Tyan Tiger MP2460: memtest86 geeft fouten

Pagina: 1
Acties:

• The Flying Dutchman
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 12-03 06:50
Ik heb hier een thuis servertje staan met een Tyan Tiger MP2460 moederbord en twee Athlon 1Ghz processors erin. Daarnaast zit er 1.5 Gb geheugen in, een reepje van 512Mb en een reepje van 1Gb. De reepjes zijn van hetzelfde type (op de omvang na dan) en volgens de moederbord fabrikant worden deze reepjes ondersteunt. De reepjes zijn overigens ECC (error correctie) reepjes, dat vereist het moederbord.

Nu wilde ik gisteravond mijn server opnieuw installeren (ubuntu 8.04), echter kreeg ik na de installatie een random vastloper. Opnieuw geprobeert te installeren, en op een gegeven moment weer een vastloper (beide keren overigens na het installeren van mdadm, waarbij er iets met initramfs gedaan wordt). Voordat ik opnieuw ging installeren heb ik een jaar lang redelijk probleemloos ubuntu 7.04 gedraait, waarbij er echter tijdens het opstarten soms wel eens een melding van initramfs kwam en vervolgens de boel bleef hangen (een reboot lostte het altijd op).

Maar goed: dan memtest maar eens draaien. Eerst voor beide reepjes tegelijk, vervolgens ook beide reepjes afzonderlijk getest en iedere keer kreeg ik hetzelfde resultaat. Namelijk:

Afbeeldingslocatie: http://www.heikoharders.nl/pics/memtest.jpg

Het gekke ervan is:
deze foutmelding krijg ik iedere keer DIRECT als ik memtest start (de fout komt dus niet na een tijdje, maar staat er al zodra ik memtest gestart heb). Als ik in het memtest menu de test laat herstarten (druk op 'c' en dan op '7' om te herstarten) krijg ik helemaal geen fouten te zien en lijkt er niets aan de hand.

Overigens krijg ik nu iedere keer als ik de server probeer op te starten wel de foutmelding:
code:
1
2
[145.232383] shpcp: shpcp-init: cannot reserve MMIO region
[145.884349] "amd76xrom" amd76rom_init_one(): Unable to register resource 0x0000000ffc00000 - oxooooooooffffffff - kernel bug?

Ik vroeg me dus af of er misschien initieel een test wordt gedaan op het cache geheugen van de processors of iets dergelijks, een test die niet uitgevoerd wordt als je via het menu de test opnieuw start. Is er iemand die dit weet? Daarnaast vraag ik me af of mijn hardware kapot is... en zoja, wat dan? Het geheugen? Het moederbord misschien? Of (een van de) processors?

The Flying Dutchman

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:42

Exirion

Gadgetfetisjist

Eerste test: trek 1 van de modules er eens uit en kijk of ie het met de andere wel doet. Als een module verwijderen het probleem verhelpt dan is de oorzaak duidelijk.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Verwijderd

Exirion schreef op woensdag 20 augustus 2008 @ 13:37:
Eerste test: trek 1 van de modules er eens uit en kijk of ie het met de andere wel doet. Als een module verwijderen het probleem verhelpt dan is de oorzaak duidelijk.
Heeft die al gedaan. ;)

• JW1
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-04 17:56

JW1

Je kunt memtest86 per processor nog een keer testen om het cache-geheugen van de processors uit te sluiten. Dus met 1 processor op het moederbord per keer memtest86 draaien.

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14:26

The Third Man

The Third Jellyfish

Ik zie dat je Memtest+ hebt gebruikt, heb je ook met de 'normale' Memtest getest? De + versie is normaal gesproken beter maar wellicht is hier sprake van incompabiliteit, wat ik met zowel met de + als normale versie vaker heb gezien.

• The Flying Dutchman
JW1 schreef op woensdag 20 augustus 2008 @ 13:44:
Je kunt memtest86 per processor nog een keer testen om het cache-geheugen van de processors uit te sluiten. Dus met 1 processor op het moederbord per keer memtest86 draaien.
Zojuist gedaan, maar voor zowel 1 processor (welke dan ook) als 2 processors komt direct de foutmelding in beeld zodra ik memtest start. Overigens heb ik ook alle overbodige insteekkaarten uit de pc getrokken ondertussen.

edit:
Het maakt ook niet uit in welk voetje de processor zit, zojuist even een single processor in het andere voetje geprobeerd
Lekkere Kwal schreef op woensdag 20 augustus 2008 @ 13:59:
Ik zie dat je Memtest+ hebt gebruikt, heb je ook met de 'normale' Memtest getest? De + versie is normaal gesproken beter maar wellicht is hier sprake van incompabiliteit, wat ik met zowel met de + als normale versie vaker heb gezien.
Ah, ik was me er niet van bewust dat er een verschil was. Ik heb gewoon memtest gebruikt die op de Ubuntu installatie cd geleverd wordt. Ik zal eens kijken wat de 'gewone' memtest doet.

