Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Dhr_Soulslayer
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 11-11 14:43
Mede Tweakers graag wil ik jullie mening over het volgende.

Samen met nog 2 vrienden willen wij een senseo apparaat in een computerkast bouwen. Het idee is om dan om bijvoorbeeld over het netwerk de senseo te kunnen aansturen. De senseo zelf zal wel een aparte stroom aansluiting krijgen ivm de benodigde energie voor het water. Verder willen we er een aantal sensors in maken zoals water temperatuur en waterdruk. De hoeveelheid pads is ook wel belangrijk du daar komt ook een sensor voor.

Ik denk dat met een beetje creatief denken en leuk programmeren dit wel een haalbare uitdaging is. Hebben jullie nog tips/links of eigen ervaring dan ben ik daar zeer benieuwd naar. Ik plaats deze maar onder de Case-mod want in theorie passen we een bestaande kast aan. :P :P

Dhr_Soulslayer

• Korakal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10:02

Korakal

Up up up!

Misschien kun je hier wat ideeen opdoen :P
http://archief.retecool.com/senseo/

• temp00
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

temp00

Als het kan ben ik lam

Magic Packet voor het zetten van een kopje koffie zou wel heel erg kewl zijn :) Of iig Ethernet On Coffee. Maar ja ik weet niet hoever jullie kennis rijkt. (Sorry geen eigen ervaring :) )

♠ REPLY CODE ALPHA ♠ 9800X3D, 32GB @ 6000, 980 Pro 2TB, RTX 5070Ti, MPG271QRX OLED @ 360HZ ♠ Overwatch

• Dhr_Soulslayer
Hahahahha erg leuk. Maar wel makkelijk na te maken.
Pak maar eens een Asus WL-330gE. die kan je er wel creatief inmaken.
Misschien ook een leuk idee ;)

• NielsNL
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18-11 08:08

NielsNL

DigiCow

Ga je dan ook nog iets maken om de padjes automagisch te laden en te legen? En de watervoorraad is zeker niet onbelangrijk!

M'n Oma is een site aan het haken.

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20-11 20:29

mace

Sapere Aude

Waterdruk meter is grappig maar compleet overbodig. Ik zou een waterresevoir vuller maken die automatisch de waterstand in de gaten houdt en het reservoir bijvult wanneer nodig.

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
mace schreef op woensdag 20 augustus 2008 @ 01:13:
Waterdruk meter is grappig maar compleet overbodig. Ik zou een waterresevoir vuller maken die automatisch de waterstand in de gaten houdt en het reservoir bijvult wanneer nodig.
Gewoon met zo'n vlotter-systeem zoals in WC's :)

• Dhr_Soulslayer
NielsNL schreef op woensdag 20 augustus 2008 @ 01:12:
Ga je dan ook nog iets maken om de padjes automagisch te laden en te legen? En de watervoorraad is zeker niet onbelangrijk!
Een waterkoeling set kan goed gebruikt worden om je reservoir bij te vullen. De set gaat dan op een kraan met een creative creatie van Gardena koppelingen. Er zijn ook slot loading Senseo en dan kan je het makkelijker maken. Wij zaten zelf te denken aan een soort van cd-rom achtige opstelling voor de padjes.
Zoiets als dit:
Padje valt erin --> Laadje dicht --> Senseo klaar --> Laadje open --> Padje wordt eruit gewipt

• Dhr_Soulslayer
mace schreef op woensdag 20 augustus 2008 @ 01:13:
Met waterdruk bedoel ik eigenlijk de kracht waarmee de koffie in het bekertje klettert. Als die te hoog is heb je binnen de kortste keren kortsluiting. Bedankt voor het idee hij wordt zeker meegenomen.

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Ik zou het iets beknopter houden, en gewoon de 3 knopjes bedienen via tcp/ip, en het reservoir automatisch bijvullen, waterdruk etc. is overbodig en lastig IMHO.

Ondanks dat je de kast gaat aanpassen move ik hem toch naar [el], voorlopig zal het meer gaan over de elektronica zijde, en mocht je hem in gaan bouwen kan je het resultaat altijd hier posten of een aanvraag voor een [CiP] doen]

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20-11 20:29

mace

Sapere Aude

Osiris schreef op woensdag 20 augustus 2008 @ 01:17:
[...]

Gewoon met zo'n vlotter-systeem zoals in WC's :)
Mja, er zit al een waterlevel meter in een senseo, is gewoon zo'n magnetisch contactje.

