Toon posts:

Geen netwerkadres toegewezen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb een probleempje met mijn router/netwerk set-up. Ik heb een draadloze Thomson ST780 WL router (speedtouch) die verbonden is met internet. Vervolgens heb ik een Sitecom WL 130 range extender/access point die ik ingesteld heb als 'range extender' en vervolgens met een netwerk-kabel verbinding gemaakt met mijn computer.

Dus;
Internet aansluiting > Speedtouch router > Sitecom Range extender > Computer

Nu had ik alles werkend gekregen na het één en ander aan configuratie (het grote euvel was dat de range extender in hetzelfde subnet moest vallen als de router (192.168.1.7x). Echter, na 5 dagen van werkende en stabiele internet connectie deed hij het vandaag ineens niet meer. Hij gaf als melding 'beperkte internetverbinding' en als ik bij status/details kijk zie ik dat hij geen goed ip-adres toegewezen krijgt. Hij krijgt namelijk een 169.xxxxxxx adres, wat volgens mij inhoud dat hij niks toegewezen krijgt.

Ik heb de instellingen in mijn Range extender al meerdere keren gewijzigd naar 192.168.1.7x en de (juiste?) gateway 192.168.1.254, echter hij wijst nog steeds geen juist ip-adres toe. Als ik het probeer met een computer gelijk NA de speedtouch router doet alles het wel, het probleem zit dus waarschijnlijk in de Range extender.

Wie helpt mij?

Bedankt,
Mark

Verwijderd

Topicstarter
Subtiele kick. Iemand? :(

• Vicarious
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 24-06-2024

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

Sluit je computer rechtstreeks aan op de speedtouch en noteer de IP-gegevens die je automagisch krijgt van je speedtouch.

Sluit vervolgens je wireless extender aan en vul exact dezelfde gegevens in, met als verschil dat je het IP-adres met 1 ophoogt (de rest niet!)

Vicariously I live while the whole world dies

Verwijderd

Topicstarter
Vicarious schreef op donderdag 21 augustus 2008 @ 21:41:
Sluit je computer rechtstreeks aan op de speedtouch en noteer de IP-gegevens die je automagisch krijgt van je speedtouch.

Sluit vervolgens je wireless extender aan en vul exact dezelfde gegevens in, met als verschil dat je het IP-adres met 1 ophoogt (de rest niet!)
Bedankt, maar zover was ik uiteraard al. Mijn speedtouch geeft ip-adressen af in de range 192.168.1.7x . Ik heb de router ingesteld op 192.168.1.74 en die is niet in gebruik (een andere computer direct na de speedtouch krijgt 192.168.1.73).

• Vicarious

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

Als je op je pc een vast IP-adres instelt, kun je dan wel pingen naar de default gateway en de extender?

Anders is er wellicht een probleem met de wireless security instellingen van de AP...

Verwijderd

Topicstarter
Vicarious schreef op vrijdag 22 augustus 2008 @ 09:18:
Als je op je pc een vast IP-adres instelt, kun je dan wel pingen naar de default gateway en de extender?

Anders is er wellicht een probleem met de wireless security instellingen van de AP...
Als ik het ip-adres 192.168.1.75 invul (binnen de range) en probeer te pingen naar de default gateway (192.168.1.254) krijgt ik 'Doelhost niet bereikbaar'. Als ik in mijn browser ga naar het adres van de extender, kom ik gewoon terecht op de configuratiepagina daarvan (nog niet geprobeerd hierheen te pingen, maar lijkt me weinig verschillend?)

• nhanssen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10-03 20:31

nhanssen

QVL is non-tweakers

Toevallig Windows XP / Vista? Recent slaapstand / standby mode gebruikt?

zo ja, probeer eens het volgende anders:

route delete 0.0.0.0 en herstart je PC.

Spec's PC

• Vicarious

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

Verwijderd schreef op vrijdag 22 augustus 2008 @ 10:04:
[...]

Als ik het ip-adres 192.168.1.75 invul (binnen de range) en probeer te pingen naar de default gateway (192.168.1.254) krijgt ik 'Doelhost niet bereikbaar'. Als ik in mijn browser ga naar het adres van de extender, kom ik gewoon terecht op de configuratiepagina daarvan (nog niet geprobeerd hierheen te pingen, maar lijkt me weinig verschillend?)
Wat is het subnet mask dat je hebt ingevuld? en weet je zeker dat 192.168.1.254 je default gateway is?

Verwijderd

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: http://img182.imageshack.us/img182/9654/gatewayqa0.jpg
Komt uit het configuratiescherm van mijn speedtouch. Lijkt me dus juist.
Subnet mask: 255.255.255.0
route delete 0.0.0.0 en herstart je PC.
Zou kunnen, ik ga het even proberen.. thnx.
Edit: Niks helaas :(

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 22-08-2008 11:51 ]

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08:33

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Vicarious schreef op vrijdag 22 augustus 2008 @ 09:18:
Eensch, of die in de range extender.
Gooi op beide even de encryptie uit ter test en probeer dan nog eens of het werkt.

Alles kan stuk.

