Toon posts:

K8N Neo4 Platinum NForce4 Northbridge probleem

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

ik zit met een nogal groot probleem:
Nadat mijn pc enkele keren crashte (BSOD) met MACHINE_CHECK_EXPEPTION errors merkte ik dat mijn Northbridge fan niet meer draaide, na wat rondkijken op het net vond ik een waardige vervanger (een ZALMAN passieve cooler), wat niet makkelijk was aangezien bij dit moederbord de cooler vlak bij de GPU zit, moest zelfs van de zalman enkele vinnen verwijderen om hem er in te krijgen.
Heb deze er vandaag opgegooid, maar het probleem is nog niet opgelost. De zalman wordt héél warm (pijnlijk voor de vingers), en de pc stopt er vervolgens mee, geen Blue Screens, maar hangt gewoon ergens in cyberspace.

Wanneer ik nu mijn elektrisch verwarmingstoestel op koel en ventilatie in de kast laat blazen kan ik er wel op werken, maar dit lijkt me geen goede oplossing. Duidt wel aan dat de hitte het probleem is waardoor (volgens mij) de chipset er mee stopt.
Probleem is dat er geen fans lijken te bestaan die op mijn moederbord passen, en een nieuw moederbord is ook geen optie aangezien ik nog net een socket 939 bordje heb en ze deze al enkele jaren niet meer maken.

Iemand een idee hoe ik dit kan oplossen zonder ofwel:
- een nieuw moederbord, CPU en RAM te moeten kopen
- te moeten werken met de luidste fan (verwarming) ooit!

Of zou de chipset toasted zijn en dus héél men systeem er aan?

Alvast bedankt,
Mathias

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17-05 21:49
Er zijn nog wel een paar 939 moederborden te koop hoor :)

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 19 augustus 2008 @ 21:51:
Of zou de chipset toasted zijn en dus héél men systeem er aan?
Hiervoor kan je het systeem natuurlijk even UC'en, dan weet je dat i.i.g. direct.

Verwijderd

Heb op hetzelfde moederbord ook die zalman NB koeler gehad. Ding werd gloeiend heeft, maar pc was wel stabiel. Je kan eventueel de koelvinnen (of beter gezegd pinnen) verbuigen zodat je een waaiervormige vorm krijgt -> meer ruimte tussen de vinnen -> betere passieve airflow -> betere koeling
Of een traag draaiende 40mm of 60mm fan tegen tie-wrapen -> wordt het ding gewoonweg niet/nauwelijks warm.

Overigens geen goede ervaring met dat type bord: is na tijdje stuk gegaan (denk de buk-convertors voor cpu), kameraad zijn bord van hetelfde type is ook stukgegaan...

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 20-08-2008 23:40 ]