Daar sluit je dus gewoon een timer en een elektrische waterklep op aan. :Y)

De status van het niveaucontactje lees je uit en geef je natuurlijk weer in je webinterface, dat is duidelijk. :+

[ Voor 14% gewijzigd door mace op 20-08-2008 10:38 ]

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09:07
^dat is gewoon een vlottermagneetje wat met een reedcontactje wordt uitgelezen, als het water onder dat niveau staat doet de sensoa niets (dan ga je beetje bijvullen, komt er weer een drupje in je koffie en valt hij weer stil omdat het water weer te laag staat,...). Het lijkt me dan toch interessanter om em op een hoger niveau bij te vullen, zodat ie een kopje in een keer kan vullen.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Dhr_Soulslayer
Ja maar goed dat is niet meer dan het de sensor op het juiste niveau te zetten zodat er altijd water 1 dan wel 2 kopjes in zit. Ik denk het het moeilijkst is om alles door naar je pc te zetten en uit telezen. Dat is waar wij denken we ook het meeste moeite mee gaan hebben. Het bouwen is snel gebeurd maar het aansturen zal wel moeilijker worden. Misschien iemand ervaring mt bestuurlijke elektronica?

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20-11 22:12
Wat voor hardware wil je gaan gebruiken?
Ik zou dan denken aan een apparaatje of boardje wat linux kan draaien, waarvoor je dan een applicatie schrijft. Dan is het nog makkelijk ook om een webserver te implementeren.
Dan kan je het in de hoek zoeken waar OpenWRT goed op draait, draadloze routers die je dan ook in client mode kan laten draaien. Op dat soort apparaten moet je dan wel een microcontroller mee verbinden (serieel of USB) waar je dan allerlei sensoren etc op kan aansluiten.
Of zoiets als http://www.acmesystems.it/?id=4, waar je rechtstreeks sensoren aan kan verbinden.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10:11

DaWaN

'r you wicked ??

Normaal ben ik niet de grootste fan van Elektor maar ze hebben nu een projectje lopen wat naar mijn idee als promotie is voor Freescale.
http://www.elektor.nl/pro...-(071102-71).411183.lynkx

Het voordeel is dat je alle software er ook al bij krijgt en 39 euro is in mijn oog een hele schappelijke prijs :)

If you do not change direction, you may end up where you are heading

• insan1ty
  • Laatst online: 15-03-2023
Ik heb dit ooit eens gerealiseerd met een Atmega128 met daaraan een ENC28C60 via SPI. Op de Atmega loopt een hele hele simpele webserver, deze kan via POST en GET commando's ontvangen.

Plaatje:
Afbeeldingslocatie: http://www.smsmonster.nl/files/IMG_7679s.jpg
De ethernet controller zat nog niet in zn socket, de geboorde gaten zonder headers erop zijn GPIO poorten die je kunt gebruiken om van alles aan te sturen. In mijn geval was dat een 4kVA koppelrelais voor een frietpan :)

[ Voor 46% gewijzigd door insan1ty op 20-08-2008 22:25 ]

• Dhr_Soulslayer
DaWaN schreef op woensdag 20 augustus 2008 @ 21:57:
Normaal ben ik niet de grootste fan van Elektor maar ze hebben nu een projectje lopen wat naar mijn idee als promotie is voor Freescale.
http://www.elektor.nl/pro...-(071102-71).411183.lynkx

Het voordeel is dat je alle software er ook al bij krijgt en 39 euro is in mijn oog een hele schappelijke prijs :)
Dit is iets waar ik erg veel aan kan hebben. Ook zeker gezien de prijs en dat er al software bij zit.
Maar zie ik het goed dat je de printplaat gedeeltelijk zelf moet solderen?

• Dhr_Soulslayer
insan1ty schreef op woensdag 20 augustus 2008 @ 22:15:
Ik heb dit ooit eens gerealiseerd met een Atmega128 met daaraan een ENC28C60 via SPI. Op de Atmega loopt een hele hele simpele webserver, deze kan via POST en GET commando's ontvangen.

Plaatje:
[afbeelding]
De ethernet controller zat nog niet in zn socket, de geboorde gaten zonder headers erop zijn GPIO poorten die je kunt gebruiken om van alles aan te sturen. In mijn geval was dat een 4kVA koppelrelais voor een frietpan :)
Dus jij bestuurde je frietpan via je pc?
Hahaha DOS based frietpan 8)7
C:\Frietpan\Aan
C:\Frietpan\Uit
C:\Frietpan\Temperatuur

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10:11

DaWaN

'r you wicked ??

Dhr_Soulslayer schreef op woensdag 20 augustus 2008 @ 22:46:
[...]
Dit is iets waar ik erg veel aan kan hebben. Ook zeker gezien de prijs en dat er al software bij zit.
Maar zie ik het goed dat je de printplaat gedeeltelijk zelf moet solderen?
Die van 40e is volledig voor gesoldeerd en voorgeprogrammeerd.
Waarschijnlijk wil je ook wel de programmer hebben en de specifieke hardware voor de senseo moet je ook zelf ontwerpen en solderen.

