Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Startcondensator stuk ?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste tweakers,

Vorige week heb ik via marktplaats de hand weten te leggen op een el-cheap-o bovenfrees met regelbaar toerental om oa hoekjes van planken af te freezen. Nu was ik vanavond bezig en "hapte" de frees ineens in een stuk harder hout ...... het apparaat kreeg een tik maar bleef netjes lopen.

Even later hoorde ik dat hij inmiddels rammelde. Tweaker als ik ben schroefde ik natuurlijk meteen dat ding open om te kijken wat het was. Er kwam een klein zwart blokje uit vallen. Onderstaande foto is van het onderdeel dat eruit kwam zetten. Door te googlen ben ik er inmiddels achter dat het om een condensator zou moeten gaan maar verder kom ik niet.

Afbeeldingslocatie: http://img515.imageshack.us/img515/6578/pict3734ty3.jpg

Hij komt trouwens uit dit apparaat

Afbeeldingslocatie: http://img179.imageshack.us/img179/5395/kinzobovenfreescg4.jpg

Nu is het gekke dat hij het gewoon blijft doen maar het toerental is nu niet meer in te regelen.

De vraag is nu of ik dit ding nu nog veilig kan gebruiken of moet ik deze condensator vervangen ?
Overigens, is het wel een condensator ?

Alvast dank voor de input.

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12:01

DukeBox

loves wheat smoothies

Lijkt me eerder een (AC) condensator voor ontstoring.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Verwijderd

Lijkt me geen startcondensator maar een ontstoor unit.

In deze machine zit gewoon een gelijkstroommotor neem ik toch aan, net zoals in boormachines...

• BasilFX
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 08:52

BasilFX

BasilFX

Het gaat hier inderdaad om een condensator van de waarde 0,22µF met een maximale spanning van 250 volt. Is het niet mogelijk deze weer terug te plaatsen? Zo niet, dan zou ik even langs de lokale electroboer gaan een vervangend onderdeel halen.

http://www.basilfx.net

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 19 augustus 2008 @ 00:00:
Lijkt me geen startcondensator maar een ontstoor unit.

In deze machine zit gewoon een gelijkstroommotor neem ik toch aan, net zoals in boormachines...
Neem aan van wel, gaat namelijk gewoon op 220V

Verwijderd

Topicstarter
DukeBox schreef op maandag 18 augustus 2008 @ 23:59:
Lijkt me eerder een (AC) condensator voor ontstoring.
Is het dan niet vreemd dat het toerental niet meer in te stellen is en dat hij op volle toeren draait ?

Verwijderd

Kan je instellen door de amplitude van de spanning neem ik aan...

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 19 augustus 2008 @ 00:09:
Kan je instellen door de amplitude van de spanning neem ik aan...
Een draaiknopje ... is dat ook goed ;)

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-10 00:17
Die condensator heeft waarschijnlijk te maken met een triac regeling, daardoor is het nu niet meer te regelen.
Ik zou er een nieuwe in zetten, zo duur is dat niet.

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

bobo1on1 schreef op dinsdag 19 augustus 2008 @ 01:23:
Die condensator heeft waarschijnlijk te maken met een triac regeling, daardoor is het nu niet meer te regelen.
Ik zou er een nieuwe in zetten, zo duur is dat niet.
Zou kunnen, duur is het zeker niet om te proberen (paar cent) maar voor een triac regeling gebruik je meestal andere waardes.

Verwijderd

DukeBox schreef op dinsdag 19 augustus 2008 @ 09:54:
[...]

Zou kunnen, duur is het zeker niet om te proberen (paar cent) maar voor een triac regeling gebruik je meestal andere waardes.
220nF, potmeter van 200Kohm + Diac zijn normale waarden voor Triacregeling, die in serie met de load geschakeld is.
Door het ontbreken van de condensator zal de Triac na de nuldoorgangen meteen ontsteken, maar niet echt lekker doorschakelen, omdat de condensatorlading, die met het schakelgedrag van
de Diac voor stevige ontsteekpuls moet zorgen, nu ontbreekt.
Het zou wel vaag zijn, als de condensator echt defect is, want de spanning komt normaliter niet boven 30 Volt, omdat dan de Diac geleidt. Diac+ Triac kunnen ook nog defect zijn.
Ik zie geen draadjes aan jouw condensator zitten (kapot gerammeld?), dus die zul je sowieso moeten vervangen.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 19-08-2008 17:38 ]

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20-11 20:29

mace

Sapere Aude

Dit is zeker weten een ontstoorcondensator!

