Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avkooi
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22-05 14:12
Gisteren heeft Synology een persbericht rondgestuurd waarin een nieuw NAS-apparaat wordt aangekondigd, namelijk de DS408. Met een NAS (Network Attached Storage) kun je op een netwerk bestanden delen. Daarnaast kan je van allerlei handige functionaliteiten gebruik maken, zoals het gebruik van een printerserver, webserver, ftp-server, streaming audio- en videoserver, fotoserver, downloadserver etc. Synology NAS apparatuur staat bekend om zijn duidelijke webinterface om het systeem te beheren en de vele extra functies. Ook is het mogelijk om zelf 'eenvoudig' functies toe te voegen, doordat het gebruikte besturingssysteem Linux is. Op het internetforum van de fabrikant is een schat aan informatie te vinden over hoe alle functies optimaal te gebruiken en in te stellen zijn.

De DS408 is in feite de behuizing van de Cube Station CS407 met de hardware van de DS508. De belangrijkste verschillen (en overeenkomsten) tussen de apparaten zijn:

Apparaat DS207+ CS407 DS508 DS408
Plaats voor aantal SATA HDD's 2 4 5 4
Hot Swappable nee nee ja nee
USB 3 2 2 2
eSATA 1 geen 1 geen
Intern geheugen 128Mb 128Mb 512Mb 512Mb
Processor Marvell 88F5281 Marvell 88F5281 Freescale MPC8543 Freescale MPC8543
Kloksnelheid 500MHz500MHz800MHz800MHz
Energieverbruik acces32.76W 50.6W 82W 61.9W
Energieverbruik hibernation 11.04W 13.4W 27W 24W
Pricewatch DS207+ CS407 DS508 DS408

Voor meer verschillen en overeenkomsten staat op de Synology website een compleet overzicht.

Een foto van de voorkant:
Afbeeldingslocatie: http://www.synology.com/enu/products/DS408/photos/001.jpg
En eentje van de achterkant (is voor de meeste Tweakers toch veel interessanter ;-) :
Afbeeldingslocatie: http://www.synology.com/enu/products/DS408/photos/005.jpg

Ik gebruik nu sinds anderhalf jaar tot volle tevredenheid een Synology NAS. Eerst een DS207 en nu een DS207+. Het grote voordeel van dit soort apparaten boven een pc is voor mij het energieverbruik. Zo heb ik mijn muziekbibliotheek erop staan die via SqueezeCenter aan mijn Squeezeboxen geserveerd wordt. Ook gebruik ik de UPnP functionaliteit om bestanden naar mijn PlayStation3 te streamen. Wel merk ik dat het apparaat zwaar belast wordt, als je naast bovenstaande taken, ook nog Bittorrents downloadt. Vandaar dat ik op zoek ben naar een NAS met meer spierballen.

Aangezien het apparaat al leverbaar is via de 'gebruikelijke' webshops, zoals digita.nl, mobile-harddisk.nl, komplett.nl etc. ben ik benieuwd of er al mensen zijn met ervaringen met de DS408.

[ Voor 6% gewijzigd door avkooi op 20-08-2008 13:37 . Reden: tabel aangevuld ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robtimus
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20:09

Robtimus

me Robtimus no like you

Ik verwacht binnen een paar maanden een DS-408+ met eSATA. Want dat is toch echt een gemiste kans, die weglaten.

Ik hou het liever bij mijn 207+. Ik heb hem gekocht voor storage + download server, en ik heb daardoor nog geen last gehad van traagheid. Bovendien is die 2x zo goedkoop als deze, en ruim 2x zo zuinig (11W vs 24W idle).

More than meets the eye
There is no I in TEAM... but there is ME
system specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abusimbal
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 15-04 00:17
Mooi. Had gisteren al een request ingestuurd voor een nieuwsitem op tweakers.
569 €

Ik ben op zoek naar een NAS. De DS508 is mij te duur, en de 207+ heeft maar 2 HDD's en zodoende weinig opslagruimte.

Qnap heeft ook een nieuwe NAS, de TS-509 Pro Turbo NAS
http://www.qnap.com/pro_detail_feature.asp?p_id=104
Maar ga toch liever voor Synology denk ik, betere support en meer features.

Heeft iemand ofdat Sunology encrypted bittorrent ondersteunt ?

Ik vraag mij ook af ofdat deze ook 3jaar garantie krijgt, de DS508 wel.
http://www.synology.com/e...08.14_CustomerService.php

Heb het gevraagt op het synology forum
http://www.synology.com/e.../viewtopic.php?f=2&t=9796

[ Voor 29% gewijzigd door abusimbal op 20-08-2008 09:34 ]

• Anghell
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 21-05 16:13
Ben sinds ook kort (gistermiddag :P) ook aan 't kijken naar een NAS en die Synologies lijken me erg leuk. Vooral deze DS408 spreekt me zeker aan, maar heeft iemand enig idee hoeveel lawaai zo'n ding maakt? Het blijft altijd subjectief, maar aangezien het ding bij ons in de woonkamer moet staan (in een hoekje weliswaar) is stilte zeker wenselijk

Anoniem: 240789

Je hoort helemaal niets. Ik heb zelf de CS407 met 4 HDD's. Het enige wat je hoort is een beetje airflow voor de rest niets. Erg fijn dingetje en lekker rap. Ik gebruik em als raid-5. 2.8 GB over na het initialiseren.

