Raar probleem met Amilo D7850

Pagina: 1
Acties:

• strokealpha
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 11-11-2025
Met de orginele accu (welke aan vervanging toe is) start de notebook normaal op (ook met netstroom)
Zodra ik er echter een nieuwe accu (geen orgineel) in het ding stop start ie op tot het Fujitsu Logo en schakelt gelijk weer uit. Je kunt de notebook ook niet weer gelijk inschakelen: dat wil gewoonweg niet.
De accu functioneert goed in een Amilo D7830 overgens. (de 7830 vertoont geen kuren door de accu)
Start ik de D7850 op met netstroom en de netstroom er uit trek op het moment dat windows op start, werkt de notebook normaal, totdat je het ding opnieuw laat starten: ook dan geen "doorstart" maar uitschakelen.

Kan dit aan de ingebouwde electronica van de accu liggen of...... wie heeft een suggestie ?

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10-01 22:32
Misschien aan de ingebouwde elektronica in de accu. Of er zit een beveiliging in de laptop tegen nep-accu's.

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11:31
alex3305 schreef op dinsdag 19 augustus 2008 @ 10:28:
Misschien aan de ingebouwde elektronica in de accu. Of er zit een beveiliging in de laptop tegen nep-accu's.
Lijkt me inderdaad het probleem. Waarschijnlijk checkt de BIOS je accu bij de boot. Als die niet goed is doet hij hem uit ter beveiliging en laat hem even uit om alle condensatoren ook leeg te laten lopen. Tenminste, dat verwacht ik.

Eenmaal in Windows is hij al voorbij de BIOS en blijft hij aan.

Kun je de specs van beide accu's geven? Dus dingen als merk, typenummer, capaciteit en dergelijke. In ieder geval even niet gebruiken, want een verkeerd voltage kan schadelijk zijn.

*titelfix*

[ Voor 6% gewijzigd door GENETX op 19-08-2008 11:11 ]

• strokealpha
Orginele accu: Fujitsu Siemens: Battery Pack: 755-4S4000-S1P1 Rating: 14.4Vdc 4000mAh Model 755XX5
Vervangende accu: deze is van Uniwill 14.8Vdc 5200mAh (0.4 volt hoger dan orgineel dus) en is mij verkocht als compatible met de D7830 EN D7850 ! Het verschil tussen de 7830 en 7850 is trouwens niet echt groot: de videokaart ! De 7830 heeft een "losse" videokaart en de 7850 "on board". Op de accu staat ook de tekst dat hij compatible zou moeten zijn en vervanger voor het orgineel. Zit ik dus inderdaad met 0.4 volt verschil.

• alex3305
Tja vervanger.. Persoonlijk had ik ook eerder een originele gekocht maargoed. Overigens denk ik niet dat het aan die elektronica ligt, maar aan de interne elektronica van de accu's.

• strokealpha
De "grap" is, dat het mainboard van de 7850 door dezelfde fabrikant wordt gemaakt als de vervangende accu !!! (Uniwill) En nogmaals, de 7830 draait er probleemloos mee ! Heb overgens wel een nieuwe accu bij besteld met lagere capaciteit (4400 mAh) om eens te checken of dat wat uit maakt.

Ik heb trouwens de orginele accu voorzichtig gedemonteerd en de electronica met alle bedrading in takt gelaten. Nu weet ik dat de Li-Ion cell gevaarlijk is om mee te expirimenteren. Als ik eventueel van het 4400mAh exemplaar de cellen zou transplanteren naar de orginele behuizing en gebruik maken van de oorspronkelijke electronica.... OF is dat OOK link ? (en gewoon een stomme vraag)

[ Voor 40% gewijzigd door strokealpha op 20-08-2008 02:14 ]

• alex3305
Zou ik niet doen, kan toch iets mis mee gaan..

Eigenlijk moet je sowieso nooit zelf gaan spelen met batterijen!

• strokealpha
Ik las op een ander forum een verhaal dat een bios-upgrade (IBM) tot gevolg had dat de accu als "dood" werd gezien. Response op dit probleem deed me enigszins fronsen: bios downgraden en de accu werkt weer OF nieuwe accu plaatsen !!
Dat zou dus kunnen betekenen dat de electronica van een accu zou kunnen "onthouden" bij welke bios ie hoort. Of zie ik dat nou verkeerd ? Zo ja, zou dat kunnen verklaren dat de accu welke EERST in de 7830 is gebruikt niet in de 7850 wil werken ?

• GENETX
Great 0,4V te veel. Waarschijnlijk net dat beetje dat nodig is om die losse videokaart te trekken...

Niet gebruiken dus, je gooit nu gewoon 0,4V te veel je laptop in. Ja hij doet het goed onder Windows en waarschijnlijk zal er ook niet snel iets kapot gaan. Maar slim is het imho niet.

Het kan best zijn dat je laptop gewoon elektronica heeft die kijkt hoeveel spanning de accu afgeeft. Als die te hoog ligt (zoals nu) weigert hij gewoon dienst uit veiligheidsoverwegingen.

