• Stefan_D
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 21-05 19:42
Ik heb de FAQ doorgenomen en even gegoogled, maar verder nergens uitgekomen.

Situatie:

Rustig aan het gamen / chatten / idlen / internetten, blijft om onverklaarbare reden PC hangen. Kan van alles en nog wat zijn, dus niet meteen duidelijk wat de oorzaak is. Vervolgens zo'n half uurtje geleden tijdens een potje gamen blijft de PC om de 10 seconden ongeveer een paar seconden hangen, herhaaldelijk. Bij de laatste keer bleef de pc helemaal hangen, het HDD lampje bleef hierbij permanent aan. Na enkele minuten wachten toch PC gereset, start PC niet door met de doodleuke melding 'NTL-DR' ontbreekt. Dus ik zat al te denken dat mijn harde schijf gestorven was (is al eens eerder gebeurd op dit moederbord... althans ik dacht dat het daaraan lag..) en nadat de stroom er even vanaf was en daarna er weer op startte m'n PC weer probleemloos door.

Vervolgens heb ik de harde schijven (1 maxtor, 250 GB, 1 Samsung, 320 GB) beide getest met Diskcheckup en de S.M.A.R.T. data uitgelezen, maar daar stond alles op OK.

Mijn vermoeden is dus dat de harde schijven in orde zijn. Voor de rest is alle hardware op standaard configuraties, met 1 uitzondering: de processor is onderklokt naar 2.0 ipv 2.4 GHz.

Volledige specs:

AMD Athlon X2 4600+ (2.4 GHz, Socket 939) @ 2.0 GHz.
Asus A8N32SLi-Deluxe (S939)
4x 512 MB Geil PC3200 DDR.
Nvidia Geforce 8800 GTS 640 MB (g80)
Antec Sonata 2 met een Antec Truepower-II 450 W voeding.

Wat ik zelf al gecontroleerd heb:

- Alle voltages zijn ok, ruim binnen de marges.
- CPU heeft meer dan 24 uur staan stresstesten zonder enige crash / fout.
- GPU zit meestal uit z'n neus te vreten tijdens de crashes.
- Temps zijn, voor zover ik kan controleren, prima in orde.
- HDD's lijken in orde (S.M.A.R.T. waarden allemaal OK)
- Geheugen gecontroleerd (memtest), geen fouten.

Wat ik dus vermoed is dat m'n moederbord (A8N32-Sli Deluxe) aan het overlijden is, maar ik zou zo niet weten hoe ik dat moet testen. Alle hulp is welkom.

Edit 21-8: Mobo aangepast (foutje)

• Mantaray
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-05 06:37

Mantaray

Silicon Graphics rulez

Het zou ook je DDR geheugen kunnen zijn, haal deze er 2 voor 2 eruit om te kijken of het weer gebeurt. (door ze per twee eruit te halen behoud je je dualchannel mode...)

en/of een memtest draaien....

suc6

P.S. het is misschien handig om te vermelden dat je serieuze warmte problemen hebt gehad met je CPU en daarom underclockt zoals ik uit je andere verhaal later zag... Zouden de 2 problemen met elkaar te maken hebben?????

[ Voor 34% gewijzigd door Mantaray op 19-08-2008 09:27 ]

Specs system1: can't be bothered to update

• Stefan_D
Sinds de onderklok (en de kamertemperatuur gezakt is) is m'n CPU niet meer boven de 50 graden uitgeweest, maar je hebt gelijk; moederbord word niet echt warm trouwens. Ik zal inderdaad memtest draaien.

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Heb je naast die underclock ook een voltage-verlaging gedaan? Zo ja, zet de voltages weer zoals ze horen te zijn. Test verder je HDD met de testtool van Samsung en evt. met die van IBM/Hitachi.

• Stefan_D
Na de onderklok en voltage verlaging (1,35 -> 1,25 V) heb ik eerst 24 uur met Prime95 beide cores op 100% load gehad, zonder enige fouten of crashes, dus ik vermoed dat het niet aan mijn CPU ligt. Heb ook net Memtest afgesloten, na 4 volledige passes (8 uur) geen fouten gevonden in het geheugen.

De HDD test blijf ik voorlopig nog even schuldig; Memtest slikte mijn laatste CD-R in en ik heb geen floppy station in mijn PC zitten.

