• texaslex83
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 15-05-2021
Hi all,

Sinds vandaag reboot mijn pc zich constant na het indrukken van de power aan knop. Het systeem schiet voor 1 a 2 seconden aan, de fans draaien en het moederbord krijgt stroom maar daarna direct een reset. Ik krijg totaal geen beeld dus in de bios kijken of iets dergelijks is er niet bij. Verder hoor ik ook geen piepjes of waarschuwingen van het moederbord dat er iets niet goed is. De enige mogelijkheid om de pc nog uit te zetten is dmv de stroom knoop op de voeding.

Voorafgaand aan dit probleem vertoonde mijn pc al 2 dagen kuren door af en toe spontaan te resetten. Dit gebeurde voornamelijk bij het starten van windows dus ik dacht zelf dat het misschien om een softwarematig probleem zou gaan. Gisteravond in safe mode nog een virusscan gedaan en de event viewer bekeken, laatste software gedeinstalleerd, maar niks bijzonders kunnen vinden. Nu vandaag dus alleen maar reset, reset, reset :'(

De volgende zaken heb ik al gedaan/geprobeerd:
* pmg faq bekeken
* alle schijven en dvd spelers ontkoppelt
* geheugen verwijderd
* videokaart ontkoppelt
* wireless lan pci kaart ontkoppelt
* geluidskaart ontkoppelt
* reset / ground kabel van de resetknop ontkoppelt
* case fans ontkoppelt
* bekabeling bekeken voor beschadigingen
* condensatoren bekeken op lekkage

Alle fans (cpu, case, videokaart, voeding) van het systeem starten wel gewoon voor de paar seconden en ik zie ook het groene lampje op het moederbord branden dus deze krijgt ook stroom. Ook zie ik tijdens de reboots geen onderbrekingen hierin en het lampje achterop de voeding blijft ook branden. Hierdoor vermoed ik dat het probleem ook niet in de voeding zit hoewel ik dit nog wel ga testen.

Er blijven zover ik kan bedenken nog 4 opties over als mogelijk oorzaak voor het probleem:
* voeding (onwaarschijnlijk gezien opmerkingen hierboven)
* cpu
* cpu fan (onwaarschijnlijk want ook deze draait)
* moederbord

Ik heb voor een vriend van mij een identiek systeem gebouwd en haal morgen zijn systeem op om zo de voeding te swappen en indien noodzakelijk ... liever niet ... de cpu, cpu koeler en moederbord te swappen.

Mijn systeem is circa 11 maanden oud en de specs zijn als volgt:
- intel centrino duo core e6750
- Zalman CNPS9700 LED Ultra Quiet CPU koeler
- asus p5kc moederbord
- Gigabyte ODIN PRO Powersupply 550W Black atx/eps
- 2 x Corsair TWIN2X 6400C4 DDR2, 2048MB CL4 Kit w/two 1024MB XMS
- 2 x Seagate Barracuda 7200.10 320GB SATA2 16MB 7200RPM (geen raid config)
- lg dvd -+ sata dvd brander 16x
- lg dvd speler 16-52 sata
- creative sb x-fi gamer
- sweex 54g wireless lan

Wellicht hebben jullie nog tips voor andere zaken die ik nog kan testen?? Zie het namelijk totaal niet zitten om het moederbord, cpu of cpu fan te swappen temeer de zalman 9700 niet bepaald een kleine en makkelijk te installeren cpu fan is.

Thanx!

Grtz,
Alex

Verwijderd

Wellicht kan je er eens een ouder/ander BIOS op proberen te zetten. Hierzijn procedures voor, zie o.a. dit topic:

Asus Maximus Formula POST niet meer na BIOS update

• Yor
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 01:02

Yor

Yor1313#2571

Ik lees in je lijstje nergens dat je ook de power-on knop hebt bekeken, maar alleen de reset knop?

Plug de reset knop eens op de power-on jumpers en probeer eens? Misschien is je powerbutton wel naar de maan?

http://yor.minitroopers.com

• zjorsie
  • Laatst online: 22-05 20:55
Misschien even kortsluiten met iets metaals om een kapotte powerbutton uit te sluiten (evt. met resetknop eraf).

