Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Beschadigde SD kaart

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo iedereen,

Hoewel ik dacht mijn SD kaart veilig te hebben opgeborgen in een klein vakje in de auto, is hij door een hard object (nog steeds een mysterie wat) gedeukt geraakt. De chip waarop de foto's zijn opgeslagen is niet geraakt en de pootjes zitten allemaal nog vast. Echter de SD connector is beschadigd. Is er iemand die een idee heeft hoe ik de foto's alsnog van de chip kan krijgen? De fabrikant (Vivanco) maakt deze kaarten niet meer en heeft dus geen voorzieningen om dit te doen.

MvG, Frank de Gram

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11:43

polthemol

Moderator General Chat
is misschien handig als je even wat foto's ervan kunt posten, misschien dat het voor inspiratie zorgt bij mensen.

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

• Zoefff
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20-11 21:54

Zoefff

❤ 

Foto's van de connector zouden wel handig zijn ja. Is hij vervormd en past 'ie daarom niet meer in een kaartlezer?

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

• Kosty
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 19-11 14:39
Je kan toevallig geen nieuwe SD kaart kopen, en dan de connector en/of behuizing daarvan gebruiken ?

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20-11 23:16
Je zou het gehele ding vast kunnen solderen aan een reader, maar of het allemaal dan nog werkt?

• Neo_TGP
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 14-11 11:13
alex3305 schreef op dinsdag 19 augustus 2008 @ 14:19:
Je zou het gehele ding vast kunnen solderen aan een reader, maar of het allemaal dan nog werkt?
Dat zou inderdaad ook mijn keuze geweest zijn.

Verwijderd

Misschien slimmer om het in EL te plaatsen. Maar een oplossing zou wellicht zijn om een goedkope cardreader te kopen, open te maken, cardreader-sd-socket openslopen in zoverre dat je het verbogen kaartje er wel in kunt doen. Gaat allee niet op bij alle kaartlezers, licht er aan of contactpunten aan onder- of bovenkant van socket zitten (oftewel, welke kant het kaartje op is gebogen).

• iceheart
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 12-10 18:50
nugoed, SD contactjes zijn best groot, daar kun je inderdaad makkelijk zat op solderen.

vraag blijft of er niet een stuk print beschadigd is. foto's +move naar EL is inderdaad wel een goed plan... :+

• RiCkY82
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17-11 20:51
Persoonlijk zou ik draadjes op de contactjes van het kaartje solderen en deze op een (goedkope) opengeschroefde reader aansluiten. Wellicht dat je het geheel dan niet hoeft te solderen aan de reader.

[ Voor 20% gewijzigd door RiCkY82 op 19-08-2008 14:29 ]

Verwijderd

Topicstarter
@ Kosty, ik heb de behuizing van een andere kaart gebruikt, maar werkt niet. De kaart wordt niet door de computer herkent. Daarbij zijn de koperen plaatjes nog goed maar is de connector chip geraakt.
@ Herelam, ik zal het ook in EL plaatsen, goed idee. De kaart is niet zover gebogen dat de koperen plaatjes de connectie niet maken, de Connector chip die voor de overbrenging van geheugenchip naar koperen plaatjes zorgt is waarschijnlijk kapot.

Verwijderd

Dan wordt het wel heel lastig waarschijnlijk, afhankelijk van de schade. Maar een foto zou zoals al is gezegd wat meer duidelijkheid geven.

offtopic:
Bovenaan het topic staat een handje, als je daar op klikt kun je een topic report doen en vragen om een move naar EL. Van dubbele topics houden ze hier niet zo :p

Verwijderd

Topicstarter
Hierbij een afbeelding, het gaat om de zwarte (geïsolleerde?) cluster in het Rode vierkant. Zoals je ziet is de geheugen chip intact gebleven.
http://www.tydeus.nl/sdkaart.JPG

Verwijderd

Misschien ben ik blind maar waar zit de breuk nou precies?

Verwijderd

Topicstarter
In dat zwarte blokje zie je heel vaag een grijze lijn in de vorm van een misvorme Y. De linkerhoek van het zwarte vlak steekt iets naar buiten, dit is verschoven door de breuk.

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20-11 09:34

timovd

Voorsprong door techniek

Volgens mij kun je 'm ook zonder het kapje in een reader plaatsen en uitlezen. Wat heb je al geprobeerd?