Dat kan je zien aan de markering "X2" Dit betekent dat hij ervoor bedoeld is om over fase en nul te plaatsen. Er zijn ook "Y" condensators, deze zijn bedoeld voor fase<->aarde en nul<->aarde.

Deze kan je bij elke elektro-boer halen, maar verzeker je ervan dat je eeen X2-rated cap krijgt, want anders wordt het apparaat brandgevaarlijk. :)

Verwijderd

Topicstarter
mace schreef op dinsdag 19 augustus 2008 @ 20:51:
.......maar verzeker je ervan dat je eeen X2-rated cap krijgt, want anders wordt het apparaat brandgevaarlijk. :)
Mag ik hieruit opmaken dat ik hem op dit moment gewoon niet moet gebruiken ? Of moet ik de juiste condensator nemen om brandgevaar te voorkomen ?

• mace

mace

Sapere Aude

Verwijderd schreef op dinsdag 19 augustus 2008 @ 22:50:
[...]
Mag ik hieruit opmaken dat ik hem op dit moment gewoon niet moet gebruiken ? Of moet ik de juiste condensator nemen om brandgevaar te voorkomen ?
Dat laaste. :)

Verwijderd

Topicstarter
Dus de enige functie voor die condensator is het mogelijk maken om de toeren te regelen ?

Verwijderd

Nee hoor, de ontstoorcondensator is meer van belang voor je omgeving. Het apparaat zal prima blijven werken zonder. Als het echt een ontstoorcondensator is dan kan je het apparaat gewoon blijven gebruiken. Zoveel storing veroorzaakt zo'n apparaat nou ook weer niet, ik bedoel, er zullen echt geen andere apparaten kapot gaan door het beetje harmonischen dat geproduceerd wordt.

• mace

mace

Sapere Aude

Verwijderd schreef op dinsdag 19 augustus 2008 @ 23:08:
[...]

Dus de enige functie voor die condensator is het mogelijk maken om de toeren te regelen ?
Euh, nee, het is om ervoor te zorgen dat er geen storingen op het net komen. ;)
Verwijderd schreef op dinsdag 19 augustus 2008 @ 23:12:
Nee hoor, de ontstoorcondensator is meer van belang voor je omgeving. Het apparaat zal prima blijven werken zonder. Als het echt een ontstoorcondensator is dan kan je het apparaat gewoon blijven gebruiken. Zoveel storing veroorzaakt zo'n apparaat nou ook weer niet, ik bedoel, er zullen echt geen andere apparaten kapot gaan door het beetje harmonischen dat geproduceerd wordt.
Nee idd, maar als je goed gelezen had wist je dat de frees nu niet meer regelbaar is in toerental. ;)

[ Voor 20% gewijzigd door mace op 19-08-2008 23:13 ]

Verwijderd

Topicstarter
mace schreef op dinsdag 19 augustus 2008 @ 23:13:
[...]

Euh, nee, het is om ervoor te zorgen dat er geen storingen op het net komen. ;)

[...]

Nee idd, maar als je goed gelezen had wist je dat de frees nu niet meer regelbaar is in toerental. ;)
Oke snappen ... die laatste reactie stond er namelijk nog niet ;) maar het verhaal is helder. Als ik een keer tijd en zin heb zal ik dat ding vervangen maar er is geen noodzaak :P
Wordt weer lekker klussen morgen

Dank voor de input allen !

Verwijderd

mace schreef op dinsdag 19 augustus 2008 @ 23:13:
Maar als je goed nagedacht had wist je dat jouw verhaal dan niet klopt (het is dan geen ontstoor condensator maar een diac regelaar) ;)

Ontstoren gebeurt blijkbaar door een andere condensator; je kan het apparaat gewoon blijven gebruiken alleen regelt het dus niet meer :)

• mace

mace

Sapere Aude

Verwijderd schreef op dinsdag 19 augustus 2008 @ 23:19:
[...]

Maar als je goed nagedacht had wist je dat jouw verhaal dan niet klopt (het is dan geen ontstoor condensator maar een diac regelaar) ;)

Ontstoren gebeurt blijkbaar door een andere condensator; je kan het apparaat gewoon blijven gebruiken alleen regelt het dus niet meer :)
Umm, het is een filtercondensator, die blijkbaar als diac regelaar fungeert?

