Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Fan voeding blijft aan zolang er netspanning op staat

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Heb net een geinige Compaq Deskpro SFF gekregen (PIII 800 in een mini desktop kastje) en daarvan gaat de fan van de voeding direct lopen zodra de stekker in het stopcontact gaat. (een gegeven paard, ja, ja...)

De fan loopt vrij hard (90%, maakt een hoop herrie) en als ik de pc aanzet gaat deze nog een tandje harder (max) lopen. De PC functioneerd verder prima. Na het afsluiten van de pc blijft de fan van de voeding dus gewoon doorlopen (90%). De processor fan gaat gewoon uit.
Als ik de voeding loskoppel, gaat de fan stotterd lopen (aan-uit-aan-uit...) als ik er 230 op zet. Sluit ik de moboplug aan dan dus weer 90%.

Enig idee waar ik de oorzaak moet zoeken? Ik heb de hele PC al brandschoon gemaakt (incl. het inwendige van de voeding en de fan zelf). Ik kan me voorstellen dat de tempsensor in de voeding defect is, maar ik weet niet hoe dat te controleren.

Verwijderd

Topicstarter
Iemand?

Verwijderd

Potmeter tussen je fan, op bijv 5V aansluiten, scheelt al een hele hoop.

Technische aspect over waarom die fan draaien gaat in standby-modus is me ook een raadsel. Logisch is als die draaien gaat wanneer die aanstaat.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor je reactie,

ik verdenk zelf dus de tempsensor of de regeling erachter. Als deze (foutief) aangeeft dat de temp te hoog is gaat de fan dus hard draaien. Ik vraag me dan alleen wel af of/waarom deze regeling dan dus actief blijft (beveiliging?) als de pc uit gaat. Lijkt een beetje op een auto-ventilator welke ook aan kan slaan als de motortemperatuur nog hoog is terwijl de motor zelf uit is.

Ik zal een fanmate tussen de fan zetten om deze terug te regelen, dat lijkt me geen kwaad kunnen.

Verwijderd

Topicstarter
Fanmate werkt, geeft iig minder herrie.

Ik zal maar op zoek gaan naar een nieuwe voeding...