Gisteren heeft Synology een persbericht rondgestuurd waarin een nieuw NAS-apparaat wordt aangekondigd, namelijk de DS408. Met een NAS (Network Attached Storage) kun je op een netwerk bestanden delen. Daarnaast kan je van allerlei handige functionaliteiten gebruik maken, zoals het gebruik van een printerserver, webserver, ftp-server, streaming audio- en videoserver, fotoserver, downloadserver etc. Synology NAS apparatuur staat bekend om zijn duidelijke webinterface om het systeem te beheren en de vele extra functies. Ook is het mogelijk om zelf 'eenvoudig' functies toe te voegen, doordat het gebruikte besturingssysteem Linux is. Op het internetforum van de fabrikant is een schat aan informatie te vinden over hoe alle functies optimaal te gebruiken en in te stellen zijn.
De DS408 is in feite de behuizing van de Cube Station CS407 met de hardware van de DS508. De belangrijkste verschillen (en overeenkomsten) tussen de apparaten zijn:
Voor meer verschillen en overeenkomsten staat op de Synology website een compleet overzicht.
Een foto van de voorkant:

En eentje van de achterkant (is voor de meeste Tweakers toch veel interessanter ;-) :

Ik gebruik nu sinds anderhalf jaar tot volle tevredenheid een Synology NAS. Eerst een DS207 en nu een DS207+. Het grote voordeel van dit soort apparaten boven een pc is voor mij het energieverbruik. Zo heb ik mijn muziekbibliotheek erop staan die via SqueezeCenter aan mijn Squeezeboxen geserveerd wordt. Ook gebruik ik de UPnP functionaliteit om bestanden naar mijn PlayStation3 te streamen. Wel merk ik dat het apparaat zwaar belast wordt, als je naast bovenstaande taken, ook nog Bittorrents downloadt. Vandaar dat ik op zoek ben naar een NAS met meer spierballen.
Aangezien het apparaat al leverbaar is via de 'gebruikelijke' webshops, zoals digita.nl, mobile-harddisk.nl, komplett.nl etc. ben ik benieuwd of er al mensen zijn met ervaringen met de DS408.
De DS408 is in feite de behuizing van de Cube Station CS407 met de hardware van de DS508. De belangrijkste verschillen (en overeenkomsten) tussen de apparaten zijn:
Apparaat | DS207+ | CS407 | DS508 | DS408 |
Plaats voor aantal SATA HDD's | 2 | 4 | 5 | 4 |
Hot Swappable | nee | nee | ja | nee |
USB | 3 | 2 | 2 | 2 |
eSATA | 1 | geen | 1 | geen |
Intern geheugen | 128Mb | 128Mb | 512Mb | 512Mb |
Processor | Marvell 88F5281 | Marvell 88F5281 | Freescale MPC8543 | Freescale MPC8543 |
Kloksnelheid | 500MHz | 500MHz | 800MHz | 800MHz |
Energieverbruik acces | 32.76W | 50.6W | 82W | 61.9W |
Energieverbruik hibernation | 11.04W | 13.4W | 27W | 24W |
Pricewatch | DS207+ | CS407 | DS508 | DS408 |
Voor meer verschillen en overeenkomsten staat op de Synology website een compleet overzicht.
Een foto van de voorkant:

En eentje van de achterkant (is voor de meeste Tweakers toch veel interessanter ;-) :

Ik gebruik nu sinds anderhalf jaar tot volle tevredenheid een Synology NAS. Eerst een DS207 en nu een DS207+. Het grote voordeel van dit soort apparaten boven een pc is voor mij het energieverbruik. Zo heb ik mijn muziekbibliotheek erop staan die via SqueezeCenter aan mijn Squeezeboxen geserveerd wordt. Ook gebruik ik de UPnP functionaliteit om bestanden naar mijn PlayStation3 te streamen. Wel merk ik dat het apparaat zwaar belast wordt, als je naast bovenstaande taken, ook nog Bittorrents downloadt. Vandaar dat ik op zoek ben naar een NAS met meer spierballen.
Aangezien het apparaat al leverbaar is via de 'gebruikelijke' webshops, zoals digita.nl, mobile-harddisk.nl, komplett.nl etc. ben ik benieuwd of er al mensen zijn met ervaringen met de DS408.
[ Voor 6% gewijzigd door avkooi op 20-08-2008 13:37 . Reden: tabel aangevuld ]