AMD Sempron LE-1200/1640 low energy computer

Pagina: 1
Acties:

• all_by_myself
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21-04 12:58

all_by_myself

Per Ardua ad Astra

Topicstarter
Heren en dames,

De laatste tijd zien we veel systemen opduiken die erg energie besparend zijn. Nu zoek ik al een tijdje een vervanging voor mijn huidige PC:

AMD Athlon X2 4000+ EE (45Watt TDP)
ASUS M2A-VM mATX moederbord
4x 512MB PC5300 geheugen

Ik kan mijn processor op 1,1 volt draaien op standaardsnelheid wat volgens mij erg zuinig is.

Heeft het zin om over te stappen op een Sempron LE-1200/1640? Dat is, weliswaar singlecore, maar dat maakt mij niet uit, een energiezuinige processor, die misschien wel onder de 1 volt wil draaien.

Wie heeft zo'n processor en wie heeft het ondervolteren uitgeprobeerd met die processoren?

Over deze specifieke processoren heb ik weinig kunnen vinden.

AMD Ryzen 9 PRO 3900, 32GB, Win11 x64

Verwijderd

De nieuwe 45Watt X2's kunnen ook wel op 0.9 Volt lopen hoor. Ik heb de 4050E van mijn zwager op 0.925 volt gezet. Met RM clock kon ik hem op de laagste multies ook wel op 0.90 laten lopen, maar load moest iets hoger.

HIer heb ik het wel staan:
productreview: Asrock A780FullDisplayPort review door Verwijderd

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Ik heb een mobile Sempron 2800+ (1600 MHz) die op 0,7 volt zijn werk nog zou moeten doen. Ik heb hem nu op 0,9 draaien. Wat verbruikt je systeem nu idle dan? Volgens mij die LE's ongeveer even zuinig.

• all_by_myself

all_by_myself

Per Ardua ad Astra

Topicstarter
Exorcist schreef op dinsdag 19 augustus 2008 @ 09:08:
Ik heb een mobile Sempron 2800+ (1600 MHz) die op 0,7 volt zijn werk nog zou moeten doen. Ik heb hem nu op 0,9 draaien. Wat verbruikt je systeem nu idle dan? Volgens mij die LE's ongeveer even zuinig.
Ik heb geen apparatuur om dit te meten, maar er zit nu een 500Watt Seasonic voeding in en ik heb zo'n vaag vermoeden dat ik die niet meer nodig heb...

Ik heb overigens dus een oude zuinige X2 processor,.. geen idee of die vergelijkbaar zijn met de nieuwe X2 e processoren.

Verwijderd

Hey,

Ik ben niet in het bezit van de vermeldde processoren maar ik heb wel een 4850E welke ik ook nog een keer wil testen op verbruik. Edit: ik zal dit vanavond maar gelijk testen! Verwacht een geüpdate review

Mijn specs.:

Zalman 360w (een ouwetje)
Asus M3A78 EHM HDMI (onboard Radeon HD3200, volgens mij undervoltbaar, iig clockspeed)
2GB Kingston ValueRAM 800 Mhz (efficient 720, irritant halve multiplier met AMD)
Samsung SpinPoint F1

Zal uiteraard de fans in mijn setup even allemaal uitgooien scheelt volgens mij ook wel weer aanzien wat power. (Lian Li A70B, 6x 12cm op Zalman ZM-MFC1 PLUS)

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 19-08-2008 09:18 ]

• Wackoz
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22-05 19:59
Ik draai hier een servertje met een Athlon LE-1620 erin en die doet rond de 1volt op stock frequenties (2.4ghz) en als je hem met bijvoorbeeld RMclock onderklokt loopt hij op ~1ghz (prima voor surfen e.d) @ 0.850 volt :)

Loopt prima zo, heb hem een tijdje gestrest op 1ghz en het is 100% stabiel. Verbruik van de cpu zelf is 45 watt maar nu nog minder door mijn undervolt/underclock :)

één is geen, twee is één

• Rrob
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22-05 10:15
Je moet volgens mij meer naar het verbruik van je hele systeem kijken dan alleen naar het voltage van je cpu. Daarnaast is het de vraag wat je met je pc wilt doen, op een gegeven moment is het verbruik laag maar kan je er niet meer lekker op werken.

Ik zou voor een athlon 64 2000+ gaan icm een 780G mobo:
nieuws: AMD Athlon 2000+ blijkt zuiniger en sneller dan Intel Atom-cpu
Die levert 1GHz op 0,9 volt en het hele systeem verbruikt dan 42Watt onder full load

[ Voor 8% gewijzigd door Rrob op 19-08-2008 11:05 ]

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22-05 23:11
Denk er om dat je wel performance inlevert. Ik weet niet waar je je huidige PC voor gebruikt, maar zoveel zuiniger moet al het nieuwe spul ook niet zijn. Eerlijk gezegd zou ik wachten op de AMD 45nm serie die behoorlijk wat zuiniger is als we de metingen mogen geloven. De Phenom X4 is zo'n 50% zuiniger geworden in stressed, daarmee kwam die op ~55W uit. Ga na wat voor effect dit op dualcores gaat hebben.

• all_by_myself

all_by_myself

Per Ardua ad Astra

Topicstarter
GENETX schreef op dinsdag 19 augustus 2008 @ 11:04:
Denk er om dat je wel performance inlevert. Ik weet niet waar je je huidige PC voor gebruikt, maar zoveel zuiniger moet al het nieuwe spul ook niet zijn. Eerlijk gezegd zou ik wachten op de AMD 45nm serie die behoorlijk wat zuiniger is als we de metingen mogen geloven. De Phenom X4 is zo'n 50% zuiniger geworden in stressed, daarmee kwam die op ~55W uit. Ga na wat voor effect dit op dualcores gaat hebben.
Mijn huidige Pc gebruik ik eigenlijk steeds minder,... geen Office meer, eigenlijk alleen voor wat videobewerken, DVD branden, opslag data en af en toe een spelletje (Zit een X800XL van Ati in en voldoet prima). Alle andere dingen (Office, Internet, Email) doe ik met mijn werklaptop.