Ik had dit ook gehad, maar toen was de voeding brak :S (boot je pc nooit of boot ie soms)

Heb je wel een speaker op je mobo aangesloten? Je komt vaak genoeg topics tegen waarin geen beepcode wordt gegeven, maar dat achteraf blijkt dat de speaker niet was aangesloten :+

De Hangen en Opstart Troubleshooter al uitgeprobeerd? Deze volgen, dan kom je vanzelf tot een oplossing.

Al "harde" bios reset gedaan? (CMOS batterij eruit, stroomkabel eraf, even aan de powerknop/met een schroevendraaier aan de pinnetjes pielen (even 10 seconden kortsluiten), (ik laat het meestal dan nog even staan), batterij erin, stroom erop.)

Ik had dit ook gehad, maar toen was de voeding brak.

Ik zou wachten tot ik zeker wist dat een bepaald onderdeel kapot is, voordat je het RMA doet, want anders betaal je veel voor de testkosten ;(

Als je pc niet eens in de bios komt, kan je een probleem vanuit windows uitsluiten. Je kan toch ook in je bios komen zonder HDD?

• texaslex83
Bedankt voor de respons zover!

De power on knop heb ik inderdaad nog niet bekeken ... dat zal ik vanavond eens proberen. Het ompluggen van de reset knop op de power on jumpers snap ik, maar kortsluiten met iets metaal niet. Blaas ik hier niet mijn voeding mee op ? Heb weinig kaas gegeten van electronica, weerstandjes, etc.

Ik hoor wel gepiep als ik het geheugen eruit trek .. kortstondig ... dus de speaker is wel aangesloten.

De hangen en opstart troubleshooter heb ik wel al bekeken .. ik bedoelde deze ipv de pmg faq.

Een harde bios reset heb ik nog niet gedaan en zal ik wel proberen.

Ik kom ook met de hdd's ontkoppelt totaal niet in de bios .. sterker nog ik krijg niet eens beeld in de 2 seconden dat het systeem opstart.

• jitter
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 24-09-2022
texaslex83 schreef op dinsdag 19 augustus 2008 @ 16:43:
Bedankt voor de respons zover!

De power on knop heb ik inderdaad nog niet bekeken ... dat zal ik vanavond eens proberen. Het ompluggen van de reset knop op de power on jumpers snap ik, maar kortsluiten met iets metaal niet. Blaas ik hier niet mijn voeding mee op ? Heb weinig kaas gegeten van electronica, weerstandjes, etc.
Nee want die pinnentjes hebben weinig met de voeding te maken. Een PC die "uit" staat, staat eigenlijk in stand-by. Op het moment dat je de power-switch op het front van je PC indrukt gebeurt er niets anders dan dat je de twee pinnetjes kort aan elkaar doorverbindt. Voor je mobo is dat het signaal om alles aan te zetten. Of je dit nu doet door met een schroevendraaier de twee pinnetjes aan te tikken of de power switch in te drukken maakt dus niet uit. Let in dat eerste geval wel even op dat je verder geen andere pinnen kortsluit!
Ik hoor wel gepiep als ik het geheugen eruit trek .. kortstondig ... dus de speaker is wel aangesloten.
Ik hoop toch niet dat je je geheugen uit de PC trekt terwijl die aan staat! Daar kan 't niet tegen.

• zjorsie
texaslex83 schreef op dinsdag 19 augustus 2008 @ 16:43:

[...]

Ik kom ook met de hdd's ontkoppelt totaal niet in de bios .. sterker nog ik krijg niet eens beeld in de 2 seconden dat het systeem opstart.
Dit ligt ergens anders aan... Met alle mobo's hoor je zonder problemen in de bios te kunnen komen.

Als je opstart zonder geheugen erin, hoor je altijd piepjes te krijgen. Heb je de speaker op je mobo aangesloten (er is geen onboard speaker, ook niet in de geluidskaart). Dit gaat meestal met een vierpins aansluiting, bij je power on aansluiting in de buurt zit, (zie de manual, bladzijde 3 en 37). Zit je speakertje erin, maar piept ie niet, kan je er de donder op zeggen dat je voeding kapot is (even testen met die van je maat). Als hij het met die voeding nog niet doet, en zijn systeem met jou voeding wel, is je mobo brak.