• scorpie
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:23

scorpie

Supra Addict

Ben wel benieuwd wanneer de 207 geupdate gaat worden tot 208 ofzo, met tevens een 800Mhz cpu en 512mb intern geheugen. Ik zou graag fullHD materiaal willen streamen, maar dat kan de 207+ net niet aan, en deze 408 is mij wat te duur (en ik gebruik ook geen 4 disks, maar dat zou ik in de toekomst altijd nog nodig kunnen hebben natuurlijk).

wil een Toyota Supra mkIV!!!!! | wil een Yamaha YZF-R{1,6} | wil stiekem ook een Ducati
"Security is just a state of mind"
PSN: scorpie | Diablo 3: scorpie#2470

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guido09
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 18-05 22:07
scorpie schreef op donderdag 21 augustus 2008 @ 23:40:
Ben wel benieuwd wanneer de 207 geupdate gaat worden tot 208 ofzo, met tevens een 800Mhz cpu en 512mb intern geheugen. Ik zou graag fullHD materiaal willen streamen, maar dat kan de 207+ net niet aan, en deze 408 is mij wat te duur (en ik gebruik ook geen 4 disks, maar dat zou ik in de toekomst altijd nog nodig kunnen hebben natuurlijk).
Lukt hier toch prrima vanaf een ds-207+ (en geen raid 0 config!).
Netwerkje brak??

been there, done that, bought the T-shirt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bioscrasher
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 04-05 09:22

bioscrasher

Wie leert, die groeit

Na een weekje met de 107+ te hebben gestoeid heb ik uiteindelijk gekozen voor de DS408.
Deze gehaald bij Wifisound (where else?? 8)7 ) nadat ik hem heb "beluisterd". Wat een stilte t.o.v. de 107+!! Verklaarbaar vanwege het kleine fannetje maar met een papst was dit geluid zeker een stukje minder geweest. Jammer dat de 408 alleen in het zwart leverbaar is. Zo'n wit doosje (daar valt de 408 nog steeds onder qua formaat) heeft een véél hogere WAF factor en valt minder op lijkt me.
De binnenkant is erg luchtig gebouwd en zéér mooi van opzet!!. De printplaat is om te smullen!!! en de behuizing is met 4 thumbscrews rap te openen voor hdd toevoegen. Alles is zéér goed verzorgd!. Chapeu Synology!! _/-\o_ Kabeltjes (mini) worden netjes meegeleverd en er is voldoende ruimte tussen de schijven. Dit weekeinde ga ik er wat schijven in hangen (2 x door synology aangeraden hdd's van 1TB erbij gekocht)et de resultaten.
Helaas heb ik alleen maar een notebook gigabit netwerkaansluiting ter beschikking die helaas niet de maximale cap. ondersteunt.
Vanaf twee plekken met gigabit downloaden voor streaming hd lijkt me in ieder geval geen probleem >:)

Nibe F2120-16, UKV300, SMOS40, RMU-S40, 10kWp, 15KVA / 30kWh Victron ESS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scorpie
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:23

scorpie

Supra Addict

Ow, ik had dat in reviews gelezen, daarom heb ik nog geen NAS gekocht. Maar het ligt er natuurlijk ook aan wat de bitrate is van de film, als het op snelle scenes ineens omhoog schiet en gaat haperen, heb je er ook niks aan natuurlijk.

wil een Toyota Supra mkIV!!!!! | wil een Yamaha YZF-R{1,6} | wil stiekem ook een Ducati
"Security is just a state of mind"
PSN: scorpie | Diablo 3: scorpie#2470

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abusimbal
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 15-04 00:17
bioscrasher wij wachten op een review ;) :9~

Nergens op internet een review te vinden :'(

Er komen meer en meer 4 bay NAS, mooi.
Maar Synology heeft de beste support !

