Harde schijf (1TB) dood, recovery the HARD way... Help?

Pagina: 1
Acties:

• Tijgert
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15-02 12:21

Tijgert

Let the Zen flow. Shit a leak!

Topicstarter
Mijn archief harde schijf ging dood met allemaal belangrijke foto's, mijn muziek verzameling en nog veel veel meer. Ik had een backup, maar die zat er naast in Raid mirror opstelling.
Kromme volt, poef alles weg in stereo.

Het betreft een (twee dus) Samsung 1TB schijf die alleen maar bleef klikken met opstarten.

Een van de drives een paar uur in de vriezer leverde niks op (wanhoopsdaad) dus ging ik maar eens kijken naar een professioneel recovery bedrijf. Dat zou me aardige centie gaan kosten, maar ik wil die shit gewoon terug!

Een van de harde schijven opgestuurd naar RSE, maar dat leverde niks op. Ze hebben hem zogenaamd in de clean room behandeld en daar kwam uit dat recovery niet mogelijk was doordat de 'firmware destroyed' was. WTF? Ze moeten die platters over zetten in een andere drive! Niks BS met firmware! Lamers dus...

Pas als last resort ga ik mijn eigen cleanroom bouwen van plexiglas, plastic, rubberen handschoenen en Hepa filter... ga ik zelf wel sleutelen! Ik heb hier nog een vijftal ouwe drives liggen die ik met alle liefde stuk voor stuk ritueel zal opofferen om mijzelf enige oefening te geven in het ontleden (en hopelijk weer in mekaar flansen) van harde schijven.

Voorlopig heb ik dat punt nog niet bereikt en sta ik open voor alle input van mensen met ervaringen in dit gebied. Volgende voorlopige stap... beter recovery bedrijf zoeken :S

[ Voor 9% gewijzigd door Tijgert op 20-08-2008 00:57 ]

Medion X40 watercooled laptop, i9+4090, met Eluktro bios, 32GB DDR5 6400, 2x8TB MP600 Pro XT, 32" UHD monitor en wat kekke Logitech spullen.

• Teleluvr
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Raid is géén backup...

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17-02 12:52

TheBorg

Resistance is futile.

Je hebt er dus 2 uit dezelfde batch en er is er 1 kapot? Misschien kunnen ze dan wel een recovery doen als je beide schijven opstuurd.

Op YouTube staat een serie filmpjes mbt data recovery.

Advanced Hard Drive Data Recovery

• Kwastie
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17-02 17:13

Kwastie

Awesomeness

Daar ben je helemaal gelijk in, maar je schaft een raid1 aan om er voor te zorgen dat je de data dubbel hebt.

Ik weet niet of dit kan maar dit lijkt mij het meeste logische om te doen:

- Koop exact dezelfde harde schijf
- Schroef de printplaat van de nieuwe en oude er af (zit vast met een simpele connector en een paar schroefjes)
- Plaats de nieuwe printplaat op de oude harddisk.
- Stop hem weer in je computer en hij zou het weer moeten doen.

(kan iemand dit bevestigen of dit klopt O-) )

@hieronder: beiden harddisks zijn kapot

[ Voor 54% gewijzigd door Kwastie op 19-08-2008 18:21 ]

When I get sad i stop being sad and be awesome instead

Verwijderd

Firmware destroyed vind ik wel een erg slecht excuus inderdaad. De data staat op de platters en niet in de firmware.
Heb je de schijf weer teruggekregen? Misschien dat je hem naar één van de bekendere data-recovery bedrijven kan sturen zoals Ontrack.

• nFo
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17-02 20:52

nFo

http://services.seagate.com/

Seagate doet ook Data Recover.

[ Voor 108% gewijzigd door nFo op 19-08-2008 18:26 ]

• Nvidiot
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11-01 23:32

Nvidiot

notepad!

Ik heb zelf goede ervaringen met OnTrack. Het ging bij mij ook om het overzetten van de platters. Ik kreeg voor een paar honderd dollar een lijst van wat er gerecovered kon worden, daarna goedgekeurd en $1500 neergelegd voor het daadwerkelijk recoveren. Snelle service en heldere communicatie over wat er mogelijk is en wat het kost.

