Ik heb de FAQ doorgenomen en even gegoogled, maar verder nergens uitgekomen.
Situatie:
Rustig aan het gamen / chatten / idlen / internetten, blijft om onverklaarbare reden PC hangen. Kan van alles en nog wat zijn, dus niet meteen duidelijk wat de oorzaak is. Vervolgens zo'n half uurtje geleden tijdens een potje gamen blijft de PC om de 10 seconden ongeveer een paar seconden hangen, herhaaldelijk. Bij de laatste keer bleef de pc helemaal hangen, het HDD lampje bleef hierbij permanent aan. Na enkele minuten wachten toch PC gereset, start PC niet door met de doodleuke melding 'NTL-DR' ontbreekt. Dus ik zat al te denken dat mijn harde schijf gestorven was (is al eens eerder gebeurd op dit moederbord... althans ik dacht dat het daaraan lag..) en nadat de stroom er even vanaf was en daarna er weer op startte m'n PC weer probleemloos door.
Vervolgens heb ik de harde schijven (1 maxtor, 250 GB, 1 Samsung, 320 GB) beide getest met Diskcheckup en de S.M.A.R.T. data uitgelezen, maar daar stond alles op OK.
Mijn vermoeden is dus dat de harde schijven in orde zijn. Voor de rest is alle hardware op standaard configuraties, met 1 uitzondering: de processor is onderklokt naar 2.0 ipv 2.4 GHz.
Volledige specs:
AMD Athlon X2 4600+ (2.4 GHz, Socket 939) @ 2.0 GHz.
Asus A8N32SLi-Deluxe (S939)
4x 512 MB Geil PC3200 DDR.
Nvidia Geforce 8800 GTS 640 MB (g80)
Antec Sonata 2 met een Antec Truepower-II 450 W voeding.
Wat ik zelf al gecontroleerd heb:
- Alle voltages zijn ok, ruim binnen de marges.
- CPU heeft meer dan 24 uur staan stresstesten zonder enige crash / fout.
- GPU zit meestal uit z'n neus te vreten tijdens de crashes.
- Temps zijn, voor zover ik kan controleren, prima in orde.
- HDD's lijken in orde (S.M.A.R.T. waarden allemaal OK)
- Geheugen gecontroleerd (memtest), geen fouten.
Wat ik dus vermoed is dat m'n moederbord (A8N32-Sli Deluxe) aan het overlijden is, maar ik zou zo niet weten hoe ik dat moet testen. Alle hulp is welkom.
Edit 21-8: Mobo aangepast (foutje)
Situatie:
Rustig aan het gamen / chatten / idlen / internetten, blijft om onverklaarbare reden PC hangen. Kan van alles en nog wat zijn, dus niet meteen duidelijk wat de oorzaak is. Vervolgens zo'n half uurtje geleden tijdens een potje gamen blijft de PC om de 10 seconden ongeveer een paar seconden hangen, herhaaldelijk. Bij de laatste keer bleef de pc helemaal hangen, het HDD lampje bleef hierbij permanent aan. Na enkele minuten wachten toch PC gereset, start PC niet door met de doodleuke melding 'NTL-DR' ontbreekt. Dus ik zat al te denken dat mijn harde schijf gestorven was (is al eens eerder gebeurd op dit moederbord... althans ik dacht dat het daaraan lag..) en nadat de stroom er even vanaf was en daarna er weer op startte m'n PC weer probleemloos door.
Vervolgens heb ik de harde schijven (1 maxtor, 250 GB, 1 Samsung, 320 GB) beide getest met Diskcheckup en de S.M.A.R.T. data uitgelezen, maar daar stond alles op OK.
Mijn vermoeden is dus dat de harde schijven in orde zijn. Voor de rest is alle hardware op standaard configuraties, met 1 uitzondering: de processor is onderklokt naar 2.0 ipv 2.4 GHz.
Volledige specs:
AMD Athlon X2 4600+ (2.4 GHz, Socket 939) @ 2.0 GHz.
Asus A8N32SLi-Deluxe (S939)
4x 512 MB Geil PC3200 DDR.
Nvidia Geforce 8800 GTS 640 MB (g80)
Antec Sonata 2 met een Antec Truepower-II 450 W voeding.
Wat ik zelf al gecontroleerd heb:
- Alle voltages zijn ok, ruim binnen de marges.
- CPU heeft meer dan 24 uur staan stresstesten zonder enige crash / fout.
- GPU zit meestal uit z'n neus te vreten tijdens de crashes.
- Temps zijn, voor zover ik kan controleren, prima in orde.
- HDD's lijken in orde (S.M.A.R.T. waarden allemaal OK)
- Geheugen gecontroleerd (memtest), geen fouten.
Wat ik dus vermoed is dat m'n moederbord (A8N32-Sli Deluxe) aan het overlijden is, maar ik zou zo niet weten hoe ik dat moet testen. Alle hulp is welkom.
Edit 21-8: Mobo aangepast (foutje)