IP adres forwarding mogelijk?

Pagina: 1
Acties:

• TomT
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Van buitenaf is onze mailserver op het ip-adres 82.xxx.xxx.xxx bereikbaar. Aangesloten op het lokale netwerk is dit externe ip-adres niet bereikbaar (vanwege een Cisco firewall?), zodat we het interne adres 10.xxx.xxx.xxx moeten gebruiken.

Ik wil nu alleen het externe ip-adres kunnen gebruiken voor het benaderen van de mailserver ongeacht of ik nu extern ben of aangesloten ben op het lokale netwerk.

Bestaat er zoiets als ip-forwarding waarbij het externe ip-adres wordt doorgesluisd naar het lokale ip-adres als ik op het lokale netwerk ben aangesloten? We werken met Windows 2003 Server en Exchange server.

• Vicarious
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 24-06-2024

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

Dit kun je met een DNS record doen. Als je in je interne DNS server een DNS record aanmaakt voor die server, kun je dit DNS record weer laten verwijzen naar het interne adres.

De Cisco laat by design geen pakketjes terug de interface in waar hij net uit is gekomen.

edit: voorbeeld: maak in je DNS server een domein domein.nl aan. Doe daar een A-record in die mail heet, en laat dat verwijzen naar 10.xxx.xxx.xxx. Vervolgens doe je daar ook een A-record in die www heet, en die laat je verwijzen naar het IP-adres van je website. Je mailserver is nu van binnenuit benaderbaar via mail.domein.nl

[ Voor 39% gewijzigd door Vicarious op 20-08-2008 18:41 ]

Vicariously I live while the whole world dies

• TomT
  • Niet online
Kan ik er van buitenaf dan ook bij als als ik mail.domein.nl gebruik? Ik neem aan dat ik dan bij de provider van ons domein ook een a-record voor mail.domein.nl moet laten aanmaken, wat dan verwijst naar het externe ip-adres van onze mailserver?

Overigens hebben wij onze site niet op onze lokale server staan maar extern. Ik neem aan dat het dan niet nodig/gewenst is om een www.domein.nl a-record aan te maken op de DNS-server omdat die al extern aangemaakt is?

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Voor je met DNS gaat zitten rommelen: ben je zelf de systeembeheerder? Zo niet, dan kun je beter eerst met systeembeheer gaan overleggen, zeker als het om werk gaat :)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• Vicarious
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 24-06-2024

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

TomT schreef op woensdag 20 augustus 2008 @ 19:06:
Kan ik er van buitenaf dan ook bij als als ik mail.domein.nl gebruik? Ik neem aan dat ik dan bij de provider van ons domein ook een a-record voor mail.domein.nl moet laten aanmaken, wat dan verwijst naar het externe ip-adres van onze mailserver?

Overigens hebben wij onze site niet op onze lokale server staan maar extern. Ik neem aan dat het dan niet nodig/gewenst is om een www.domein.nl a-record aan te maken op de DNS-server omdat die al extern aangemaakt is?
Voor de externe benadering moet bij je provider inderdaad ook een www en mail record gedefinieerd staan.

De site heeft, als je dit configureert, ook intern een www a-record nodig, omdat hij nu voor ALLE records binnen domein.nl ervanuit gaat dat jij daar een IP-adres voor geconfigureerd hebt. Al je subdomeintjes zul je dan dus ook moeten aangeven in je eigen DNS server.

Vicariously I live while the whole world dies

• TomT
  • Niet online
gambieter schreef op woensdag 20 augustus 2008 @ 19:07:
Voor je met DNS gaat zitten rommelen: ben je zelf de systeembeheerder? Zo niet, dan kun je beter eerst met systeembeheer gaan overleggen, zeker als het om werk gaat :)
Ik ben zelf niet de systeembeheerder, wel verantwoordelijk voor o.a. het ICT-beleid. Onze externe systeembeheerder had geen oplossing voor ons probleem. Dank zij Vicarious nu wel. Bedankt daarvoor.

Thom
Pagina: 1