Als er X2 op staat is het onderdeel bedoeld als filtercondensator. :)

Verwijderd

Ja, dat zal ook zo zijn. De diac regelcondensator heeft echter met de zelfde (wisselende) spanning te maken als de filtercondensator (de hele netspanning dus). Aangezien er niet zoveel condo's zulke hoge spanningen aankunnen kan ik me voorstellen dat ze zo'n type pakken.

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Verwijderd schreef op woensdag 20 augustus 2008 @ 09:47:
Aangezien er niet zoveel condo's zulke hoge spanningen aankunnen kan ik me voorstellen dat ze zo'n type pakken.
8)7 :S :?

• mace

mace

Sapere Aude

Misschien een klein beetje kromme zin, maar hij heeft wel gelijk.

Edit: En met een klein beetje bedoel ik dat hij opzich makkelijker te lezen zou kunnen zijn, maar dat de boodschap nog steeds prima over komt.

[ Voor 27% gewijzigd door mace op 20-08-2008 21:56 ]

Verwijderd

Waar heb jij last van? Er is toch geen letter verkeerd aan die zin? Als het wel zo is meld het even dan kan ik ook nog wat leren.

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

250v is peanuts voor een (ac)condensator.. dus dat het uitzonderlijk is klopt niet echt.

Verwijderd

Het is helemaal geen 250V maar 240V*wortel(3), 415V dus. De meeste typen condensatoren kunnen hier niet tegen, vandaar dat ze voor de diac een "ontstoorcondensator" gebruiken, en geen condensator die je bijvoorbeeld op je mobo vindt. Het ging er juist om dat iedereen (incl. mezelf) riep dat het een ontstoorcondensator is terwijl het om een regelcondensator blijkt te gaan.

• mace

mace

Sapere Aude

Linksom of rechtsom, het is een speciale condensator, met als eigenschap dat hij niet in de fik vliegt als hij kapot gaat, en spert als hij kapot gaat dit i.t.t. normale condensatoren waarbij de kans zeker aanwezig is.

Maar TS, heb je hem al vervangen of ga je dat nog doen? Zou ik wel doen. :)

Verwijderd

Topicstarter
Update;

Heb hem nog niet vervangen ... moest nog een paar balkjes frezen en dat is gelukt. Met de hakken over de sloot trouwens.
Telkens als ik de frees aanzet zie ik de nodige vonken bij de motor ontstaan. Nu lijkt mij dit niet zo schokkend daar waar het een elektromotor is maar de vonken worden steeds groter lijkt het wel.
Bij de laatste balkjes die ik heb gefreesd merkte ik dat het apparaat wel erg warm werd. En na een paar keer frezen achter elkaar kwam er behoorlijk wat rook uit.

Maar eigenwijs als ik ben .... hij doet het nog steeds, ik moet alleen binnenkort wel even nagaan wat er nou aan het roken is. Het is geen hout in ieder geval, het ruikt als rubber of plastic.

• mace

mace

Sapere Aude

Koolborstels zijn op w.s.

Verwijderd

Steeds meer vonken en warm worden, koolborstels. Kost een paar euro en het is weer ok. Doorgaan zonder nieuwe koolborstels gaat je een nieuw anker kosten.

Howel, nieuw anker. Bij zo een tjeep ding :X

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 01-09-2008 15:05 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 01 september 2008 @ 15:04:
Steeds meer vonken en warm worden, koolborstels. Kost een paar euro en het is weer ok. Doorgaan zonder nieuwe koolborstels gaat je een nieuw anker kosten.

Ik denk dat ik dat ding gewoon blijf gebruiken tot ie het echt niet meer doet en dan mik ik hem gewoon in de container ;) Ik heb er in ieder geval een hoop lol van gehad voor 2 tientjes :)

Iemand nog een el-cheap-o frees in de aanbieding, zonder problemen uiteraard :+ ?

• mace

mace

Sapere Aude

Verwijderd schreef op maandag 01 september 2008 @ 15:04:
Steeds meer vonken en warm worden, koolborstels. Kost een paar euro en het is weer ok. Doorgaan zonder nieuwe koolborstels gaat je een nieuw anker apparaat kosten.
Fixed. :Y)
idd. :P
Pagina: 1