Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Cassius
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Hey medetweakers,

Ik ben benieuwd of hier ook werkende Bachelor's zitten die nog aan het studeren zijn. Zij het voor een Master, nog een andere Bachelor of wat dan ook - maar wat voor een werk doen die en wat zijn de mogelijkheden eigenlijk?

Mijn scenario is eigenlijk als volgt; ik studeer 5 dagen per week 9-17 aan mijn master (industrieel ontwerpen) en dat lukt tot zover prima. Ook heb ik op vrijdagavond 18u-21u en zaterdag 9u-18u een bijbaantje als verkoper met een loon van netto €9,29 (inclusief vakantietoeslagen). Echter moet ik zometeen een jaar of meer studiefinanciering overbruggen en daarom leek het mij verstandig iets meer te verdienen, ik ben namelijk niet zo'n lener en ben allergisch voor rode getallen ;) .

Nu is dat an sich geen heel slecht verdienende baan, maar ik werk me nogal in de rondte omdat ik in de avond ook nog studiewerk heb. Toen bedacht ik me dat ik toch wel een B.Sc. heb en daarmee misschien eens kon gaan zoeken. Maar de zoekopdracht blijkt te specifiek ... want waar ben ik naar op zoek:

Een zaterdag baan op Bachelor / HBO niveau in ontwerp/marketing/inkoop of verkoop/trainingen/wat dan ook (flexibel geïnteresseerd :p )

Een zaterdag baan? Ja een zaterdag baan! Anders heb ik geen enkele tijd voor mijn vriendin, vrienden en familie meer over en het leven waarvoor ik werk moet vervolgens wel leuk blijven :) . Maar met deze "wens" zoeken op monsterboard bijvoorbeeld is behoorlijk pittig en ik krijg er niet echt grip op. Vandaar dit topique :> -->

Zijn er mensen met soortgelijke vraagstukken bezig?
Zijn er mensen werkzaam in zo'n zelfde situatie?
Is het uberhaupt mogelijk zo'n baan te vinden?
Is een loonstelling van €11+ goed geschat voor een Bachelor universiteit?

Ik hoor graag van jullie, ben erg benieuwd.

De meeste mensen deugen!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:48
Zelf weten natuurlijk, maar volgens mij is wat je nu voorstelt wel een beetje een valse economie.

Je kunt gaan werken tegen 10-11 euro (netto) per uur, dat zal inderdaad vast lukken. Echter, ga je dan wel langer over je studie doen, of die zelfs nooit afmaken. Kun je op wachten.

Je kunt ook dat jaar gewoon maximaal lenen. Dat kost je 10k (ofzoiets?) in lening. Moet je natuurlijk wel een beetje doorstuderen zodat het niet nog veel langer wordt, maar daarna vind je een leuke baan en lach je keihard om die 10k lening.

En vind je geen leuke baan dan hoef je die schuld ook niet terug te betalen totdat je wel een leuke baan hebt gevonden, dus in dat opzicht zijn de voorwaarden beter dan je ze ooit zult krijgen (voor een lening).

edit: oeps, eerst niet goed gelezen. Als het alleen om de zaterdag gaat dan kan het natuurlijk wel, maar euh, je verdient dus al zo'n beetje 10 euro/uur netto en zoekt nu naar iets van 11 euro/uur? Dat is 8 euro verschil op een werkdag...ik mis even het enorme verschil (leen dan gewoon 50 euro/maand bij het IBG en houd je huidige job?)

[ Voor 18% gewijzigd door Wilke op 19-08-2008 18:27 ]

Verwijderd

Ik zou als ik dat zo zie echt geen moment meer twijfelen en je master gewoon bijlenen. Jammer van die studieschuld, maar heb je uberhaupt nog wel ruimte voor een leven zo? Van 09:00-17:00 studeren 5 dagen in de week heb ik, letterlijk, nog _NOOIT_ iemand zien doen en ik ken toch wel een bescheiden aantal mensen die hier en daar een mastertje of iets dergelijks zonder problemen door werken. Een master zal qua studiedruk waarschijnlijk nog wel zwaarder uit pakken.

Ik heb zelf ook een hekel aan bijlenen (en heb het gelukkig nooit hoeven doen), maar in dit geval zou ik toch echt voor mezelf kiezen... Je studententijd moet (behalve leerzaam) leuk zijn, je hebt nog jaren zat om je het zweet in te werken!

