Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-04 12:52
Ja, ik weet het, een ZIP drive is zo oud als Windows 98 (of voor de Linux liefhebbers: zo oud als Ubuntu 4.10) maar toch wil ik het per se proberen:

In de plaats van een CD-ROM drive gebruiken, wil ik Windows XP installeren via een paar 100MB ZIP disks, en twee ZIP drives (één in PC voor de installatie, en één voor voorbereid PC).

Volgens mij moet dat mogelijk zijn, maar ik heb toch niet echt een goed idee om eraan te beginnen.
Kan ik ervoor zorgen dat de no GUI installatie bestanden vanaf één ZIP drive worden geladen, en vanaf dat we in de GUI komen dat dan verschillenden ZIP disks kunnen worden gebruikt ?

Moet ik installatiebestanden modificeren, nLiten, whatever ?

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lelletje
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 15-09 09:44
heb je halve dag de tijd voor installatie dan? Want voor zover ik weer zijn de ZIP-drivers traaagg.. (eigen ervaring)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
Lelletje schreef op dinsdag 19 augustus 2008 @ 19:02:
heb je halve dag de tijd voor installatie dan? Want voor zover ik weer zijn de ZIP-drivers traaagg.. (eigen ervaring)
Volgens mij gaan zelfs ZIP drives snel i.t.t. het installeren van Windows ME met floppy's :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Witte
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 29-07 11:23
Kan je niet met een bootflop + drivertje voor je zip-drive in "dos" komen, en dan de setup starten?
Met een scsi-Zip kan en een adaptec controller kan je net doen of de Zip-drive een harddisk of een cd-rom is.

Houdoe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
Witte schreef op woensdag 20 augustus 2008 @ 13:22:
Kan je niet met een bootflop + drivertje voor je zip-drive in "dos" komen, en dan de setup starten?
Met een scsi-Zip kan en een adaptec controller kan je net doen of de Zip-drive een harddisk of een cd-rom is.
Dat is totaal geen enkel probleem hoor, ik start op met een Windows 98SE boot floppy, en ik kan perfect de ZIP drive (die tevens op IDE is aangesloten) en ZIP disk zien...

De ZIP drive wordt, omdat hij op IDE is aangesloten, gezien als een CD-ROM drive, dus dat is geen probleem.

Het probleem is dat ik niet goed weet welke bestanden ik op die ZIP drive moet zetten om de installatie vlot te kunnen doorlopen. Niet heel de CD-ROM van XP past namelijk op één 100MB ZIP disk...

Iemand dus een idee, na deze kleine verduidelijking ?

• Witte
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 29-07 11:23
Maar waarom wil je zograag met ZIP-schijven aan de slag? Ik bedoel: een CD-romspeler kost tegenwoordig minder dan een ZIP-schijfje toen. Bovendien kan je dan simpelweg booten van de CD-rom en verloopt de installatie gewoon soepel. En je kan een unattended install aanmaken, evt. met nlite. SP3 mee slipstreamen, je drivers van je IDE / SATA / Netwerk controller meenemen (geen F6 meer)
Dat zijn dingen die met ZIP-schijven niet of heel lastig gaan.

Je kan dan ook gewoon de hele schijf NTFS partitioneren, anders zal je een kleine boot-partitie moeten maken, en die is dan FAT.

[ Voor 12% gewijzigd door Witte op 21-08-2008 10:34 ]

Houdoe

• Petervanakelyen
Witte schreef op donderdag 21 augustus 2008 @ 10:33:
Maar waarom wil je zograag met ZIP-schijven aan de slag? Ik bedoel: een CD-romspeler kost tegenwoordig minder dan een ZIP-schijfje toen. Bovendien kan je dan simpelweg booten van de CD-rom en verloopt de installatie gewoon soepel. En je kan een unattended install aanmaken, evt. met nlite. SP3 mee slipstreamen, je drivers van je IDE / SATA / Netwerk controller meenemen (geen F6 meer)
Dat zijn dingen die met ZIP-schijven niet of heel lastig gaan.

