Slechte ontvangst: hoeveel helpen antennes?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TB
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 03-03 21:02

TB

pompiedom

Topicstarter
Ik heb hier thuis een draadloos netwerk, maar op mijn kamer heb ik zeer weinig ontvangst. Ik gebruik een USB wifi adapter van Linksys. Ik heb soms zo weinig ontvangst dat de verbinding verbroken wordt.

Als ik nu een PCI-adapertje koop met antennes, wordt mijn ontvangst dan zoveel verbeterd, dat ik probleemloos kan internetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PoweRoy
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20-07 12:51

PoweRoy

funky!

Dat kan maar maar het ligt voornamelijk aan de wifi router. Als die te ver staat (icm met tussen liggende objecten/muren) krijg je geen betere ontvangst.

[This space is for rent]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TB

TB

pompiedom

Topicstarter
[edit]

Dubbelpost

[ Voor 85% gewijzigd door TB op 19-08-2008 12:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TB

TB

pompiedom

Topicstarter
Antennes helpen toch je ontvangst verbeteren, of heb ik dit nu helemaal mis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nsa1984
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21-07 15:59
TB schreef op dinsdag 19 augustus 2008 @ 12:53:
Antennes helpen toch je ontvangst verbeteren, of heb ik dit nu helemaal mis?
ja dat doen ze, maar internet gaat twee kanten uit.
Van jouw naar het internet.
Van het internet naar jouw.

Als een van beide het signaal niet ver genoeg weet te zenden, valt het internet voor jouw weg.
Je hebt dus eigenlijk altijd twee antenne's nodig voor een vergroting van het bereik. Soms kan het met 1 omdat het andere punt al ruim voldoende dekking had.

[ Voor 16% gewijzigd door nsa1984 op 19-08-2008 12:55 ]

De waarheid is leuk, maar hoe heb je die gevonden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tankbuster
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 10:46
Misschien kan je zo'n een dingie proberen:

Afbeeldingslocatie: http://www.freeantennas.com/projects/template2/Windsurfer_Pic.JPG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Een USB stick heeft weinig bereik door de kleine ingebouwde bedrading die fungeren als antenne. Dus ja, een PCI kaart met een flinke antenne (neem wel een goed merk, Linksys is prima) dan kan dat een slok op een borrel schelen.

Echter heeft dit, zoals gezegd, ook te maken met de reikwijdte van de AP/router. Als het signaal al zwak is, zal een PCI kaart met antenne weinig tot geen verschil uitmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16:58

Haan

dotnetter

nsa1984 schreef op dinsdag 19 augustus 2008 @ 12:54:
[...]

ja dat doen ze, maar internetwerkverkeer gaat twee kanten uit.
Van jouw naar het internet. het accesspoint
Van het internet het accesspoint naar jouw.

Als een van beide het signaal niet ver genoeg weet te zenden, valt het internet het draadloze netwerk voor jouw weg.
Je hebt dus eigenlijk altijd twee antennes nodig voor een vergroting van het bereik. Soms kan het met 1 omdat het andere punt al ruim voldoende dekking had.
Een PCI kaartje met antenne heeft meestal wel een betere ontvangst. Ook kan je nog wat met de richting van de antenne spelen om zo de beste ontvangst te vinden. Let er ook op dat als je draadloze router/accespoint meer dan 1 antenne heeft, dat deze niet parallel, maar haaks op elkaar staan, anders kunnen deze elkaar storen. Ook wordt het signaal het best verspreid als de antennes allebei een andere richting op wijzen.

Kater? Eerst water, de rest komt later

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RainerSGF
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 14:44
Vooraleer je overgaat tot een PCI-kaartje kun je best even kijken naar de signaalsterkte van het signaal die vanaf je Wifi-router uitgezonden wordt. Vaak voorzien wifi-routers (via interface met instellingen, op te roepen en te bereiken op het ip-adres van je wifi-router) de mogelijkheid om deze signaalsterkte aan te passen (om bijvoorbeeld ervoor te zorgen dat het draadloos signaal buitenshuis zo minimaal mogelijk is zodat buitenstaanders dit signaal niet kunnen ontvangen). Indien het nog niet het geval is, kun je mogelijk het signaal sterker laten uitsturen.

