Toon posts:

Medion laptop herkent 4GB DDR2 geheugen niet

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
De geplande geheugen upgrade van 2GB naar 4GB van mijn Medion laptop MD96217 ging niet goed.
Na de eerste keer plaatsen van de modules herkende de laptop slechts 2GB. Nadat ik ze opnieuw had geplaatst, startte de laptop niet meer op. Alle volgende keren daarna startte de laptop niet goed op. Ik vermoed daarom dat één module de eerste keer niet goed zat en helemaal niet werd herkend.
Ik heb beide modules los van elkaar in beide slots getest: beide worden dan herkend als 2GB.

Hier volgen de gegevens van de Medion MD96217:
Windows Vista Home Premium
Intel ® Core 2 Duo T7400
Snelheid: 2,16 GHz
Front Side Bus(FSB): 667 MHz
L2 Cache: 4 MB

Origineel zat er 2x 1GB in, type:
Geheugentype: DDR2 PC4200
Geheugensnelheid: 533 MHz
Hynix, 2x 1GB DDR2 geheugen (1GB 2Rx8 PC2-4200S-444-12)

De 2GB modules zijn:
Transcend 2x 2GB, JM667QSU-2G (2G DDR2 667 SO-DIMM CL5)
Memory Size: 2048MB
Memory Speed: 667MHz PC5400

Als ik één 2GB module heb geplaatst geeft de BIOS deze ook aan. De BIOS meldt dat de System Memory Speed 667 MHz is. Het andere slot is "Not Installed".
Als ik één 1GB module heb geplaatst, meldt de BIOS dat de System Memory Speed 533 MHz is.
Ik concludeer dat de 2GB modules in elk geval niet defect zijn. Maar waarom ze niet tegelijkertijd geinstalleerd kunnen zijn weet ik niet.

Ik wil graag 4GB! Deze heb ik ook nodig voor de toepassingen die ik draai.
Wie weet hoe ik het systeem werkend krijg...? Zie ik iets over het hoofd?
BIOS upgrade? Versie opgetekend SYS BIOS version M1.00, KBC BIOS version R1.00.

Alvast bedankt voor jullie input!

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:20

ralpje

Deugpopje

Wat zegt Medion support?

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

• Mike2k
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 27-03 11:32

Mike2k

Zone grote vuurbal jonge! BAM!

quote van de Medion website voor de MD96218:
Geheugen

1 GB intern geheugen

* Geheugenmodules: 1x 1 GB
* 2 geheugenbanken aanwezig, 1 geheugenbank bezet
* Geheugentype: DDR2 PC4200
* Geheugensnelheid: 533 MHz
* Dual Channel mogelijk
* Maximaal te plaatsen: 2 GB intern geheugen
o Geheugenmodules: 2x 1 GB
o Geheugentype: DDR2 PC4200
o Geheugensnelheid: 533 MHz
Dit zelfde geld voor de MD96216 en ik ben bang dat dit ook voor jouw lappie geld...

Voortaan dus eerst kijken of je uberhaupt wel 4Gb kan plaatsen....

Overigens had je dit natuurlijk ook zelf even op kunnen zoeken....

You definitely rate about a 9.0 on my weird-shit-o-meter
Chuck Norris doesn't dial the wrong number. You answer the wrong phone.

• Luke83
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 18-01 19:24

Luke83

Sleep is for the weak

Of check je type mobo en kijk bij Kingston of Transcend wat deze max ondersteunen : ben je er ook 8)

Er bestaan genoeg gekken op deze wereld :)

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een MD96217 en in de beschrijving staat toch echt dat hij 2x2GB = 4GB ondersteunt...

Ik heb Medion support proberen te bellen, maar de wachttijd was me te lang. Vervolgens gemaild (vorige week donderdag), maar nog geen reactie ontvangen.

• Mike2k
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 27-03 11:32

Mike2k

Zone grote vuurbal jonge! BAM!

Waar staat die beschrijving ?

You definitely rate about a 9.0 on my weird-shit-o-meter
Chuck Norris doesn't dial the wrong number. You answer the wrong phone.

• Da Syntax
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 05-09-2025
Kan het niet aan je 2e geheugenbank liggen, heb je de stripjes daar al in geprobeer?

Verwijderd

Topicstarter
Een internet link kan ik helaas niet vinden, ook niet op de site van Medion. Ik neem aan dat je (@Fastex) ook hebt gegoogled.
Bij het uitkomen van de laptop vorig jaar, heb ik de beschrijving van de Medionsite gekopieerd.
Daarn staat "Maximaal te plaatsen 4 GB intern geheugen, 2x 2GB".

Zoals ik al zei, ik heb de beide modules los van elkaar in beide slots geplaatst. Afzonderlijk van elkaar werken ze wel.

Ik vraag me dus af wat het probleem kan zijn of wat de beperkende factor is. En op welke manier ik dit kan checken of nog beter oplossen.

THX.

• THE_FIREFOX
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 18:33
Zoals jij in de starters post al aangaf zou ik eerst een bios update proberen. Misschien is dan de issue opgelost. Probeer eens ook 2GB+1GB te plaatsen.

• eeweep
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 05-12-2025
Grote trap.

Aangezien ik exact dezelfde laptop heb en hetzelfde probleem mijn vraag of iemand een oplossing weet.

de MD-96217 weigert 4GB ram te herkennen en ik heb het sterke vermoeden dat dit een bios probleem is.
Medion heeft echter geen bios update voor deze laptop en via de diverse tools Bios info opvragen levert weinig op aangezien alle Bios id's standaard zijn neergezet als MedionPC of 123456789.

Ik heb ook Bios agent plus uitgeprobeerd maar die vertellen me dat ze te weinig info hebben om een Bios te zoeken.

Heeft iemand hier nog een idee?

• sn33ky
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 30-03 23:33
Met die Medions niets anders dan last als het om geheugenuitbreiding gaat.
Ik werk in een grote computerwinkel en bijna alle klanten die extra geheugen komen kopen/bestellen voor hun Medion PC of laptop komen terug omdat het niet zou werken.
Acer, HP, Sony, Samsung, Packard Bell en Toshiba hebben dit probleem in veel mindere maten!

Medion is leuk maar ga er niets aan veranderen :)

Verwijderd

Een bios update lijkt me de meest voor de hand liggende oplossing. Hoe je te weten komt wat voor bios in die laptop zit, dat is een ander paar mouwen. Op dit gebied is Medion echt rommel.

• eeweep
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 05-12-2025
Tja ik had het kunnen weten met Medion, heb nog een vraag lopen bij de service desk maar ik heb erg weinig hoop dat dit iets oplost.

Voor mij geen Medion meer.
Pagina: 1