Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben van plan om mijn ITIL foundation papiertje nog te gaan halen. Nu heb je tegenwoordig ITIL V2 wat ik vroeger op de hogeschool heb gehad (problem management, change management etcetc) en het nieuwere V3. Wat is nu wijze raad in de huidige markt, eerst met V2 beginnen omdat dat nog veel wordt gebruikt of direct met V3 beginnen?

• DPhoenix
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18-11 22:05
V3 lijkt me verstandiger. Ben je gelijk helemaal bij. Als men vervolgens bij een bedrijf nog V2 hanteert dan is de methode je in iedergeval niet geheel onbekend.

AULXJMHR

• Sieger
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 07-07-2017
V3, deze methode is relatief nieuw en alle vervolg cursussen die op de foundation aansluiten worden binnenkort ook gegeven voor V3.

Daarnaast is het verschil tussen V2 - V3 niet denderend groot en mocht je ergens terrecht komen waar je V2 nodig hebt c.q. kennis van moet hebben is het doornemen van een boek o.i.d. voldoende.

Verwijderd

|:(

Typische ITIL misverstanden hier. Versie 2 verschilt wel degelijk van Versie 3! Versie 2 wordt nog ontzettend veel toegepast, het beschrijft veel meer het opzetten en inrichten van processen terwijl Versie 3 zich meer richt op de resultaten en verbeteringsmogelijkheden van deze processen, daar komt bij dat Versie 3 (de eerst komende jaren) alleen erg geschikt is voor zeer grote bedrijven die heel ver zijn met hun Service Management.

Ik heb zelf in Mei mijn Manager's Certificate in IT Service Management behaald op Versie 2. De organisatie waar ik ITIL aan het invoeren ben heeft méér dan voldoende aan ITIL Versie 2 voor de komende jaren en ik praat hier over een organisatie van 7500 medewerkers. Ik stel voor dat mensen die niet weten wat ITIL Versie 2 t.o.v. ITIL Versie 3 inhoudt heel voorzichtig zijn met dit soort commentaar. Als je alleen Versie 3 kent is het "ff doorlezen van een boek" zeker niet voldoende. Bovendien spreek je met een Foundation certificaat alleen de taal maar kun je er nog niet veel mee.

Gr Loek

• bszz
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:35
Verwijderd schreef op dinsdag 19 augustus 2008 @ 12:23:
Ik ben van plan om mijn ITIL foundation papiertje nog te gaan halen. Nu heb je tegenwoordig ITIL V2 wat ik vroeger op de hogeschool heb gehad (problem management, change management etcetc) en het nieuwere V3. Wat is nu wijze raad in de huidige markt, eerst met V2 beginnen omdat dat nog veel wordt gebruikt of direct met V3 beginnen?
Kijk ook even naar de certificeringstrajecten: je kunt voor V3 credits van ITIL V2 certifcaten meenemen. Hou wel in de gaten dat ook de V2 examens een keertje ophouden.

• Sieger
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 07-07-2017
Verwijderd schreef op donderdag 11 september 2008 @ 09:24:
Ik stel voor dat mensen die niet weten wat ITIL Versie 2 t.o.v. ITIL Versie 3 inhoudt heel voorzichtig zijn met dit soort commentaar. Als je alleen Versie 3 kent is het "ff doorlezen van een boek" zeker niet voldoende. Bovendien spreek je met een Foundation certificaat alleen de taal maar kun je er nog niet veel mee.

Gr Loek
Ik heb beide foundation cursussen gevolgt en gehaald dus ik weet wel waar ik over praat. De topic starter wilt weten waar hij het beste mee kunt beginnen.

Ja V2 wordt nog veel gebruikt binnen de markt echter de markt voor het "inrichten" van ITIL binnen bedrijven wordt kleiner en er wordt meer en meer gedacht aan proces verbetering (V3). Daarnaast tijdens de cursus V3 wordt er, teminste tijdens mijn cursus, voldoende terug gekeken naar wat V2 is en wordt dat vergeleken met V3 en wat V3 daar in kan verbeteren. Dus je krijgt zowel V2 te zien in grote lijnen als mede wat je er met V3 mee kan doen.

Er zijn bij V3 andere termen en andere indelingen echter al heb je kennis van V2 of van V3 dan heb je al grote raakvlakken met de andere versie en is het, redelijk, eenvoudig (vind ik) om de ander te "leren" via zelfstudie i.e. het betreffende ITSM boek door te nemen.

Mijn mening blijft nog steeds dat je het beste kunt gaan voor een V3 cursus omdat juist er meer vraag naar is om V3 kennis toe te passen omdat de bedrijven die ITIL al hebben het verbeter proces willen starten. Wat bszz al meldt de v2 examens/cursussen stoppen binnenkort of zijn ondertussen al gestopt, dus weinig keus zal de topic starter niet meer hebben.

• forzaola01
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 24-06-2016
Ik wil graag een foundation v2 gaan doen dmv zelf studie. Heeft iemand een goeie tip welk boek ik hiervoor het beste kan aanschaffen.

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 15-11 09:01
:z
forzaola01 schreef op dinsdag 14 oktober 2008 @ 15:51:
Ik wil graag een foundation v2 gaan doen dmv zelf studie. Heeft iemand een goeie tip welk boek ik hiervoor het beste kan aanschaffen.
Het grote boze ITSM boek van foundations. Isbn nummer heb ik hellaas niet. Tip koop ook de pocket versie, dat is de samen vattin :)

A Soldiers manual and a pair of boots.

• racoon
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20-11 11:26

racoon

mooowwww

isbn nr:978 90 77212714 en titel foundations of it service management op basis van itil heeft mij erg geholpen met het halen van het examen.

24 flesjes in een krat 24 uur in een dag toeval??

Verwijderd

*knip iets wat op spam lijkt + crosspost*

[ Voor 92% gewijzigd door Rukapul op 16-10-2008 21:56 ]

• forzaola01
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 24-06-2016
racoon schreef op dinsdag 14 oktober 2008 @ 18:22:
isbn nr:978 90 77212714 en titel foundations of it service management op basis van itil heeft mij erg geholpen met het halen van het examen.
Die had ik ook al in gedachten... :)
Besteld!
Pagina: 1