P.S. Heb je niet toevallig een P5K-V? De P5KC die jij noemt komt niet voor op de asus site... (v zit het dichtst bij c in de buurt, vandaar :P) (ben in dit bericht maar gewoon van P5K-V uitgegaan :P)

• Frankie02
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 31-08-2025
Heb het wel eens gehad, toen bleef de knop gewoon hangen. Ik bedoel dan de schakelaar achter de plastic aan- en uitknop.

Het kan ook zijn dat de koeler geen contact heeft met de processor. Binnen 2 seconden wordt dan alles uitgeschakeld, kijk dit even na dus.

• texaslex83
Ik heb helaas nog weinig er verder aan kunnen sleutelen. Vrijdagavond heb ik pas weer tijd, maar dan ga ik alle suggesties af.

Nogmaals de pc speaker werkt, want als ik de pc uitzet .. het geheugen verwijder en weer aanzet begint de boel te piepen. Ik heb wel echt een p5kc ... het staat met witte letters op de printplaat :) ... misschien exotisch model??

Ik hoop maar dat het of de aan- uit knop is of de voeding, want heb 11 maanden terug met bloed zweet en tranen die zalman9700 erop gezet en dat was geen pretje. Heb in het verleden al eens een mobo en cpu gemold door te veel druk uit te oefenen bij het plaatsen van een cpu fan namelijk 8)7

Bij de originele post ben ik vergeten te melden dat ik als videokaart een geforce 8800gts 640 mb heb ... deze vreet behoorlijk veel stroom volgens mij. Zou dit er nog van invloed op kunnen zijn?

Vrijdagavond zal ik wel de resultaten posten van jullie tips.

Thanx.

Verwijderd

zjorsie schreef op dinsdag 19 augustus 2008 @ 19:34:
[...]

P.S. Heb je niet toevallig een P5K-V? De P5KC die jij noemt komt niet voor op de asus site... (v zit het dichtst bij c in de buurt, vandaar :P) (ben in dit bericht maar gewoon van P5K-V uitgegaan :P)
Dat komt vaker voor bij Asus, mijn P5E was op de nederlandse site ook niet te vinden.
Sterker nog, de gehele intel X38 chipset bestond niet meer. ;)
Op de global site was hij kennelijk weer in productie genomen...

• zjorsie
Verwijderd schreef op donderdag 21 augustus 2008 @ 09:19:
[...]

Dat komt vaker voor bij Asus, mijn P5E was op de nederlandse site ook niet te vinden.
Sterker nog, de gehele intel X38 chipset bestond niet meer. ;)
Op de global site was hij kennelijk weer in productie genomen...
|:( Wist eigenlijk wel dat dit vaker voorkomt... Gewoon niet aan gedacht om op de global site te kijken (is btw ook een stuk sneller als de nederlandse 8)7)

Heb nog nooit problemen gehad met het vinden van mijn Maximus Formula (ook X38), wel "we zijn op dit moment met onderhoud bezig, probeer het op een ander tijdstip opnieuw" (automatisch na time-out van site??)

Waarschijnlijk verschilt deze niet heel erg van de P5K-V, het zal iig grotendeels overeenkomen... Het lijkt me nog het meest waarschijnlijk dat je voeding brak is... Dit zou ik het eerst testen (zeker omdat de CPU meestal niet "half" kapot gaat, maar ook omdat het niet al te makkelijk gaat (zoals je zelf al aangeeft gaan de S775 koelers er niet al te gemakkelijk op :S)

• texaslex83
Het was uiteindelijk dus toch de voeding!

Vanmiddag eindelijk pas tijd gehad, maar na het testen van de aan en uit knop heb ik toch maar de voeding uit de pc van een vriend van mij overgezet. Na deze wissel liep mijn systeem weer als een zonnetje. Ben blij dat het de voeding is, want gehannes met de cpu fan en cpu daar had ik echt geen trek in. Morgen meteen maar even de voeding aanmelden ter reparatie/vervang bij komplett aangezien er nog (net) garantie op zit.

Bedankt voor de hulp!

Grtz,
Alex

• brambest
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 19-04-2023
Nevermind, opgelost.

[ Voor 93% gewijzigd door brambest op 25-08-2008 17:09 ]

Pagina: 1