• Vicarious

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

Ziet er allemaal goed uit dan, alleen weet ik niet precies wat Auto-IP doet.

In de handleiding van de sitecom (http://www.sitecom.com/showdownload.php?id=2811) staat dat je dat ding op meerdere modi in kan stellen. Heb je voor Access point gekozen?

Verwijderd

Topicstarter
Gooi op beide even de encryptie uit ter test en probeer dan nog eens of het werkt.
Helaas kan ik nergens in de experia box (speedtouch) encryptie uitgooien. Althans, ik kan het echt nergens vinden.
Vicarious schreef op vrijdag 22 augustus 2008 @ 10:51:
Ziet er allemaal goed uit dan, alleen weet ik niet precies wat Auto-IP doet.

In de handleiding van de sitecom (http://www.sitecom.com/showdownload.php?id=2811) staat dat je dat ding op meerdere modi in kan stellen. Heb je voor Access point gekozen?
Nee, ik heb voor de optie range extender gekozen en dan door middel van site survey het juiste netwerk gekozen. Als je voor access point kiest kun je nergens een netwerk of iets kiezen, dus ik weet niet precies wanneer je die optie zou moeten kiezen.

• Vicarious

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

Verwijderd schreef op vrijdag 22 augustus 2008 @ 11:53:
[...]

Helaas kan ik nergens in de experia box (speedtouch) encryptie uitgooien. Althans, ik kan het echt nergens vinden.

[...]

Nee, ik heb voor de optie range extender gekozen en dan door middel van site survey het juiste netwerk gekozen. Als je voor access point kiest kun je nergens een netwerk of iets kiezen, dus ik weet niet precies wanneer je die optie zou moeten kiezen.
Een access point is in feite gewoon een wireless switch, een doorgeefluik dus. Op netwerkniveau hoef je dan inderdaad niets in te stellen.

Verwijderd

Topicstarter
Vicarious schreef op vrijdag 22 augustus 2008 @ 12:00:
[...]

Een access point is in feite gewoon een wireless switch, een doorgeefluik dus. Op netwerkniveau hoef je dan inderdaad niets in te stellen.
Het zal denk aan mij liggen, maar hoe weet dat AP dan welk netwerk hij moet doorgeven? Het is de bedoeling dat hij hem draadloos ontvangt vanuit de speedtouch Experia box en dan wired doorgeeft aan mijn computer.

Of moet je dat netwerk dan in je computer selecteren via draadloze netwerken? Dat het zeg maar als 'receiver' werkt.. hetzelfde als bijv. een usb-ontvanger?

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 22-08-2008 12:03 ]

• Vicarious

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

Verwijderd schreef op vrijdag 22 augustus 2008 @ 12:02:
[...]

Het zal denk aan mij liggen, maar hoe weet dat AP dan welk netwerk hij moet doorgeven? Het is de bedoeling dat hij hem draadloos ontvangt vanuit de speedtouch Experia box en dan wired doorgeeft aan mijn computer.

Of moet je dat netwerk dan in je computer selecteren via draadloze netwerken? Dat het zeg maar als 'receiver' werkt.. hetzelfde als bijv. een usb-ontvanger?
Ik kende jouw situatie natuurlijk niet, dus ik wist niet precies wat de bedoeling was. Ik ging uit van een fysieke aansluiting van je wireless extender op de experiabox, en dat je dan wireless via je extender ging regelen.

In jouw geval moet je in bovengenoemde handleiding hoofdstuk 4 volgen: de Universal Repeater.

Verwijderd

Topicstarter
Vicarious schreef op vrijdag 22 augustus 2008 @ 12:11:
[...]

Ik kende jouw situatie natuurlijk niet, dus ik wist niet precies wat de bedoeling was. Ik ging uit van een fysieke aansluiting van je wireless extender op de experiabox, en dat je dan wireless via je extender ging regelen.

In jouw geval moet je in bovengenoemde handleiding hoofdstuk 4 volgen: de Universal Repeater.
Ah oke. Nee dus, het is de bedoeling dat hij het draadloze signaal oppikt en dan wired verplaatst naar mijn computer (die buiten het bereik van de router ligt). Ik heb de handleiding al meerdere malen gevolgd uiteraard, maar het werkt niet so far. Het probleem blijft dat er geen ip-adres wordt toegekend.. (ja een 169. adres door windows). In principe zou de speedtouch dit adres moeten toekennen lijkt me.

• Vicarious

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

In dat geval kan ik alleen bedenken dat de encryptiegegevens niet goed zijn ingevuld. Deze moeten op beide exact gelijk zijn. Anders LIJK je wel verbinding te krijgen, maar krijg je dat in werkelijkheid niet. Waarschijnlijk kun je dit controleren door in je speedtouch te kijken of je extender zich als client heeft aangemeld.

Verwijderd

Topicstarter
Vicarious schreef op vrijdag 22 augustus 2008 @ 12:18:
In dat geval kan ik alleen bedenken dat de encryptiegegevens niet goed zijn ingevuld. Deze moeten op beide exact gelijk zijn. Anders LIJK je wel verbinding te krijgen, maar krijg je dat in werkelijkheid niet. Waarschijnlijk kun je dit controleren door in je speedtouch te kijken of je extender zich als client heeft aangemeld.
Je slaat de spijker op zijn kop. De range extender is niet aangemeld in de speedtouch, en ook de computer niet. Maar toch weer ik zeker dat de encryptiegegevens goed zijn ingevuld. Hij gebruikt nu WPA-PSK, misschien dat ik hem om te testen eens omzet naar WEP.

