Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Verwijderd

Topicstarter
Hi Tweakers, ik ben op zoek naar een opleiding dat aardig op multimedia lijkt, maar door bepaalde omstandigheden heb ik nog niet echt de juiste opleiding gevonden.

Ik heb Vmbo T gedaan dus ik kan niet een HBO opleiding doen, maar vroeg me af of er ook opleidingen zijn die geen 3 of 4 jaar duuren.

Ik zoek een opleiding die me een beetje kan leren hoe ik om kan gaan met photoshop,3dmax(of andere 3D applicaties..),Flash en andere adobe applicaties.(simpel weg een aardige basis om in de design wereld te komen.)

Het lijkt me leuk om bij een design team te werken om reclame te maken of voor de grafische kant van websites te zorgen of natuurlijk de game bizz in te gaan, maar ik heb al op gemerkt dat zo'n opleiding dat wereldtje(games) mooier probeert te maken dan het echt is en dat je het haalt als je talent hebt en creatief genoeg bent.

Ik woon in Druten(Nijmegen) en hoop daar te kunnen blijven, dus Amsterdam en R'dam zijn wel erg ver weg om daar te studeren de verste bestemming die nog voor mij mogelijk is Eindhoven of Utrecht.

Ik hoop dat jullie me advies kunnen geven omdat ik veel moeite heb om een goede opleiding te kunnen vinden.

Btw, mijn Nederlandse schrijf kunsten zijn niet geweldig dus ik hoop dat jullie alles hier een beetje kunnen begrijpen en zo niet vraag het dan na ^^, weet trouwens niet waar ik deze topic het best kan plaatsen en vond deze rubriek het beste er voor.

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19-11 08:56
Ik denk dat je dan hierheen moet verhuizen. Hier is Drachten, Fryslân. Hier is voor zover ik weet de enige MBO Instelling die MBO Grafimedia als opleiding aanbied. Correct me if i'm wrong.

Een andere optie is om door te stromen naar de HAVO. Dan kun je daarna HBO Communicatie en Multimedia Design doen. En dat kan volgens mij wel zo ongeveer overal in het land.

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:15

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Dat kan in Utrecht bij het Grafisch Lyceum Utrecht. Zit vlakbij het centrum en is qua oppervlakte best groot.

offtopic:
heb er achter gewoond. Ligt vlakbij het Smaragdplein en het station

[ Voor 21% gewijzigd door Outerspace op 20-08-2008 15:45 ]

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

• dreester
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
GENETX schreef op woensdag 20 augustus 2008 @ 15:41:
Ik denk dat je dan hierheen moet verhuizen. Hier is Drachten, Fryslân. Hier is voor zover ik weet de enige MBO Instelling die MBO Grafimedia als opleiding aanbied. Correct me if i'm wrong.

Een andere optie is om door te stromen naar de HAVO. Dan kun je daarna HBO Communicatie en Multimedia Design doen. En dat kan volgens mij wel zo ongeveer overal in het land.
Bij die opleidingen (HBO) leer je weer niet hoe je met photoshop e.d. kunt werken. Er worden wel wat workshops gegeven maar daar blijft het volgens mij ook bij.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb niks tegen workshops hoor ^^.
Het gaat bij mij meer om het papiertje want zoals me ouders het zeggen zonder een Mbo opleiding(tenminste..) wordt je veel moeilijker aan genomen :(

Ik kan bijna alles wel zelf leren(Internet :D yey!) ik ben al flink bekwaam met photoshop en 3DMax en heb daar een hele mooie internet les daarvoor waar je live meekijkt en luistert naar een 3Dmax klas van A tot Z (uitleg van de lay-out en je eerste blokje maken tot hoe je menselijke modelen maakt).
Maar eve terug naar topic, welke programma's en extra vakken zijn een "must"om te kennen als je werk zoekt in de design wereld?
Plus wat is jullie mening over ROC opleidingen, want we hebben meschien wel een multimedia opleiding gevonden bij ROC voor 1 jaar maar ja moet er ook wat aan hebben.

Bedankt en keep posting, thx ^^

• LuckY
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Outerspace schreef op woensdag 20 augustus 2008 @ 15:44:
Dat kan in Utrecht bij het Grafisch Lyceum Utrecht. Zit vlakbij het centrum en is qua oppervlakte best groot.

offtopic:
heb er achter gewoond. Ligt vlakbij het Smaragdplein en het station
Grafisch Lyceum Rotterdam kan natuurlijk ook :+

Ik zit zelf op het GLR .
ik doe de opleiding multimedia beheer.
Globale vakken zijn

Beheer+programmeren
Standaard meuk nl+eng+wis
Vormgeving en drukpersen

Daar kan je bijvoorbeeld ook kijken naar een opleiding als Grafische vormgever of iets in die trant .

Kijk gewoon eens op een opendag of informeer bij je huidige school

Zoals je zegt genoeg te vinden op internet *O*

• Wizz15
  • Laatst online: 26-10-2022
Ik kom van het Grafisch lyceum in Eindhoven (tegenwoordig heet die school 'De Eindhovense School') maar voor zover ik weet is elk grafisch lyceum wel een optie voor je. Je krijgt bij welke opleiding je ook kiest te maken met Photoshop, Flash, InDesign/QuarkXpress en nog wat andere paketten (de basis in ieder geval) en in Eindhoven weet ik ook dat je 3DS MAX krijgt.

Wil je meer dan alleen de basis dan is Multimedia Vormgever wel een goede opleiding voor je, weet niet of de opleiding bij andere grafische lycea ook zo heet, maar ik zou gewoon eens gaan kijken op een open dag. Op ROC's hebben ze die opleidingen misschien ook, maar ik heb begrepen dat het beter is een school te kiezen met echt een grafische achtergrond omdat ze daar wat vaak wat dieper op de stof in gaan en de docenten vaak ook ervaring hebben als vormgever binnen het bedrijfsleven.