Zoals ook reeds gezegd doen afstand alsook hindernissen (vb.alle muren) veel i.v.m ontvangst.
Zo is het dus mogelijk dat het signaal steeds te zwak zal zijn op de plaats waar je probeert gebruikt te maken van het draadloos netwerk. Een tweede access-point kan dan een oplossing zijn die een uitbreiding van het draadloos gebied zal voorzien.

Systeem - I'm learning, I learn it from a book :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TB

TB

pompiedom

Topicstarter
Ik sta hiervan te kijken, ik weet toch welhaast zeker dat het gebruik van een antenne ook een boost geeft aan je ontvangst. Waarom gebruiken we anders antennes voor het ontvangen van bijvoorbeeld radioprogramma's?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haan

Haan

dotnetter

TB schreef op dinsdag 19 augustus 2008 @ 16:05:
Ik sta hiervan te kijken, ik weet toch welhaast zeker dat het gebruik van een antenne ook een boost geeft aan je ontvangst. Waarom gebruiken we anders antennes voor het ontvangen van bijvoorbeeld radioprogramma's?
Omdat het ontvangen van radio -zoals het woord al zegt- geen twee-richting verkeer is..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0X55AA
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07-05-2023
Het is wel zo dat als je de 2 kanten voorziet van sterkere antennes dat dit wel helpt (dus router en ontvanger).

Wellicht maakt dit het je duidelijker:

Ik heb een megafoon, jij hebt er geen. We staan naar elkaar kijkend, en ik neem steeds een stap achteruit (verder van jou dus). Jij zal mij na 500m nog horen (dankzij mijn megafoon). Ik zal jou na een 200m al niet meer horen. Dit is hetzelfde principe bij draadloze routers en ontvangers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21-07 11:55
Een PCI kaartje van een beetje A merk dan heb je vaak wel een beter ontvangst en zendvermogen. Dit is echter geen garantie. Je router moet ook voldoende ontvangst en zend vermogen hebben. Vaak is dit wel redelijk het geval of je moet veel (gewapend) beton hebben.

Het singaal hangt ook sterk af of je een a merk router hebt of een B merk. Weet nog wel dat ik een Sweex had gekregen nadatt ik een half daggie had geholpen in een pc winkel. Man wat een rotding. 1 Houten vloer en hij kwam er met moeite doorheen.... Had verbinding van 5MBps en het ding kon 54MBps aan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17:03
Antennes geven gewoon een gain in zowel het ontvangen als uitzenden van signalen. Daar kan je geen discussie over starten, want dat is gewoon zo. Antennes bundelen het signaal van een bepaalde golflengte (dat is hun bestaansrecht) en dat doen ze vanuit fysische grondslagen altijd in zowel het ontvangen als uitzenden van signalen. Net zoiets als dat iemand die jij kan zien jou ook kan zien.
0X55AA schreef op dinsdag 19 augustus 2008 @ 17:46:
Het is wel zo dat als je de 2 kanten voorziet van sterkere antennes dat dit wel helpt (dus router en ontvanger).

Wellicht maakt dit het je duidelijker:

Ik heb een megafoon, jij hebt er geen. We staan naar elkaar kijkend, en ik neem steeds een stap achteruit (verder van jou dus). Jij zal mij na 500m nog horen (dankzij mijn megafoon). Ik zal jou na een 200m al niet meer horen. Dit is hetzelfde principe bij draadloze routers en ontvangers.
Fout. Een megafoon versterkt alleen in het uitzenden van geluid. Een antenne bundelt ook inkomende signalen. Dus je moet dan ook een enorme richtmicrofoon erbij zetten in je vergelijking!
Natuurlijk helpt het wel om beide kanten uit te rusten met zo'n installatie.
Het is bovendien niet zo - wat jij suggereert - dat een router een signaal alleen verspreidt en een PCI kaartje alleen signalen ontvangt. Beide doen zowel ontvangen als uitzenden.

Ik zou voor de TS gewoon een kleine huis-tuin-en-keuken richtantennetje aanraden die je op een PCI kaartje kan aansluiten. De andere oplossing is je access point een boost geven door er een flinke antenne op te zetten, maar dan hebben buren last van je en verspreid je het signaal ook op plekken waar het niet hoeft te komen.

