Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• The Realone
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 14:03
Ik vroeg mij af of zoiets bestaat. Een losse, bijvoorbeeld op het dak te plaatsen, antenne zie je aan je telefoon kunt hangen om zo het UMTS signaal op te vangen.

Waarom?
Mijn moeder heeft een Nokia N73 met een internet abbo. De telefoon gebruikt ze als modem voor de laptop om zo toch te kunnen internetten op een plaats waar het mogelijk nog wel even duurt voordat er een breedbandverbinding beschikbaar komt. Echter, binnen heeft ze een veel zwakker signaal dan buiten waardoor het internetten veel te traag gaat.

Vandaar dat ik mij af vroeg of ik niet zo'n ding op het dak (of in ieder geval aan de buitenkant) van het huisje kan hangen en deze aan de telefoon koppel. Als iets dergelijks überhaupt bestaat.

Of zijn er enigzins betaalbare alternatieven waar ik naar op zoek kan?

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10:14
Euhm... ik heb al heel lang geen telefoons meer gezien met een externe antennekoppeling. Vroeger zaten die dingen achterop voor in de auto, maar dat is tegenwoordig ook al niet meer nodig.
Dus als je al zo'n antenne vindt, dan moet hij nog op je telefoon.
Misschien kan je eens kijken of er een bluetooth module bestaat of een USB oplossing waarbij je dan je telefoon niet meer nodig hebt om te kunnen breedbandinternetten.
Krypt schreef op woensdag 20 augustus 2008 @ 14:09:
Bij nokia's zit die in de pop-poort.. Mijn 6021 carkit heeft gewoon een externe antenne.
Onwaar. Bron.
Kan ook niet in een pop-port, want je wil een coaxiaalaansluiting.

[ Voor 67% gewijzigd door gertvdijk op 20-08-2008 14:12 ]

Kia e-Niro 2021 64kWh DynamicPlusLine. 3x Victron MP-II op 15kWh US5000 3f thuisbatterij met 3x25A→3x40A PowerAssist, Victron EVCS, 3200Wp HoyMiles zp. my GitHub, my blog

• Krypt
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18-11 20:07
Bij nokia's zit die in de pop-poort.. Mijn 6021 carkit heeft gewoon een externe antenne.

[edit]
Hmmm. vraag ik me af waarom er bij het inbouwen van mijn carkit een raamantenne is opgeplakt.
(schijnt er toch wel in te zitten, zie link)

[ Voor 64% gewijzigd door Krypt op 20-08-2008 14:22 ]

Pvouput live

• Ginz
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12:53

Ginz

Trek Superfly 5 powered

Er zijn nog genoeg toestellen met externe antenne aansluiting.... Alhoewel ze meestal wel heel netjes achter een plakkertje of dopje zitten verstopt.

De Nokia's met pop-poort aansluiting hebben (voor zover mij bekend) geen mogelijkheid voor het aansluiten van een externe antenne.

Wat Nokia carkits met antenne wel hebben, is een antenne coupler, die achter een houder geplaatst is. Dan krijg je een verbinding die hetzelfde is als een plakantenne zoals je op het raam kan hebben.

Zoals de AXF-15s:

Afbeeldingslocatie: http://c5.img.digitalriver.com/gtimages/store-mc-uri/nokia/assets/local/en-GB/product_images/3607437.jpg

Dat achter de MBC-15s

Afbeeldingslocatie: http://www.carmedia.nl/catalog/images/mbc_15s_pop.jpg

En dan krijg je:

Afbeeldingslocatie: http://www.hifisystems.nl/images/product_images/thumbnail_images/520_0.jpg

Toch denk ik niet dat deze antenne niet het UMTS signaal doorzet, maar alleen het GSM signaal.

Oftewel, ik denk dat je met de N73 dit probleem niet kan oplossen.

"It's nice to be important, but it's more important to be nice"
-
"You like it now, but you'll learn to love it later"

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

pricewatch: Linksys WRT54G3G (54Mbps, 4x 100Mbps, 1x 100Mbps, 3G/UMTS)

Afbeeldingslocatie: http://images.icecat.biz/img/norm/high/1349640-4115.jpg

met een los UMTS abo voor internet? Dankzij de WIFI kan je die op zolder zetten en beneden via WIFI internetten.

[ Voor 24% gewijzigd door burne op 20-08-2008 20:49 ]

I don't like facts. They have a liberal bias.

