
Okee dan ga ik dezelfde vraag stellen in het HTPC topic...

Zie

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 20-08-2008 22:49 ]

• Only
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
Dat is niet waar, je kan ook legaal HD materiaal downloaden. Verder is het niet illegaal in nederland om films te downloaden, alleen om te uploaden. Dus downloaden is gewoon te doen en zou hij ook zeker gewoon moeten doen. Een blueray speler heeft ie dus al.
Even ter verduidelijking, het downloaden van films is volgens mij wel degelijk illegaal, volgens mij gaat jouw gedachte alleen op voor muziek, waarbij het downloaden wel is toegestaan en het delen ervan niet.

Ik heb geen horloge, maar ik heb wel de tijd.

Verwijderd

Nee geld ook voor film.
http://student.kennisnet.nl/backstory/downloaden#ce1597622
Je mag voor eigen gebruik kopieën maken van muziek of films. Je mag dergelijke bestanden dus ook van het internet downloaden. Dit geldt ook als de bron illegaal is
Het is geen gedachte, het is gewoon waar. Jullie moeten wat minder naar brein en consorten gaan lusiteren.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 21-08-2008 10:52 ]

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 10:02

M2M

medicijnman

Verwijderd schreef op woensdag 20 augustus 2008 @ 21:53:
[...]

Klopt, maar die E8400 is niet zon energie vreter. De chipset kan zuiniger, maar overall, mits goed ingesteld en getweaked valt het wel mee.
een E8400 heeft een tdp van 65 watt dat is niet niks, lekker tweaken mij best, maar hoeveel je ook tweakt, zo'n ding zuipt energie voor een pc die eigenlijk niet zo heel veel hoeft te doen.
Dat is alleen maar extra kosten en veel extra werk.
veel werk = leuk voor een tweaker, en je kunt de kosten drukken door het verbruik te verminderen, plus de kosten kunt verminderen door iets mindere hardware te gebruiken.
4GB is geen overkill. Vista voelt zich veel fijner met 4GB(mocht dat er ooit op komen). In de toekomst is het zeker niet weg. Intergrated is geen rommel, welkom in 2008. Extra videokaart is niet nodig er word niet op gegamed, dan voldoet een IGP makkelijk en verbruikt dan ook weer extra. Onboard geluid kan idd beter, maar zoals aangegeven, de goedkoopste met optical out zou in dit geval voldoen.
mijn mijn HTPC zit een gigabyte geheugen. Vroeger toen ik mijn eerste xp machine aangeschaft had, zat er 256 MB geheugen in. Dat liep toen als een trein. Dus waarom zou een HTPC die eigenlijk voornamelijk uit zijn neus staat te eten, 4 GB geheugen nodig hebben? de machine volpompen met rommel die je niet nodig hebt vind ik onzin, maargoed de prijzen zijn zo laag dat het de pret van 4 GB geheugen niet kan drukken :D
Verder, als die onboard IGP goed zijn best kan doen met het decoderen van HD materiaal dan is een losse videokaart niet nodig. Echter, de AMD igp's zijn momenteel gewoon beter, en daarnaast vind ik een losse videokaart fijner werken, maar dat is persoonlijk. Over het verbruik van een losse videokaart valt ook nog te discussieren.
onboard geluid is vaak slecht, maar een X-FI in een HTPC? Je moet wel een geweldige geluidsinstallatie bezitten om het verschil in geluidskwaliteit te merken tussen een xtreme audio, een x-fi of zelfs een audigy 2 (of kaarten van andere merken).
jep gelukkig nog niet illegaal :)

-_-

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07:09
Beste ErikFaassen,

Dit topic voldoet helaas niet aan de eisen van het CSL Beleid

Van een tweaker wordt verwacht dat hij/zij zelf prima met behulp van benchmarks en reviews uit kan zoeken welk product het beste bij de gestelde eisen past. Binnen de CSL hebben we hiervoor een uitgebreide FAQ en uiteraard de "Best Buy Guide" (BBG).

Dit topic gaat dus op slot en we wensen je nog veel succes met het zoeken.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.