Verwijderd

Topicstarter
Op mijn dell 1955 2x 64bit 2.33 quad core hyper-v server heb ik een windows 2003 server virtueel draaien. Als ik de taskmanager op deze machine start zie ik dit guest os vaak 80% tot 100% cpu gebruikt. Maar als ik op mijn host os de taskmgr start zie ik dat er maar 3% wordt gebruikt

Hoe is dit mogelijk?

Wat heb ik gedaan:

Ik heb 2 proc's toegevoegd op mijn guest os.
Settings staan zo dat guest os 100% cpu mag gebruiken.
Maar dit komt er op neer dat de server maar 25% van de totale system resources mag gebruiken.
Ik snap niet hoe ik meer dan 25% resources voor deze machine kan reserveren

Laatste updates van hyper v gedraaid.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 19-08-2008 12:16 ]

• pennenlikker
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 20-01 15:13
Misschien heb je hier wat aan.

Tact is the ability to tell someone to go to hell in such a way that they look forward to the trip

Verwijderd

Topicstarter
Toen de wereld er nog eenvoudig uitzag bestond de Central Processing Unit (CPU oftewel processor) van een computer uit een chip die sequentieel instructies uitvoerde. Dit veranderde in eerste instantie met de introductie van het - inmiddels verouderde - hyper-threading hardwareconcept in de CPU en later met de introductie van multicore CPU’s. Een multicore CPU is in staat parallel instructies uit te voeren en gedraagt zich alsof er meerdere “logische” processoren aanwezig zijn binnen één fysieke processor.

Microsoft heeft er sinds de introductie van multicores voor gekozen om software-licenties te binden aan de fysieke processor, onafhankelijk van het aantal cores (logische processoren) die deze bevat. Een consequentie hiervan is dat Microsoft’s operating systemen bij opstart onderzoeken op hoeveel fysieke processoren ze draaien.

De introductie van Hyper-V - en hypervisors in het algemeen - maakt dit schema wat complexer. Dit komt omdat de scheiding tussen “fysieke” processor en “logische” processor wordt verstoord door de introductie van “virtuele” processoren. De vraag is dus of Hyper-V de logische processor aanbiedt aan de virtuele machine (dus aan het guest operating systeem), of juist de fysieke processor. Het antwoord is beide.

Voorbeeld 1: Stel Hyper-V draait op vier fysieke CPU’s. Je kunt dan voor een virtuele machine 1 tot 4 virtuele CPU’s definiëren, die door het guest operating systeem als 1 tot 4 fysieke CPU’s worden gezien.

Voorbeeld 2: Hyper-V draait op twee fysieke dualcore CPU’s, die elk dus twee logische processoren bevatten. Je kunt dan opnieuw 1 tot 4 virtuele processoren definiëren voor een virtuele machine. Het erin draaiend guest operating systeem zal dit achtereenvolgens zien als één singlecore CPU, één dualcore CPU, één singlecore plus één dualcore CPU, of twee dualcore CPU’s.

Voorbeeld 3: Hyper-V draait op één quad-core CPU, met dus vier logische processoren. Als je dan 1 tot 4 CPU’s aan een virtuele machine toekent, dan ziet het guest operating systeem altijd één fysieke processor met daarin 1 tot 4 logische processoren.

Ik concludeer uit het verhaal het volgende, correct me if i'm wrong:

Ik heb dus 2 quad core processors dus 8 logische prossesoren. Als ik dus 1 virtule 2003 server draai kan ik dus maar 2 logische prossesoren gebruiken en 6 staan er gewoon niks te doen mits ik geen andere servers heb draaien ?

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Daar komt het wel op neer ja.