Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Thermostaat: 2 draden vs 3 draden?

Pagina: 1
Acties:

• DieterVDW
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12-02-2017
Hallo,

Ik ben net verhuisd naar een appartementje waar er centrale verwarming is.
De ketel is een (oude) Vaillant VC B240E, met een Vaillant VRT-A thermostaat.
Die thermostaat is nogal oud en basic, en ik zou deze graag vervangen door een nieuwere.

Nu zijn de meestverkochte hedendaagse thermostaten blijkbaar met 2 draden,
terwijl de huidige thermostaat aangesloten is met 3 draden.

De 3 draden zijn: +, - en signaal.
Op de + zit +- 20 volt, en indien de verwarmingsketel moet werken zet de thermostaat spanning op de signaalkabel.

Weet er iemand hoe de thermostaten met 2 draden dan juist werken? Weerstand?
Kunnen deze thermostaten compatibel gemaakt worden met de 3 draden die ik nu beschikbaar heb?

Alvast bedankt!

• 0fbe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20-11 15:16
2 draads is vrij simpel:

In princiepe heb je gelijk het is weerstand namelijk:
Verwarmen: Wel contact
Niet verwarmen: Geen contact

Of misschien net andersom....

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-08 01:28

Ray

je kan hier inderdaad gewoon een tweedraads op zetten (zelf ook gedaan met mijn oude valiant ketel) die derde draad is een soort van snelstart herinner ik me, maar niet noodzakelijk.
En inderdaad een tweedraads is simpelweg aan of uit.

• JaapB
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 08:31
Tweedraads zal niet goed samenwerken met de ketel. Kost je uiteindelijk extra gas. Vaillant heeft ook zelf modernere thermostaten die je kunt gebruiken. Sowieso zijn de goedkope dingen uit de bouwmarkt een drama kwa regeling, zit zomaar anderhalve graad tussen in en uit schakelen.

Daarbij zijn de ketels van Vaillant nogal gevoelig voor wat je aan hun printplaat hangt, voor je het weet is de boel overbelast en zit je vast aan extra kosten.

bijnaleek

• Ray

Ray

JaapB schreef op woensdag 20 augustus 2008 @ 19:27:
Tweedraads zal niet goed samenwerken met de ketel. Kost je uiteindelijk extra gas. Vaillant heeft ook zelf modernere thermostaten die je kunt gebruiken. Sowieso zijn de goedkope dingen uit de bouwmarkt een drama kwa regeling, zit zomaar anderhalve graad tussen in en uit schakelen.

Daarbij zijn de ketels van Vaillant nogal gevoelig voor wat je aan hun printplaat hangt, voor je het weet is de boel overbelast en zit je vast aan extra kosten.
nogal overtrokken naar mijn mening. zoals ik al zeg heb ik deze situatie zelf gehad met een valiant ketel die nu 19 jaar oud zou zijn (4 jaar geleden vervangen)
Ik heb ongeveer 10 jaar die ketel aangestuurd met een tweedraads klok thermostaat (goedkoop gamma ding waar je de temp swing tot 0,5 graden in kon stellen) zonder enig probleem. Ook de installateur die het onderhoud vd ketel deed gaf aan dat het geen enkel bezwaar was een ander merk met twee draden te gebruiken.

waar baseer jij jou stelling op dat het extra gas kost en tot schade kan leiden ?

Verwijderd

een driedraadsthermostaat heeft een compensatie weerstand.
daarom zijn er drie draden nodig: fase, nul en schakeldraad.

een tweedraadsthermostaat heeft de compensatie weerstand niet.
slechts twee draden nodig: fase en schakeldraad.

• theuser
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 03-01 19:20
Veel onzin hier!!

Kan niet over alle 3 draads systemen spreken maar zeker wel over de "VRT-A" termostaat.

Dit is een termostaat met wat electronica zonder eigen voeding (baterijen) daarom krijgt deze termostaat zijn spanning via de ketel ( pin 8+ en pin 9 - tussen 17en 24 V ).
Verder is er een schakel draad die gewoon naar pin 7 of 8 schakelt dus gewoon aan uit.
Hier kan gewoon een 2 draads termostaat op , ik heb het zelf al meer dan 10 jaar.
Alleen moet je bij deze termostaat zo af en toe de baterijen vervangen.

Meen mij te herinneren dat de ketel aan gaat als de verbinding verbroken wordt.
Dus let op goede aansluiting.

