Edit: En toen stonden er ineens een boel replies tussen

Naja, voor zover dus niet al door andere gezegd, bij deze nog wat commentaar van mijn zeide. Ow, enne LR2.0 draait zelfs op mijn Pentium M 1.4GHz, dus hoe dat niet zou draaien op je P4 3GHz lijkt me een beetje stug. Sowieso is LR2.0 volgens mij niet noemenswaardig zwaarder dan 1.4? (behalve misschien de tools om locale aanpassingen te doen)
Zo'n bruiloft is een feestelijke dag, daar horen feestelijke emoties bij, geen overzichtfoto's waar je vooral tegen ruggen aankijkt.
Even commentaar per foto, waarbij ik de algemene brakke kwaliteit even buiten beschouwing laat:
Hier in elk geval gezichten op de overzichtsfoto. Maar echt een overzicht is het niet meer, mede door het perspectief dat 53mm oplevert. Ga dan iets dichter bij staan, met wat meer groothoek, zodat je echt meer van de omgeving mee krijgt. En in dit geval was het denk ik ook wat mooier geweest als iedereen er helemaal op had gestaan, ipv de afgeknipte voeten. Onderwerp mag best wat minder centraal ook.
Eigenlijk is er op deze foto totaal niet te zien dat hier een familie een bruiloft aan het vieren is. De foto vertelt helemaal niks, behalve dat er ergens een groepje mensen bijeen stond. Zo'n foto kan misschien best in een serie, maar het zou denk ik fraaier zijn als je bijvoorbeeld de bruid/bruidegom/beide herkenbaar tussen de mensen ziet staan. Verder zoals gezegd, erg veel ruggen, onderwerp centraal, veel hoofdruimte, waardoor (zeker op klein formaat) het detail van mensen die met elkaar in gesprek zijn verloren gaat.
Een van de minder slechte platen. Al was een volledig portret, in staande verhouding, misschien mooier geweest. Maar het kan prima zo. Alleen is de achtergrond niet de meest mooie die je had kunnen kiezen denk ik. Onder andere dat touw rechts is storend.
Opzich een grappig verhaal, maar jammer dat jij het verhaal moet vertellen ipv. dat je foto dat doet. Geen idee of het mogelijk was om beide pijlen in één beeld te vangen. Een wat lager standpunt was ook al een stukje mooier geweest.
Ook hier weer veel ruggen en een groepje mensen dat ergens op staat te wachten is ook niet het meest boeiende onderwerp. Tenzij de emoties van in verlangen staan te wachten echt af te lezen zijn van de gezichten natuurlijk. Een overzichtfoto van de aankomst van de bruid waarbij iedereen haar kant uit kijkt is dan een stuk interessanter denk ik? Ook hier is het standpunt aan de hoge kant, je lijkt echt een beetje neer te kijken op de mensen.
Beetje hetzelfde verhaal. Plus dat het onderwerp van je foto (de geestelijke) deels achter een plant verscholen gaat.
De beste foto van de serie en best een fraaie plaat. Jammer dat de focus net achter haar gezicht lijkt te liggen? De hand is ook wat storend.
Jammer van de vrouw die achter mama staat. Haar hoofd steekt behoorlijk storend achter het hoofd van mama vandaan. Verder is de foto een tikkie scheef.
Was misschien fraaier geweest als het iets duidelijker in beeld was geweest waar ze heenlopen, nu lopen ze echt de foto uit, ipv het gebouw in. De bruid is schijnbaar ergens door afgeleid, maar hoe of wat is niet te zien.
Algemeen:
Zoals ik eerder al opmerkte is het lastig fotograferen in zulk hard zonlicht. Een subtiel flitsje (geen idee hoe haalbaar dat is zonder externe flitser) kan daar een boel helpen. Daarmee kan je vaak de schaduwen wat verzachten en de belichting wat egaler krijgen. Daardoor hoef je ook achteraf minder aan de belichting te bewerken, wat de kwaliteit ten goede komt. Maar goed flitsen is dan wel weer een kunst op zich. Maar als je permanent in zo'n zonnige omgeving verkeert, dan is het misschien wel de moeite waard om daar eens wat mee te experimenteren. Nu hebben heel veel foto's last van storende schaduwen en hard licht.
Kortom, blijven oefenen en probeer wat oplettender te zijn bij het nabewerken. Dat je daar niet zo goed in bent is één ding, maar iedereen kan zien dat deze foto's gewoon brak zijn. Bewerk dan wat minder na en vraag eventueel hoe je bepaalde problemen die je in de foto's zou willen verhelpen aan kan pakken. In plaats van te proberen problemen op te lossen door bewerking en daarmee je foto's te verpesten.
Misschien dat dat alsnog wel een optie is, post wat onbewerkte foto's en geef aan wat je graag zou verbeteren. Dan zijn hier genoeg mensen die je wat tips kunnen geven hoe je dat op een nette manier kan doen. Of hoe je het probleem had kunnen voorkomen door anders te fotograferen
[
Voor 4% gewijzigd door
Orion84 op 20-08-2008 11:23
]