Review van de nieuwe QNAP TS-509 Pro 5bay NAS
http://www.smallnetbuilder.com/content/view/30549/75/

Review van de nieuwe D-Link DNS-343 4bay NAS
http://www.smallnetbuilder.com/content/view/30535/75/

[ Voor 78% gewijzigd door abusimbal op 22-08-2008 20:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bioscrasher

bioscrasher

Wie leert, die groeit

update:

inmiddels 1 hdd van 500GB gehangen in de nas (bovenaan moest ie volgens de handleiding) en het systeem erop gezet. De schijf wordt ongeveer 46 graden warm, iets té warm naar mijn idee maar wellicht zal deze temperatuur dalen als er meer airflow langs de schijf gaat bij het plaatsen van de rest v/d schijven. In de 107+ bleef deze netjes op 37 graden steken. de uittredende lucht van de 408 is koel dus ik heb hoop :)
de ds408 is behoorlijk stil, achter de deur van de trapkast is ie gewoon niet hoorbaar.
een hele verbetering t.o.v. mijn stroomvretende p4 server.
de user-rights zitten ietwat anders in elkaar. Momenteel heb ik wat moeite om iedereen er "gewoon maar op" te laten. Zal wel even zoeken worden in het verder toch niet echt moeilijke menu (lees: best goed te doen!!).
Zodra ik mijn homepage leeg heb gooi ik een paar foto's erop voor de liefhebbers, de binnenkant is echt heel uitgekiend bedacht, geen centimeter te groot en toch netjes ruimte voor alle kabels.
morgen de prestaties en zondag hopelijk de foto's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bioscrasher

bioscrasher

Wie leert, die groeit

IceManX schreef op dinsdag 19 augustus 2008 @ 11:52:
Ik verwacht binnen een paar maanden een DS-408+ met eSATA. Want dat is toch echt een gemiste kans, die weglaten.

Ik hou het liever bij mijn 207+. Ik heb hem gekocht voor storage + download server, en ik heb daardoor nog geen last gehad van traagheid. Bovendien is die 2x zo goedkoop als deze, en ruim 2x zo zuinig (11W vs 24W idle).
Zeker een goede overweging die ik ook gemaakt heb, totdat ik de specs van de cpu en geheugen zag. Door de toekomstige versies van de squeezecenter (die nu al 90 van de 128 MB geheugen vragen) zul je je wellicht tot aanschaf van een nieuwe synology dwingen. Met name de automatisch vraag naar updates op de squeezebox toont aan dat vroeg of laat óók de squeezecenter weer aan de beurt is. Gelukkig hebben de updates niet het karakter van een bekende softwarefabrikant in amerika :)
Voordeel van twee x ds207+ is een ijzersterke redundantie alhoewel raid1 je beperkt tot max 1TB en raid 0 een 2 x zo groot risico van crashes met zich meebrengt. Vooropgesteld dat de ds207 geen jbod ondersteunt. enig idee??

[ Voor 13% gewijzigd door bioscrasher op 22-08-2008 23:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bioscrasher

bioscrasher

Wie leert, die groeit

Review staat op www.padacom.nl.
Eventuele vragen/verzoeken kunnen naar stadiumiii punt met daar uiteraard de hete meel achteraan :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avkooi
Bedankt voor de review, bioscrasher! Duidelijk verhaal met goede foto's.

Waar ik ook vooral benieuwd naar ben, is hoe jouw ervaring is met SqueezeCenter als je die hebt geïnstalleerd. En dan met name het verschil tussen je 107+ en de 408. Zoals je aangaf heb je er 200Gb muziek op staan en bij mij gaat mijn DS207+ bijna over zijn nek van mijn collectie van circa 250Gb. Ik zit dus ernstig te overwegen om ook een DS408 aan te schaffen.

En wat is jouw ervaring met de ventilator? Draait deze een continu toerental of is die steeds aan het bijregelen? Dat laatste is namelijk zo bij enkele gebruikers die dit op het Synology forum hebben beschreven. Dat schijnt een irritant geluid tot gevolg te hebben.

Tot slot: ga je je uiteindelijke review ook nog op Tweakers plaatsen? Dan is die voor geïnteresseerden nog makkelijker te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avkooi
Ondertussen heb ik zelf ook maar een DS408 aangeschaft om mijn DS207+ te vervangen (is trouwens te koop bij Vraag & Aanbod).
Qua snelheid van de webinterface en Squeezecenter is dit echt een verademing! Alles reageert veel directer dan voorheen. Ook het scannen van mijn muziekcollectie gaat vliegensvlug ten opzichte van de DS207+.
Ik kan iedereen dit apparaat dus van harte aanraden.
Als er nog mensen specifieke vragen hebben, dan hoor ik het graag!

• donnervogel
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 14-01-2023
edit: oorspronkelijk vraag v.w.b WOL verwijderd.
Helaas wordt Wake-On-Lan nog steeds niet ondersteund.

[ Voor 153% gewijzigd door donnervogel op 24-09-2008 20:20 ]

• Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22-05 15:29
Wat ik mij afvroeg over deze nas. Zit er software bij waarmee backups gemaakt kunnen worden van aangesloten pc's ?

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avkooi
Je kan voor het maken van een backup van aangesloten PC's het programma 'Data Replicator 3' gebruiken. Dat is meegeleverd met het apparaat, en ook te downloaden van de Synology website. Ik heb het programma zelf nog nooit gebruikt, maar op de Synology wiki staat een uitleg met screenshots. Wellicht heb je daar wat aan!
Pagina: 1