Volgens mij zijn ze in 2007 ook gestart met een richting voor games, waar je kunt kiezen uit de opleidingen Game Artist of Game Developer. De eerste is volgens mij de grafische kant en de tweede is wat meer de technische kant van een game ontwikkelen.

Ik heb met veel grafische en multimedia vormgevers gewerkt van een grafisch lyceum en vaak lag het niveau zelfs hoger dan iemand die een multimedia of grafische opleiding heeft gehad op HBO niveau (uitzonderingen daargelaten).

[ Voor 18% gewijzigd door Wizz15 op 20-08-2008 22:40 ]

PSN: RikBruil | BFBC2 stats

• Blue-eagle
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Anders is het CIBAP in Zwolle wel een idee, zelf geen ervaring mee (destijds laten schieten omdat ik direct aan het werk kon, 7 jaar geleden was het niet echt wat naar mijn mening). Hun opleiding "Medewerker Vormgeving" duurt volgens de site 2 jaar.

Daarnaast doen ze ook een opleiding "Reclame en Media".

Van Nijmegen naar Zwolle is volgens mij ook goed te doen met het OV :)

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19-11 08:56
Digitizers schreef op woensdag 20 augustus 2008 @ 15:48:
[...]

Bij die opleidingen (HBO) leer je weer niet hoe je met photoshop e.d. kunt werken. Er worden wel wat workshops gegeven maar daar blijft het volgens mij ook bij.
Een buurjongen van mij doet dat in Groningen en hij werkt wel degelijk met Photoshop en de rest van de Adobe CS meuk. Imho de start voor iedere website, ontwerp, reclamemateriaal en dergelijke.

[ Voor 4% gewijzigd door GENETX op 21-08-2008 11:56 ]

Verwijderd

Topicstarter
Maar zou Game artist ook gewoon een goede basis hebben ook al ga je niet perse bij een game bedrijf werken?

Btw iedereen zegt altijd dat het moeilijk is om werk te vinden in de game bizz, maar is dat alleen zo in Nederland, want in principe wil ik uiteindelijk toch naar het buitenland gaan :)?

Plus mensen OV krijg je pas midden in het jaar dus Zwolle is best feckin duur XD
Nog wel bedankt met jullie replies keep posting them.

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20-11 07:41

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Verwijderd schreef op donderdag 21 augustus 2008 @ 12:43:
Maar zou Game artist ook gewoon een goede basis hebben ook al ga je niet perse bij een game bedrijf werken?

Btw iedereen zegt altijd dat het moeilijk is om werk te vinden in de game bizz, maar is dat alleen zo in Nederland, want in principe wil ik uiteindelijk toch naar het buitenland gaan :)?

Plus mensen OV krijg je pas midden in het jaar dus Zwolle is best feckin duur XD
Je moet net geluk hebben met zo`n opleiding.. vaak combineren mensen dat ook met een opleiding 'grafisch ontwerper' (oid), waardoor ze uiteindelijk ook bij andere bedrijven terecht kunnen als een 'gewoon' grafisch ontwerper..

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 04:41

Exirion

Gadgetfetisjist

Verwijderd schreef op woensdag 20 augustus 2008 @ 14:57:
Ik zoek een opleiding die me een beetje kan leren hoe ik om kan gaan met photoshop,3dmax(of andere 3D applicaties..),Flash en andere adobe applicaties.(simpel weg een aardige basis om in de design wereld te komen.)
Dat zijn dingen die iedereen met een boekje op schoot thuis kan leren.
maar ik heb al op gemerkt dat zo'n opleiding dat wereldtje(games) mooier probeert te maken dan het echt is en dat je het haalt als je talent hebt en creatief genoeg bent.
Dat geldt overal met creatief werk. Je moet er gevoel voor hebben en het leuk vinden om goed te zijn.
Ik woon in Druten(Nijmegen) en hoop daar te kunnen blijven, dus Amsterdam en R'dam zijn wel erg ver weg om daar te studeren de verste bestemming die nog voor mij mogelijk is Eindhoven of Utrecht.
Als je het er niet voor over hebt om ergens anders te gaan wonen dan krijg je het toch moeilijk denk ik. Massa's studenten wonen op kamers om te kunnen studeren, en dat betaalt zich later terug in een leuke en goeie baan.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• Wizz15
  • Laatst online: 26-10-2022
Verwijderd schreef op donderdag 21 augustus 2008 @ 12:43:
[...]

Dat klopt, maar dat is even doorbijten. Ik was eerst ook aan het twijfelen of ik in Eindhoven zou gaan studeren of gewoon op een ROC in de buurt, maar ben achteraf toch blij dat ik in Eindhoven ben gaan studeren aangezien ik daar veel meer heb geleerd dan op het ROC in de buurt.

Je moet wel een beetje investeren in je toekomst, maar als je dat slim aanpakt betaalt dat zich vanzelf terug in de vorm van meer kansen op een goede carriere door de ervaring die je hebt opgedaan. Vooral in de grafische tak is het noodzakelijk dat je een portfolio hebt als je gaat solliciteren en als je een goede opleiding kiest dan bouw je vanzelf een mooie portfolio op tijdens je opleiding.

Bovendien is het zo dat je tijdens je opleiding vaak al aan de slag kan bij een grafisch bedrijf als stagiair of als bijbaantje in de zomervakanties en dan krijg je vaak een fatsoenlijk loon waarmee je die kosten er zo weer uit haalt.

[ Voor 11% gewijzigd door Wizz15 op 21-08-2008 15:31 ]

PSN: RikBruil | BFBC2 stats

Pagina: 1