Hi all,
Sinds vandaag reboot mijn pc zich constant na het indrukken van de power aan knop. Het systeem schiet voor 1 a 2 seconden aan, de fans draaien en het moederbord krijgt stroom maar daarna direct een reset. Ik krijg totaal geen beeld dus in de bios kijken of iets dergelijks is er niet bij. Verder hoor ik ook geen piepjes of waarschuwingen van het moederbord dat er iets niet goed is. De enige mogelijkheid om de pc nog uit te zetten is dmv de stroom knoop op de voeding.
Voorafgaand aan dit probleem vertoonde mijn pc al 2 dagen kuren door af en toe spontaan te resetten. Dit gebeurde voornamelijk bij het starten van windows dus ik dacht zelf dat het misschien om een softwarematig probleem zou gaan. Gisteravond in safe mode nog een virusscan gedaan en de event viewer bekeken, laatste software gedeinstalleerd, maar niks bijzonders kunnen vinden. Nu vandaag dus alleen maar reset, reset, reset
De volgende zaken heb ik al gedaan/geprobeerd:
* pmg faq bekeken
* alle schijven en dvd spelers ontkoppelt
* geheugen verwijderd
* videokaart ontkoppelt
* wireless lan pci kaart ontkoppelt
* geluidskaart ontkoppelt
* reset / ground kabel van de resetknop ontkoppelt
* case fans ontkoppelt
* bekabeling bekeken voor beschadigingen
* condensatoren bekeken op lekkage
Alle fans (cpu, case, videokaart, voeding) van het systeem starten wel gewoon voor de paar seconden en ik zie ook het groene lampje op het moederbord branden dus deze krijgt ook stroom. Ook zie ik tijdens de reboots geen onderbrekingen hierin en het lampje achterop de voeding blijft ook branden. Hierdoor vermoed ik dat het probleem ook niet in de voeding zit hoewel ik dit nog wel ga testen.
Er blijven zover ik kan bedenken nog 4 opties over als mogelijk oorzaak voor het probleem:
* voeding (onwaarschijnlijk gezien opmerkingen hierboven)
* cpu
* cpu fan (onwaarschijnlijk want ook deze draait)
* moederbord
Ik heb voor een vriend van mij een identiek systeem gebouwd en haal morgen zijn systeem op om zo de voeding te swappen en indien noodzakelijk ... liever niet ... de cpu, cpu koeler en moederbord te swappen.
Mijn systeem is circa 11 maanden oud en de specs zijn als volgt:
- intel centrino duo core e6750
- Zalman CNPS9700 LED Ultra Quiet CPU koeler
- asus p5kc moederbord
- Gigabyte ODIN PRO Powersupply 550W Black atx/eps
- 2 x Corsair TWIN2X 6400C4 DDR2, 2048MB CL4 Kit w/two 1024MB XMS
- 2 x Seagate Barracuda 7200.10 320GB SATA2 16MB 7200RPM (geen raid config)
- lg dvd -+ sata dvd brander 16x
- lg dvd speler 16-52 sata
- creative sb x-fi gamer
- sweex 54g wireless lan
Wellicht hebben jullie nog tips voor andere zaken die ik nog kan testen?? Zie het namelijk totaal niet zitten om het moederbord, cpu of cpu fan te swappen temeer de zalman 9700 niet bepaald een kleine en makkelijk te installeren cpu fan is.
Thanx!
Grtz,
Alex
Sinds vandaag reboot mijn pc zich constant na het indrukken van de power aan knop. Het systeem schiet voor 1 a 2 seconden aan, de fans draaien en het moederbord krijgt stroom maar daarna direct een reset. Ik krijg totaal geen beeld dus in de bios kijken of iets dergelijks is er niet bij. Verder hoor ik ook geen piepjes of waarschuwingen van het moederbord dat er iets niet goed is. De enige mogelijkheid om de pc nog uit te zetten is dmv de stroom knoop op de voeding.
Voorafgaand aan dit probleem vertoonde mijn pc al 2 dagen kuren door af en toe spontaan te resetten. Dit gebeurde voornamelijk bij het starten van windows dus ik dacht zelf dat het misschien om een softwarematig probleem zou gaan. Gisteravond in safe mode nog een virusscan gedaan en de event viewer bekeken, laatste software gedeinstalleerd, maar niks bijzonders kunnen vinden. Nu vandaag dus alleen maar reset, reset, reset
De volgende zaken heb ik al gedaan/geprobeerd:
* pmg faq bekeken
* alle schijven en dvd spelers ontkoppelt
* geheugen verwijderd
* videokaart ontkoppelt
* wireless lan pci kaart ontkoppelt
* geluidskaart ontkoppelt
* reset / ground kabel van de resetknop ontkoppelt
* case fans ontkoppelt
* bekabeling bekeken voor beschadigingen
* condensatoren bekeken op lekkage
Alle fans (cpu, case, videokaart, voeding) van het systeem starten wel gewoon voor de paar seconden en ik zie ook het groene lampje op het moederbord branden dus deze krijgt ook stroom. Ook zie ik tijdens de reboots geen onderbrekingen hierin en het lampje achterop de voeding blijft ook branden. Hierdoor vermoed ik dat het probleem ook niet in de voeding zit hoewel ik dit nog wel ga testen.
Er blijven zover ik kan bedenken nog 4 opties over als mogelijk oorzaak voor het probleem:
* voeding (onwaarschijnlijk gezien opmerkingen hierboven)
* cpu
* cpu fan (onwaarschijnlijk want ook deze draait)
* moederbord
Ik heb voor een vriend van mij een identiek systeem gebouwd en haal morgen zijn systeem op om zo de voeding te swappen en indien noodzakelijk ... liever niet ... de cpu, cpu koeler en moederbord te swappen.
Mijn systeem is circa 11 maanden oud en de specs zijn als volgt:
- intel centrino duo core e6750
- Zalman CNPS9700 LED Ultra Quiet CPU koeler
- asus p5kc moederbord
- Gigabyte ODIN PRO Powersupply 550W Black atx/eps
- 2 x Corsair TWIN2X 6400C4 DDR2, 2048MB CL4 Kit w/two 1024MB XMS
- 2 x Seagate Barracuda 7200.10 320GB SATA2 16MB 7200RPM (geen raid config)
- lg dvd -+ sata dvd brander 16x
- lg dvd speler 16-52 sata
- creative sb x-fi gamer
- sweex 54g wireless lan
Wellicht hebben jullie nog tips voor andere zaken die ik nog kan testen?? Zie het namelijk totaal niet zitten om het moederbord, cpu of cpu fan te swappen temeer de zalman 9700 niet bepaald een kleine en makkelijk te installeren cpu fan is.
Thanx!
Grtz,
Alex