Toon posts:

Mijn AMD 3800+ X2 "lijkt" traag

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Al ongeveer een jaar in het bezit van een AMD 3800+ X2 systeem en sinds kort een ATI HD3870 bijgeplaatst. Alles spellen draaien zonder problemen.
Nu heeft mijn broer een AMD 4200+ X2 met een ATI HD3850.
Zijn processor is dus iets beter en zijn videokaart iets minder maar zou niet erg veel verschil moeten maken.
Mijn systeem is WIndows Vista Ultimate met 2GB geheugen.
Het systeem van mijn broer is Windows XP Pro met 1GB geheugen.
Echter het spel Trackmania Nations (de ene zegt nu, gaaf spel, veel denken nu, wat een klote spel...maja) draait bij hem mooi vloeiend zonder schokken op 1280x800.
Bij mij speelt het spel op deze resolutie met regelmatig schokken. Zelfs 1024x768 draait niet altijd goed.
Ik heb naast dit systeem een Logitech G15 keyboard waarmee ik mijn processor en geheugengebruik kan zien tijdens het spelen. Ik zie dat CPU1 maar een kleine 8% gebruikt wordt en CPU2 continu vol belast is. Het geheugengebruik is tijdens het spelen bij mij ongeveer 70%.

Weet iemand de reden waarom mijn systeeem zo traag is bij dit spel, zijn er programmaatjes om mijn CPU gebruik te testen of een andere oplossing ?

De pc van mijn vader (Quadcore Q6600 met 2GB geheugen, WIndows Vista en een Ati HD2600XT draait ook vele malen beter dan mijn pc) Als ik zo'n dikke videokaart heb mag ik toch hopen dat alles vloeiend loopt ? Ik heb al een keer de oude Ati drivers verwijderd, gereboot en de nieuwste geinstalleerd maar dit helpt niet.

• swtimmer
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 22-05 16:20

swtimmer

Ontrafelt het leven!

Alle drivers zijn wel gewoon goed geinstalleerd?

Verschil in CPU verbruik kan ook nog zitten in de gebruikte moederborden. Wat voor bord heb jij en je broertje? En wat gebeurt er als je de ATI's omwissel?

• TZC-T1-FX
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 01:58
Heb je AMD Dual Core optimizer wel geinstalleerd?

Verwijderd

Topicstarter
Had de AMD Dual Core OPtimizer bij mij wel geinstalleerd en mijn broer heeft deze niet geinstalleerd. Dit was helaas geen oplossing. Drivers e.d. zijn wel allemaal netjes geinstalleerd ook de nieuwste. Ikzelf heb de ASUS M2NPV-VM.

Zou het kunnen zijn dat mijn systeem sneller draait met de tragere videokaart van mijn broertje ?

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12-03 15:40
TZC-T1-FX schreef op dinsdag 19 augustus 2008 @ 00:48:
Heb je AMD Dual Core optimizer wel geinstalleerd?
Die is niet nodig voor Vista.

Daarnaast is dat geen driver die de performance op magische wijze even boost ofzo, het enige dat die app doet is de timers van beide cores gelijk laten lopen in een aantal apps.

@TS: je vergelijkt Vista met XP, dat is als bananen en kiwi's vergelijken. Denk dat jouw PC een stuk beter draait onder XP ;)

Verwijderd

Topicstarter
Mijn vader draait ook hetzelfde spel met een Intel Q6600 maar met een simpele HD2600XT videokaart maar ook op Windows Vista. Deze draait ook netjes zonder haperen. Ik heb het idee dat mijn processor het probleem is. Vind het raad dat alleen CPU2 vol belast wordt en CPU1 helemaal niets doet tijdens dit spel.

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12-03 15:40
Verwijderd schreef op dinsdag 19 augustus 2008 @ 01:01:
Vind het raad dat alleen CPU2 vol belast wordt en CPU1 helemaal niets doet tijdens dit spel.
Wat is daar raar aan? Het spel is niet multi-threaded en kan dus maar 1 core gebruiken.