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Verwijderd

Topicstarter
heb ik geprobeerd, en bij een fotozaak ook nog eens iemand naar gekeken, maar de computer herkent hem totaal niet. Krijg boodschap plaats andere schijf. In fototoestel krijg ik de melding geheugenkaart fout. Recoveryprogrammas herkennen hem ook niet.

• Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10:35

Floor-is

5.2

Tenzij je 100% dezelfde kaart nog vinden kunt, daar de chip ervan af kunt solderen en op de 'kapotte SDkaart' kunt vastsolderen denk ik dat je kans van slagen 0% is.

Bericht hierboven

Verwijderd

Topicstarter
Ben ik ook bang voor, maar hoopte dat jullie nog een geniale oplossing hadden :). Heeft iemand een Vivanco 256 mb SD Kaart in de aanbieding?

• Zoefff
  • Registratie: September 2001

Zoefff

❤ 

Move naar EL :)

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

• Satch
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Als de foto's echt belangrijk voor je zijn kun je het beste een data recovery bedrijf inschakelen. Kost je wel een paar honderd euro minstens... Wat Floor-is zegt is namelijk helaas de waarheid :)

Verwijderd

Met Floor-is, of je moet een andere SD-kaart hebben met dezelfde chip erin want dan zal het ook wel lukken. Het is gewoon een flash-geheugen die wellicht ook in andere SD's zit, je kunt even zoeken via google op het modelnr van de chip maar ik vrees dat het heel moeilijk gaat worden.

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-10 06:07

Sprite_tm

Semi-Chinees

Mmm... je zou in theorie de chip kunnen desolderen en aan een xD- of smartmedia-reader vast kunnen knopen. De kans is namelijk best aanwezig dat de controller dat flash-organisatieformaat gebruikt. Moet je natuurlijk wel de chip er schadeloos uit kunnen halen en aan de pootjes kunnen solderen :) maar als je dat lukt, is de kas dus best aanwezig dat 'ie nog te lezen is.

[ Voor 16% gewijzigd door Sprite_tm op 19-08-2008 15:10 ]

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-10 00:17
Als je aan de hand van de opdruk op het ic een datasheet kunt vinden kun je al een heel eind komen, helaas doen niet alle fabrikanten dat.

edit: volgens mij is dit hem.

[ Voor 23% gewijzigd door bobo1on1 op 19-08-2008 16:28 ]

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

• Cassettebandje
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20-11 16:21

Cassettebandje

SA-C90 TDK

Zolas Sprite_tm zegt: niet onmogelijk om te redden, maar het hangt er een beetje vanaf of de data die er op staat de moeite waard is om die tijd er in te stoppen.

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18-11 21:59

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Ik persoonlijk zou een nieuwe SD kaart kopen en de chip overzetten, mochten de foto's het waard zijn.

• insan1ty
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-03-2023
sebastius schreef op dinsdag 19 augustus 2008 @ 16:59:
Ik persoonlijk zou een nieuwe SD kaart kopen en de chip overzetten, mochten de foto's het waard zijn.
Eens met hierboven. Gebruik echter wel het juiste gereedschap! Persoonlijk zou ik de flash chip overzetten. De controller is nl. een BGA en die krijg je niet zonder het juiste gereedschap geplaatst.
Met juiste gereedschap bedoel ik een BGA-repairstation van 30K+ euro.

• MSalters
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-09 00:05
Het vervelende is dat SD kaart fabrikanten zich niet verplicht voelen om altijd dezelfde controllers te gebruiken. Zelfs als je duizenden SDs per maand koopt denken sommige fabrikanten zomaar een ander merk controller erin te kunnen stoppen. Steek dus niet al te veel geld in dat soort oplossingen.

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Ik heb zelf laatst "Pc inspector smart recovery" gebruikt data van een beschadigde kaart te halen, werkt wel aardig ( als het solderen lukt natuurlijk).
Is er eigenlijk nog een manier om een slechtwerkende kaart te repareren? Ik begreep dat een zero level format soms helpt.

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18-11 21:59

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Neu, dat komt nog van 'vroegah' met oude harddisks. En toen deed het al niks. Slechte kaarten moet je gewoon weggooien.
Pagina: 1