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:31

BCC

En wat ik hier nog mis is dat wanneer je een moderne modulerende ketel hebt, je een thermostaat wil hebben die ook kan modelleren, anders ga je idd een stuk gas verstoken (zoals hierboven al gezegd), wat je nou net wilde best besparen met je modulerende ketel.
Als je ketel 19 jaar oud is, is hij vast niet modulerend en heb je dit probleem niet :) http://www.cvtuning.nl/zo...gelingen/modulerend.phtml

[ Voor 26% gewijzigd door BCC op 20-08-2008 22:41 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

• DieterVDW
En hoe schakel je dan precies een 2-draad thermostaat aan die 3 draden? Gewoon de nul niet aansluiten?

• mjl
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:41

mjl

Ugh

DieterVDW schreef op donderdag 21 augustus 2008 @ 00:02:
En hoe schakel je dan precies een 2-draad thermostaat aan die 3 draden? Gewoon de nul niet aansluiten?
Nee de 20V niet aansluiten ...

-------

• Ray

Ray

meestal heb je rood / wit / geel. De gele draad heb je niet nodig en dat is inderdaad de 20 volt voeding voor de thermostaat. Meestal staat dit ook prima uitgelegd in de handleiding van elke willekeurige 2 draads thermostaat. Je moet dus enkel de aan / uit functie aansturen

• theuser
Er is geen 0 of fase voor een thermostaat de regeling gebeurt D.M.V gelijk spanning dus + en -
(degene die hier dus over beginnen weten niet waar ze het over hebben!)

Over het aansluiten, de meeste 2 draads thermostaaten hebben een RELAIS met 3 contacten voor het aansluiten van de ketel.
Noteer eerst de kleuren nu op pin 7,8 en 9 zitten (kabel naar de ketel)!!
(je mag ze in GEEN geval alle 3 aansluiten, je kunt dan sluiting krijgen en zekeringen vernielen!!)

meet (of kijk in het boekje) welke 2 aansluitingen in rust met elkaar verbonden zijn deze moet je hebben.
kabelkleur Pin 7 is de schakel draad en kun je het beste op het middelste punt van je nieuwe termostaat monteren.
Dan kabelkleurpin 8 naar het andere punt en kabelkleurpin 9 even met een plakbandje afplakken.

Ketel en thermostaat aan op een stand waar niet verwarmt hoeft te worden, bijft ketel uit dan naar stand waarin verwarmt moet worden , staat ketel nu aan dan is dit de juiste aansluiting.
Vervolgens de niet gebruikte ader goed isoleren en de thermostaat degelijk monteren.

Gaat de ketel direct aan na inschakelen dan heb je de aansluiting niet goed (probeer in dit geval pin 9 I.P.V pin 8)

• DieterVDW
Even een update: ik heb toch alle 3 de kabeltjes moeten aansluiten hoor.
De nieuwe thermostaat werkt inderdaad met een relais: pin 1 wordt verbonden met pin 2 of 3 op basis van te warm / te koud.
2 kabels aansluiten bleek echter niet genoeg voor mijn CV.

Als ik de signaaldraad als 0 neem, dan heeft de + 12V en de - -12V .
Signaal verbinden met + = kachel aan.
Signaal verbinden met - = kachel uit.
Signaal loskoppelen van + was niet genoeg om de kachel weer uit te zetten.

Dus alle 3 de kabeltjes verbonden, en alles werkt goed nu :) .

Kan niet wachten tot de winter om lekker veel te prutsen met de thermostaat ;) .

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:31

BCC

En je heb ook naar modulerend / niet modulerend gekeken?

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

• theuser
DieterVDW schreef op dinsdag 26 augustus 2008 @ 09:34:
Even een update: ik heb toch alle 3 de kabeltjes moeten aansluiten hoor.
De nieuwe thermostaat werkt inderdaad met een relais: pin 1 wordt verbonden met pin 2 of 3 op basis van te warm / te koud.
2 kabels aansluiten bleek echter niet genoeg voor mijn CV.

Als ik de signaaldraad als 0 neem, dan heeft de + 12V en de - -12V .
Signaal verbinden met + = kachel aan.
Signaal verbinden met - = kachel uit.
Signaal loskoppelen van + was niet genoeg om de kachel weer uit te zetten.

Dus alle 3 de kabeltjes verbonden, en alles werkt goed nu :) .

Kan niet wachten tot de winter om lekker veel te prutsen met de thermostaat ;) .
Volgens mij moeten 2 draden ook werken "Signaal verbinden met - = kachel uit."
Maar zo werkt het ook, het belangrijkste is dat je de + en - niet aan mekaar knoopt.

@BBC een "VRT-A" Termostaat is nog van voor dat er modulerende ketels waren dus is niet van toepassing hier.
Pagina: 1