Noob vraag over Access Points

Pagina: 1
Acties:

• Zerveza
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-12-2021

Zerveza

DoS porfavor

Topicstarter
Ik heb een Belkin N Router in de meterkast staan. Harstike mooi ding, goede snelheid. Aardig bereik in de studeerkamer.
Nu wil ik in de studeerkamer een printer neerzetten, en komen er wel eens mensen die geen N netwerk kaart hebben die toch de hoge snelheid willen.
Mijn idee was om een tweede Belkin N Router te kopen, die boven neer te zetten, in te stellen als AP. Klopt het dan dat hij signaal krijgt van de eerste router? klopt het dan dat ik overal vanuit huis bij de printer kan? Klopt het dat ik aan de overige poorten dan ook computers kan hangen die lekker snel werken?

Behoorlijke noob vraag, maar ik kan nergens op het net het antwoord vinden (waarschijnlijk omdat het te voor de hand ligt)

• -ET-
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:05

-ET-

Phone Home

Ik zou boven geen router neer zetten maar gewoon een Accespoint. Deze kan je dan in WDS mode zetten als het goed is. Dat Router en AP het zelfde netwerk vormen.

Als je de printer wireless kan aansluiten wel ja. Anders met kabel op het netwerk. Dan zou je er via het netwerk prima bij kunnen.

Je kan inderdaad computers aan de switch poortjes hangen die hebben dan onderling 100Mbit verbinding (of 1Gbit hangt de router af) en 300Mbit (half duplex) met de wireless clinets.

• jvanderkroon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:16
Als er mensen komen die geen N hebben dan schakelt de Router automatisch over op G (als je hem niet geforceerd op N hebt staan tenminste). Dan hoef je alleen nog maar de printer aan te sluiten. het licht aan de printer en aan jou wensen hoe je deze aansluit( draadloos, LAN of gedeeld via de pc).

LG-HM051MR-U44 | Daalderop DUO 50l | 1500 WP Zuid | gasloos '23

• Zerveza

Zerveza

DoS porfavor

Topicstarter
had ik wel ff mogen zeggen, ik wil een printer gaan kopen met alleen een LAN aansluiting (dus geen wifi). Ik wil er geen PC voor aan hoeven te zetten, om te kunnen printen.

• jvanderkroon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:16
dan moet je boven toch een accespoint plaatsen met N en een aantal netwerkpoortjes met bridge functie (het liefst een Belkin zodat het goed samenwerkt). En dan aan het accespoint je printer aansluiten.

LG-HM051MR-U44 | Daalderop DUO 50l | 1500 WP Zuid | gasloos '23

• mjl
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18:46

mjl

Ugh

Zerveza schreef op dinsdag 19 augustus 2008 @ 08:27:
Ik heb een Belkin N Router in de meterkast staan. Harstike mooi ding, goede snelheid. Aardig bereik in de studeerkamer.
Nu wil ik in de studeerkamer een printer neerzetten, en komen er wel eens mensen die geen N netwerk kaart hebben die toch de hoge snelheid willen.
Mijn idee was om een tweede Belkin N Router te kopen, die boven neer te zetten, in te stellen als AP. Klopt het dan dat hij signaal krijgt van de eerste router? klopt het dan dat ik overal vanuit huis bij de printer kan? Klopt het dat ik aan de overige poorten dan ook computers kan hangen die lekker snel werken?

Behoorlijke noob vraag, maar ik kan nergens op het net het antwoord vinden (waarschijnlijk omdat het te voor de hand ligt)
Als de router ook als bridge (WDS mode) kan fungeren zal dat inderdaad moeten werken, de 2de router in de studeerkamer maakt dan een wireless verbinding met de router in de meterkast, de ethernet poorten die er dan aan zitten hebben dus ook hetzelfde netwerk als de wireless. Daarnaast zal dus je bereik vergroot worden omdat je ook wireless aan de nieuwe router kunt verbinden.

N of G: als je de routers op automatisch hebt staan zal iedereen (b/g/n) kunnen verbinden met het netwerk. Wel even letten op je mac-filter en zorgen dat ze de wep/wpa(2) key goed invullen ;)
Zerveza schreef op dinsdag 19 augustus 2008 @ 08:58:
had ik wel ff mogen zeggen, ik wil een printer gaan kopen met alleen een LAN aansluiting (dus geen wifi). Ik wil er geen PC voor aan hoeven te zetten, om te kunnen printen.
Je kunt ook een printer met een USB poort kopen met een wireless-USB printserver erbij, kost bijna niks, zeker als je dan een printer koopt zonder vaste netwerk aansluiting ...

[ Voor 60% gewijzigd door mjl op 19-08-2008 09:12 ]

-------

• -ET-
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:05

-ET-

Phone Home

Dan zou ik boven wel een router neer zetten. Alleen de router functie niet gebruiken. Een AP met meerdere netwerkpoortjes zijn er niet zo veel volgens mij. Dan heb je een 4 poorts switch met een AP ingebouwd.

• Zerveza

Zerveza

DoS porfavor

Topicstarter
ok, ik wil dus een router kopen die ik in AP / WDS mode zet. Liefst een Belkin - N router... maar heeft belkin die? ik kan zoiets niet vinden op hun site.. als grote minpunt van de Belkin routers wordt het ontbreken van WDS aangevoerd.
Pagina: 1