[ Voor 41% gewijzigd door gertvdijk op 19-08-2008 17:55 ]

Kia e-Niro 2021 64 kWh DynamicPlusLine. See my GitHub and my blog for articles on security and other stuff.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:32

franssie

Save the albatross

gertvdijk schreef op dinsdag 19 augustus 2008 @ 17:51:
Antennes geven gewoon een gain in zowel het ontvangen als uitzenden van signalen. Daar kan je geen discussie over starten, want dat is gewoon zo. Antennes bundelen het signaal van een bepaalde golflengte (dat is hun bestaansrecht) en dat doen ze vanuit fysische grondslagen altijd in zowel het ontvangen als uitzenden van signalen. Net zoiets als dat iemand die jij kan zien jou ook kan zien.

[...]

Fout. Een megafoon versterkt alleen in het uitzenden van geluid. Een antenne bundelt ook inkomende signalen. Dus je moet dan ook een enorme richtmicrofoon erbij zetten in je vergelijking!
Natuurlijk helpt het wel om beide kanten uit te rusten met zo'n installatie.

Ik zou voor de TS gewoon een kleine huis-tuin-en-keuken richtantennetje aanraden die je op een PCI kaartje kan aansluiten. De andere oplossing is je access point een boost geven door er een flinke antenne op te zetten, maar dan hebben buren last van je en verspreid je het signaal ook op plekken waar het niet hoeft te komen.
eensch - antennes werken dus beide kanten op. De optie om het zendvermogen aan te passen werkt dus niet want dan gaat alleen je AP harder schreeuwen maar blijft je usb kaart nog steeds mompelen. Als je een echter betere antenne of richt antenne (zie post hierboven van Tankbuster hoe je die van wat gaas en karton kan maken om over je antenne te schuiven) en op de AP zet kan ie dat gemompel misschien wel beter horen.
Maar de meeste winst is waarschijnlijk met de usb stick te halen, probeer eens een USB verleng kabeltje (kan ej de stick beter positioneren voor een betere ontvangst) en dan pas een andere kaart. Ik heb eens heel goede resultaten behaald door van een metalen bus (zat fles drank ik) een soort cantenna te maken door er gewoon een sleufje in te snijden en dan de USB stick daar doorheen te duwen 8) en ja richt antenne werkte dus versterken op zewel zenden als ontvangen.

[ Voor 4% gewijzigd door franssie op 19-08-2008 18:00 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15-07 15:35

leuk_he

1. Controleer de kabel!

TB schreef op dinsdag 19 augustus 2008 @ 16:05:
Haan schreef op dinsdag 19 augustus 2008 @ 17:41:
[...]

Omdat het ontvangen van radio -zoals het woord al zegt- geen twee-richting verkeer is..
Ik was van mening dat zenden of ontvangen een vrijwel gelijke boost geeft bij antennes. Je zendvermogen kan wel verschillen zijn bij zender en ontvanger.

Verder kunnen richt antennes (is die windsurfer echt? zou best kunne werken) veel verschil uitmaken voor een staionaire pc. (het nut van een stationnaire pc en wireless ontgaat me, maar sommige mensen denken nou eenmal dat je geen "kabel" problemen hebt bij wireless)

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TB

TB

pompiedom

Topicstarter
De oplossing is er :)

Ik heb een sweex PCI wireless PCI card gehaald, gezien mijn beperkte budget. Daarnaast heb ik nog een huge antenne van sweex gekocht (+7 DBI) en de verbinding is ronduit perfect nu!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haan

Haan

dotnetter

leuk_he schreef op dinsdag 19 augustus 2008 @ 18:04:
(het nut van een stationnaire pc en wireless ontgaat me, maar sommige mensen denken nou eenmal dat je geen "kabel" problemen hebt bij wireless)
Ik zit ook draadloos met mijn vaste pc, niet omdat ik het zo graag wil, maar omdat een kabel trekken naar de pc relatief te veel moeite is vergeleken met een draadloos netwerk (dat er toch al is voor de laptops)

@TB: fijn dat het nu goed werkt :)

[ Voor 3% gewijzigd door Haan op 19-08-2008 19:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0X55AA
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07-05-2023
Mijn voorbeeld was mss idd niet helemaal goed uitgelegd, wou een beetje illustreren dat beide kanten ongeveer even sterk moest zijn.

Maar wat trouwens ook kan werken als je een usb-adapter hebt => een usb verlengkabel, dan kan je je usb-adapter ergens anders in de kamer zetten.
Pagina: 1