Je kan dan ook gewoon de hele schijf NTFS partitioneren, anders zal je een kleine boot-partitie moeten maken, en die is dan FAT.
Nee, geen CD-ROM drives :)
Het gaat hier namelijk om een Pentium II 400MHz laptop, waar alleen een diskettestation en een ZIP drive inzitten. Ik wil geen XP installeren via diskettes, dus alleen ZIP drives blijven over.

De laptop kan van de ZIP drive booten, omdat hij blijkbaar IDE is, en de XP installatie is al helemaal gestript met nLite, anders zou XP ook niet degelijk op deze laptop werken.

Er is trouwens geen enkele mogelijkheid om een CD-ROM station erin te steken, zelfs niet via PCMCIA (of als er iemand een CD-ROM station heeft dat ook werkt met de oude PC Card ? )

• The Realone
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 02:42
Hoewel ik nooit een Windows geinstalleerd heb met behulp van een ZIP-drive is mijn ervaring met die krengen wel dat ze de schijfletter C innemen wanneer ze aangesloten zijn tijdens de installatie en Windows braaf de eerstvolgende moet kiezen. Misschien iets om rekening mee te houden als dat nog van toepassing is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sharkzor
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15-09 11:45
Er zit een jumper op de ide variant welke hem in floppy mode kan zetten. hij krijgt dan gewoon A: of B: als aanduiding (mits je er van boot).
The Realone schreef op donderdag 21 augustus 2008 @ 16:21:
Hoewel ik nooit een Windows geinstalleerd heb met behulp van een ZIP-drive is mijn ervaring met die krengen wel dat ze de schijfletter C innemen wanneer ze aangesloten zijn tijdens de installatie en Windows braaf de eerstvolgende moet kiezen. Misschien iets om rekening mee te houden als dat nog van toepassing is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nijn
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 15:10
Met een ZIP drive? Die is nieuw...

Hoe dan ook:
De bestanden die je moet hebben zitten allemaal in de I386 map.

Je moet beginnen met het maken van een partitie op de doelcomputer. FAT32 en minstens 1GB. De instalatiebestanden moeten erop passen, maar ook ruimte voor temp bestanden van de instalatie. (Exacte getal weet ik zo snel niet, maar dat staat ergens in de KB mocht het belangrijk zijn).

Vervolgens kopieer je alle bestanden in de I386 map naar een map op de doelcomputer. Je start op in DOS en start binnen de I386 map het bestand "winnt"

De normale installatie begint nu

Let op:
Je tijdelijke station moet FAT32 zijn, maar het station dat je tijdens de installatie aanmaakt (en waar je dus XP op installeert) mag best NTSF zijn.

[ Voor 12% gewijzigd door Nijn op 22-08-2008 08:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
Nijn schreef op vrijdag 22 augustus 2008 @ 08:54:
Met een ZIP drive? Die is nieuw...

Hoe dan ook:
De bestanden die je moet hebben zitten allemaal in de I386 map.

Je moet beginnen met het maken van een partitie op de doelcomputer. FAT32 en minstens 1GB. De instalatiebestanden moeten erop passen, maar ook ruimte voor temp bestanden van de instalatie. (Exacte getal weet ik zo snel niet, maar dat staat ergens in de KB mocht het belangrijk zijn).

Vervolgens kopieer je alle bestanden in de I386 map naar een map op de doelcomputer. Je start op in DOS en start binnen de I386 map het bestand "winnt"

De normale installatie begint nu

Let op:
Je tijdelijke station moet FAT32 zijn, maar het station dat je tijdens de installatie aanmaakt (en waar je dus XP op installeert) mag best NTSF zijn.
Hé ja, daar had ik nog niet aan gedacht !
Erg bedankt !

FAT32 partitie heb ik nu juist aangemaakt, groote 2GB, en dan de hele i386 map gekopieerd naar die partitie d.m.v. een boot floppy en wat ZIP drives. Het gaat eigenlijk redelijk snel vooruit :)

Dan gewoon cd'en in de i386 dir, en winnt.exe starten.

Bedankt !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
En ja hoor, Windows XP is up and running !!
OK, het gaat een beetje traag, maar het is gelukt !!

Bedankt iedereen !!

Pagina: 1