• Ginz
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12:53

Ginz

Trek Superfly 5 powered

Dan is het bereik binnen nog steeds slecht. Heb je dus weer een externe antenne aansluiting voor je router nodig. En ik denk niet dat de antenne achterop ook gebruikt word voor GSM/UMTS signalen, maar dat ze daar een aparte interne antenne voor hebben.

"It's nice to be important, but it's more important to be nice"
-
"You like it now, but you'll learn to love it later"

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Ginz schreef op woensdag 20 augustus 2008 @ 23:53:
Dan is het bereik binnen nog steeds slecht. Heb je dus weer een externe antenne aansluiting voor je router nodig. En ik denk niet dat de antenne achterop ook gebruikt word voor GSM/UMTS signalen, maar dat ze daar een aparte interne antenne voor hebben.
Op zolder achter glas is voor de golflengtes van UMTS (14cm) niet anders dan buiten. Als je dit voor een raampje zet is de ontvangst niet slechter dan buiten. En de ervaringen met het apparaat qua gevoeligheid zijn niet slecht.

Pas als frequenties in de buurt komen van de afmetingen van de opening wordt het binnen problematisch. 900MHz heeft een golflengte van 30 centimeter. Achter een raampje van 30x30 is goede ontvangst alleen te garanderen als je minder dan 7.5 centimeter (een kwart golflengte) van het glas zit. (Ik ga even uit van een heel erg 'klassiek' zolderraampje met een gietijzeren frame). Niet achter een raampje maar gewoon onder de pannen is het grootste probleem voor je ontvangst de eigenschap van dakpannen dat ze na een regenbui een aantal dagen nat blijven. Water is een geleider en speelt dus voor niet-perfecte kooi van faraday.

Andere effecten spelen ook een rol, maar tussen een kwart golflengte en 2 golflengtes van een opening in een muur zijn dit de voornaamste effecten.

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Koop een datakaart of USB modem, die hebben negen uit tien keer een aansluiting voor een externe antenne.
burne schreef op donderdag 21 augustus 2008 @ 01:51:
[...]

Pas als frequenties in de buurt komen van de afmetingen van de opening wordt het binnen problematisch. 900MHz heeft een golflengte van 30 centimeter. Achter een raampje van 30x30 is goede ontvangst alleen te garanderen als je minder dan 7.5 centimeter (een kwart golflengte) van het glas zit.
Ten eerste, hoe weet je dit?

Tweede, ik meen dat UMTS hier in Nederland op 2100MHz werkt, niet 900. Daar zit GSM al, en helaas combineren we dat hier volgens mij niet. (Wat dus kutbereik binnenshuis voor UMTS tot gevolg heeft.)

Oh zover was je al zie ik nu. 14cm -> 2100MHz.

[ Voor 3% gewijzigd door CyBeR op 21-08-2008 01:56 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Het is gewoon MTS signaaltechniek. Zo heette dat, in 1983. 8)

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Ginz schreef op woensdag 20 augustus 2008 @ 23:53:
De antenne achterop is alleen voor 802.11b/g wifi. Voor GPRS/UMTS moet je er een pccard datacard in steken, bijvoorbeeld een Vodafone Mobile Connect Card (met ingebouwde antenne of een externe antenne). En in die datacard gaat dan natuurlijk eerst de simkaart.

[ Voor 3% gewijzigd door joopv op 23-08-2008 07:50 ]

• Def_P
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
gertvdijk schreef op woensdag 20 augustus 2008 @ 14:08:
..
[...]
Onwaar. Bron.
Kan ook niet in een pop-port, want je wil een coaxiaalaansluiting.
Volgens je eigen link: Audio out - Ext. audio out - right, positiv. Pins 10-14 may be used for antenna connection.

Heel veel HTC modellen hebben een aansluiting aan de achterkant zitten. Bij mijn tytn2 zit er eentje voor GPS en eentje voor GSM antenne. Moet je wel de originele backcover met een mes/boor bewerken of een andere kopen waar wel een gat in zit.

[ Voor 23% gewijzigd door Def_P op 23-08-2008 07:56 ]

I, for one, like Roman numerals

Verwijderd

Hardcore je GSM openmaken en er zelf een externe antenne opbouwen :Y)

Nee zonder dollen, ze zijn er wel:

Afbeeldingslocatie: http://boxcarcabin.com/external-cell-phone-antenna.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.gsmcamera.net/images/omni-mini-antenna.jpg

En natuurlijk deze

Bottomline is is dat je telefoon geschikt moet wezen, of je zelf de nodige skills hebt om bijv een extra externe antenne te solderen.
Pagina: 1