Koeling problemen door 2 fans ?

Pagina: 1
Acties:

• Nick39
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online
Ik heb een nieuwe pc gekocht bij computerland.
De specs zijn:
Coolermaster 460 watt voeding
AMD Phenom9500 processor
GeForce 8800GT 512 MB
MSI moederboard K9A2 CF-F

Als kast is een AP turbine case genomen.
http://www.pointofview-on...fault2.asp?content_id=169

Hier zit een enorme fan op maar die blaast naar binnen,oftewel hij zuigt lucht aan.
De fan op de processor echter zuigt juist de lucht van de processor weg.
Legt die 8 cm of zo fan van de processor het niet volledig af tegen die 25 cm fan van de kast ?
Nu blazen ze tegen elkaar aan.

Via GOT kwam ik terecht op het programma speedfan.
Omdat de kast naar mijn idee nogal wat herrie maakt,meer dan de oude,heb ik de fan van de kast op zijn zachtst gezet die kan je extern regelen.
De coolermaster van de processor maakt ook nogal wat herrie,welke ik met speedfan kan verlagen.

Mijn vragen zijn nu eigenlijk,wat is nog safe,en is die 25 cm fan wel nodig ?
Met de 25 fan op minimum (kan ik die niet beter ook op het moederboard aansluiten ? )
En de coolermaster met speedfan op 70% kom ik op de volgende waardes:
Temp 1, de case vermoedelijk: 48 graden.
Temp 2, geen idee : - 128 ????
Temp 3, geen idee: 38 graden
HD0, de harddisk: 33 graden
Core, 41 graden
Core nvidia: 58 graden
Ambient: 44 graden.

Het lager zetten van de fan 1 dan 70% heeft geen invloed meer op de "herrie"
Fan 2 kan ik niet lager zetten door de externe regeling.
De temperatuur in de huiskamer is 23 graden,ik zal zo de airco eens aanzetten.
Maar wat is nou nog "safe" qua temperatuur,
Kan ik de 25 cm fan van de kast niet beter aansluiten op het moederboard (of trekt die teveel)
Werken die 2 fans nu niet tegen elkaar in en blaast die 25 cm fan eigenlijk ook niet allemaal troep de kast in ?

Sorry voor alle vragen maar ik kom er niet meer uit zo.

• jitter
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 24-09-2022
Nick39 schreef op woensdag 20 augustus 2008 @ 13:25:
Hier zit een enorme fan op maar die blaast naar binnen,oftewel hij zuigt lucht aan.
De fan op de processor echter zuigt juist de lucht van de processor weg.
Legt die 8 cm of zo fan van de processor het niet volledig af tegen die 25 cm fan van de kast ?
Nu blazen ze tegen elkaar aan.
Dat lijkt me vreemd, normaliter blaast een fan door/op een CPU koeler en zuigt hij niet. Weet je dat zeker? Op fans staan doorgaans twee pijlen, eentje geeft de draairichting aan, de ander de blaasrichting.
Via GOT kwam ik terecht op het programma speedfan.
Omdat de kast naar mijn idee nogal wat herrie maakt,meer dan de oude,heb ik de fan van de kast op zijn zachtst gezet die kan je extern regelen.
De coolermaster van de processor maakt ook nogal wat herrie,welke ik met speedfan kan verlagen.
Het is vrij normaal dat fans die voluit draaien herrie maken, vandaar ook dat tegenwoordig zoveel regelmogelijkheden zijn.
Mijn vragen zijn nu eigenlijk,wat is nog safe,en is die 25 cm fan wel nodig ?
Met de 25 fan op minimum (kan ik die niet beter ook op het moederboard aansluiten ? )
Ik ben niet zo'n fan van zo'n grote fan :+ aan de zijkant. Theorie is natuurlijk dat ie veel koude lucht het systeem in blaast, maar ik krijg ook het gevoel dat zo'n fan de airflow verandert. Bovendien zit zo'n paneel-fan en grote CPU-koeler (caliber Scythe Mugen) meestal in de weg.
Ik zie liever een casefan aan de achterzijde... In de specs van jouw kast staat dat die optioneel is.
Ik zou dus kiezen door 250 mm fan uit en achterin de kast een ultra silent 120 mm fan plaatsen.
En de coolermaster met speedfan op 70% kom ik op de volgende waardes:
Temp 1, de case vermoedelijk: 48 graden.
Temp 2, geen idee : - 128 ????
Temp 3, geen idee: 38 graden
HD0, de harddisk: 33 graden
Core, 41 graden
Core nvidia: 58 graden
Ambient: 44 graden.
Die waarden van SpeedFan vertrouw ik nooit. Gebruik liever HWMonitor en Real Temp.
Maar wat is nou nog "safe" qua temperatuur,
Toen ik nog op een zolder woonde werd het daar in de zomer best vaak meer dan 30 ºC (soms zelfs 32 º) en m'n (vorige) PC heeft nooit een kick gegeven...
Kan ik de 25 cm fan van de kast niet beter aansluiten op het moederboard (of trekt die teveel)
Lijkt mij gewoon zonder problemen te kunnen als hij de juiste aansluiting heeft.
Werken die 2 fans nu niet tegen elkaar in en blaast die 25 cm fan eigenlijk ook niet allemaal troep de kast in ?
Zoals ik al schreef zou is dat ook niet de bedoeling. En stof in het systeem krijg je toch, kijk maar eens naar dit filmpje. Wordt het niet erin geblazen, dan wordt het er wel in gezogen...gewoon af en toe uitstoffen.
Sorry voor alle vragen maar ik kom er niet meer uit zo.
No problemo...vragen staat vrij.