What a caterpillar calls the end, the rest of the world calls a butterfly. (Lao-Tze)

• superduper
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Balen man. Ik heb zelf door printplaat transplantatie wel eens een disk kunnen redden dus dat zou je kunnen proberen.

Wat ik niet snap: je omschrijft dat ze door een stroom (kromme volt?) allebei dood waren? Dat is wel heel lullig, daar trek je alle raids ten spijt wel de data plat. Wat gebeurde er dan precies?

• Nijn
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 16-02 08:08
Firmware destroyed is een beetje een kromme term. Maar wat ze waarschijnlijk bedoelen is dat (en deel van) de stuurdata op de platters niet meer leesbaar is. Dan is datarecovery inderdaad amper nog mogelijk, zeker niet door simpelweg platters over te zetten.

• Tijgert

Tijgert

Topicstarter
Ik weet niet of dit kan maar dit lijkt mij het meeste logische om te doen:

- Koop exact dezelfde harde schijf
- Schroef de printplaat van de nieuwe en oude er af (zit vast met een simpele connector en een paar schroefjes)
- Plaats de nieuwe printplaat op de oude harddisk.
- Stop hem weer in je computer en hij zou het weer moeten doen.
Ik heb nog een stuk of 4 van die dingen hier liggen, dus dat ga ik dan wel eerst doen dan :)

Edit: Ik zie net dat YouTube filmpje en bij deel 3 legt hij de Live PCB swap uit... dit *zou* kunnen werken als idd de firmware OP de schijf (de SA) stuk is... wow... ik ga verder met deel 4 _/-\o_
Maar wat ze waarschijnlijk bedoelen is dat (en deel van) de stuurdata op de platters niet meer leesbaar is. Dan is datarecovery inderdaad amper nog mogelijk, zeker niet door simpelweg platters over te zetten.
Hmmm... maar de koppen blijven klikken tijdens de start, dat lijkt me geen software probleem van wat OP de platters staat.
Wat gebeurde er dan precies?
Nou ja, mijn uitleg was de simpele variant om snel uit te leggen dat ik twee schijven had met dezelfde data en dat ze beide stuk waren. Anders blijf ik maar uitleggen hoe ze beide stuk konden gaan. Feit is dat het mogelijk mijn eigen schuld was.
Ik hing hem aan een Sata poort en molex connector in mijn kast en dumwde de schijf er schuin in om voor de fan te hangen. Ze worden nogal warm...

Er waren wat problemen met herkenning van de schijf, ook met booten en ik wist niet waar het aan lag. Ik bleef maar proberen, aan en afkoppelen, tot de schijf er blijkbaar genoeg van had en begon te klikken met opstarten. Ik dacht 'no problemo, ik heb er nog een', maar die ging hetzelfde doen na een paar minuten... iets met mijn PC connectoren denk ik.
Al met al, had ikze in de NAS laten zitten en vanaf daar alles files met slakkenspeed gebackupped (want dat ging ik doen) dan was er niks aan de hand geweest...

Ironisch? Pfftt... in ieder geval duur en vervelend.

p.s. Ik mail Ontrack wel even voor de andere harde schijf, mogen ze daarmee gaan stoeien.

[ Voor 46% gewijzigd door Tijgert op 19-08-2008 22:57 ]

Medion X40 watercooled laptop, i9+4090, met Eluktro bios, 32GB DDR5 6400, 2x8TB MP600 Pro XT, 32" UHD monitor en wat kekke Logitech spullen.

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17-02 15:51

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Je zou ook http://www.palmerdata.com/ eens kunnen proberen. Men werkt hier op een " no cure, No pay" basis. Eenmaal voor een accountmanager bij ons op het werk een encrypted 40GB laptop schijf laten recoveren. Ze werken erg vlot en elke dag krijg je een status update per e-mail. Je zult de hardeschijf dan wel naar Londen moeten sturen.

[ Voor 9% gewijzigd door _Dune_ op 20-08-2008 00:11 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• Tijgert

Tijgert

Topicstarter
Ik ga ze meteen mailen... boeit niet waar ze zitten.

By the way, voor de doe 't zelvert, de DIY cleanroom :)

• Kwastie
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17-02 17:13

Kwastie

Awesomeness

is het nog gelukt met de live pcb swap? O-) (het bleef namelijk beetje stil op dit topic vandaar de vraag :9~ )

When I get sad i stop being sad and be awesome instead

Pagina: 1