Dit is gewoon een accu als vervanger voor de D7830 en niet voor de D73850. Ja, hij heeft dezelfde vorm en de laptop is ongeveer gelijk. Maar dat zegt niks over de benodigdheden van de laptop en dat wat het moederbord nodig heeft.

Gewoon terugbrengen en een goede accu nemen. Neem in ieder geval 1 met hetzelfde voltage...

Je mag van mij alles op eigen risico doen, het is niet mijn laptop, niet mijn leven en niet mijn probleem. Maar als student Elektro wil ik je ten zeerste aanraden om een goede accu te halen en niet te gaan prutsen.

Als je een gloeilampje teveel spanning geeft dan brandt hij ook door. Elektronica is een stuk gevoeliger. Die 0,4V komt niet direct bij je elektronica omdat er wel spanningsdelers in zitten. Maar je geeft je IC's wel even mooi zo'n 0,2V extra gok ik, dat kunnen ze wel hebben, maar bepaalde IC's kun je wel kapot maken als je er 1V teveel op gooit.

[ Voor 14% gewijzigd door GENETX op 20-08-2008 13:29 ]

• strokealpha
Als je een gloeilampje teveel spanning geeft dan brandt hij ook door. Elektronica is een stuk gevoeliger. Die 0,4V komt niet direct bij je elektronica omdat er wel spanningsdelers in zitten. Maar je geeft je IC's wel even mooi zo'n 0,2V extra gok ik, dat kunnen ze wel hebben, maar bepaalde IC's kun je wel kapot maken als je er 1V teveel op gooit.
Ik vindt het voorbeeld nogal mank gaan: Een autolamp krijgt b.v. spanningsvariaties van zo'n 2 volt ! (En eh... ja, ze gaan kapot op den duur > net als alles overgens)
Een goede spanningregelaar fluctueert niet mee met ingangsspanning !! (Tenminste niet buiten de fabriekstolerantie en dat kan zelfs per exemplaar verschillen) Behalve misschien als er een stel torren met zener wordt gebruikt.....

Ik heb mijn studie electronica technicus NERG overgens voltooid in 1968. Ben dus geen leek op electronica gebied.

• strokealpha
Klik HIER en verbaas u (of niet):
De link laat zien, dat ook de 7850 blijkbaar gewoon op 14.8V werkt. Ook Google geeft geen resultaten aangaande problemen met het geringe spanningsverschil.

Laten we eerlijk wezen: als DAT zo'n probleem was geweest zou Google wel enige resultaten opgeleverd hebben. Bovendien geven bijna alle sites waar accu's aangeboden worden dat dezelfde accu geschikt is voor de 7830 EN 7850. Dat zou je een verkoopargument kunnen noemen. Maar waarom zouden al die verkopers zich min of meer bewust problemen op de hals halen ?

In een laptop zal een circuit zitten wat de accuspanning checkt of kan checken omdat je dat anders nooit (softwarematig) zou kunnen weergeven.
Aan de andere kant: de meeste computers werken met spanningen tot +12volt (en/of -12volt)
Een accu zal altijd enkele volts boven die 12 volt moeten zitten om de spanningsval te overbruggen van de aanwezige spanningregelaars.

Dan nog: de meeste bijgeleverde netadapters leveren ongeveer 20Volt. Nodig om een deugdelijk laadcircuit te creeren maar weer niet om de notebook op te laten werken.
Als je zonder accu werkt is de voedingsspanning dus wel iets meer dan 14.8Volt......... (En het notebook functioneert dan ook normaal; althans die notebooks welke niet perse een aanwezige accu vereisen om te kunnen werken)

Begin dus zelf te vermoeden dat niet de 0.4Volt verschil het probleem veroorzaakt maar zoiets als in het IBM verhaal werd genoemd.

Vandaag krijg ik een "maagdelijke" accu thuis zoals eerder genoemd. Dan zal blijken of dat nu wel of niet zo is (Bewijzen is moeilijk natuurlijk O-) )
Ik laat het nog even weten vanavond.

• GENETX
Een gloeilampje is dan ook wel heel iets anders en kan 2V meer wel hebben idd. Was meer als voorbeeld dat iedereen wel kent, mag ik hopen tenminste :+

Ik heb er nu ook even naar gezocht omdat het idd wel zou moeten met jouw laptop:
http://www.akkunaut.de/product_info.php?products_id=759

Daar staat dan ook 14,4V-14,8V. De laptop zal het idd intern dan wel goed regelen ja.

Maar het blijft iets dat ik voor aanschaf van een niet orginele had uitgezocht :X

• strokealpha
Heb vandaag de "maagdelijke" accu (ook geen orgineel overgens) thuis gekregen. Het ding in de 7850 gestopt, volledig opgeladen en wat denk je: Hij werkt gewoon zoals het hoort !
Voor mij is dit zo goed als een bevestiging van het "IBM-verhaal" !!

• GENETX
Hmmz, dat is wel erg weird.. Mja, mooi dat het nu wel goed werkt.

• strokealpha
Ik heb het probleem ook eens bij "experts" neer gelegd. Klik HIER voor wat genuanceerde reacties........ :)
Pagina: 1