Ik heb net een nieuw systeem met daarin 4GB geheugen en de x64 versie van XP. Nu wil ik ook kunnen hibernaten, maar ik zag dat deze pc de eerste in mijn leven is die de hele hibernate-tab niet heeft. Ik op onderzoek uit.
Het heeft niets te maken met ACPI of APM of dat soort vage instellingen. Ik kan ACPI 2. aan- of uitzetten, en dat is het wel zo'n beetje. En omdat je dit leest, maakte dat geen verschil
Vervolgens zag ik op een forum het volgende commando:
powercfg /hibernate on
Maar die geeft een error:
Toen ging er een lichtje branden. PAE mode heeft windows nodig bij meer dan 4GB geheugen (hoewel in x64 dat niet nodig hoort te zijn, maar soit). Ik heb de pagefile weliswaar uitstaan, dus je zou verwachten dat PAE dus niet nodig is. Maargoed, wel dus. Nu wil ik het uitzetten, want de error zegt dat hibernation met PAE niet werkt (waarom is een raadsel, zeker MS-logica).
Goed, PAE uitzetten dus. Dan MOET je ook noexecute uitzetten (dat is vast ook MS-logica). Prima, geen last van verder. Ik m'n boot.ini aangepast naar het volgende:
Dat werkt niet. De error blijft. /noexecute=alwaysoff vervangen door /execute (die werkt vanaf win2003 - en xp64 heeft de kernel van win2003) helpt ook niet.
Zelfs dat noexecute (DEP dus eigenlijk) in het BIOS uitzetten helpt niet.
Hoe krijg ik hibernation nou aan de praat

Specs:
Asus P5Q met P45 chipset
Core 2 Quad Q9450
2x 2GB geheugen
SATA controller in AHCI mode
ACPI 2.0 disabled
Suspend mode = Auto (S1+S3)
Windows XP x64 met SP2
Het heeft niets te maken met ACPI of APM of dat soort vage instellingen. Ik kan ACPI 2. aan- of uitzetten, en dat is het wel zo'n beetje. En omdat je dit leest, maakte dat geen verschil
Vervolgens zag ik op een forum het volgende commando:
powercfg /hibernate on
Maar die geeft een error:
code:
1
2
3
4
| Hibernation failed with the following error: The request is not supported.
The following items are preventing hibernation on this system.
The system is running in PAE mode, and hibernation is not allowed in PAE mode. |
Toen ging er een lichtje branden. PAE mode heeft windows nodig bij meer dan 4GB geheugen (hoewel in x64 dat niet nodig hoort te zijn, maar soit). Ik heb de pagefile weliswaar uitstaan, dus je zou verwachten dat PAE dus niet nodig is. Maargoed, wel dus. Nu wil ik het uitzetten, want de error zegt dat hibernation met PAE niet werkt (waarom is een raadsel, zeker MS-logica).
Goed, PAE uitzetten dus. Dan MOET je ook noexecute uitzetten (dat is vast ook MS-logica). Prima, geen last van verder. Ik m'n boot.ini aangepast naar het volgende:
code:
1
| multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Windows XP Professional x64 Edition" /fastdetect /nopae /noexecute=alwaysoff |
Dat werkt niet. De error blijft. /noexecute=alwaysoff vervangen door /execute (die werkt vanaf win2003 - en xp64 heeft de kernel van win2003) helpt ook niet.
Zelfs dat noexecute (DEP dus eigenlijk) in het BIOS uitzetten helpt niet.
Hoe krijg ik hibernation nou aan de praat
Specs:
Asus P5Q met P45 chipset
Core 2 Quad Q9450
2x 2GB geheugen
SATA controller in AHCI mode
ACPI 2.0 disabled
Suspend mode = Auto (S1+S3)
Windows XP x64 met SP2
日本!🎌