• Nick39
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online
Dank je voor je vrij uitgebreide antwoord.
Ik heb 3 pc's,overigens bij andere zaken gekocht en bij alle 3 "zuigt" de koeler op het moederboard de hitte weg van de processor door in de kast te blazen.
Het leek mij ook logischer dat ie er tegen aan blies maar dat doet ie bij geen enkele pc dus hier in huis.
Ik denk dat ik gewoon op het moederboard een paar alarmen instel met een kritische waarde waarop dan een alarm of zo gegeven wordt en bij nog hoger een shut down.
Ik vind de kast ook niet zo mooi maar het was een van de weinige systemen die klaar stond waar geen vista op ge-installeerd was,ik prefereer XP.
Die grafische kaart had ook niet zo uitgebreid gehoeven.
Nazoeken op google geeft eigenlijk 2 tegenstrijdige verhalen,waarbij het aantal mensen dat de fan de kast in laat blazen ongeveer gelijk is aan het aantal mensen dat dit niet doet.
Een kritische core temperatuur kan ik niet echt vinden van de grafische kaart.
Maar goed,de stekker van de grote fan kan niet anders dus die blaast gewoon naar binnen,die van het moederboard ook niet dus dan zouden ze hem bij computerland verkeerd gemonteerd hebben.
Wat dan die -122 is weet ik niet,de waarde slingert wel dus hij meet wel iets maar ik kan me niets voorstellen wat zo koud zou zijn...
2 fans die tegen elkaar in blazen lijkt me in elk geval niet goed..
Ik ga niet iedere keer tegen die waardes aan kijken,de airco doet het prima hier dus het zal niet snel te warm worden,mijn vorige pc had iets van cool and quiet en die was gewoon stiller,niet dat deze nu opstijgt maar het is gewoon toch meer "herrie".
En ik weet gewoon niet wat nu logischer is,de warme temperatuur afvoeren door te zuigen,of koelere lucht toevoegen,misschien houden beide fans de lucht wel in het midden waar de voeding het afvoert,ik kan er moeilijk een camera in gaan hangen en er dan rook in blazen of zo ;)
Misschien wil een andere expert zijn licht er nog eens over laten schijnen.

/edit: leuk filmpje maar wel helemaal verkeerd.. in een compressor verzamelt zich vocht hetgeen je dus je systeem in blaast..

[ Voor 3% gewijzigd door Nick39 op 20-08-2008 22:38 ]