FreeBSD+Xen, zelf kernel-current maken?

Pagina: 1
Acties:

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
Hoi

Ik ben bezig met een server met debian (etch, amd64, SMP) erop, om daar Xen op te draaien met FreeBSD (althans dat is het doel).

Echter spreekt de officiele documentatie (http://www.freebsd.org/do...virtualization-guest.html) van kernel-current:
Download the FreeBSD domU kernel for Xen 3.0 and disk image from http://www.fsmware.com/

*

kernel-current
*

mdroot-7.0.bz2
*

xmexample1.bsd
3x raden wat nou niet op die site te vinden is.
Daarom wil ik hem of zelf maken, of ergens anders vandaan trekken... of desnoods maar een alternatief virtualisatie pakket nemen (moet freebsd als guest os doen, en vrij stabiel zijn uiteraard en iig host sided met debian@amd64 werken, en bij voorkeur ook nog SMP).

Weet iemand hoe dit moet? De docu is reteslecht hierover ... en ik lijk niet de enige te zijn.

[ Voor 8% gewijzigd door Boudewijn op 19-08-2008 02:06 ]

• Soultaker
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:56
Volgens de FreeBSD Wiki over Xen is er een CVS branch voor een kernel met DomU Xen support. Maar uit de begeleidende tekst en het gebrek aan solide documentatie concludeer ik dat het allemaal behoorlijk experimenteel is. Ik zou me er niet aan wagen. Verder lijkt alleen x86 ondersteund te worden (niet x86_64) en het zou me niets verbazen als je SMP ook kan shaken.

MIsschien kun je beter naar transparante virtualisatieoplossingen kijken, zoals VMware of VirtualBox? Die ondersteunen beiden FreeBSD als guest OS, en staan allebei bekend als relatief snel en stabiel.

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
Ja klopt, maar dat is idd dus een non-amd64 oplossing. Naar aanleiding van wat gegoogle en hetgeen ik in de manual vind zou xen ook moeten werken met amd64. Mischien idd beter om vmware nog eens te proberen dan (jammer).

• Soultaker
Mja, de FreeBSD developers lijken gewoon niet zoveel interesse te hebben in virtualisatie. Raar eigenlijk. Met Linux heb je tig oplossingen, waaronder kernel support voor Xen en (helemaal ideaal) User-Mode Linux. Weet je heel zeker dat je per se FreeBSD wil gebruiken?

Als je nu FreeBSD als host-OS gebruikte, zou ik aanraden om gewoon aparte jails op te zetten voor de guest-OSes; dat is stabiel, veilig en vrijwel zonder negatieve uitwerking op de performance (al kun je dan zaken als verdelen van geheugen en processortijd niet precies regelen), maar ja, onder Linux is het lastig.

edit:
Waar haalde je trouwens vandaan dat je FreeBSD als 64-bits guest OS kon draaien? Zelfs als die custom kernel nog te downloaden was geweest, was 'ie waarschijnlijk 32-bits. ;)

[ Voor 13% gewijzigd door Soultaker op 19-08-2008 18:26 ]

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
Dat is heel raar, ook omdat freebsd toch een typisch server\hosting OS is. in dat wereldje is virtualisatie vrij hip.
FreeBSD is trouwens een redelijk bewuste keuze (zowel qua persoonlijke voorkeur , als qua veiligheid,als legacy-overwegingen).
Ben nu maar met vmware aan het spelen gegaan, dat werkt wel.

over je edit: ja dat vraag ik me ook af. Heb nogal het web af lopen te zoeken. 32bits zou ook niet heel erg zijn (beter dan niks iig).

Maar goed; zou het mogelijk zijn zelf zo'n kernel te draaien? Dit maakt meteen de zaak niet meer productie-waardig, maar is wel leuke Spielerei.

[ Voor 14% gewijzigd door Boudewijn op 19-08-2008 19:10 ]

• Soultaker
Je zou kunnen proberen een recente kernel te builden en zien hoe ver je komt. Op de webcvs zie ik dat vrij recent een xen architectuur toegevoegd is, die er voor 7.0 iig nog niet was. Ik weet eerlijk gezegd niet of dit voor Dom0 (host) of DomU (guest) bedoeld is, maar het is een poging waard, zeker als productiekwaliteit niet je doel is (overigens heb ik wel goede ervaringen met de CURRENT branch van FreeBSD).

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
Mja ik wil dus geen productie-prut zelf compileren qua kernel.
Zelf spelen is wel een leuke optie, maar niet voor serieus werk ;).

• GraveR
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22-08-2025
Wat valt er niet te downloaden dan?

Op http://www.fsmware.com/xenofreebsd/7.0/download/ vind ik mdroot-7.0.bz2 en in de map config een grub.conf en xmexample1.bsd

Tevens nog een link naar een statusrapport over FreeBSD in Xen: http://wiki.freebsd.org/FreeBSD/Xen

EDIT: Ah, de kernel ontbreekt ;)

[ Voor 6% gewijzigd door GraveR op 19-08-2008 19:58 ]

• serkoon
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

serkoon

mekker.

Op de freebsd-hackers mailinglist zijn er net een paar dagen geleden enkele posts over Xen-support in FreeBSD geweest. Kip Macy heeft klaarblijkelijk enkele commits in 8-CURRENT gedaan voor Xen en is deze van plan te mergen met 7. Waarschijnlijk komt het niet in 7.1 maar hopelijk dus wel in 7.2. Target is Xen 3.2, eerst DomU-support, dan stabilisatie, SMP, x86_64 en als laatste Dom0-support.

Het kan dus nog wel even duren voordat Xen echt bruikbaar wordt op FreeBSD. Ik denk zelf dat Xen, Qemu en VirtualBox-support voor FreeBSD wat minder loopt dan op Linux omdat er enerzijds simpelweg minder developers zijn en anderzijds jails voor veel mensen afdoende is op FreeBSD, of zij FreeBSD als guest draaien in bijv. VMWare. FreeBSD als host is dan minder noodzakelijk..

Overigens staan er flinke commits aan te komen in 8-CURRENT voor vimage, waarmee volledige TCP/IP-stacks gevirtualiseerd kunnen worden, inclusief routing en firewalling. Wat TCP/IP betreft dus jails on steroids. Ook ander werk wordt nog gedaan aan virtualisatie binnen FreeBSD zelf, zodat de jails/vimages meer op Solaris zones gaan lijken (schijnt, in ieder geval).. De huidige jails virtualiseren lang niet alles, eigenlijk vrij weinig zelfs. Denk aan dingen als CPU/geheugen toewijzing, raw sockets, shared memory..
Pagina: 1