[98SE] Resterende 2.3 GB zichtbaar maken

Pagina: 1
Acties:

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02:14
Ik heb hier een pc-tje samengesteld, een Celeron 333mhz met een 4.3 GB hd.

Echter bij Fdisk wordt er maar maximal 2 GB toegewezen aan de Primaire Partitie. Op zich logisch want Windows 98se Fat32 is maximaal 2 GB.

Als ik een Extended partitie wil toevoegen zegt FDisk dat er geen ruimte meer is. :?

Dit is heel vreemd, want de HD is 4,3 GB groot. Ik kan ook nergens "Computer Management" vinden onder Windows 98se.

Ik heb inmiddels Windows 98se geinstalleerd, maar die 2,3 GB zijn nog steeds foetsie.
Iemand een idee hoe ik die ruimte zichtbaar krijg? En wel zo dat ik niet de C partitie om zeep help.

klein titelfoutje 2,7 moet 2,3 zijn

[ Voor 9% gewijzigd door Snowwie op 19-08-2008 02:04 ]

Mijn YouTube Channel

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Is de partitie wel FAT32 geformatteerd? 2Gb is de FAT16 limiet. Dat is vanuit Windows 98(se) niet aan te passen, daar zou je een boot CD met partition manager voor moeten gebruiken.

[ Voor 48% gewijzigd door gambieter op 19-08-2008 02:06 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• Snowwie
Bij de eigenschappen van de C-schijf staat:
Type : lokaal station
Bestandssysteem : Fat

Hmmm waarom zou Fdisk niet meer zien dan 2 GB?

edit: zou het kunnen komen dat de Fdisk versie die ik gebruikt heb nog van de 1e editie van Windows 98 was? maar die had toch ook al een schijfindeling van Fat32?

[ Voor 37% gewijzigd door Snowwie op 19-08-2008 02:07 ]

Mijn YouTube Channel

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Snowwie schreef op dinsdag 19 augustus 2008 @ 02:06:
Bij de eigenschappen van de C-schijf staat:
Type : lokaal station
Bestandssysteem : Fat

Hmmm waarom zou Fdisk niet meer zien dan 2 GB?
Eerst DOS geformatteerd? Dan zou het daar fout kunnen zijn gegaan, dat die nog FAT16 doet. Misschien heb je dat zelf aangegeven.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• Snowwie
De format kwam pas na het partioneren. Fdisk kende niet meer dan 2 GB toe. Die heb ik gelijk geformateerd vanuit Dos.

Mijn YouTube Channel

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Makkelijkste is nu de disk omzetten naar FAT32 via Partition Manager, en dan de partitie vergroten. Of overnieuw installeren na eerst met Knoppix of zo de harde schijf als FAT32 te hebben geformatteerd.

De Win98 setup kan toch ook voor je formatteren, dan is het gelijk goed.

• Snowwie
Ik heb Fdisk nog eens vanuit Dos gestart, de partitie is inderdaad Fat16. Erg vaag. Nu heb ik die 2,3 GB niet echt super hard nodig omdat ik deze pc ga gebruiken voor oude spelletjes.

Mijn YouTube Channel

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Snowwie schreef op dinsdag 19 augustus 2008 @ 02:13:
Ik heb Fdisk nog eens vanuit Dos gestart, de partitie is inderdaad Fat16. Erg vaag. Nu heb ik die 2,3 GB niet echt super hard nodig omdat ik deze pc ga gebruiken voor oude spelletjes.
Je kan hem vanuit Win98 toch nog gaan formatteren tot een extra (data)partitie?

Dit is trouwens niet echt Opslagmedia, meer iets voor Windows. Software, man ;)

[ Voor 9% gewijzigd door gambieter op 19-08-2008 02:19 ]

• Snowwie
Jup, dat conversieprogramma, maar dat start ik morgen wel, het schijnt een paar uurtjes te duren. :)

Nu nog even wachten totdat die Soundblaster Awe64 kaart komt, dan issie compleet.

[ Voor 29% gewijzigd door Snowwie op 19-08-2008 03:01 ]

Mijn YouTube Channel

Pagina: 1