Verwijderd

Topicstarter
Geen verschil. Van alles geprobeerd, wachtwoorden gewijzigd.. encryptiemethoden gewijzigd, maar niks werkt. Nu viel me net wel iets op. Als ik op de computer kijk bij de status van de lanverbinding en dan details.. zie je dat 169. adres staan met daarboven DHCP ingeschakeld: Ja. Nu weet ik niet welke DHCP daar ingeschakeld is, maar het lijkt me van de computer? Dat is volgens mij niet de bedoeling.. of zit ik nu fout?

Iemand een idee hoe ik dat uit krijg?

Edit:
Wat screenshots van mijn instellingen in de sitecom, misschien dat iemand hier wat vreemds aan kan ontdekken.

http://img391.imageshack.us/my.php?image=netwerksk5.jpg
http://img380.imageshack.us/my.php?image=netwerk2sk3.jpg
http://img176.imageshack.us/my.php?image=netwerk3tc7.jpg
http://img364.imageshack.us/my.php?image=netwerk4qa1.jpg
http://img176.imageshack.us/my.php?image=netwerk5ly6.jpg

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 22-08-2008 13:19 ]

• Vicarious

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

De SSID is SitecomAP. Die moet wel gelijk zijn aan die in je Speedtouch.

DHCP op je pc moet aanstaan. Dat is de client, die zorgt dus dat hij bij een DHCP server (speedtouch) een ip-adres aanvraagt.

Voor de rest zie ik weinig vreemds.

• EnigmA-X
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-03 12:51
Je subnetmask is 255.255.255.0.
Je SpeedTouch/Experiabox staat IP-adressen uit te delen van .70 tot .254

Je bent in je "extender" een vast ip-adres aan het instellen, die ook in je DHCP-range valt. Lijkt je dit niet een beetje onhandig?

Gezien je subnetmask, mag je extender een ip-adres hebben tussen de .1 en de .254 (dan zit hij nog altijd in hetzelfde subnet). Zet hem alleen onder de .70 zodat je je eigen dhcp-range niet in de weg zit.

Verder kan je het probleem beter in stukken hakken. Probeer eerst maar eens die extender goed te laten praten met je experiabox. Geef je extender én je pc dus tijdelijk een (verschillend) vast ip-adres onder de .70 (bijvoorbeeld extender = .69 en pc = .68) en kijk dan eens of je de experiabox kan pingen.

Kan dat niet, controleer dan of je vanaf je pc de extender kan pingen.
Kan dat niet, dan is je kabel misschien stuk.
Kan dat wel, dan is er iets met de verbinding tussen je extender en experiabox.

Controleer ook even firewall settings op pc, extender en experiabox (wil ook nog weleens uitmaken).

Verwijderd

Topicstarter
EnigmA-X schreef op vrijdag 22 augustus 2008 @ 14:41:
Je subnetmask is 255.255.255.0.
Je SpeedTouch/Experiabox staat IP-adressen uit te delen van .70 tot .254

Je bent in je "extender" een vast ip-adres aan het instellen, die ook in je DHCP-range valt. Lijkt je dit niet een beetje onhandig?

Gezien je subnetmask, mag je extender een ip-adres hebben tussen de .1 en de .254 (dan zit hij nog altijd in hetzelfde subnet). Zet hem alleen onder de .70 zodat je je eigen dhcp-range niet in de weg zit.

Verder kan je het probleem beter in stukken hakken. Probeer eerst maar eens die extender goed te laten praten met je experiabox. Geef je extender én je pc dus tijdelijk een (verschillend) vast ip-adres onder de .70 (bijvoorbeeld extender = .69 en pc = .68) en kijk dan eens of je de experiabox kan pingen.

Kan dat niet, controleer dan of je vanaf je pc de extender kan pingen.
Kan dat niet, dan is je kabel misschien stuk.
Kan dat wel, dan is er iets met de verbinding tussen je extender en experiabox.

Controleer ook even firewall settings op pc, extender en experiabox (wil ook nog weleens uitmaken).
Ik ben niet zo heel erg thuis in de netwerken, dus ik volg je advies graag op. Ik heb het net geprobeerd, ik kan wel de extender pingen.. maar niet de experiabox. Dus er zit iets fout in de communicatie tussen de experiabox en de extender.

• EnigmA-X
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-03 12:51
Ik lees in de handleiding van het apparaat nergens dat je het kan gebruiken als 'wireless bridge' via de UTP-aansluiting van de extender. Ik betwijfel dus uberhaupt of het wel kan (en vooral waarom het eerst wel gewerkt heeft zoals je schrijft).

Kijk naar Hoofdstuk 4 van de handleiding om de extender te authoriseren op je bestaande draadloze router. Vanaf daar kan je weer verder.
Pagina: 1