Dus ik denk dat ik ook wel met een energiezuinige single core kan videobewerken en games (max 1024x768). Het hoeft allemaal niet snel te gaan, ik zet die Pc gewoon aan en laat het omzetten van DVD naar DivX gewoon draaien. Ik neem aan dat een singlecore 2.6 Ghz. dat ook best snel kan.

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Ik heb een Le-1640 die probleemloos 0.85v draait, het ding loopt dan wel vast zodra hij opschaalt maar da's geen probleem omdat ik 'm heb gelockt op 1GHz.

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

• all_by_myself

all_by_myself

Per Ardua ad Astra

Topicstarter
Dus zo'n processor heeft dus wel minimaal 0.9 volt nodig om op standaard snelheid goed te draaien? Hmmm, dan zal ik eerst wel eens kijken of mijn processor nog verder naar beneden kan.

Verwijderd

all_by_myself schreef op dinsdag 19 augustus 2008 @ 11:09:
[...]

Mijn huidige Pc gebruik ik eigenlijk steeds minder,... geen Office meer, eigenlijk alleen voor wat videobewerken, DVD branden, opslag data en af en toe een spelletje (Zit een X800XL van Ati in en voldoet prima). Alle andere dingen (Office, Internet, Email) doe ik met mijn werklaptop.

Dus ik denk dat ik ook wel met een energiezuinige single core kan videobewerken en games (max 1024x768). Het hoeft allemaal niet snel te gaan, ik zet die Pc gewoon aan en laat het omzetten van DVD naar DivX gewoon draaien. Ik neem aan dat een singlecore 2.6 Ghz. dat ook best snel kan.
Ik zou voor de dualcore E serie gaan gaan en een 780G chipset. Die combo is een stuk zuiniger en krachtiger met videobewerking. De HD3200 is voor een IGP ook wel redelijk krachtig.

• Wackoz
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22-05 19:59
all_by_myself schreef op dinsdag 19 augustus 2008 @ 12:53:
Dus zo'n processor heeft dus wel minimaal 0.9 volt nodig om op standaard snelheid goed te draaien? Hmmm, dan zal ik eerst wel eens kijken of mijn processor nog verder naar beneden kan.
Als je doelt op die AMD Athlon 2000+ 1ghz wel ja, zijn standaard snelheid is 1ghz, maar iedere amders processor zal dat waarschijnlijk niet lukken door de (veel) hogere kloksnelheid. Ik zou als ik jou was misschien toch nog eens goed kijken naar een 4x50E cpu van AMD. Dat is de zuinige dualcore die, zo uit mijn hoofd, evenveel verbruikt als een Le16xx @ stock :)

Mijn LE-1620 heb ik ook gewoon voor basic doeleinden en 90% van de tijd converteert hij iets of staat hij wat te idlen tijdens downloaden. Je koopt zo'n cpu niet voor de snelheid, maar voor het geringe verbruik tegenover een 'normale' cpu. Hij staat hier ook gelockt op 1 ghz @ 0.85 volt, maar als ik iets nèt wat sneller gedaan wil hebben zet ik hem met RMclock op 2.4ghz @ 1.050 volt (minimale, anders loopt hij vast).

één is geen, twee is één

• all_by_myself

all_by_myself

Per Ardua ad Astra

Topicstarter
Nou, ik heb RMclock gedownload, maar volgens mij werkt dat niet goed. Hij geeft aan dat de processor idle 23-24 graden wordt, terwijl PC Probe het over 43 graden heeft. En als ik iets wijzig in RMClock, dan kan ik dat vervolgens niet verifieren in CPU-Z.

Inmiddels wel in het BIOS teruggevolteerd naar 1,050 en daar draait hij prima op 2100 Mhz. Dus ik denk dat ik deze processor nog maar even houd... :>

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22-05 23:11
Dan nog zou ik eigenlijk wachten. Je huidige systeem is ook nog goed en ik denk niet dat je zoveel gaat besparen terwijl je wel behoorlijk wat performance verliest. Daarnaast kun je juist voor videobewerking gebruik maken van de 2e core als het programma er gebruik van maakt.

Ik weet niet wat de plannen zijn van AMD. Ik zie het wel gebeuren dat ze de AMD Turion Ultra (Griffin) klaarstomen voor normale computers om te kunnen concurreren met de Intel systemen die mobiele CPU's gebruiken.

Het is zo zonde om nu nieuw spul te nemen, een stap terug te doen en niet veel te winnen terwijl er zoveel technieken aankomen in het komende jaar.

• all_by_myself

all_by_myself

Per Ardua ad Astra

Topicstarter
Goed punt. Ik verwacht ook wel veel ontwikkeling op dit gebied in 2009. Iedereen is groen en dus nu ook de computerindustrie. Niemand heeft een 8core 4Ghz. computer nodig, dus ik denk dat energieverbruik een hot item wordt in 2009. (of eigenlijk dus niet, want als hij hot wordt, dan is alles voor niks geweest... ;-) )

• all_by_myself

all_by_myself

Per Ardua ad Astra

Topicstarter
Nou, ik ben nog verder naar beneden gegaan... in het BIOS op 0.975,.. in Windows.. zie onder:

Afbeeldingslocatie: http://www.backyard-family.com/4000+.jpg

Pagina: 1