Partitie verdwenen op RAID3 na herinstallatie XP

Pagina: 1
Acties:

• satoer
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11-02 10:21
Ik heb een vrij groot probleem en hoop dat jullie mij misschien de goede weg kunnen opsturen.

Ik heb een fileserver met losse opstartschijf en een RAID3 configuratie voor de bestanden. De RAID3 configuratie bestaat uit 5 sata schijven van 320 GB op een XFX Netcell Revolution Raid kaart. Helaas bestaat het bedrijf Netcell niet meer.
Review van de kaart (alleen heb ik de 5 poorts versie): http://www.techreport.com/articles.x/9008
Meer informatie over de kaart: http://www.soft-port.dk/

Afgelopen week kreeg ik een datacorruptie op de opstartschijf waardoor die niet meer wilde opstarten (klapte er elke keer uit met een BSOD tijdens het opstarten). Tenminste, zo leek het want na herinstallatie van windows en zelfs een nieuwe opstartschijf klapte hij er nog steeds uit. Uiteindelijk bleek het om een defecte RAM module te gaan. Helaas heb ik tijdens het onderzoek / vervangen van schijven etc 1 schijf van de RAID3 configuratie los gestoten (wie ooit de sata stekker heeft uitgevonden… :S) waardoor de hele raid “unprotected” werd. Aangezien je gewoon door kan werken met de unprotected raid (en de data op de resterende schijven veranderd was), moest de schijf compleet “gerebuild” worden. Wat volgens mij op hardware niveau van de raidkaart geregeld wordt.

Met het rebuilden is die zo’n 2 dagen bezig geweest, wat volgens mij gewoon betekend dat alle data er nog netjes opstaat. Toen ik de kaart net had, en wat aan het experimenteren was met de veiligheid van het systeem was die met een rebuild zo klaar (omdat er toen nog niet zoveel bestanden op stonden).

Maar het vreemde is dat ik (na de herinstallatie van XP) nu niet meer bij mijn bestanden kan komen ook niet na de installatie van de laatste drivers. In het schijfbeheer lijkt het ineens dat de raid uit 2 partities bestaat terwijl dit eigenlijk gewoon een grote NTFS partitie zou moeten zijn. Als ik op de driveletter van de raid klik in de windows verkenner vraagt die vrolijk of ik hem even wil formateren (Wat ik uiteraard niet gedaan heb). Inmiddels is de rebuild volledig gedaan (in de screenshot zit die op 97%) maar dat heeft ook geen verandering in de zaak gebracht.
screenshot: Afbeeldingslocatie: http://img356.imageshack.us/img356/6766/arrayqn4.th.jpg

Ik weet eigenlijk niet goed wat ik nu nog kan doen, van die partitie recovery software proberen? Is Raid3 een strikte vaste standaard, zou ik de schijven in een andere raid 3 systeem kunnen proberen te lezen?

• Fauna
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:49
Ik zie dat je partitie ophoudt bij 128GB. Heb je wel XP met een service pack geïnstalleerd?

• satoer
Heb de laatste SP3 geinstalleerd.

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

The Third Man

The Third Jellyfish

Is dat een RTM (dus 'SP0') waar SP3 mee geslipstreamd is of de nieuwste officiële cd waar SP3 in verwerkt zit?

• satoer
Nee, een Windows Professional officiële CD (volgens mij zonder service packs) geinstalleerd, en vervolgens de SP3 update gedownload en geïnstalleerd.

[ Voor 4% gewijzigd door satoer op 20-08-2008 13:30 ]

• satoer
Heb net een maat van mij gesproken, die rade mij aan het MBR (master boot record) te restoren. Is dit aan te raden of loop ik hiermee helemaal kans alles echt kwijt te raken?

Ik ben nu eerst met testdisk aan het proberen de partitie terug te vinden.

[ Voor 24% gewijzigd door satoer op 20-08-2008 17:03 ]

• satoer
Okay, ik ben iets verder.. Ik heb met Testdisk een partitie gevonden:
TestDisk 6.10, Data Recovery Utility, July 2008
Christophe GRENIER <grenier@cgsecurity.org>
http://www.cgsecurity.org

Disk /dev/sda - 1280 GB / 1192 GiB - CHS 155653 255 63
Partition Start End Size in sectors
* HPFS - NTFS 0 1 1 155652 254 63 2500565382

Structure: Ok. Use Up/Down Arrow keys to select partition.
Use Left/Right Arrow keys to CHANGE partition characteristics:
*=Primary bootable P=Primary L=Logical E=Extended D=Deleted
Keys A: add partition, L: load backup, T: change type, P: list files,
Enter: to continue
NTFS found using backup sector!, 1280 GB / 1192 GiB
Whoehoe ik is blij.... de grote (1280 GB) lijkt ook okay.

Maar als ik "P" druk krijg ik:
TestDisk 6.10, Data Recovery Utility, July 2008
Christophe GRENIER <grenier@cgsecurity.org>
http://www.cgsecurity.org

* HPFS - NTFS 0 1 1 155652 254 63 2500565382

Can't open filesystem. Filesystem seems damaged.
Ai dat is weer minder... maar hij zegt "seems" dus er is nog hoop.

Iemand nog tips?
Lekkere Kwal, maakt het uit dat de service pack later is geïnstalleerd? Dan zou die toch gewoon grote partities moeten herkennen?

[ Voor 5% gewijzigd door satoer op 20-08-2008 21:17 ]

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

The Third Man

The Third Jellyfish

Ja maar de installatie cd herkende hem waarschijnlijk niet goed en daar is het misgegaan.

• satoer
Dat klinkt aanemelijk.

Ik ben inmiddels een stuk verder (en een zeer gelukkig man) ben met diverse partitie recovery tools in de weer geweest en met 1 zag ik ineens weer de hele file / directory structuur van mijn raid... m'n hartje ging spontaan sneller kloppen :)

De recoveryknop ingedrukt. en na wat omwegen zou het dan gelukt moeten zijn. Helaas in niets veranderd in de verkenner...

Ge-reboot en tijdens het opstarten kwam chkdsk met dat de drive gecontroleerd moest gaan worden... goed teken hij herkent al wat! ging aardig totdat hij ineens wel heel veel ging fixen... meteen maar de reset knop ingedrukt. chkdsk vertrouw ik niet zo, dat is meer van: "Ik heb een fout gevonden en ik verwijder wel alles wat er met die fout te maken heeft, dan is het weer goed".

Opnieuw opgestart en checkdisk geskipped... als ik nu klikte op de driveletter vroeg die niet meer of ik hem wilde formateren, maar dat er een fout met de drive was...

Een tooltje "ntfs reader" gestart, wat kennelijk de ntfs partitie raw kan lezen en jahoor.. ik kan mijn bestanden er af halen!! zo zeg ben zo blij. Voor ik verder ga de drive te fixen ga ik eerst alles er af kopieren. straks verklooi ik het, en ik kan nu bij mijn bestanden!
Pagina: 1