• Praetextatus
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19-05 21:58

Praetextatus

the dutch_paki

Ik heb zo n beetje hetzelfde probleem met t zelfde mobo, alleen bij mij valt t systeem ook helemaal uit af en toe. Bij opnieuw opstarten geen foutmeldingen en geen disk check ofzo.

Heb zelf t volgende gedaan ondertussen:

-Nieuwe voeding
-nieuwe HD
Ander geheugen en andere banken geprobeerd
-draaien met alleen HD aangesloten en monitor.

geen idee waar t meer aan zou kunnen liggen :(

How that must belive unsaid suffer don't ask to get Nothing too all...

• CDAAbeltje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11-05 14:11

CDAAbeltje

Cool Down !

In de Topic titel geef je aan dat je een A8N32-SLI Deluxe hebt en in je start post heb je een A8N-SLI Deluxe.... Welke is het nou ?

Ik draai hier zelf ook met een A8N32-SLI Deluxe, hier dan geen problemen, maar heb je de laatste 1405 Beta bios er al op staan ?

• Stefan_D
CDAAbeltje schreef op woensdag 20 augustus 2008 @ 19:49:
In de Topic titel geef je aan dat je een A8N32-SLI Deluxe hebt en in je start post heb je een A8N-SLI Deluxe.... Welke is het nou ?

Ik draai hier zelf ook met een A8N32-SLI Deluxe, hier dan geen problemen, maar heb je de laatste 1405 Beta bios er al op staan ?
Het is een A8N32-Sli Deluxe, heb m'n startpost aangepast, mijn excuses. En nee, ik heb nog niet geflashed naar nieuwe bios, wegens ontbreken floppydrive. (zal zo eens zoeken of ik er nog ergens eentje heb liggen)

• theroman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16-08-2025
Stefan_D schreef op donderdag 21 augustus 2008 @ 01:28:
[...]

Het is een A8N32-Sli Deluxe, heb m'n startpost aangepast, mijn excuses. En nee, ik heb nog niet geflashed naar nieuwe bios, wegens ontbreken floppydrive. (zal zo eens zoeken of ik er nog ergens eentje heb liggen)
Je zou eerst of even kunnen kijken of je bord van USB kan booten. Veel Gigabyteborden kunnen dat wel.

• Bene
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21-05 21:20

Bene

list incomprehension

Heej, da's toevallig. Ik heb een A8N-SLI Deluxe en sinds een dag of tien hetzelfde probleem. Stroom eraf en erin en het wil wel weer door booten zonder probleem. Temperaturen okay, stroom okay, geheugen okay, andere voeding zelfde gedrag. Ik zal het mobo eens besnuffelen opn lekkende condensatoren etc.

• Stefan_D
theroman schreef op donderdag 21 augustus 2008 @ 04:16:
[...]

Je zou eerst of even kunnen kijken of je bord van USB kan booten. Veel Gigabyteborden kunnen dat wel.
Net even gekeken, USB sticks pakt hij niet. Heb momenteel 1303 bios eropstaan, wat de laatste 'stable' bios is. Kan zo 1, 2, 3 even geen changelog vinden van de 1405 beta bios.

• CDAAbeltje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11-05 14:11

CDAAbeltje

Cool Down !

Stefan_D schreef op donderdag 21 augustus 2008 @ 01:28:
[...]

Stefan_D schreef op donderdag 21 augustus 2008 @ 12:26:
[...]

Net even gekeken, USB sticks pakt hij niet. Heb momenteel 1303 bios eropstaan, wat de laatste 'stable' bios is. Kan zo 1, 2, 3 even geen changelog vinden van de 1405 beta bios.
Je kunt van de Asus site gewoon de Windows Update Tool downloaden.

Een changelog heb ik toen dr tijd wel eens naar gezocht maar net zoals jij ook niet kunnen vinden.
Mocht je enige aanpassingen hebben gemaakt in de bios (zoals overclocken of voltage verhogen / verlaging) is het aan te raden voor de flash een Reset To Default te doen :)

Edit: Ik vroeg mij altijd af waarom de 1405 bios altijd een Beta is gebleven. Ik heb Asus hier een tijd geleden eens over gemaild en kreeg netjes een mail terug met het antwoord:

Als een bios langer dan 2 a 3 maand als Beta op de site word aangeduid dan kunt u er vanuit gaan dat het een Final is.
De 1405 Bios is net zo stabiel als een 1303 Bios :)

[ Voor 13% gewijzigd door CDAAbeltje op 21-08-2008 18:21 ]

Pagina: 1