De terugbetalingsregeling van de IB-groep is gunstig, je kunt het bedrag over een periode van 15 jaar nadat je (pin me hier niet op vast) 2 jaar bent afgestudeerd, dus je kunt ook nog een buffertje opbouwen in die tijd. Je hebt helemaal gelijk dat het van je besteedbare inkomen afgaat, maar
stel je hebt € 15,000 (incl. rente) schuld, verspreid over 15 jaar, € 1,000 per jaar / 12 = 83 plep per maand. Het verschil tussen een bachelor en universitair startsalaris is meer dan 83 euro (over het algemeen) dus loop je qua salaris nog steeds voor op je HBO collega's die gewoon een diploma minder hebben. Genoeg gerelativeerd ? >:) :)

• Cassius
  • Niet online
Als je het zo bekijkt valt het inderdaad nog wel mee, en ik zit inderdaad gewoon wat met die lening in mijn maag ... misschien er gewoon overheen stappen. Het begint in ieder geval al minder eng te klinken :> . Dan leen ik gewoon 'mijn stufi' bedrag voor een jaar. Dat is maar 12 x 260 = 3120 euro. Dat moet toch wel goed terug te betalen zijn als ik mijn studie haal haha. Weet je wat - dat doe ik gewoon. Ik studeer al vijf dagen in de week knetter hard en dan moet ik dit ook gewoon durven :) .

Thnx for the heads up.

De meeste mensen deugen!

• n4m3l355
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-11 14:17
Wat mij tegenviel juist toen ik studeerde las ik dat werkgevers het op prijs stellen dat je al werkervaring had maw al werkte tijdens je studie. Ik had an sich het geld niet nodig maar juist doordat de studie me dermate verveelde leek het me wel wat om bv 24 a 32 uur in de week te werken in mijn eigen vakgebied dus niet een beetje bijwerken aangezien dit weinig toevoegd aan je CV. Echter toen ik dus op zoek was naar werk (niet ict overigens) viel het me erg tegen om iets te vinden omdat iedereen je 40+ uur wilt hebben. Ze zaten dus niet zozeer met het ontbreken van mn papiertje maar het gebrek om in te plannen.
Lang verhaal kort toen ik eindelijk werk vond kwam ik dermate in de problemen soms juist omdat het werk projectmatig was dat soms het einde van een project gelijk viel met bv een project op de HtS wat de nodige stress daar vormde omdat men in groepsverband vaak niet snapte waarom je bijwerkt. Dit begon echter nog meer te drukken in mijn afstudeer fase.
Dat daar gelaten ben ik wel van plan om in jan. een master in een afwijkende studierichting te volgen echter dit is meer vanwege dat de opleiding dit toelaat en dat ik minder afhankelijk ben de mede studenten.

• The Eagle
  • Laatst online: 00:11

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Even een snel rekensommetje voor je: Een Bsc. verdient ca 2000 euro bruto per maand, obv 160 uur in de maand (40u per week). Jij wilt van die 160 uur er 8 werken ofzo? Da's 2000/20 = 100 euro over 8 uur, is 12,50 bruto per uur. Moet nog het e.e.a. een premies etc af...denk neit dat je meer dan 5 euro per week meer gaat verdienen, lijkt me dat dat niet de moeite loont :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Wilke
Cassius schreef op dinsdag 19 augustus 2008 @ 20:57:
Als je het zo bekijkt valt het inderdaad nog wel mee, en ik zit inderdaad gewoon wat met die lening in mijn maag ... misschien er gewoon overheen stappen. Het begint in ieder geval al minder eng te klinken :> . Dan leen ik gewoon 'mijn stufi' bedrag voor een jaar. Dat is maar 12 x 260 = 3120 euro. Dat moet toch wel goed terug te betalen zijn als ik mijn studie haal haha. Weet je wat - dat doe ik gewoon. Ik studeer al vijf dagen in de week knetter hard en dan moet ik dit ook gewoon durven :) .
Een 3k schuld *bij het IBG* (belangrijk punt) is zeer acceptabel IMHO. Je moet er op rekenen dat je met een master op zak als starter zeg 2000-2500 bruto/maand gaat verdienen (afhankelijk van sector, economie, etc. natuurlijk), dus dat betaal je als je eenmaal werk hebt in een half jaar terug. Gewoon 500/maand terugbetalen als je toch nog niet zo gewend bent om zoveel geld te besteden te hebben.

Een studieschuld staat niet bij het BKR geregistreerd, en geeft je dus ook geen problemen als je bv. een huis wilt kopen later. (betekent helaas ook dat de rente over die schuld niet van je inkomen aftrekbaar is voor de belasting). Mocht je een tijdje geen baan vinden, dan kun je een zgn "draagkrachtmeting" aanvragen, wat er op neerkomt dat je slechts zoveel terugbetaalt als je realistisch gezien kunt missen (bij geen werk is dat dus heel weinig). Je hoeft pas te beginnen met terugbetalen 2 jaar nadat je afgestudeerd bent. Maar je betaalt wel rente, al is die lager dan bij welke bank dan ook. Hoeveel het precies is moet je even bij het IBG nakijken maar momenteel is het rond de 4% effectief per jaar. Anyway, als je het meteen zodra je werk hebt afbetaalt, valt het zeker met een schuld van 3k reuze mee.

