MEM : 825Mhz
Maar actual is de MEM busfreq, slechts 775Mhz?????
Dus je wil graag je geheugen van 800 MHz overclocken naar 825 MHz, maar in plaats daarvan draait het geheugen slechts op 775 MHz.
Verhoog ik de MEM freq naar 827Mhz. dan springt de actal waarde plots naar 826 Mhz.
En dat heb ik steeds. Ook hogere frequenties worden niet gevolgd maar plots bij een grens van 854Mhz springt hij weer naar de 853Mhz.
Dit komt dus door de divider. Nogmaals de vraag: Wil je je geheugen overclocken?
Ik vind dat ik in de unlinked mode mijn MEM bus gewoon op 810 Mhz moeten kunnen zetten.
En dat nu juist niet invoeren wel maar actual blijft "gewoon"op 775 Mhz.
Dus je wilt je geheugen overclocken naar 810 MHz?
Als ik nu mijn FSB verlaag dan lukt het op een gegeven moment wel!!!
Als je je FSB verhoogt ook. Daarom zei ik: probeer eens een standaard FSB zoals 1066 / 1200 / 1333 / 1466 / 1600 MHz. Daar past ook gewoon een normale geheugenfrequentie (800 MHz) bij.
Maar waarom springt de MEM freq zo enorm terug. Als ik de FSB verhoog.
Omdat die lagere waarde beter aan de voorwaarden voldoet (lees: niet hoger dan opgegeven, maar één dividerstap lager).
Stel dat ik de freq van de mem vast willen houden en de CPU wil verhogen.
DAt moet toch kunnen.
Inderdaad. Met een standaard FSB zal dit perfect gaan.
Nu is het zo als ik de FSB naar 1560 verhoog valt de MEM terug naar 775 mHz.
En dat kan ik niet verklaren!
Nu hopelijk wel.
Nu kan ik mijn processor niet verder tweaken omdat ik vastloop op de geheugen frequentie.
En theoretisch is dat op dit mobo los gekoppeld.
Je processor kan je perfect verder overclocken als je geheugen maar op 775 MHz draait (of zelfs maar op 200 MHz, dat maakt niets uit). Als je het maximale van je processor bereikt hebt, kan je altijd nog proberen hoe ver je geheugen kan overclocken, maar 2 zaken tegelijkertijd overclocken is dom. Als je systeem dan hangt, weet je niet of het door je processor of door je geheugen komt.
Maar ik wil de boel niet standaard houden.
De processor zou sneller willen hebben.
Lees m'n bericht nog eens en probeer uit te vinden wat ik met 'standaard' bedoel.
Leg ik het niet helder uit wat het probleem is, of weten jullie het ook niet dat kan natuurlijk.
Je ziet het probleem niet en daarom snap je de oplossing niet.
Misschien is het handig als iemand kan reageren die het mobo (P5N32e sli) zelf goed kent.
Ik heb dat moederbord zelf.
Hopelijk begrijp je het nu wel.
Nog wat screenshotjes uit de BIOS
Jij hebt je FSB op 1550 MHz staan:

Door de divider wordt het geheugen op 775 gezet, als je het op 800 laat staan. 775 is namelijk de hoogste mogelijke waarde onder (of gelijk aan) 800. Één dividerstap hoger kan ook. Zoals je zelf al aangeeft ligt die op 826 MHz.
Als je je FSB op 1600 MHz zet:

Dan is het geheugen weer op 800 MHz. 1600 MHz is namelijk een standaard FSB en daar moet standaard geheugen gewoon mee kunnen werken.
Dit moederbord kan ook halve standaard stappen aan:

Op 1467 MHz FSB loopt het geheugen ook gewoon op 800 MHz.
Als je echter de FSB op 1466 MHz zet:

Dan is dat 797,3 MHz de maximale geheugensnelheid onder (of gelijk aan) 800 MHz. Of je moet het geheugen weer een dividerstap omhoog zetten.
Een hele FSB stap is trouwens 66 MHz * 4 (vanwege QDR). Op het socket 775 platform:
533 MHz (2 * 66 MHz * 4)
800 MHz (3 * 66 MHz * 4)
1066 MHz (4 * 66 MHz * 4)
1333 MHz (5 * 66 MHz * 4)
1600 MHz (6 * 66 MHz * 4)
De P5N32-E SLI ondersteunt dus ook halve stappen met standaard geheugenfrequenties (dus bijv. 5,5* 66 * 4 = 1467 MHz), misschien ook kwart stappen, maar dat mag je zelf uitzoeken.
Dat in het achterhoofd houdend, WTF maakt het uit als je geheugen op 775 MHz of 826 MHz draait?
[
Voor 22% gewijzigd door
Verwijderd op 18-03-2009 19:29
. Reden: BIOS screenshots toegevoegd ]