Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[XP64] Hibernation werkt niet, PAE moet uit?

Pagina: 1
Acties:

• _Thanatos_
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 27-11 10:50

_Thanatos_

Ja, en kaal

Topicstarter
Ik heb net een nieuw systeem met daarin 4GB geheugen en de x64 versie van XP. Nu wil ik ook kunnen hibernaten, maar ik zag dat deze pc de eerste in mijn leven is die de hele hibernate-tab niet heeft. Ik op onderzoek uit.

Het heeft niets te maken met ACPI of APM of dat soort vage instellingen. Ik kan ACPI 2. aan- of uitzetten, en dat is het wel zo'n beetje. En omdat je dit leest, maakte dat geen verschil :)

Vervolgens zag ik op een forum het volgende commando:
powercfg /hibernate on
Maar die geeft een error:
code:
1
2
3
4
Hibernation failed with the following error: The request is not supported.

The following items are preventing hibernation on this system.
        The system is running in PAE mode, and hibernation is not allowed in PAE mode.

Toen ging er een lichtje branden. PAE mode heeft windows nodig bij meer dan 4GB geheugen (hoewel in x64 dat niet nodig hoort te zijn, maar soit). Ik heb de pagefile weliswaar uitstaan, dus je zou verwachten dat PAE dus niet nodig is. Maargoed, wel dus. Nu wil ik het uitzetten, want de error zegt dat hibernation met PAE niet werkt (waarom is een raadsel, zeker MS-logica).

Goed, PAE uitzetten dus. Dan MOET je ook noexecute uitzetten (dat is vast ook MS-logica). Prima, geen last van verder. Ik m'n boot.ini aangepast naar het volgende:
code:
1
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Windows XP Professional x64 Edition" /fastdetect /nopae /noexecute=alwaysoff

Dat werkt niet. De error blijft. /noexecute=alwaysoff vervangen door /execute (die werkt vanaf win2003 - en xp64 heeft de kernel van win2003) helpt ook niet.
Zelfs dat noexecute (DEP dus eigenlijk) in het BIOS uitzetten helpt niet.

Hoe krijg ik hibernation nou aan de praat :? :?

Specs:
Asus P5Q met P45 chipset
Core 2 Quad Q9450
2x 2GB geheugen
SATA controller in AHCI mode
ACPI 2.0 disabled
Suspend mode = Auto (S1+S3)
Windows XP x64 met SP2

日本!🎌

• tjtristan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12-06 00:17
Even van een ander forum afgeplukt:
This is a known issue with XP x64 (and 2003 x64) if you have S4 enabled in your ACPI BIOS.
http://www.wincert.net/forum/index.php?showtopic=3134

http://specs.tweak.to/15535

• _Thanatos_

_Thanatos_

Ja, en kaal

Topicstarter
tjtristan, ik heb geen idee hoe ik S4 aan -of uit kan zetten in het BIOS. Ik kan wel kiezen tussen S1, S3 en Auto (S1+S3), maar dat heeft alleen betrekking op standby (dat is een probleem voor later :P). Verder kan ik alleen kiezen bij "ACPI 2.0" voor enabled of disabled. Hij staat nu op disabled.

sanfranjake, betekent dit dat ik het kan oplossen door /maxmem=4096 in de boot-ini toe te voegen? Dat zou mooi zijn, maar dan kom ik het probleem opnieuw tegen als ik upgrade naar 8GB, lijkt me?

//hersenspinsel
Misschien is het niet te risicovol om die EPU-tool van Asus te installeren (gezien het een Asus-bord met EPU-gebeuren is)? Daar schijnt ook functionaliteit in te zitten om je PC in slaapstand te gooien, hoewel ik me dan weer afvraag of dat echt S4/Hibernate is...

[ Voor 22% gewijzigd door _Thanatos_ op 20-08-2008 10:15 ]

日本!🎌

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Zoals het artikel stelt kan je hibernate gewoon niet gebruiken op een pc met 4GB of meer geheugen, einde verhaal :)

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:10

BCC

Maar de TS heeft 4GB en niet 'meer dan 4GB'. Dus het zou dan toch gewoon moeten werken volgens het artikel:
To work around this issue, decrease the RAM to 4 GB

[ Voor 26% gewijzigd door BCC op 20-08-2008 10:50 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

• the_stickie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09 11:46
BCC schreef op woensdag 20 augustus 2008 @ 10:49:
Maar de TS heeft 4GB en niet 'meer dan 4GB'. Dus het zou dan toch gewoon moeten werken volgens het artikel:

[...]
je moet het hele KB atrekel goed lezen: dit staat er perfect in uitgelegd ;)
TS kan met een switch in boot.ini zorgen dat windows werkelijk 4GB gebruitk/herkent (incl pci pool) in ruil voor een paar MB aan RAM

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

/MAXMEM=4095

Klaar.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• _Thanatos_

_Thanatos_

Ja, en kaal

Topicstarter
Dat ga ik zometeen thuis dan eerst es proberen. Maar kan ik DEP en PAE dan gewoon aan laten staan?

En wat als ik over een poosje 8GB heb? Is Vista dan m'n enige soelaas?

日本!🎌

• Tijntje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 28-11 08:54

Tijntje

Hello?!

_Thanatos_ schreef op woensdag 20 augustus 2008 @ 16:44:
Dat ga ik zometeen thuis dan eerst es proberen. Maar kan ik DEP en PAE dan gewoon aan laten staan?

En wat als ik over een poosje 8GB heb? Is Vista dan m'n enige soelaas?
Ik denk dat je ook niet echt vrolijk wordt van hibernation met 8 GB.
Dan is hij langer bezig om een memory dump te maken dan om de machine uit te zetten.

Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.

• _Thanatos_

_Thanatos_

Ja, en kaal

Topicstarter
Opstarten duurt nog altijd langer, tenzij ik dat sneller kan krijgen :)

日本!🎌

• maratropa
  • Niet online
En PAE zit helemaal niet in een 64bits os trouwens toch?

specs

• _Thanatos_

_Thanatos_

Ja, en kaal

Topicstarter
Kennelijk wel. Maar /maxmem=4095 geeft me nog maar 3,25GB geheugen :(

日本!🎌

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Maar werkt je hibernate nu? :P

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• _Thanatos_

_Thanatos_

Ja, en kaal

Topicstarter
Niet naar gekeken, 750MB geheugen missen is iets belangrijker dan hibernation ;)

Ik heb wel inmiddels Vista (x64) erbij geinstalleerd, op een andere schijf, en die werkt gewoon met hibernation en de volle 4GB geheugen. Geen extra config nodig gehad, behalve hibernation support aanzetten.

[ Voor 56% gewijzigd door _Thanatos_ op 21-08-2008 09:25 ]

日本!🎌

Verwijderd

Waar heb je de hibernation aangezet?

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:10

BCC

Hij is overgestapt naar Vista

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

• _Thanatos_

_Thanatos_

Ja, en kaal

Topicstarter
In Vista en XP:
code:
1
powercfg /h on

Dan staat het aan. In Vista krijg ik daar geen foutmelding op en de boel werkt gewoon ;)

日本!🎌

Pagina: 1