Verwijderd

Topicstarter
Ok maar dan dan moet er een andere reden zijn waarom mijn pc (met 1 CPU) minder goed loopt dan mijn vaders (of broers) pc met 1CPU (dan ook neem ik aan). Mijn videokaart is de snelste van de 3.
Enige verschil met de pc van mijn vader is dat hij die quad core heeft en ik een AMD3800+ X2
beide vista, beide 2GB geheugen, beide SATA2 schijf.

Zijn er geen programmaatjes waarmee ik mijn hardware kan meten en dus kan vergelijken waar de bottleneck zit...

EDIT: Wat doe jij trouwens nog zo laat op :P

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 19-08-2008 01:08 ]

• Investig8or
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13:16

Investig8or

What goes up, could come down

Verwijderd schreef op dinsdag 19 augustus 2008 @ 01:07:
Ok maar dan dan moet er een andere reden zijn waarom mijn pc (met 1 CPU) minder goed loopt dan mijn vaders (of broers) pc met 1CPU (dan ook neem ik aan). Mijn videokaart is de snelste van de 3.
Enige verschil met de pc van mijn vader is dat hij die quad core heeft en ik een AMD3800+ X2
beide vista, beide 2GB geheugen, beide SATA2 schijf.

Zijn er geen programmaatjes waarmee ik mijn hardware kan meten en dus kan vergelijken waar de bottleneck zit...

EDIT: Wat doe jij trouwens nog zo laat op :P
Klinkt mij in de oren alsof het spel cpu gebonden is. Die cpu's van je broer en vader zijn sneller dan de jouwe, dus draait het beter. Je videokaart heeft hierin weinig te doen denk ik. Draai eens 3d mark en vergelijk scores, zowel totaal als cpu. Misschien geeft dat duidelijkheid?

Idiocracy: it is real!

Verwijderd

Het verschil tussen een 4200+ X2 en een 3800+ X2 is vrijwel niets. Kan je niet tijdelijk een dual-boot draaien en Windows XP met SP3 + AMD Dual Optimezer installeren? Windows Vista trekt heel veel meer CPU kracht dan Windows XP.

Ik denk dat je wel mag concluderen dat dat de bottleneck is ;)

Edit: Ik vertel er nog even bij ik heb een AMD 4000+ @ 2.6gHz S939, en Windows XP loopt vele maten beter met spelletjes dan Windows Vista.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 19-08-2008 18:35 ]

Verwijderd

Als ik jouw beschrijving zo lees dan zou ik er bijna vanuit gaan dat het ligt aan vista.. Zelf heb ik vista sp1 op een q6600 en 3gb geheugen etc etc en ik ben terug gegaan naar winXP omdat dat zelfs op mijn systeem duidelijk een stuk sneller werkt. In jouw geval zou ik dus ook gewoon terug gaan naar winXP.

Verwijderd

Hoeveel processen en services draaien er op de achtergrond mee ?

Verwijderd

ligt aan het besturings systeem.

Zet windows vista compleet is calssic mode en zie hoe snel het kan worden.
En windows vista draait niet lekker met 2gb aan geheugen.
En kijk ook even of je geheugen in dualchannel staat of singelchannel.
Dit maakt heel veel uit namelijk. (als je 1 modeulen heb draai je altijd singelchannel)

Trouwens amd x2 3800 is er traag hoor
Als een game 1 core gebruikt dan heb je net een amd 1800+
Ook al draai 1 core op 2000mhz is deze toch langzamer dan een amd 64 3200+ singel cpu.

Zelf ook een amd x2 3800+ en pas bij een overklok van dik 2400mhz ging de cpu wat presteren.
Optie is dus overklokken met dat ding (kan met gemak op 2200mhz draaien zonder voltage verhoging

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 19-08-2008 23:13 ]

Pagina: 1