If you do not change direction, you may end up where you are heading

• insan1ty
  • Laatst online: 15-03-2023
Dhr_Soulslayer schreef op woensdag 20 augustus 2008 @ 22:48:
[...]

Dus jij bestuurde je frietpan via je pc?
Hahaha DOS based frietpan 8)7
C:\Frietpan\Aan
C:\Frietpan\Uit
C:\Frietpan\Temperatuur
Niet mijn PC maar elke PC ter wereld. Het is immers TCP/IP.

Overigens is die print van 40 euro niet volledig bestuckt, enkel SMD.

• MSalters
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-09 00:05
Modernere Senseo's kun je de sterkte met een stelschroefje aan de onderkant regelen, dat is natuurlijk ook te tweaken.

Bijvullen als je reservoir leeg is kan. Dat moet je natuurlijk wel slim doen, anders krijg je het klepper probleem wat naftebakje beschrijft. Als je reservoir leeg is moet je een bepaalde minimumtijd de kraan openzetten. Of je verwijdert het hele reservoir en sluit je Senseo direct op de kraan aan (wel drukreductie ventiel nodig! Leidingdruk is anders veel te hoog).

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20-11 21:54

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Of neem een router (zie het routerhacking topic ). Je moet er dan alleen wat contacten voor relais aan solderen, verder is het kant en klaar en goedkoop.

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Nu online

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Er zijn natuurlijk ook nog simpele netwerkwerkinterfacen te koop bedoeld om enkel dingen in en uit te schakelen.
Waterniveau is heel eenvoudig te meten, zoals met deze schakeling. Die kan je gebruiken om een electronische waterkraan mee te openen en te sluiten. Eventueel kan je natuurlijk meerdere plaatsen en dan de signalen ervan terug sturen naar de netwerkcontroller, die het vervolgens op een website rapporteerd. Zo kan je dus zien wat het niveau is en of hij aan het vullen is. Ik zou sowieso het vullen alleen doen wanneer het minimale niveau voor 1 kop bereikt is, en dan weer maximaal afvullen. Zo voorkom je dat de eventuele watervoorraad kan bederven (ja water kan wel degelijk bederven).

Nog een tipje wat betreft milieu vriendelijkheid. Laat de Senseo uitschakelen als hij een bepaalde tijd niet gebruikt wordt (zeg 5 minuten). Een Senseo die 24/7 aanstaat vreet namelijk best veel stroom. Het zetten duurt dan wel iets langer, maar de energierekening blijft een stuk lager.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
deepbass909 schreef op donderdag 28 augustus 2008 @ 14:49:
Waterniveau is heel eenvoudig te meten, zoals met deze schakeling.
Volgens mij wil je geen metalen elektrodes in je drinkbare water. Corrosie en daardoor prut erin et cetera.

• MewBie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08:28
temp00 schreef op woensdag 20 augustus 2008 @ 01:04:
Magic Packet voor het zetten van een kopje koffie zou wel heel erg kewl zijn :) Of iig Ethernet On Coffee. Maar ja ik weet niet hoever jullie kennis rijkt. (Sorry geen eigen ervaring :) )
Coffee over Ethernet ;)

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09:07
Osiris schreef op donderdag 28 augustus 2008 @ 19:09:
[...]Volgens mij wil je geen metalen elektrodes in je drinkbare water. Corrosie en daardoor prut erin et cetera.
Elektrische corrosie is te voorkomen door wisselspanning te gebruiken (anders vreet je idd een van de contacten erg snel op), chemische corrosie (oxidatie enzo) door een geschikt metaal te kiezen (platina of goud is ideaal, wellicht kan iemand vertellen of vergulde contacten en RVS ook geschikt zijn).

Maar het gebruikte systeem in de sensoa (drijvende magneet en reed/hall sensoren) kan je ook op verschillende hoogtes nadoen

[ Voor 10% gewijzigd door naftebakje op 28-08-2008 22:56 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Nu online

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Je zou inderdaad ook een magneetje aan een flotter kunnen maken die langs een geleider schuift waar aan de buitenkant meerdere reed-contacten zitten.

Voelerelectroden mogen in principe van elk materiaal zijn, zolang het maar elektrisch geleidend is. RVS is over het algemeen erg goed bestand tegen electrolyse, zeker bij de lage spanning van de sensor. Daarnaast is het kleine beetje metaal dat in het water komt absoluut geen probleem. Kraanwater bevat van zichzelf ook al veel metalen, zeker in gebieden waar grondwater voor het drinkwater wordt gebruikt.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Pagina: 1