[ Voor 6% gewijzigd door The Flying Dutchman op 20-08-2008 14:23 ]

The Flying Dutchman

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:54

BCC

Pak zowieso even de laatste versie van Memtest+, dat is 2.1 http://www.memtest.org/, 1.70 is misschien niet compatible met je hardware (zoals al genoemd). De gewone memtest86 wil je niet meer gebruiken, die is ondertussen echt hopeloos verouderd.

En heb je je moederbord al geinspecteerd op bolle condensatoren? Mijn server ging laatst ook opeens rare geheugenfouten geven en daar bleken wat condensatoren geploft.

[ Voor 48% gewijzigd door BCC op 20-08-2008 15:00 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

• The Flying Dutchman
Zojuist de 'gewone' memtest gestart, deze geeft niet de foutmelding van de foto hierboven. Ik zal het programma laten draaien, maar ik verwacht eigenlijk geen fouten aan te treffen (memtest+ gaf ook geen fouten, behalve die ene die er al stond zodra memtest opgestart was).

Blijf ik echter toch nog zitten met het hangen tijdens het opstarten en de foutmelding die daarbij getoond wordt (in topic start vermeld). Daarnaast het probleem dat ik soms fouten kreeg van initramfs tijdens het opstarten (dat gebeurde al veel langer).

Ik ga ondertussen maar eens flink zoeken of ik hierover nog iets kan vinden, iemand nog ideeen? Overigens vind ik het vreemd dat er zo'n oude memtest versie standaard op een Ubuntu 8.04 installatie cd staat. Je zou toch verwachten dat dit standaard met een vrij nieuwe versie komt?

edit:
De foutmelding uit de startpost over "amd76xrom" lijkt een bug te zijn, er zijn recente meldingen over te vinden. Wat betreft het hangen van het systeem ben ik nog verder op onderzoek uit.

Overigens geeft ook memtest-86 een foutmelding wanneer ik in het programma ECC error checking aan zet (dit staat standaard uit).

[ Voor 17% gewijzigd door The Flying Dutchman op 20-08-2008 15:51 ]

The Flying Dutchman

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17-05 21:49
Blijkbaar is het een bug die bij Tyan ligt oid. Ik kwam onder andere deze topics tegen:

Problems with ECC/REG memory when ECC support is switched on
ECC errors on an Opteron cluster
Odd behavior with SuperMicro 370DLR/DLI and 2GB Corsair ECC

Daarnaast blijkt ECC geheugen ook niet lekker te werken met Memtest86+.

edit; 2 minuten te laat...

[ Voor 3% gewijzigd door alex3305 op 20-08-2008 15:54 ]

• The Flying Dutchman
alex3305 schreef op woensdag 20 augustus 2008 @ 15:53:
Blijkbaar is het een bug die bij Tyan ligt oid. Ik kwam onder andere deze topics tegen:

Problems with ECC/REG memory when ECC support is switched on
ECC errors on an Opteron cluster
Odd behavior with SuperMicro 370DLR/DLI and 2GB Corsair ECC

Daarnaast blijkt ECC geheugen ook niet lekker te werken met Memtest86+.

edit; 2 minuten te laat...
Nadat mijn pc een keer vastliep in het bios, heb ik toch maar wat nieuwe hardware besteld, ook veel vastlopers gehad gisteren tijdens het uitvoeren van hele standaard zaken (flinke hoeveelheid files via samba kopieren zorgde steevast voor een freeze van het systeem, zonder enige logmelding, ook het tarren ging niet lekker, ik denk dat één van de cpu's niet meer lekker is). Een Athlon X2 is ook al stukken sneller dan 2x een Athlon 1Ghz en voor het geld hoef je het ook bijna niet meer te laten.

The Flying Dutchman

Pagina: 1