Werkervaring is uiteraard ideaal voor op je CV (maakt niet uit of het gerelateerd is, het laat iig zien dat je niet te lui bent om uit je bed te komen om wat geld te verdienen), maar een bijbaantje heb je nu ook al begrijp ik, dus daar hoeft het niet per se meer voor.

P.S. Afstuderen en nog ander werk tegelijk doen gaat IMHO niet goed samen.

• Wilke
Verwijderd schreef op dinsdag 19 augustus 2008 @ 20:22:
stel je hebt € 15,000 (incl. rente) schuld, verspreid over 15 jaar, € 1,000 per jaar / 12 = 83 plep per maand.
Je vergeet nu wel de rente dus in de praktijk is het ongeveer 100/maand bij zo'n schuld, maar met een schuld van 3000 euro betaal je 'm gewoon veel sneller af dan verplicht is, en dan maakt de rente niet zo enorm veel uit.

Verwijderd

Wilke schreef op dinsdag 19 augustus 2008 @ 23:43:
[...]

Je vergeet nu wel de rente dus in de praktijk is het ongeveer
Verwijderd schreef op dinsdag 19 augustus 2008 @ 20:22:
stel je hebt € 15,000 (incl. rente) schuld,
----------------------------------------------------------
Een studieschuld staat niet bij het BKR geregistreerd, en geeft je dus ook geen problemen als je bv. een huis wilt kopen later.
Word je bij een hypotheek adviseur niet gevraagd om vermelding van een eventuele studieschuld, of is dat niet van belang bij de afsluiting van een hypotheek?

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 20-08-2008 11:00 ]

• Wilke
Je hypotheekadviseur is daar misschien wel in geinteresseerd, gewoon omdat het wel van belang is om je te helpen bepalen of je het maandbedrag realistisch gezien wel kunt gaan betalen.

Maar de hypotheekverstrekkende bank hoeft daar verder niets van te weten...die zien alleen BKR-registraties.

• MSalters
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-09 00:05
Nee hoor. Als je het aan de bank niet opgeeft als ze erom vragen, dan ben je aan het frauderen. En fraudeurs mogen ze als klant eruit gooien. Ben je blij mee, als je net verhuisd bent en ze erachter komen. Dan kun je je huis dus meteen gedwongen verkopen, bij gebrek aan hypotheek.

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

• Cassius
  • Niet online
Daar maak ik me allemaal niet zo druk om, maar ik lees nu net dat er zelfs een aanlooptijd tot betaling bestaat waarin je even kan settlen en een baan kan vinden en opbouwen met vast salaris. Dat neemt natuurlijk wel heel veel risico weg en heeft me finaal doen beslissen om echt tot lenen over te gaan :) .

Thnx, TS geholpen is :> !

De meeste mensen deugen!

• Ghannes
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18-11 20:07
Ik doe zoiets wat jij zoekt.
Heb net mijn hbo af, ga nu schakelen naar de Universiteit (komend jaar geen stufie). Bij een bedrijf werk ik 12u in de week "op niveau". Het salaris is daar ook naar geschaald. Ik krijg 30% van het normale salaris (12u van 40u is 30%).
Zoiets kun je misschien in jou branche ook vinden ;)

Verwijderd

Ehhrr je kan toch gewoon in je vakantie een baantje extra nemen en dan 60u per week gaan werken? Schiet aardig op zo in de zomervakantie...

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 06:47
Wilke schreef op dinsdag 19 augustus 2008 @ 23:27:
[...]

Een studieschuld staat niet bij het BKR geregistreerd, en geeft je dus ook geen problemen als je bv. een huis wilt kopen later. (betekent helaas ook dat de rente over die schuld niet van je inkomen aftrekbaar is voor de belasting). .
Rente over schulden die wel bij de BKR geregistreerd staan zijn overigens ook niet aftrekbaar :)

Verwijderd

Ghannes schreef op donderdag 21 augustus 2008 @ 18:54:
Ik doe zoiets wat jij zoekt.
Heb net mijn hbo af, ga nu schakelen naar de Universiteit (komend jaar geen stufie). Bij een bedrijf werk ik 12u in de week "op niveau". Het salaris is daar ook naar geschaald. Ik krijg 30% van het normale salaris (12u van 40u is 30%).
Zoiets kun je misschien in jou branche ook vinden ;)
Ook ik doe hetzelfde werk nu 12 uur per week op niveau en in de vakanties mag ik extra werken mits er extra werk is. Ik ga nu echter naar mijn laatste jaar van mijn HBO opleiding maar ik weet nog niet wat ik daarna wil doen. Dus ik volg dit topic even.
Pagina: 1